سدهايي در برابر آتش

طي قرن ها، افزايش سطح امنيت و رفاه ما محرکي براي تغيير بوده است- چه در خانه، در محل کار يا در فضاهاي عمومي. امروزه، امنيت فقط به عنوان يک انتخاب مطرح نيست؛ مورد تقاضا و لازمه همه محصولاتي است که ما خريداري مي کنيم، استفاده مي کنيم يا در محيط اطرافمان يافت مي شود
يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سدهايي در برابر آتش

سدهايي در برابر آتش
سدهايي در برابر آتش


 

نويسنده: امين آبک




 
نگاهي از نزديک به پيشرفت ها در زمينه ساخت مواد ضد حريق

مقدمه:
 

طي قرن ها، افزايش سطح امنيت و رفاه ما محرکي براي تغيير بوده است- چه در خانه، در محل کار يا در فضاهاي عمومي. امروزه، امنيت فقط به عنوان يک انتخاب مطرح نيست؛ مورد تقاضا و لازمه همه محصولاتي است که ما خريداري مي کنيم، استفاده مي کنيم يا در محيط اطرافمان يافت مي شود
‏طي قرن بيستم، طبيعت ساختارها و موادي که محيط شهري ما را شکل مي دهند، تحت تغيير و تحول شگرفي قرار گرفت. افزايش تقاضا براي کيفيت برتر، محصولات کارآمدتر و راحت تر، عامل محرک تکامل در روند توليد محصولات بوده است. استفاده از مواد سنتي و ديرينه، مانند چوب، فلز و مو يا پوست حيوانات براي ساخت لوازم منزل، خودروها و اسباب ها با استفاده از مواد جديدي مانند پلاستيک ها، کمپوزيت ها، فوم ها و پوشش هاي فيبري جايگزين شده است.
‏موادي که امروزه براي ساختن همه نوع ساختار و اسباب و اثاثيه موجود در محيط فعلي به کار مي روند، راهي بس طولاني را پيموده اند. يکي از مثال هاي اين پيشرفت هاي عظيم مي تواند در صنعت حمل و نقل مشاهده شود: به جاي سازه هاي سنگين فولادي و چوبي، پلاستيک هاي سبک تر و ارگونوميک تر، مواد کمپوزيت و فوم ها و منسوجات ضد حريق(1) ، پيشرفت هاي چشم گيري را به صنعت قطارها و هواپيما هاي پيشرفته آورده اند و اجازه ساخت صندلي هاي راحت تر همراه با طراحي هاي چشم نوازتر را به طراحان و مهندسان داده اند. اين موارد باعث ترقي هاي بي شماري در اجرا، رفاه و طراحي شده اند. شايد فناوري در سال هاي اخير يکي از مبهوت کننده ترين پرش ها را کرده باشد. ساخت دستگاه ها و لوازمي که جزئي از زندگي هر روزه ما هستند و در خانه و محل کارمان وجود دارند، با کمک فناوري انجام شده است و فناوري بخش جدايي ناپذيري از زندگي ما شده است.
همچنين، ما اغلب در مورد چگونگي ساخت ابزار يا تدابير امنيتي به کار رفته در آن فکر مي کنيم. مي توان گفت امنيت در ابزار براي ايجاد اطمينان به وجود مي آيد. در حقيقت، تنوع گسترده مواد جديد و در حال تکامل موجود در خانه ها و دفاترمان، عامل برخاستن گروهي از موارد مرتبط با امنيت در برابر آتش بوده است. اين امر بدين علت است که افزايش استفاده از پلاستيک هاي سبک تر و گوناگون تر در توليد محصولات، مي تواند باعث افزايش احتمال آتش گرفتن شود، و بايد با استفاده از ترکيباتي خاص امنيت را در مقابل آتش افزايش دهيم. پس، در حالي که مواد جديد مزاياي زيادي را ارائه مي دهند، به همان مقدار، مشکلات جديدي مي آفرينند- يعني ممکن است منجر به افزايش خطر آتش گرفتن در مقايسه با موادي که جايگزينشان شده اند، شوند. به همين علت ضد حريق ها تبديل به ترکيبات اساسي در محصولات متنوع شده اند و براي ايجاد استانداردهاي امنيت و قوانين اروپا استفاده شده اند.

