تذهيب آرامبخش زندگي من است

بهترين احساسات را از حضور در اتاقش دريافتيم، طراحي داخلي اتاق، آرام، دلنشين و سرشار از احساسي عاشقانه بود؛ درست مثل قطعه اي از بهشت خودش نيز آرام و سرشار از احساسات پاک است. او کارشناس صنايع دستي با گرايش نگارگري و تذهيب است که، بيش از 7 سال است به آموزش هنر در شهر خودش ( کرمانشاه) مشغول مي باشد.
جمعه، 18 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تذهيب آرامبخش زندگي من است

تذهيب آرامبخش زندگي من است
تذهيب آرامبخش زندگي من است


 






 
بهترين احساسات را از حضور در اتاقش دريافتيم، طراحي داخلي اتاق، آرام، دلنشين و سرشار از احساسي عاشقانه بود؛ درست مثل قطعه اي از بهشت خودش نيز آرام و سرشار از احساسات پاک است. او کارشناس صنايع دستي با گرايش نگارگري و تذهيب است که، بيش از 7 سال است به آموزش هنر در شهر خودش ( کرمانشاه) مشغول مي باشد.
با تعصب از تذهيب ياد مي کند و خدا برايش از همه چيز خوشرنگ تر است. صورتش به دور از غرور و معصوم و پوياست.

خانم صباغيان در ابتداي گفتگو کمي از خودتان برايمان بگوييد.
 

در دوازدهمين روز از زيباترين ماه سال؛ يعني ارديبهشت 1360 در کرمانشاه متولد شدم، کرمانشاه مهد فرهنگ و هنر با تمدني چند هزار ساله است که زمينه مساعدي براي پيشرفت و ايجاد انگيزه جهت فعاليت هاي فرهنگي دارد.

چطور وارد وادي هنر شديد؟
 

من از کودکي به رشته هاي هنري علاقه داشتم و خوشبختانه همه عوامل دست به دست هم دادند تا من بتوانم به آرزوي ديرينه ام و حضور در وادي هنر برسم. خوشبختانه اعضاي خانواده، اساتيد، دوستان و وابستگانم در همه مراحل مشوق من بودند و من از تک تک آنها سپاسگزارم.

کمي از نگارگري بگوييد؟
 

نگارگري هنر اصلي و تذهيب تخصص من است که آرامبخش زندگي من هستند. در کل، نگارگري و به خصوص تذهيب اصلي ترين و بنيادي ترين هنر ايراني است. به لحاظ کاربردي، استفاده از نقوش تذهيب در کليه هنرها مرسوم مي باشد و از نظر قدمت نيز نقوش تذهيب در سنگ نگارهاي ساساني يافته شده است.

گفتيد اين هنر« آرامبخش زندگي» شما بوده است؛ کمي بيشتر توضيح دهيد:
 

هميشه احساس مي کنم نتوانستم دينم را به اين هنر ادا کنم. پروردگار بي همتا اين هنر و توانايي را به وديعه در وجود من نهاده است و بي شک رسالتم را سنگين تر احساس مي کنم. بايد در برابر آرامشي که لحظه به لحظه از آن مي گيرم، تلاشم را مضاعف کنم.

براي اداي دين و انجام اين رسالت چه کرده ايد؟
 

خوب من سال هاست به آموزش مشغولم و با نصايح پدر و مادرم که هر دو سال ها سابقه تدريس و آموزش دارند، با لذت اين کار را انجام مي دهم.
پدرم از اولين روزهاي شروع فعاليت هاي آموزشي مرا تشويق و به تقدس اين هنر اشاره مي کرد.

تذهيب آرامبخش زندگي من است

من نيز با همه وجود سعي مي کنم در جهت خدمت به هنر گام بردارم.

شما به نسبت سن و سابقه فعاليت هنري تان حضور چشمگيري در نمايشگاه ها و جشنواره هاي هنري داشته ايد که سبب شهرت شما شده است؛ اين شهرت را دوست داريد؟
 

خوب همه شهرت را دوست دارند، اما حضور من در اين فعاليت ها به اين دليل نبوده و به گونه اي موجب ارزيابي و شناخت بيشتر من شده است؛ هرچند کسب مقام و جوايز از نمايشگاه ها و جشنواره هاي مختلف برايم ايجاد انگيزه کرده و موجب پيشرفتم بوده است.

به جز تذهيب و نگارگري به چه هنرهاي ديگري گرايش داريد؟
 

من در کل به هنر علاقه مندم. ساز زدن را دوست دارم، به خوشنويسي و بعضي هنرهاي تلفيقي و صنايع دستي تا حدي مسلطم، به مطالعه خيلي علاقه دارم و ورزش نيز از ضروريات زندگي من است.

بيشتر چه کتاب هايي مي خوانيد؟
 

به طور کلي، کتاب هاي آموزشي مکالمه زبان انگليسي، شعر و کتاب هاي روانشناسي و مجلات را دوست دارم و حتماً در برنامه روزانه ام مي گنجانم.

اشاره اي به موسيقي کرديد، ساز هم مي زنيد؟
 

بله، تنبور؛ اما نه به صورت حرفه اي، اما به دليل ريشه اي که اين ساز در منطقه ما دارد، هميشه دوست دارم به خوبي تنبور بزنم.

