انتخاب بهترين مرورگر وب

شما نبايد به مرورگري که از قبل بر روي سيستم عامل نصب شده (مثل اينترنت اکسپلورر در ويندوز يا Safari در مکينتاش)بسنده کنيد.ما در اين مقاله به تشريح ساير گزينه هايي که در اختيار شما قرار دارد.مي پردازيم .در اين مقاله ما به سه تا از رايج ترين مرورگرهاي وب اشاره مي کنيم و به تشريح برخي از گزينه هاي کم تر شناخته شده آن ها مي پردازيم.
پنجشنبه، 31 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب بهترين مرورگر وب

 انتخاب بهترين مرورگر وب
انتخاب بهترين مرورگر وب


 






 
شما نبايد به مرورگري که از قبل بر روي سيستم عامل نصب شده (مثل اينترنت اکسپلورر در ويندوز يا Safari در مکينتاش)بسنده کنيد.ما در اين مقاله به تشريح ساير گزينه هايي که در اختيار شما قرار دارد.مي پردازيم .در اين مقاله ما به سه تا از رايج ترين مرورگرهاي وب اشاره مي کنيم و به تشريح برخي از گزينه هاي کم تر شناخته شده آن ها مي پردازيم.
ممکن است شما بر اساس ظاهر،امکانات يا عملکرد ،جذب يک مرورگر متفاوت شده باشيد.حتي اگر هنوز اصرار داريد به مرورگر فعلي تان وفادار بمانيد ممکن است بخواهيد آن را به يک نسخه جديد ارتقا دهيد.
تمام مرورگرهاي مدرن داراي يک اينترفيس tabbedوbookmarking يا ويژگي Favorites هستند.اغلب آن ها با pop-upيا AD blocking عرضه مي شوند.هر چند ،برخي ازآن ها ويژگي هاي بيش تري مثل spell checking , private mode browsing ،همزمان سازي تنظيمات مرور با يک PC با يکپارچه گي با شبکه هاي اجتماعي نيز ارائه مي نمايند.در عين حال ،تعداد و نوع extension ها يا add-on ها در هر مرورگري متفاوت است.علاوه بر اين پشتيباني از مرورگرها نيز متفاوت است.به عنوان مثال Internet explorerفقط در ويندوز قابل استفاده است.به عنوان مثال اگر شما يک کامپيوتر Apple يا لينوکس داشته باشيد ممکن است مرورگري بخواهيد که بر روي کامپيوترهاي تان نصب شود.

Internet Explorer 9
 

در زمان نگارش اين مقاله ،نسخه بتاي IE9 منتشر شده است که بر روي سايت مايکروسافت در دسترس عموم قرار دارد.
مثل ساير مرورگرهاي رايج ،IE 9 براي اين که بهترين شکل ممکن صفحات وب را نمايش دهد،بهينه سازي شده است.همان گونه که شکل (1)نشان مي دهد،شما به طور پيش فرض هيچ نوار ابزار يا منويي مشاهده نمي کنيد.حتي نوار وضعيتي که در انتهاي صفحه قرار داشت،پنهان شده است.شما هنوز هم مي توانيد از دکمه Start که در بالا و در سمت راست صفحه قرار گرفته به Favorites,feedsو history دسترسي پيدا کنيد.همچنين در اين جا شما دکمه Tools را که از طريق آن مي توانيد به ساير تنظيمات و ويژگي هاي مرورگر دست پيدا کنيد مي بينيد.
شما کماکان ويژگي هاي نسخه هاي قبلي IEنظير ،Pop-up Blocker, InPrivate browsing که به شما اجازه مي دهد بدون برجاي گذشتن سابقه (History)وب را مرور کنيد،InPrivate filtering به منظور حفظ حريم خصوصي ،و SmartScreen Filter براي محافظت در برابر phishing را پيدا مي کنيد.
شما همچنين تعدادي ويژگي جديد مشاهده مي کنيد.download manager به شما اجازه مي دهد دانلود ها را مشاهده ،متوقف يا از نو راه اندازي کنيد.وقتي اتصال اينترنتي شما قطع مي شود ديگر نيازي به آغاز مجدد دانلود نيست زيرا به طور اتوماتيک بازيابي مي شود.