سدهايي در برابر آتش

تاريخ ضد حريق ها و دلايل استفاده از آنها
 

‏از زمان کشف آتش، انسان ميزان سودمندي آن را با ميزان قدرت تخريبش به طور موثر و موفقي متعادل کرده است. روش هاي جلوگيري از آتش گرفتن، شامل استفاده از ضد حريق ها، از زمان هاي گذشته متداول بوده است. به قدمت مصريان و روميان باستان، ترکيبات شيميايي به صورت محلول به عنوان کاهش دهنده توانايي اشتعال چوب، استفاده مي شده است. در جنگ جهاني دوم نيز، بعضي ارتش ها چادرهاي نسوزي که براي جنگ توليد شده بودند را استفاده مي کردند که در آنها براي جلوگيري از آتش گرفتن، ترکيبات کلريدي و اکسيدهاي چند نوع فلز به کار رفته بود.
اما در دهه هاي بعد از 1970، تکامل پليمرهاي جديد و پيشرفته و مواد اوليه بهبود يافته، مؤثر واقع شد و با افزايش موارد استفاده، نياز به کاهش اشتعال پذيري براي محافظت از اموال، مردم و محيط نيز افزايش يافت. اين زماني است که ضد حريق هاي متنوع و فراواني که امروزه استفاده مي شوند، براي اولين بار به بازار راه يافتند.
ضد حريق ها از عناصري با منابع طبيعي به دست مي آيند که به موادي همچون پلاستيک ها، منسوجات، فوم ها، چوب ها و رنگ ها افزوده مي شوند. آنها همچنين مي توانند در روند تغيير شيميايي برخي از مواد پلاستيکي نيز استفاده شوند. از همه مهم تر، يک عمل حياتي را محقق مي سازند: مي توانند شعله ور شدن را به تاخير بيندازند، روند سوختن را کند کنند، يا باعث شوند که ماده، خودش خاموش شود. پس درنتيجه نقشي قاطع در امنيت در برابر آتش ايفا مي کنند؛ نه فقط با کاهش خطر شروع آتش سوزي، بلکه همچنين با کاهش خطر گسترش آتش تا ايجاد زمان بيشتر براي فرار مردم. مطالعات نشان مي دهند که زمان فرار با وجود استفاده از ضد حريق ها، حداقل پانزده دقيقه بيشتر از زماني است که از ضد حريق ها استفاده نشده است.
‏در عمل، اين به اين معني است که وقتي يک تلويزيون، بدون استفاده از ضد حريق آتش مي گيرد، فقط دو دقيقه زمان براي فرار به افراد مي دهد در حالي که تلويزيون ضد حريق تا سقف سي دقيقه زمان براي فرار ايجاد مي کنند.
‏در اروپا، کميسيون اروپا(2) تخمين زده است که مرگ و مير در اثر سوختن تا بيست درصد، به عنوان نتيجه مستقيم استفاده از ضد حريق ها در ده سال گذشته، کاهش يافته است.

‏ضد حريق ها چگونه موادي اند و از کجا به دست مي آيند؟
 

‏اصطلاح "ضد حريق" يک عمل را توصيف مي کند تا يک خانواده شيميايي. در حقيقت، تنوع گسترده اي از مواد شيميايي مختلف، عموما به صورت ترکيب، به عنوان ضد حريق عمل مي کنند. اين تنوع ضروري است، زيرا مواد و محصولاتي که نياز است تا ضد حريق شوند در طبيعتشان، ترکيبشان و در واقع کاربرد شان بسيار متفاوت اند.
در کل، بيش از 200 ‏نوع مختلف از ضد حريق ها وجود دارد، که توليدکنندگان آنها را بر اساس عناصر تشکيل دهنده اصلي دسته بندي مي کنند. عناصر گوناگون، واکنش شيميايي آنها با آتش را کنترل مي کنند و کاربردي بودن آنها در شرايط مختلف را تعيين مي کنند. معمول ترين عناصر به کار رفته در ضد حريق ها عبارتند از: برم، فسفر، نيتروژن و کلر. مواد معدني نيز به طور گسترده استفاده مي شوند.

