هفت روز هفت داستان

در اساطير يونان باستان کرونوس فرمانرواي تايتان ها و بزرگ ترين ايزد زمان خود بود که توسط فرزندانش سرنگون شد کرونوس اگرچه در بين يوناني ها محبوبيت نداشت، ورژن روميش که saturn خوانده مي شد، خيلي محبوب بود. رومي ها او را ايزد کشاورزي و باران مي دانستند و از اين رو مقامش در نظرشان خيلي بلند بود و در نتيجه شنبه را به افتخار او نامگذاري کردند. اين کلمه در انگليسي باستان saturnidies خوانده مي شد که به مرور زمان به saturday تبديل شد.
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: Plato
موارد بیشتر برای شما
هفت روز هفت داستان

هفت روز هفت داستان
هفت روز هفت داستان


 






 

Saturday
 

شنبه
 

در اساطير يونان باستان کرونوس فرمانرواي تايتان ها و بزرگ ترين ايزد زمان خود بود که توسط فرزندانش سرنگون شد کرونوس اگرچه در بين يوناني ها محبوبيت نداشت، ورژن روميش که saturn خوانده مي شد، خيلي محبوب بود.
رومي ها او را ايزد کشاورزي و باران مي دانستند و از اين رو مقامش در نظرشان خيلي بلند بود و در نتيجه شنبه را به افتخار او نامگذاري کردند. اين کلمه در انگليسي باستان saturnidies خوانده مي شد که به مرور زمان به saturday تبديل شد.

Sunday
 

يکشنبه
 

يوناني هاي باستان معتقد بودند که آپولون ايزد خورشيد ارابه خود را هر روز از مشرق به حرکت در مي آورد و به غرب مي راند و به اين ترتيب روز پديد مي آيد. در نتيجه بعدها به افتخار او اولين روز هفته در تقويم گرگوري و آخرين روز هفته در تقويم کنوني اروپا را روز خورشيد يا در لاتين Solis days مي خواندند. اين کلمه بعدها در انگليسي sunnandaey خوانده شد تا به تدريج به واژه sunday بدل شد. در تقويم آريايي هم به آن مهرشيد مي گفتند که تقريبا همين مفهوم را مي رساند.

Monday
 

دوشنبه
 

ماه براي سال هاي بسياري منشاء پيدايش داستان هاي زيادي بوده و براي خيلي از تمدن ها هم احترام خاصي داشته. روز دوم هفته در اروپا و اولين روز کاري به افتخار ماه، روز ماه نامگذاري شد. اين کلمه در لاتين Lunadies خوانده مي شده و در انگليسي 1200 سال پيش Monenday بوده که بعدها تبديل به Monday شده است. روز معادل آن در آريايي مهشيد بود.

Tuesday
 

سه شنبه
 

در بين آنگلوساکسون ها و اساطير اسکانديناوي Tiwيا در زبان آلماني قديمي Tyr به عنوان ايزد جنگ به شمار مي رفت که در واقع نسخه اي از همان آرس اساطير يونان بود. مردمان اسکانديناوي باور داشتند که او حامي جنگجوياني است که در جنگ با شهامت کشته شده اند و پس از مرگ روح آنها را با خود به تالارهاي با شکوهش مي برد. به همين علت اين روز را به نام او Tiwasdayمي خواندند که بعدها در انگليسي به Tuesdayتغيير يافت.

wenesday
 

چهارشنبه
 

آنگلوساکسون ها و توتان ها Woden را خداي خدايان مي دانستند. ايزدي تشنه دانش که حتي حاضر شد يک چشمش رابراي به دست آوردن علم بيشتر پيشکش کند. تصوير او همواره ايزدي با کلاه لبه دار بود که صورتش را مي پوشاند و بر شانه هايش کلاغ هاي خبررسان لانه داشتند.
چهاشنبه به افتخار او نامگذاري شد که در انگليسي ميانه ،ابتدا به wodnesday و سپس به Wednesday تغيير کرد. معادل لاتين آن همdies Mercurii است که همان معني را مي دهد.

Thursday
 

پنجشنبه
 

در اروپاي غربي Thur خداي تندر بود که ارابه اش را بزهاي چموش مي کشيدند. مردم اسکانديناوي معتقد بودند هر زمان او چکش سترگش را برآسمان مي کوبد نور ناشي از آن ساطع مي شود و صداي چرخش ارابه او آسمان را در برمي گيرد. در نتيجه پنجشنبه به زبان شمالي قديم thorsdagr خوانده مي شد که در انگليسي قديمي thursdag بود و به مرور به Thuresdaey و بعدها Thursday بدل شد.

Friday
 

جمعه
 

ونوس از ديرباز الهه زيبايي بود که رومي ها او را الهه عشق و زيبايي را Frigg يا معادل آلماني آن Fria مي خواندند و معتقد بودند او همسر اودين و نجات بخش کشتگان جنگ است. در اساطير او را با زره و نيزه اي نقره اي تصوير مي کنند و معتقد بودند بر ارابه اي سوار است که سگ هاي شکاري آن را مي کشند. روز جمعه به افتخار او نامگذاري شده که در آلماني قديمي frije-dagaz و در انگليسي قديمي frigedaeg خوانده مي شد و بعدها به Friday تغيير يافت.
منبع: نشريه دانستنيها شماره 20



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.