انتخاب بهترين مرورگر وب

دو اشکالي که من در IE 9 ديدم اين است که شما نمي توانيد تمام کلمه هاي عبور ذخيره شده توسط مرورگر را ببينيد و اين مرورگر spell checker ندارد. FireFox و Chrome از اين دو ويژگي که واقعا به شکلي ساده ارائه مي شود، برخوردار هستند.
در عين حال به خاطر داشته باشيد که IE نمي تواند بر روي کامپيوترهاي Apple يا لينوکس (وWindows XP)نصب شود زيرا اين يک محصول مايکروسافت است. فقط ويندوز ويستا SP2 و ويندوز 7 از IE 9 پشتيباني مي کنند.

FireFox 4
 

در زمان نگارش اين مقاله مرورگر Firefox3.6 موزيلا نسخه فعال و پايدار آن است.هر چند ما نسخه بتا firefox4 را اجرا مي کنيم.
همان گونه که در شکل 2 مشاهده مي کنيد،firefox4 در مقايسه با IE 9 يا Chrome 7 صفحات وب اندکي کوچک تر نشان مي دهد.مثل بسياري از مرورگرهاي مدرن ،منوي نوار ابزار پنهان شده است اما قرار گرفتن دکمه منوي Firefox در بالا و سمت چپ امکان ايجاد يک نوار ابزار بزرگ تر را فراهم نموده است.
فايرفاکس تمام عملکرد هاي اصلي يک مرورگر مدرن را به علاوه چند عملکرد ديگر فراهم مي کند.spell checker گنجانده شده در آن مي تواند بسيار ارزشمند باشد.وقتي در صفحات وب در هر جعبه يا فيلد چيزي را تايپ کنيد،اسپل آن چک مي شود.هر کلمه غلط با خط قرمزي که زير آن کشيده شده نشان داده مي شود .شما به راحتي مي توانيد بر روي آن کلمه کليک راست کنيد تا پيشنهاد هاي spelling براي آن کلمه را مشاهده نمائيد.
در فاير فاکس ،شما مي توانيد تمام کلمه هاي عبور ذخيره شده توسط مرورگر را مشاهده کنيد که اين ويژگي در صورت فراموش کردن جزئيات مربوط به log in بسيار مفيد بود.
شما حتي مي توانيد کلمه هاي عبور را با يک کلمه عبور master محافظت کنيد و از دسترس يا ديد سايرين دور نگه داريد.فايرفاکس نيز مثل chrome داراي يک ويژگي همزمان سازي است و بنابراين favorites.preferences شما در تمام کامپيوترها يکسان خواهد بود .يک ويژگي منحصر به فرد در Firefox 4 توانايي گرفتن screen shot از صفحات وب از طريق آيکوني که در گوشه پايين و سمت راستFirefox قرار دارد است.اين ويژگي مي تواند در برخي موارد بسيار مفيد واقع شود خصوصا به دليل اين که مي تواند کل صفحه را capture کند نه فقط بخش قابل مشاهده آن را.
ما همچنين چند چيز پيدا کرديم که مي تواند در Firefox4 ارتقا پيدا کند.به عنوان مثال وقتي شما يک صفحه وب را باز مي کنيد خيلي خوب است اگر اين کار بتواند صفحه خانگي شما را لود کند يا چيزي به غير از يک صفحه خالي را نمايش دهد.علاوه بر اين وقتي شما مرورگر را باز مي کنيد نمي توانيد چند homepage را براي نمايش در برگه ها تعريف کنيد؛هم IE و هم chrome اين عملکرد را ارائه مي کنند.
فايرفاکس به شما اجازه مي دهد از طريق نوار ابزار به جست وجو بپردازيد اما اگر به جاي کليک در يک جعبه جست و جو مجزا جست و جو در داخل نوار آدرس گنجانده مي شد خيلي بهتر بود.
مدير دانلود يا download manager به شما اجازه مي دهد دانلودها را متوقف کنيد اما بعد از اتصال مجدد ،دانلود را به طور اتوماتيک بازيابي نمي کند.
موزيلا به عنوان يک سازمان مبتني بر کد منبع باز،علاوه بر ويندوز ،مرورگر هاي خود را براي Mac OS X,Linux نيز ارائه مي کند.

