چرا بادام زميني براي بچه ها آلرژي زاست؟

دانشمندان هنوز هم نمي توانند به طور قطع بگويند كه چرا اين گياه بنشني آلرژي ايجاد مي كند يا چرا آلرژي اين روزها اين قدر رايج و همه گير شده است، اما در اين رابطه تئوري هاي زيادي گفته شده كه در اكثر آنها به فعاليت بيش از حد سيستم ايمني بدن اشاره شده است. والدين امروزه انواع تنقلات را در اختيار بچه ها قرار مي دهند كه بيشترشان از بادام زميني يا مشتقات آن درست شده اند. در واقع كودكان با مصرف اين گونه خوراكي هاي آلرژي زا، سيستم دفاعي
شنبه، 27 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا بادام زميني براي بچه ها آلرژي زاست؟

 چرا بادام زميني براي بچه ها آلرژي زاست؟
چرا بادام زميني براي بچه ها آلرژي زاست؟


 

نويسنده: آماندا شوپاك




 
طي ده سال گذشته، تعداد كودكان مبتلا به آلرژي بادام زميني دو برابر شده و در اين ميان مصرف بادام زميني برشته واكنشهاي آلرژيك قوي تري را در آنها به وجود آورده است.
دانشمندان هنوز هم نمي توانند به طور قطع بگويند كه چرا اين گياه بنشني آلرژي ايجاد مي كند يا چرا آلرژي اين روزها اين قدر رايج و همه گير شده است، اما در اين رابطه تئوري هاي زيادي گفته شده كه در اكثر آنها به فعاليت بيش از حد سيستم ايمني بدن اشاره شده است. والدين امروزه انواع تنقلات را در اختيار بچه ها قرار مي دهند كه بيشترشان از بادام زميني يا مشتقات آن درست شده اند. در واقع كودكان با مصرف اين گونه خوراكي هاي آلرژي زا، سيستم دفاعي بدنشان را مورد حمله قرار مي دهند و از آنجايي كه توليد غذاهاي آلرژي زا روز به روز افزايش مي يابد، از اين رو تعداد بچه هاي مبتلا به آلرژي هم بيشتر مي شود. آن طور كه محققان مي گويند بادام زميني از چند نوع پروتئين تشكيل شده كه در موادغذايي ديگر يافت نمي شود. ساختار اين پروتئين ها طوري است كه سيستم ايمني بدن را بشدت تحريك مي كند. حال آنها معتقدند كه برشته كردن بادام زميني- كاري كه بسياري از كارخانجات توليدكننده موادغذايي انجام مي دهند- شكل و ساختار اين پروتئين ها را تغيير داده و آنها را بيشتر آلرژي زا مي كند. هم اكنون ميزان آلرژي در كشور چين كمتر است چون در آنجا بادام زميني را مي جوشانند و اين كار به پروتئين هاي آن صدمه كمتري مي زند.
در حالت عادي، سيستم ايمين بدن در مقابل بادام زميني طبيعي رفتار كرده و واكنشي نشان نمي دهد، اما برخي از دانشمندان بر اين باورند كه مصرف زودهنگام و زياد محصولات بادام زميني اين شبهه را براي سيستم ايمني بدن به وجود مي آورد كه بادام زميني خوراكي خطرناكي است و بايد با آن مبارزه كرد، از اين رو واكنش نشان مي دهد. اين نظري از آن جهت مورد تأييد قرار گرفته كه از هر ده كودك مبتلا به آلرژي هشت نفرشان زماني واكنش آلرژيك نشان داده اند كه براي اولين بار بادام زميني خورده اند. اين مسأله نشان مي دهد كه اين كودكان از قبل در معرض غيرمستقيم اثرات بادام زميني قرار گرفته اند، شايد در رحم مادرشان يا هنگامي كه شير او را مي خورده اند!...
دانشمندان مي گويند ويتامين D- كه بدن به كمك نور خورشيد آن را مي سازد- در بالا بردن و تقويت سيستم دفاعي بدن نقش مهمي دارد. حال كودكاني كه ساعات كمتري را بيرون از خانه مي گذرانند و نور خورشيد كمي دريافت مي كنند، احتمالاً ويتامين D كمتري دارند از اين رو بدنشان پروتئين هاي بادام زميني را ماده خطرناكي تشخيص مي دهد، بنابراين والدين اگر مي خواهند از كودكانشان محافظت كنند بهتر است آنها را بيشتر بيرون ببرند، البته وقتي هم به خانه ‌آمدند، حتماً دستهايشان را بشويند.
منبع: نشريه روزهاي زندگي-ش332.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.