سرگرداني پارازيت ها

دروغ چرا؟ دسترسي به شبکه هاي ماهواره مثل آب خوردن شده. ماهواره هم که خب مي تواند مثل آب خوردن آدم ها، زندگي ها و فکرها را تغذيه کند و کمتر کسي مي تواند غذاهاي خوب و بدش را از هم تفکيک کند. همين موضوع خيلي ها را نگران کرده است. در اين ميان همه مي گويند جوانان بيشتر در معرض خطرند. برنامه هاي مبتذل يک طرف ماجراست و طرف ديگر موجي از شايعه هاي مختلف قرار دارد که ذهن و روح دريافت کنندگان امواج ماهواره اي را نشانه گرفته است.حاشيه چرا؟ سازمان هاي قضائي و انتظامي بارها مأمور شده اند براي مقابله با گسترش ماهواره، قانون ماهواره را از لا به لاي ديگر قوانين بيرون بکشند.
دوشنبه، 28 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرگرداني پارازيت ها

سرگرداني پارازيت ها
سرگرداني پارازيت ها


 






 
گروه اجتماعي، دانيال ابولحسن معمار، رضا صيادي
نام ماهواره که مي آيد، بدون استثنا عنوان ديگري هم در پي آن شنيده مي شود
موضوع ويژه ما داستان کشدار همان دومي است
دروغ چرا؟ دسترسي به شبکه هاي ماهواره مثل آب خوردن شده. ماهواره هم که خب مي تواند مثل آب خوردن آدم ها، زندگي ها و فکرها را تغذيه کند و کمتر کسي مي تواند غذاهاي خوب و بدش را از هم تفکيک کند. همين موضوع خيلي ها را نگران کرده است. در اين ميان همه مي گويند جوانان بيشتر در معرض خطرند. برنامه هاي مبتذل يک طرف ماجراست و طرف ديگر موجي از شايعه هاي مختلف قرار دارد که ذهن و روح دريافت کنندگان امواج ماهواره اي را نشانه گرفته است.
حاشيه چرا؟ سازمان هاي قضائي و انتظامي بارها مأمور شده اند براي مقابله با گسترش ماهواره، قانون ماهواره را از لا به لاي ديگر قوانين بيرون بکشند و به موجب آن، دارندگان تجهيزات ماهواره اي و استفاده کنندگان از آن مجازات شوند. آخرين راه حل هم ارسال سيگنال هايي به نام پارازيت است. بعد از انتخابات هر روز پارازيت ها روي آسمان پايتخت و چند شهر بزرگ ديگر جولان دادند و همچنان مي دهند تا موج شايعه ها و حرف هاي ناصواب شبکه هاي ماهواره اي نتواند فضاي بعد از انتخابات را ملتهب کند.
تعارف چرا؟ يکي از دعواهاي اصلي اين روزها سر همين پارازيت هاست. بعضي از مجلسي ها مي گويند که اين پارازيت ها براي بدن انسان ضرر دارد و بعضي مسؤولان هم پاسخ مي دهند که اين ضرر ثابت نشده است. عده اي هم اين وسط مي گويند که اقدامات فرهنگي لازم است.
اصلاً چرا پارازيت؟ بعضي ها هم پيدا مي شوند که دروغ پردازي مي کنند و به شايعه ها دامن مي زنند. حالا کلي حاشيه ريز و درشت هم پيرامون قضيه درست شده که ماجراي پارازيت ها را داغ تر کرده است.
اين سؤال که پارازيت ها از کجا مي آيند بهانه اي شد براي اينکه برويم سراغ کساني که فکر مي کرديم در اين زمينه اطلاعاتي دارند، حاصل گپ و گفت با کارشناس هاي مختلف، پرونده اي شد که مي بينيد.
خبرها و شايعه هايي که در همه ماه هاي اخير درباره پديده اي به نام يک پديده شنيده شد