chrome 7
 

دوباره بايد تکرار کنيم که ما به جاي نسخه فعلي ،از نسخه بتا chrome 7 استفاده مي کنيم.
همان گونه که در شکل (3)نشان داده شده است ،اينترفيس chrome 7درست مثل IE 9(يا حتي بيش تر از آن)streamlined است.اين مرورگر مثل فايرفاکس برگه ها را در بالاي نوار آدرس "پشته "کرده است اما برخلاف فاير فاکس و IE فضا را هدر نمي دهد.
chrome همچنين عملکرد هاي سنتي مرورگر هاي وب و چيزهاي ديگري را در اختيار شما قرار مي دهد.عامل اصلي تفاوت آن با ساير مرورگرها نوار /جست و جو است که درست همزمان با تايپ شما نتايج real-time پيشنهادي يا پيش بيني کننده اي را به شما عرضه مي کند؛ درست مثل کاري که Google.comانجام مي دهد.اگرچه chrome توسط گوگل توسعه داده شده است شما در صورت تمايل مي توانيد يک جست و جوگر ديگر را انتخاب کنيد.
chrome شامل spell checking و ويژگي synchronization که در فايرفاکس هم پيدا مي کنيد اما در IE وجود ندارد.البته من در chrome 7 چند اشکال نيز مشاهده کردم.شما مي توانيد تمام کلمه هاي عبور ذخيره شده را مشاهده کنيد اما برخلاف فايرفاکس آن ها توسط هيچ نوع کلمه عبور Master ي محافظت نمي شوند .برگه هاي جديد به homepage شما باز نمي شوند؛شما ليستي از سايت هايي که بيش از بقيه بازديد کرده ايد و برگه هايي که اخيرا بسته اند مشاهده مي کنيد.اگر چه chrome شامل يک download manager شبيه دو مرورگر ديگر است،بعد از اتصال مجدد نمي تواند به طور اتوماتيک دانلود را بازيابي کند.chrome در ويندوز ،Mac OS XوLinuxقابل استفاده است.

مرورگر هاي بيش تر
 

ما در اين مقاله سه مرورگر عمده يعني IE,Firefoxوchrome را بررسي کرديم .اما قبل از انتخاب ،مرورگر هاي ديگري هم وجود دارد که شايد بخواهيد نگاهي به آن ها بکنيد :
Safair:اين مرورگر براي عاشقان Apple عالي است اما براي استفاده در ويندوز نيز در دسترس قرار دارد.
Opera:دسترسي راه دور و به اشتراک گذاري فايل را علاوه بر bookmarking و تنظيم synchronization ارائه مي کند.
Opera فقط مخصوص کامپيوترهاي ويندوز،مکينتاش و لينوکس نيست بلکه بر روي بسياري از گوشي هاي تلفن هاي همراه مثل BlackBerry,iphone/iphod/iphad,Windwos Mobile و Android نيز قابل استفاده است.شما همچنين مي توانيد مرورگر آن را در Nintendo DSIوWii نيز پيدا کنيد.
Flock:جديدترين نسخه آن (x.3)براساس Google Chromium منتشر شده و بر روي ويندوز اجرا مي شود.اين مرور گر شامل پيشرفت هايي در کارآيي و عملکردها است و به شما اجازه مي دهد مستقيما از طريق نوار کناري مرورگر ،Facebook,Twitter,You Tubeو Flicker را مشاهده و مطالب تان را به آن ها پست کنيد.اين ويژگي براي افرادي که شبکه هاي اجتماعي اعتياد دارند عالي است.نسخه قديمي تر ،که براساس مرورگر موزيلا منتشر شده بود ويژگي هاي بيش تري دارد و براي Mac OS X و لينوکس نيز قابل استفاده است.
Lunascape:اين مرورگري است که فقط بر روي ويندوز اجرا مي شود و براي حداکثر سازگاري با صفحات وب از سه موتور رندرينگ: (Trident(IE), Gecko (Firefoxو Webkit(chrome and afari)استفاده مي کند.
Dolphin:يک مرورگر متفاوت و منحصر به فرد براي ويندوز که داراي ويژگي مثل مدياپلير،واژه پرداز،ويرايش گر عکس و خيلي چيز هاي ديگري است.

انتخاب بهترين مرورگر وب

منبع: بزرگراه رايانه - شماره 138.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.