سدهايي در برابر آتش

برم(3)
 

‏برم مانند کلر، فلوئور و يد، يکي از عناصر موجود در خانواده شيميايي اي است که به هالوژن معروفند.
‏کلمه هالوژن(4) از زبان يوناني به معناي "تشکيل دهنده نمک" مي آيد، زيرا اين مواد عموما در طبيعت، در اغلب نمک هاي طبيعي يافت مي شوند. براي مثال، سديم کلريد، يا نمک طعام، معمول ترين نمک هالوژن است. برم به وفور در طبيعت يافت مي شود، چه به صورت نمک هاي برميد، يا به عنوان ترکيبات برميد ارگاني، که توسط بسياري از موجودات زنده در زمين و در دريا توليد مي شوند.
‏قابل استخراج ترين شکل برم، محلول هاي نمک موجود در بحرالميت، آبگيرهاي نمک، ديگر درياهاي درون مرزي و درياهاي آب شور زيرزميني و تشکل هاي زيرزميني، در اعماق سطح زمين، است.
‏يک استفاده متداول از برم در توليد ضد حريق است. با توجه به واکنش شيميايي منحصر به فردش با روند احتراق، برم يک عنصر کاملا موثر است، به اين معني که مقدار نسبتا کمي از آن براي دست يابي به مقاومت در برابر آتش کافي است. ضد حريق هاي برم دار، براي محافظت از طيف گسترده اي از لوازم الکتريکي و الکترونيکي در مقابل آتش، شامل تلويزيون ها، رايانه ها، راديوها، سيستم هاي استريو، يخچال ها و ماشين هاي لباس شويي، استفاده مي شوند. همچنين در توليد حالات عمومي و شخصي وسايل نقليه نيز به کار مي روند. در خانه، مي توانند در مبلمان روکش دار، فرش ها، پرده ها و پارچه ها نيز به کار روند.
کلر(5)
اکثر مردم از کلر موجود در محصولات پاک کننده يا به عنوان ميکروب زدا در استخر هاي شنا آگاهند. همچنين، کلر خاصيت هايي دارد که آن را براي مبارزه عليه آتش ارزشمند مي کند.
کلر عموما به صورت ترکيب در نمک موجود در زمين، يا محلول در اقيانوس ها يافت مي شود. حدود 9/1 ‏درصد از جرم آب شور کلر است. حتي تجمع هاي بيشتري از کلر به صورت طبيعي در ذخاير آب شور زيرزميني و ديگر مکان هاي خاص يافت مي شود.
‏پارافين هاي کلر دار و فسفات هاي کلردار براي محافظت از طيف گسترده اي از مواد، شامل چرم، رنگ ها و روکش ها، لاستيک ها، منسوجات، پرکننده هاي فومي براي مبلمان و ديگر مواد، در مقابل آتش گرفتن، استفاده مي شوند. پي. وي. سي ها نيز در نتيجه کلرشان، خاصيت آتش زدايي ذاتي دارند.