موج شايعه ها
 

حکايت ما همانند محمد مايلي کهن است؛ ماهواره نداريم و اصلاً اعتقادي هم به داشتن آن نداريم، اما از همسايه هايمان خبر رسيده که چيزي به نام «پارازيت» وجود دارد که براي ديدن اين تصاوير از ينگه دنيا اشکال ايجاد مي کند. اينکه تا چه ميزان به حرف هاي اين همسايه ها مي توان اعتماد کرد، يک طرف ماجراست و اينکه بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان دولتي به اين شايعه هاي در گوشي پاسخ هاي کوتاه و بلند داده اند، سوي ديگر! مدتي است که اين داستان به بحث و گفت و گوهاي مردم هم کشيده و همين اتفاق، به شايعه ها، شبهات و خبرها دامن زده. ما هم خوب مي دانيم که برخي گفته ها، دور از واقعيت است، اما آنچه در اينجا مي خوانيد مروري است بر مهم ترين پاسخ هاي مسؤولان به امواج شايعات در چند ماه اخير.
6ــ همه منتظرند تا دو ماه فرصت مجلس به وزارت بهداشت و درمان براي ارائه گزارش نهايي در خصوص مضر بودن يا نبودن پارازيت ها به پايان برسد اما تازه در اين روز معاون سلامت وزارت بهداشت از پيشنهاد مجهز شدن اين وزارتخانه به ابزاري براي اندازه گيري ميزان پارازيت در کشور خبر مي دهد. حسن امامي رضوي به ايلنا مي گويد که وزارت بهداشت براي ارائه گزارش دقيق بايد ابزارهاي لازم را براي کنترل پارازيت داشته باشد؛ در حالي که هم اکنون در اين وزارتخانه، ابزارهاي اندازه گيري اين پارازيت ها وجود ندارد. آقاي معاون مي گويد درخواست خريد دستگاه هاي اندازه گيري پارازيت را داده اند و منتظرند که اين دستگاه ها به وزارت داده شود.
5ــ خيلي ها مدت هاست منتظرند تا متوليان تأمين سلامت عمومي جامعه درباره تأثيرات پارازيت ها بر بدن انسان اظهار نظر کنند. بالأخره در اين روز سکوت مسؤولان وزارت بهداشت و درمان در خصوص پارازيت ها شکسته مي شود و وزير بهداشت در حاشيه بازديد از مرکز تحقيقات غدد بيمارستان شريعتي به خبرنگاران فارس و ايرنا مي گويد که سه هفته پيش در کميسيون مشترکي با وزارت اطلاعات به اين نتيجه رسيده اند که مضر بودن پارازيت ها هنوز به طور قطع ثابت نشده است. البته مرضيه وحيد دستجردي ــ وزير بهداشت ــ چند روز بعد با فارس صحبت مي کند که فعاليت ستاد تحقيق درباره اثرات پارازيت هاي ماهواره اي که متشکل از افرادي از معاونت سلامت وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات است، همچنان ادامه دارد. او با صراحت مي گويد که نتايج نهايي فعاليت هاي تحقيقاتي درباره اثرات پارازيت هاي ماهواره اي بر سلامت انسان هنوز اعلام نشده است ولي بر اساس نتايج جانبي که ارائه شده پارازيت هاي ماهواره اي مشکل خاصي براي سلامت انسان به وجود نمي آورد.
4ــ مهم ترين اظهار نظر درباره ارسال پارازيت ها امروز شنيده مي شود. رضا تقي پور، وزير ارتباطات دولت دهم و معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان بالأخره به مجلس مي روند. وزير ارتباطات با صراحت به اعضاي کميسيون بهداشت مجلس مي گويد که وزارتخانه اش هيچ نقشي در ارسال پارازيت هاي چند ماه اخير نداشته است (اين را نمايندگان، پس از پايان جلسه مي گويند). خيلي ها اين اظهارات تقي پور را قابل قبول نمي دانند چون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان تنها نهاد متولي مديريت، نظارت و هماهنگ کننده فضاي فرکانسي کشور زير نظر اين وزارتخانه اداره مي شود. اين سازمان بايد ارسال هر نوع فرکانس با هر ميزان شدت و ارتفاع را زير نظر داشته باشد.
صابر فيضي، مدير عامل شرکت مخابرات هم ارسال اين نوع پارازيت ها را از توانايي شرکت مخابرات خارج مي داند و در گفت و گو با روزنامه سرمايه مي گويد: «ارسال پارازيت هاي ماهواره اي بسيار هزينه بر است و بودجه محدود شرکت مخابرات اجازه ارسال اين پارازيت ها را به ما نمي دهد. بلندترين دکل هاي شرکت مخابرات 48 متر است اما براي ارسال پارازيت هاي ماهواره اي به دکل هاي بسيار بلندي نياز است». کميسيون بهداشت بعد از اين جلسه به معاونت سلامت وزرات بهداشت و درمان دو ماه وقت مي دهد تا گزارشي درباره ارسال پارازيت هاي ماهواره و تأثير آن بر سلامت انسان تهيه و به مجلس ارائه دهد.
3ــ امروز مجلس هم بالأخره نسبت به اين قضيه واکنش نشان مي دهد. اعضاي کميسيون بهداشت مجلس اعلام مي کنند که قرار است به زودي پس از بررسي گزارش هاي رسيده از سوي وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت در اين خصوص تصميم گيري کنند. مجلس همچنين از وزير اطلاعات، وزير ارتباطات و نماينده وزارت بهداشت و درمان دعوت مي کند تا براي بيان توضيحاتي در اين خصوص به خانه ملت بروند. واکنش هاي رسمي از اين به بعد اوج مي گيرد و مسئولان و نمايندگان بيشتري درباره چيزي به نام ماهواره حرف مي زنند.
2ــ اولين واکنش رسمي به شايعه پارازيت در اين روز شنيده مي شود؛ ضرغامي در بخش خبري 20:30 از حرکت هاي ايذايي مشکوک براي اختلال در سيگنال رساني ماهواره اي کشور خبر مي دهد. ضرغامي مي گويد: «به دليل استقبال بسيار گسترده مردم از برنامه هاي تبليغاتي رسانه ملي، حرکت هاي ايذايي مشکوکي براي اختلال در سيگنال رساني ماهواره اي در کشور صورت گرفته که خوشبختانه با هوشياري کارشناسان فني سازمان و اقدامات مناسب جايگزين در کمترين زمان با آن مقابله شده است. متأسفانه مديريت ماهواره «اينتل ست» هنوز پاسخ قانع کننده اي در خصوص اين منبع فرکانسي مزاحم که به سيگنال هاي شبکه هاي جمهوري اسلامي ايران در ورودي ماهواره حمله مي کند ارائه نکرده است».
1ــ اولين بار در سال 82 موضوع ارسال پارازيت به طور جدي در چند روزنامه آن زمان مطرح شد. مردم تيتر «پارازيت ها از کوبا آمده اند» را در روزنامه ها و مجلات مختلف مي بينند و گزارش هايي از خريد تجهيزات ارسال پارازيت از کوبا منتشر مي شود. نمايندگان مجلس و مسؤولان وزارت بهداشت هر دو اعلام مي کنند که اين امواج مزاحم آثار سوء بر بدن مي گذارند. شايعه معروف هم اين است که منابع ارسال پارازيت ثابت نيستند و در خودروهاي سياري قرار دارند.
منبع:همشهري جوان، شماره 252



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.