در آثارتان رنگ هاي فيروزه اي و طلايي بسيار ديده مي شود، براي ترکيب و انتخاب رنگ چه فلسفه اي داريد؟
 

يکي از عواملي که سبب ماندگاري و لطف هنر تذهيب در عالم معنايي شده، بي شک پيشبرد سبک قدما در زمان حال است و به دور از بدعت و خلاقيت معاصر، تذهيب همچنان سرشار از زيبايي است. کاربرد رنگ هاي سنتي که از قدما به زمان حال رسيده است، فلسفه اي جز روانشناسي اين رنگ ها از نظر ايجاد ارتباط با عالم وحي ندارد.

اشاره اي به ارتباط معنايي و فرامادي هنر تذهيب داشتيد، لطفاً بيشتر توضيح دهيد.
 

اساتيد، هنرمندان و همه عزيزاني که در وادي هنر و خصوصاً تذهيب هستند، اين صحبت بنده را کاملاً درک مي کنند که هيچ آرامشي دلنشين تر از زماني نيست که قلم در دست داري و مشغول کار هستي بنده شخصاً در حين کار فقط به آنچه زيباست مي انديشم و معتقدم اين امر چيزي جز عبادت خالق هستي نيست؛ او که از همه زيباتر است و خالق تمام زيبايي هاست.

شما کدام رنگ را بيشتر دوست داريد و چرا؟
 

بي انصافي است که رنگي را نازيبا فرض کنيم. تمامي رنگ ها اگر در جاي خود قرار گيرند، زيبا هستند. درست مثل آدم ها، رنگ ها نيز در نهايت تضاد وقتي در جاي خود کنار يکديگر قرار مي گيرند به وحدت محض مي رسند. من تمامي رنگ ها را دوست دارم؛ اما رنگ هاي فيروزه اي، سفيد و نارنجي احساسات خوب بيشتري در من به وجود مي آورد.

کدام يک از اساتيد شما موجب شد که يک جوان موفق باشيد؟
 

بي شک بنده اگر موفق باشم به لطف انرژي مطلق روزگار و پروردگار بي همتاست. در سايه الطاف الهي و بندگان خوب پروردگار، اساتيد بزرگوارم هميشه راهنما و مشوق بنده بوده اند. سعادت شاگردي استاد مسلم تذهيب ايران« جناب استاد مجرد تاکستاني» بزرگترين افتخار در دوران زندگيم بوده است. و در اينجا نيز از تک تک بزرگواراني که در دوران تحصيل يا به صورت آزاد زحمات اينجانب را تحمل کرده اند، سپاسگزارم.

در بسياري مواقع، تذهيب و خوشنويسي اجراي مشترک دارند و زيبايي اين دو هنر عرفاني در کنار يکديگر تجلي هنر معنوي را به اوج مي رسانند، کار مشترک شما با آثار کدام يک از خوشنويسان بوده است؟
 

استاد عبدالله جواري کرمانشاهي اين افتخار را نصيب بنده نموده اند که آثار فاخر ايشان را به نقوش تذهيب آراسته نمايم.

تذهيب آرامبخش زندگي من است

کمي از نمايشگاه ها، جشنواره ها و مسابقه هايي که در آنها شرکت کرده و عناويني که کسب کرده ايد، بگوييد؟
 

قبلاً هم عرض کردم، حضور در چنين برنامه ها و مراسمي بيشتر به دليل آشنايي با هنرمندان بوده است.
اما حضور من در بيش از 30 نمايشگاه داخلي گروهي، 2 نمايشگاه انفرادي و 2 نمايشگاه خارجي که مربوط به جشنواره هايي با مناسبت هاي ديني و ملي کشور بوده است، عموماً منجر به کسب مقام هاي اول تا سوم و دريافت گواهي شرکت در نمايشگاه و جشنواره مذکور بوده است.

نظرتان راجع به جايگاه هنر تذهيب در کشور چيست؟
 

بي شک، تذهيب فاخرترين و پرمعنا ترين هنر ايراني است.

برنامه هاي تان براي آينده چيست؟
 

آينده محدود به زمان تعيين شده اي نيست. تلاش من هر لحظه در جهت پيشرفت و پيشبرد آرمان ها و ايده آل هايم در هنر و زندگي مي باشد و اينکه بهترين ها را به بهترين نحو به دست بياورم. در حال حاضر مشغول اجراي آثاري براي نمايشگاه مشترکي با دوست هنرمندم در مهر 88 در تهران هستم.

چه آرزويي داريد؟
 

آرامش شايد آرزويي باشد که پروردگار بي همتايم تا به امروز بي منت عطايم فرموده و سلامت همه آنهايي که دوست شان دارم نيز آرزوي قلبي من است.

کاترين صباغيان بيرون از حيطه هنر و تذهيب و رنگ و قلم چه فعاليت هايي مي کند؟
 

تمام تلاشم اين است که زيبا زندگي کنم. هميشه سعي مي کنم احساسات خاص در روان رمانتيکم بيشتر به تنهايي ها و خلوتم ختم شود. حضور در کنار عزيزاني که دوست شان دارم، برايم لذتبخش است؛ خصوصاً خواهرزاده هاي شيرينم که به اندازه تمام دنيا دوست شان دارم. سفر را هم خيلي دوست دارم؛ همچنين ديدن فيلم و گوش دادن به موسيقي، ورزش و بسياري فعاليت هاي ديگر، مثل مردم عادي.
منبع:دنياي زنان، شماره 49



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.