سدهايي در برابر آتش

غيرآلي ها و مواد معدني(6)
 

‏تنوع عظيمي از ترکيبات غير آلي و معدني به عنوان ضد حريق، يا به عنوان عناصر سيستم هاي ضد حريق در ترکيب با برم، فسفر يا نيتروژن، استفاده مي شوند. ترکيبات غيرآلي نيز شامل آنهايي که بر نيتروژن بنا نهاده شده اند (ترکيبات ملاميني)، گرافيت (که در مداد وجود دارد)، سيليکا (که در شيشه و شن وجود دارد) و فسفات هاي غير آلي (فسفات آمونيوم و پلي فسفات)، مي شود. و همچنين ترکيبات معدني شامل فسفات ها، اکسيد فلزات، هيدروکسيدها، و ديگر محصولات فلزي (آلومينيوم، روي، منيزيم، موليبدن، بور، آنتيموان)، مي شوند.
بعضي مواد غير آلي و ترکيبات معدني مي توانند به عنوان قسمتي از سيستم ضد حريق، در ترکيب با ديگر عناصر، استفاده شوند تا امنيت در برابر آتش را در پلاستيک ها، فوم ها، منسوجات طبيعي و دست ساز، چوب و محصولات چوبي افزايش دهند.

فسفر(7)
 

‏عمده فسفر موجود در جهان در معادن، اکثرا در جنوب چين، يافت مي شود. فسفر براي توليد ضد حريق هاي آلي و غير آلي، که به صورت گسترده در فوم هاي پلي اورتان براي ساخت مبلمان مقاوم در برابر آتش، تشک و مواد عايق در برابر حرارت، پوشش هاي مقاوم در برابر آتش، و همچنين در انعطاف پذيري پي وي سي، که به طور معمول براي عايق کابل هاي الکتريکي کاربرد دارند، استفاده مي شوند. همچنين در لوازم الکترونيکي و در پليمرهاي دماي بالا (پلاستيک)، مورد استفاده براي توليد سوئيچ ها، اتصال دهنده ها و در برخي از پليمرهايي با احتمال اشتعال کمتر در پوشش ها، نيز اعمال مي شوند.

نيتروژن(8)
 

نيتروژن بزرگ ترين عنصر تشکيل دهنده جو زمين است و در بدن تمام موجودات زنده وجود دارد. ترکيبات نيتروژن گروه کوچکي از ضد حريق ها را تشکيل مي دهند. امروزه کاربردهاي اصليشان در نايلون ها، پلي اولفين ها (نوعي پلاستيک سخت)، فوم هاي پلي اورتان (ترکيبي)، در پوشش ها (رنگ هاي مقاوم در برابر آتش)،
‏منسوجات و کاغذ ديواري هاست.

سدهايي در برابر آتش

چقدر ضد حريق ها امن هستند؟
 

‏نگراني هاي مرتبط با محيط زيست و سلامت انسان به علت وجود مواد شيميايي، از جمله ضد حريق ها، از موضوعات بحث مهمي در اروپا به شمار مي آيند. مقرره REACH که در سال 2008 ‏به اجرا در آمد، براي اين چنين نگراني هايي طراحي و مصوب گرديد. اصل اساسي REACH ‏، الزامات محول شده به توليدکنندگان يا واردکنندگان در رابطه با مقدار امنيت همه مواد شيميايي براي سلامت انسان يا محيط زيست در اتحاديه اروپا در کميت هاي يک تن /سال، است. تاکنون چندين ضد حريق با دقت تحت سيستم قبلي REACH با عنوان مقررات مواد موجود، بررسي شده است. اين روند که شامل کارشناساني از همه کشورهاي عضو، کميسيون خدمات، صنايع و گروه هاي منافع عمومي مي شود، تا به حال، هر دو نوع گروه از مواد را که براي استفاده در بازار و مصرف قابل اطمينان هستند و ديگرهايي که احتمال خطر شان بالاست را شناسايي کرده است.

پي نوشت ها :
 

1-Flame retardant/ 2- Europe Commission/ 3- Bromine/ 4 Halogen/ 5-Chlorine/ 6-INORGANICS AND MINERALS/ 7- Phosphorus/ 8- Nitrogen
 

منبع: دانشمند ش 572



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
play_arrow
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
play_arrow
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
مقاومت پیروز خواهد شد
play_arrow
مقاومت پیروز خواهد شد
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
play_arrow
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
play_arrow
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
play_arrow
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
play_arrow
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
play_arrow
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
play_arrow
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
play_arrow
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
play_arrow
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد