شایع ترین محرک ها در آغاز ترک مواد مخدر

در آغاز پرهیز و ترک مواد مخدر، این که کدام موقعیت ها برای فرد خطرناک هستند، می تواند کار سختی باشد. در اینجا فهرستی از بعضی از شایع ترین برانگیزاننده هایی که می تواند در آغاز ترک و پرهیز برای هر شخصی خطرناک باشد. با راسخون همراه باشید تا بیشتر با این موارد آشنا شویم.
سه‌شنبه، 18 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شایع ترین محرک ها در آغاز ترک مواد مخدر

آگاهی از یاداوردها و برانگیزاننده های مصرف مواد مخدر

در آغاز پرهیز و ترک مواد مخدر، این که کدام موقعیت ها برای فرد خطرناک هستند، می تواند کار سختی باشد. در اینجا فهرستی از بعضی از شایع ترین برانگیزاننده هایی که می تواند در آغاز ترک و پرهیز برای هر شخصی خطرناک باشد، ارایه می شود:

1ـ بودن در موقعیتی که مواد مصرفی شما وجود دارد.

2ـ دیدن مردم یا چیزهایی که با مواد مصرفی شما ارتباط داشته و همراه بوده اند.

3ـ جاها و مکان هایی که درآنجا نشئه شده اید(یکی از هروئینی های در حال بهبود متوجه شد برای اینکه بتواند پرهیزش را حفظ کند. از پارکی که عادت داشت در آنجا نشئه شود عبور نکند و از مسیر دیگری برای رسیدن به خانه استفاده کرد.

4ـ خلق و خوی منفی، از قبیل احساس طرد شدگی، تنهایی، بی حوصلگی، خشم، گناه، ترس، اضطراب، دلشوره، غم و افسردگی.

5ـ خلق و خوی مثبت (وقتی احساس خوبی دارید مستعد آن می شوید که به طور کاذب بهبود خود را کامل شده بدانید؛ بنابراین احتمال کمی وجود دارد که مرتب به جلسه های بهبودی بروید، زیرا فکر می کنید که دیگر نیازی به شبکه ی حمایتی بهبودی خود ندارید).

6ـ وضعیت و حالت جسمانی آسیب پذیر(در مراحل آغازین ترک، سستی یا ضعف، به لحاظ جسمی مریض بودن، خستگی، گرسنگی یا درد داشتن می تواند توانایی مقابله ی شما را تضعیف کند و آسیب پذیری شما را نسبت به مقابله با وسوسه افزایش دهد).

7ـ خاطرات (برای مثال، اگر آهنگ و شعر بخصوصی را در زمان نشئگی گوش می دادید، این پیوند و همراهی آهنگ و شعر مزبور، به عنوان یادآور و برانگیزاننده برای شما عمل می کند).

8ـ اوقات و زمان های خاص(برای مثال اگر عادت داشتید بعد از کار، مواد مورد نظرتان را مصرف کنید، آن موقع از روز، یعنی زمان ترک کار، برانگیزاننده و یادآور شما خواهد بود).

9ـ صداها و بوها (یکی از معتادان به کوکایین در حال بهبود، وقتی بوی آمونیاک در لباسشویی به مشام او می رسید دچار وسوسه می شد، زیرا در زمان مصرف از آمونیاک برای آماده سازی کوکایین استفاده می کرد.

10ـ مشاهده ی مصرف دیگران (مشاهده ی یک شخص یا دیدن آگهی یا تصویری که درآن افرادی در حال مصرف مواد مورد نظر شما هستند، می تواند برانگیزاننده باشد).

11ـ دستیابی به مقدار زیادی پول بطور ناگهانی .
 

تحریک کننده ها و مدیریت استرس

- تحقیقات نشان می دهد زمانی که افراد با موقعیت های پرخطری مانند عصبانیت، اضطراب یا فشار اجتماعی برای مصرف مواجه می شوند، دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد؛ یا رفتار انطباقی مناسبی بروز می دهند یا شکست می خورند. اغلب احتمال بازگشت یا لغزش افراد در چنین موقعیت هایی بیشتر است.

ـ باید توجه داشت که محرک ها برای همه ی افراد یکسان نیستند. بهتر است هر فردی شرایطی را که برای او محرک به حساب می آیند شناسایی کند و مهارت های مقابله با آن شرایط را در خودش توسعه دهد.

ـ دوری کردن و اجتناب ازشرایط تحریک کننده یکی از راه حل های مفید برای خودداری از مصرف و لغزش است. مثال هایی از این روش می تواند شامل موارد زیر باشد:

1ـ وسایلی را که شما را به یاد مصرف مواد می اندازند دور بیندازید.

2ـ وارد مکان هایی که دیگران شما را به مصرف مواد تشویق می کنند نشوید.

3ـ وسایلی را که یادآور مصرف نکردن مواد است در گوشه و کنار خانه یا محل کار خود قرار دهید.

4ـ ارتباط خود را با کسانی که مواد مصرف می کند، قطع یا تاحد ممکن کم کنید.
 

مدیریت استرس

استرس فشار و فرسایش بدن به هنگامی است که مجبوریم با محیط پیوسته در حال تغییر، سازگار شویم. چنین تغییراتی آثار جسمانی و هیجانی برما می گذارد و می تواند احساسات مثبت یا منفی ایجاد کند. آثار مثبت استرس ما را ناگزیر به عمل می کند و هوشیاری تازه و چشم انداز مهیج و جدیدی برای ما به ارمغان می آورد.

اما آثار منفی استرس باعث احساس بی اعتمادی، طرد، خشم و افسردگی می شود که این احساسات به نوبه ی خود به مشکلاتی مانند سردرد، ناراحتی معده، جوش و خارش پوست، بی خوابی، زخم معده، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته ی مغزی می انجامد، مرگ یک عزیز، تولد یک کودک، ارتقای شغلی یا ایجاد یک رابطه ی جدید، استرس به دنبال می آورد، چون این تغییرات ما را مجبور به سازگاری مجدد با زندگی خود می کند. سازگاری با شرایط متغیر، بسته به نوع واکنش ما می تواند کمک کننده یا آسیب رساننده باشد.

از لحاظ علمی بدن یک موجود زنده نمی تواند در آن واحد در دو حالت متفاوت باشد . یعنی بدن ما نمی تواند در یک لحظه هم در حالت آرامش و هم در حالت فشار و تنیدگی باشد و این اساس کار تمرین های آرامش بخشی است.

تنظیم : بهاره عرب
منبع: مجله 7 روز زندگی شماره 101


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.