هفت‌سین سلامتی

با نگاهی کوتاه به محتویات مواد غذایی اصلی سفره ی هفت سین، می توان با اطمینان بیان کرد که اکثر مواد غذایی مورد استفاده در این سفره سرشار از مواد معدنی و ویتامین هایی است که ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن
دوشنبه، 28 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
هفت‌سین سلامتی

هفت سین سلامتی
 


 

نویسنده: محمد عقیقی
 
با نگاهی کوتاه به محتویات مواد غذایی اصلی سفره ی هفت سین، می توان با اطمینان بیان کرد که اکثر مواد غذایی مورد استفاده در این سفره سرشار از مواد معدنی و ویتامین هایی است که ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن، جسم انسان را در بلندمدت در مقابل خطرات ابتلا به بیماری های سخت و مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی-عروقی محافظت می کند. سنت زیبا و قدیمی شب یلدا، سفره ی هفت سین و... به ما می آموزد که چنین الگوهای غذایی مناسبی را در طول سال و به مناسبت های مختلف داشته باشیم و در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانیم.
همانطور که گذشتگان ما به مناسبت های مختلف جشن می گرفتند و از نعمت های بی شمار الهی استفاده می کردند.
سفره ی هفت سین، در واقع شامل شش سین غذایی است که هر کدام سمبل سلامتی و طول عمر و زندگانی است. در این مقاله خواص سین های سلامتی هفت سین را می خوانید.

سیب ؛ سمبل زیبایی و سلامتی
 

ردپای سیب را به فراوانی می توان در داستان های اساطیر یونان و روم باستان یافت، چرا که سیب در آن دوره نشانه ی جاودانگی یا تناسخ بود.
در گذشته از سیب به عنوان غذای خدایان و الهه یاد می شد. همچنین آن را به عنوان پاداش کار نیک هدیه می کردند. امروزه نیز سیب از میوه های پرطرفدار و خوشمزه، در جهان محسوب می شود.
میوه ی سیب را به صورت تازه یا به شکل آب سیب، کمپوت، مربا، ژله، مارمالاد، سرکه و ... مورد استفاده قرار می دهند. این میوه سرشار از اسیدهای آلی، اسیدمالیک و نمک های پتاسیم و سدیم است.
بیشتر اسیدها و نمک های ارزشمند سیب در زیر پوست آن جمع شده است، بنابراین توصیه می شود سیب را پس از شست و شو با پوست مصرف کنید.
-سیب میوه یی سرشار از ویتامین های A, B و C بوده و حاوی تانن ها، سلولز، آهن، کلسیم و فسفر است. مهم ترین ماده ی معدنی موجود در سیب، «پتاسیم» است که آن را «عنصر جوانی» می نامند و سبب نرم شدن جداره ی سرخرگ های بدن و پایین آمدن فشار خون می شود.
-سیب یکی از میوه های طبی به شمار می رود که هم عضلات و هم اعصاب را تقویت می کند و به علت داشتن مواد قلیایی، اسیداوریک را حل کرده و ترشحات غده بزاق و معده را مساعد و متعادل می سازد.
-سیب برای معالجه ی چاقی، امراض مفاصل، رماتیسم مزمن، نقرس، تب خال و امراض ریوی مفید است.
-باعث دفع سنگ کلیه شده و سوء هاضمه را نیز از بین می برد.
-سیب به واسطه ی داشتن فیبر غذایی در رفع اسهال خونی مؤثر است. چنانچه سیب خام را رنده و مصرف کنید، نتایج خوبی در درمان اسهال کودکان دارد.
-خوردن سیب در صبح و به صورت ناشتا، اثرات بسیار شگفت آوری دارد. همچنین خوردن سیب قبل از خواب بهترین درمان بی خوابی محسوب می شود.
-به کسانی که دچار یبوست هستند، توصیه می شود در هنگام خواب سیب را با پوست مصرف کنند.
-میوه ی سیب به دلیل فقر مواد قندی، برای افراد دیابتی توصیه می شود.
-پوست و ریشه ی سیب دارای خاصیت ضدمیکروبی است.
-دانه ی سیب حاوی اسید« هیدروسیانیک» است که برای بدن مضر است.

سنجد ؛ مظهر سلامتی
 

سنجد دارای درخت کوتاه، پر خار با برگ های شبیه بید و گل های خوشه یی سفید یا زرد رنگ بسیار خوش بو است. خواص سنجد بسیار قابل توجه است که در زیر به بعضی از آن ها اشاره می شود:
-این میوه، منبع قابل توجهی از ویتامین E و C و رنگدانه ی کاروتن است که همگی خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارند.
-ترکیبات فلاوونوئیدها و اسید چرب های موجود در سنجد، مانند اسیدلینولیک و اولئونیک و همچنین استرول ها مانند سیتروسترول دارای خاصیت ضدالتهابی است.
-فلاوونوئید موجود در سنجد به شل کردن عضلات کمک می کند، بنابراین مصرف سنجد برای کسانی که مشکل عضلانی و مفصلی دارند می تواند مؤثر واقع شود.
-تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مصرف میوه و پودر هسته یی سنجد در درمان های التهاب حاد و مزمن مؤثر است.
-سنجد علاوه بر خاصیت تب زدایی، به عنوان داروی درمان اسهال خونی با منشاء آمیبی و دفع کرم مطرح می شود.
-میزان کلسیم در سنجد بسیار بالاست و از نرمی استخوان جلوگیری می کند.
-سنجد برای قلب و کلیه ها سودمند است.

سماق ؛ سمبل روشنایی و غلبه بر شیطان
 

این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه، جنوب ایتالیا، آسیای شرقی و به ویژه در ایران دیده می شود. سماق انواع متنوعی دارد که بعضی از آن ها جنبه ی تزیینی داشته و اگر حواس مان نباشد، می تواند موجب مسمومیت و خارش شود. در بعضی از کشورها نیز از سماق نوشیدنی تهیه می کنند که جهت تسکین درد معده و اختلالات هضمی مؤثر است.
-سماق قابض و پاک کننده ی معده است.
-این گیاه برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا مانع از فرآیند ترکیب گلوکز با ملکول های پروتیین حیاتی بدن و تغییرات شیمیایی و عمل کرد آن ها می شود.
-سماق خاصیت ادرارآور دارد.
-سماق ضدتب بوده و در درمان بیماری های رماتیسمی و نقرس نیز مؤثر است.
-سماق را باید به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
-اثر تصفیه کنندگی بر خون دارد و مواد زاید خون(مانند اوره) را دفع می کند.
-سماق لثه ها را تقویت کرده و آن ها را محکم می سازد.
-البته مصرف بیش از حد سماق می تواند مسموم کننده باشد.

سیر ؛ طبیب گیاهی روی زمین
 

سیر علاوه بر خواص دارویی و تغذیه یی به واسطه ی داشتن ماده ی ضدویروسی، ماده ی غذایی خوبی برای مصرف خوراکی در هنگام سلامت و در زمان سرماخوردگی به شمار می رود، برای رفع بوی آن نیز می توان سیب یا عسل مصرف کرد یا به شکل نیم پز و خرد کرده از آن استفاده کرد.
-سیر خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری دارد و در مبارزه با مسمومیت های غذایی از جمله «سالمونلا» مؤثر است.
-به واسطه ی داشتن آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) و همچنین خواص ضدباکتریایی، علیه هلیکوباکتر پیلوری که مولد زخم معده است، امکان بروز سرطان معده را کاهش می دهد.

سرکه ؛ سمبل صبر و گذر زمان
 

سقراط معتقد بود که سرکه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و در درمان پنومونی ( ذات الریه)، بیماری های نشای از کمبود ویتامین C و زخم ها مؤثر است.
-برای سرکه خواصی مانند جلوگیری از فشارخون و کاهش کلسترول قایل هستند.
-سرکه در هضم غذا کمک می کند.
-در کنترل وزن بدن و درمان عفونت ها مفید است.
-سرکه با افزایش جذب کلسیم به بهبود استخوان سازی در بدن کمک می کند.
-خاصیت ضدقارچی و میکروبی سرکه، بر روی مسمومیت های غذایی به اثبات رسیده است.

سمنو ؛ نشان استقامت و شیرین کامی
 

سمنو در بردارنده ی جوانه ی گندم است. در سال های اخیر، اهمیت ویژه ی جوانه ی گندم در رژیم غذایی افراد مشخص شده و بیش از همیشه مورد توجه متخصصان غذایی قرار گرفته است. برای همین قرار دادن آن در سبد غذایی توصیه می شود.

سبزه ؛ مظهر سلامتی روح و روان
 

سبزه مظهر سرسبزی و شادابی است و قرار دادن آن در سفره ی هفت سین نشانه ی این است که ما با سبز کردن دانه و توجه به گل و گیاه به شادی و شادابی که غذای روح و اندیشه است نیز توجه کنیم.
همیشه و در همه حال به فکر حفظ سلامت روح و جسم خود باشید، چرا که سرچشمه ی موفقیت در جامعه ی بشری سلامت جسم و روان است.

منبع: 7روز زندگی، شماره 121



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.