کافي است رژيم را رها کنيد

تحقيقات جديد توسط دانشگاه کمبريج نيز نشان مي دهد که تقريبا نيمي از کودکان 6 ساله در انگلستان دوست دارند لاغرتر باشند و اکثر کودکان 12 ساله فکر مي کنند بيش از اندازه چاق هستند. زماني که در مورد شکل ظاهري...
چهارشنبه، 24 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کافي است رژيم را رها کنيد

 کافي است رژيم را رها کنيد
کافي است رژيم را رها کنيد


 






 

مدل ها مشکلات تغذيه اي مي آورند
 

تحقيقات جديد توسط دانشگاه کمبريج نيز نشان مي دهد که تقريبا نيمي از کودکان 6 ساله در انگلستان دوست دارند لاغرتر باشند و اکثر کودکان 12 ساله فکر مي کنند بيش از اندازه چاق هستند. زماني که در مورد شکل ظاهري ايده آل اين کودکان از آنها سوال پرسيده مي شود اغلب خودشان را با تصاوير ويرايش شده ديجيتالي مقايسه مي کنند و مي خواهند شکل بدن و صورتي مشابه با آنها داشته باشند.
شايد آغاز اين ماجرا يک رژيم غذايي ساده براي کم کردن چند کيلويي از وزنتان باشد، اما بي اشتهايي، عدم تمايل به خوردن غذا، وسواسي که مدام به شما گوشزد مي کند هنوز اضافه وزن داريد و لاغري روز افزون مي تواند مقدمه اي براي ابتلا به بيماري اي به نام بي اشتهايي عصبي باشد. فردي که به بي اشتهايي عصبي مبتلا مي شود، حتي پس از کاهش وزن از خوردن خودداري مي کند و با وجود لاغري روز افزون هنوز توهم چاقي دارد و از وزن و ظاهر خود ابراز نارضايتي مي کند.
به گفته محققان فرد مبتلا به بيماري بي اشتهايي عصبي حداقل 15 درصد وزن خود را بدون وجود بيماري بارز جسمي کم مي کند و اين امر انرژي او را تحليل برده و احساس مداوم ضعف وضعيت جسمي و رواني او را دچار مشکل مي کند. اين افراد روزانه کمتر از 600 کالري دريافت مي کنند و ترس زيادي از چاقي دارند. دچار افسردگي، بي اشتهايي، يبوست، توقف قاعدگي، عدم تحمل سرما، خودداري از حفظ حداقل استاندارد وزن بر حسب سن و قد و اشکال در برداشت ذهني از شکل بدن خود مي شوند.
اجتناب از خوردن غذا، ترس زياد از چاقي، علاقه شديد به کاهش وزن و رژيم گرفتن، تصور بد شکل بودن اندام، استفاده نادرست از داروهاي مدر، ملين، و قرص هاي لاغري، استفراغ عمدي، استحمام بيش از حد، ورزش شديد، توقف قاعدگي در زنان و عدم تحمل سرما از نشانه هايي است که خبر از ابتلاي افراد به بي اشتهايي عصبي مي دهد.
به گفته متخصصان، هنوز علل بروز اين اختلال ناشناخته هستند. محققان احتمال مي دهند که برخي از اين عوامل شامل تعارضات خانوادگي و تعارضات جنسي، ترس بيمار گونه از اضافه وزن، اپيدمي لاغري به عنوان مد روز و مظهر زيبايي و يا به عنوان يکي از علايم افسردگي يا اختلال شخصيت هستند.
عواملي که خطر ابتلاي به اين اختلال رواني را افزايش مي دهند، عبارت از فشار دوستان و همسالان يا فشار اجتماعي براي لاغر بودن، سابقه اضافه وزن مختصر، شخصيت تکامل طلب، وسواسي يا پيروزي خواه، استرس رواني و يا مشاغل خاص.
تحقيقات نشان داده کودکان با ديدن تصاوير مدل هاي لاغر روي مجلات، تصوير مخربي از خود در ذهنشان شکل مي گيرد که منجر به بروز ناهنجاري هاي خوراکي و مشکلات تغذيه اي مي شود. بخش مشکلات تغذيه اي کالج رويال هشدار داده است که بايد انتشار تصاوير مدل هاي لاغر اندام و آرايش کرده به طور کامل ممنوع شود تا با اين بحران روحي در ميان جوانان مبارزه کرد. به جاي آن بهتر است تبليغ کنندگان و ناشران تصاويري از مردمي با شکل هاي متنوع تر نمايش دهند تا به اين ترتيب عموم مردم احساس بهتري نسبت به شکل بدن خود داشته باشند. آمارها نشان مي دهد؛ بيماراني که دچار بي اشتهايي عصبي هستند، زياد دست به خودکشي مي زنند؛ زيرا عزت نفس آنها پايين است. درمان اين بيماران ممکن است، چندين سال ادامه يابد والبته احتمال عود کردن بيماري نيز به خصوص زماني که فرد تحت استرس قرار بگيرد شايع است.
درمان اين بيماري ممکن است مدت ها به طول بينجامد و هدف از درمان، اين است که بيمار مجددا الگوي مناسب غذا خوردن را از سر بگيرد تا وزن وي به حالت طبيعي باز گردد. بيمار مي تواند با تمرينات مخصوص براي تغيير رفتار زير نظر متخصص به اين نتيجه مهم دست پيدا کند. انواع داروهاي مورد استفاده در روانپزشکي نيز براي اين بيماران موثر هستند، اما هيچ داروي مشخصي وجود ندارد که تاثير آن بر اين بيماري قطعي باشد.
منبع مجله همشهری 161



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط