(10)ترن پر سرعت دنيا

به نظر شما ايمن ترين وسيله نقليه براي سفر کدام است؟ هواپيما، قطار، کشتي يا خودروي شخصي؟ به طور حتم هواپيما يا کشتي نمي تواند وسايل نقليه بي خطري باشند. اما اگر بتوانيد به سرعت يک هواپيما اما روي زمين حرکت کنيد چطور؟ سريع ترين قطارهاي دنيا مي توانند با ايمني بيشتر مسافران را در يک چشم بر هم زدن به مقصد برشانند.
شنبه، 12 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
(10)ترن پر سرعت دنيا

(10)ترن پر سرعت دنيا
(10)ترن پر سرعت دنيا


 

نويسنده: ندا بهجتيان




 
مسافران قطارهاي پرسرعت دنيا مسافت هاي طولاني را به سرعت برق و باد طي مي کنند
به نظر شما ايمن ترين وسيله نقليه براي سفر کدام است؟ هواپيما، قطار، کشتي يا خودروي شخصي؟ به طور حتم هواپيما يا کشتي نمي تواند وسايل نقليه بي خطري باشند. اما اگر بتوانيد به سرعت يک هواپيما اما روي زمين حرکت کنيد چطور؟ سريع ترين قطارهاي دنيا مي توانند با ايمني بيشتر مسافران را در يک چشم بر هم زدن به مقصد برشانند.

سفر به سرعت نور
 

ترن ام ال ايکس ساعت گروه ترن سازي ژاپن، با سرعت (581)کيلومتر در ساعت، سريع ترين ترن در دنياست. اين قطار در سال (1970)يکي از عجيب ترين و پيشرفته ترين قطارهاي دنيا شناخته شد.آخرين مدل از اين ترن، در دوم دسامبر (2003)افتتاح شد که اين مدل همچنان در سرعت يکه تاز است. اين ترن ها براي حرکت، به اندازه نيمي از انرژي هواپيما را صرف مي کند و با همان سرعت، مسافران را به مقصد مي رساند. عمليات ساخت اين پروژه، در سال (2001)آغاز و هزينه ساخت آن دو ميليارد دلار بود.اين قطار فاقد چرخ بوده و با نيروي مغناطيسي حرکت مي کند.

دومين پر سرعت دنيا
 

سريع ترين قطار فرانسه که دومين قطار پر سرعت دنياست، تي جي وي نام دارد. اين قطار با سرعت (575)کيلومتر در ساعت از پاريس به مقصد مهم ترين شهرهاي فرانسه حرکت مي کند.اولين مدل اين قطار در سال (1981)از پاريس به مقصد ليون حرکت کرد. تي جي وي در سوم آوريل (2007)رکورد سريع ترين قطار چرخ دار ريلي جهان را با سرعت (575)کيلومتر در ساعت شکست و همچنان پر سرعت ترين قطار ريلي حمل و نقل عمومي در جهان شناخته مي شود. اين قطار سريع و السير، در بيست ايستگاه توقف مي کند.

آلماني مغناطيسي
 

قطار مغناطيسي آلماني که با سرعت (500)کيلومتر در ساعت مونيخ را به فرودگاه بين المللي آلمان متصل مي کند، لقب سومين قطار پر سرعت دنيا را دارد. ساخت اين قطار بيش از دو ميليارد دلار هزينه داست. اين قطار که به سرعت شناور در آسمان حرکت مي کند، از نيروي مغناطيسي انرژي گرفته و حرکت مي کند. جديدترين مدل اين ترن در سال (2008)آغاز به کار کرد. تشعشعاتي که به خاطر نيروي مغناطيسي در اطراف اين قطار ايجاد مي شود مسئولان را مجبور به خريدار نواحي اطراف خط راه آهن کرده است.

ترن مغناطيسي
 

اين قطار که باز هم از نوع مغناطيسي است، جايگاه چهارمين قطار پرسرعت دنيارا به خود اختصاص داده است. اين ترن در سال (1990)آغاز به کار کرده است و سرعتش (400)کيلومتر در ساعت است. اين قطار نيز بالاتر از سطح زمين و روي ريل هاي مغناطيسي حرکت مي کند و پايتخت ژاپن ،يعني توکيو را به شهرهاي اطراف متصل مي کند. الين خط راه آهن، روزانه (150)مسافر را جا به جا مي کند. قبل از ساخت ترن مغناطيسي آلمان، اين قطار که ساخت همان شرکت ترن سازي ژاپني است در مقام بالاتري قرار داشت.

ژاپني پرسرعت
 

يکي ديگر از پرسرعت قطارهاي دنيا که جايگاه پنجم متعلق به آن است، سي آر آچ (2)است که در چين ساخته شده است. طراحي اصلي اين قطار توسط شرکت شينکانسن ژاپن انجام شده. ميانگين سرعت اين قطار (350)کيلومتر و حداکثر سرعت آن (394)کيلومتر در ساعت است. A اين خط آهن نيز (1609)کيلومتر است و مرکز چن را به شهر کانتون وصل مي کند. قطار سي آر آچ(2)مي توان اين مسير را در عرض سه ساعت طي کند، در حاليکه قطارهاي قبلي اين مسير را در (7)ساعت مي پيمودند. اين قطار در سال (2008)کار خود را آغاز کرد.

سرعت در تايوان
 

ترن تي اچ آر اس، ساخت تايوان مقام ششم پرسرعت ترين ترن هاي دنيا را دارد. اين قطار (365)کيلومتر در ساعت سرعت دارد. و تايپه را به کاهسيونگ در جنوب تايوان وصل مي کند؛ آن هم در عرض (96)دقيقه. ساخت اين خط آهن (18)ميليارد دلار هزينه داشت ودر پنجم ژانويه (2007)افتتاح شد.اين قطار در هر روز (40)هزار مسافر را در مسير اين دو شهر جابه جا مي کند. در طول اين مسير (8)ايستگاه قرار دارد و ترن تي اچ آر اس بر تمامي آنها توقف مي کند.

کره اي سريع
 

ترن کي تي ايکس،هفتمين قطار پرسرعت دنياست که با سرعتي برابر با (352)کيلومتر در ساعت شهرهاي مختلف کره را به هم متصل مي کند. اين ترن تا سال (1992)فقط در مسير سئول به پوسان حرکت مي کند اما با اضافه کردن يک خط آهن ديگر مسير آن تا ماکپو ادامه پيدا کرد. ترن کي تي ايکس در اوايل آوريل (2004)کار خود را آغاز کرد. اين ترن به طور متوسط (300)کيلومتر سرعت دارد. امکانات داخلي اين قطار در نوامبر (2010)ارتباط داده شده ولي شکل ظاهري و موتور قطار به شکل قبل باقي ماند.

سريع وايمن
 

ترن شين کان سن ساخت ژاپن هشتمين قطار پرسرعت دنياست. اين قطار با سرعت (310)کيلومتر در ساعت فوکولا در جزيره کيوشو را به توکيو متصل مي کند. خط آهن شين کانست در سال (1964)افتتاح شد. اين قطار در زمان آزمايش (443)کيلومتر در ساعت سرعت داشت اما بعدها که به صورت رسمي کتار خود را آغاز کرد سرعتش کمتر شد. اينترن از لحاظ امنيت رکورد دار ايمني بين قطارهاي سريع السير جهان است و تا با آنکه تاکنون مسافران زيادي را جا به جا کرده خوشبختانه هيچ تلفاتي بر جا نگذاشته و همين امر آن را به قطاري ايمن در دنيا مبدل کرده است.

پرواز از روي زمين
 

ترن آوه علاوه بر اينکه سريع ترين ترن در اسپانياست ،در جهان نيز جايگاه نهمين قطار پر سرعت را به خود اختصاص داده است. اين قطار (300)کيلومتر در ساعت سرعت دارد و به همين دليل به آن لغب پرنده اسپانيايي داده شده است. قطار آوه در ابتدا مادريد را به شهر سويل متصل مي کرد. اين خط آهن در (14)آوريل (1992)افتتاح شد و اولين سفر خود را در (21)آوريل به سمت سويل با موفقيت انجام داد. هم اکنون اين مکسير نتا بارسلونا و والنسيا نيز ادامه پيدا کرده است و روزانه صدها هزار نفر را بين اين شهرها جابجا مي کند. سرعت اين قطار آن قدر زياد است که تمام مسيررا تنها در (40)دقيقه طي مي کند.

انگليسي سريع السير
 

ترن يورو استار دهمين قطار پر سرعت دنياست که فاصله بين لندن تا پاريس را تنها در (2)ساعت و (3)دقيقه طي مي کند .اين قطار با سرعت متوسطه (298)کيلومتر در ساعت، ابتدا از پاريس به شهر ليل در فرانسه رفته و از آنجا پس از يک ساعت و (20)دقيقه به لندن مي رسد.البته تونل زير دريايي مانش که ترن در مسير خود از آن عبور مي کند ،نيز در اين کوتاه شدن زمان مسافرت از لندن به پاريس نقش بزرگي دارد.اين قطار فاصله بين دو شهر بروکسل تا لندن را نيز در يک ساعت و (50)دقيقه طي مي کند.
منبع:همشهري سرنخ شماره 82




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.