فيلترها در فتوشاپ

با تمام امکاناتی که در فتوشاپ وجود دارد، باز مواردی پیش می‌آید که با اين امکانات نمي‌‌توانيم به هدف مورد نظر برسیم یا این که بايد زمان زیادی صرف شود تا به مقصودمان برسيم. در این شرایط است که فیلتر به یاری ما می‌آید.
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فيلترها در فتوشاپ

فيلترها در فتوشاپ
فيلترها در فتوشاپ


 

نويسنده:نوید حاتمی




 
با تمام امکاناتی که در فتوشاپ وجود دارد، باز مواردی پیش می‌آید که با اين امکانات نمي‌‌توانيم به هدف مورد نظر برسیم یا این که بايد زمان زیادی صرف شود تا به مقصودمان برسيم. در این شرایط است که فیلتر به یاری ما می‌آید.
فیلترها فرامینی هستند که امکان اعمال افکت‌های خاص برای رسیدن به جلوه‌هایی از پیش تعیین‌شده را فراهم می‌کند. برای دسترسی به این فرامین، منویی با همین نام در نوار منوی فتوشاپ تعبیه‌شده که با مراجعه به آن می‌توانیم به جلوه‌های مورد نظرمان دسترسی داشته باشیم. فیلترها در فتوشاپ به 2 گروه فیلترهای بومی ‌و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. فیلترهای بومی ‌فتوشاپ آن دسته از فیلترهایی هستند که می‌توانیم با مراجعه به منوی فیلتر از آنها استفاده کنیم. دسته دوم یعنی فیلترهای خارجی که اصطلاحا پلاگین نیز نامیده می‌شوند، همراه فتوشاپ نصب نشده و باید آنها را جداگانه نصب و استفاده کنیم. این فیلترها که توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند و ممکن است به صورت رایگان قابل استفاده شوند، در 2 حالت نصبی و بدون نصب ارائه می‌شوند. در حالت نصبی همانند یک نرم‌افزار، پلاگین مورد نظر روی رایانه نصب شده و خود را به انتهای فهرست منوی فیلتر اضافه می‌کند. در حالت غیرنصبی ، فیلتر مورد نظر ـ که معمولا با پسوند 8bf و8bi مشخص می‌شود ـ باید در مسیر پلاگین‌های فتوشاپ کپی شود. این مسیر با توجه به مسیر نصب فتوشاپ به صورت زیر خواهد بود:

فيلترها در فتوشاپ

\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS5\Plug-ins
در هر دو حالت فیلترهای خارجی باید دقت شود که حتما فیلتر مورد نظر به مسیر پلاگین فتوشاپ اضافه شود و پس از نصب یا کپی فیلتر درصورتی که فتوشاپ در حال اجرا بوده باشد، بسته و دوباره اجرا شود تا فیلتر نصب شده در منوي مربوط ظاهر شود. در ادامه قصد داریم با فیلترهای بومی‌ فتوشاپ آشنا شویم و مهم‌ترین آنها را با هم بررسی کنیم.
در نگارش‌های جدید فتوشاپ در قسمت فیلتر تغییرات مفیدی اعمال شده که یکی از این تغییرات، اضافه شدن گزینه‌ای به نام گالری فیلتر (Filter gallery) است که به کمک این بخش می‌توانیم براحتی قبل از اعمال فیلتر پیش‌نمایش آن را روی تصویر خود بررسی و در صورت تايید، آن را روی تصویر خود اعمال كنیم. این بخش بیشتر داراي فیلترهای زیر است:

Artistic: هنری
 

فيلترها در فتوشاپ

Brush Strokes : اثر قلم مو
 

فيلترها در فتوشاپ

Distort : اعوجاج
 

فيلترها در فتوشاپ

Sketch: سیاه قلم
 

فيلترها در فتوشاپ

Stylize: اعمال سبک
 

فيلترها در فتوشاپ

Texture: اعمال بافت
 

فيلترها در فتوشاپ

ویژگی مفید این بخش همان‌گونه که اشاره شد در امکان مشاهده نتیجه اعمل فیلتر قبل و بعد از اعمال تغییرات دلخواه برای بهترین نتیجه است.
فیلترهای بومی ‌فتوشاپ را می‌توان در مجموعه‌های زیر بررسی كرد:
1ـ Lens Correction: از این فیلتر به منظور تصحیح اعوجاج تصویر بر اثر لنز دوربین استفاده می‌شود.

فيلترها در فتوشاپ

2ـ Liquify: این فیلتر که از جمله قابليت‌های جالب فتوشاپ است، برای اعمال تغییرات دلخواه روی پیکسل‌های تصویر مورد استفاده قرار می‌گيرد. در واقع این فیلتر، اتاق جراحی پلاستیک فتوشاپ است كه به کمک آن می‌توانیم هر نوع تغییر در حجم، اندازه و مکان جزئیات تصویر اعمال كنيم.
3ـ Vanishing Point: در ترمیم تصاویری که پرسپکتیو دارند این فیلتر یکی از مفیدترین ابزار فتوشاپ خواهد بود و به کمک آن می‌توانیم ویرایش تصویر را با مشخص‌كردن عمق پرسپکتیو تصویر به صورت کاملا طبیعی اجرا كنیم.
4 ـ Artistic : به کمک مجموعه فیلترهای این بخش می‌توانیم جلوه‌های هنری زیبایی را در تصاویر پياده كنيم.
5 ـBlur: به کمک فیلترهای موجود در این مجموعه در حالت‌های مختلف تصویر را مي‌توان محو كرد.
6 ـ Brush Strokes : این مجموعه فیلترها اثر قلم‌مو روی بوم را در تصوير شبیه‌سازی مي‌كند.
7‌ـDistort : فیلترهایی بر پایه اعمال انحراف و کجی روی تصویر.
8 ـ Noise : این مجموعه فیلترها جهت ایجاد یا حذف نویز موجود روی تصاویر به کار می‌روند.
9‌ـ Pixelate: اعمال جلوه‌ها روی پیکسل‌های تصویر و تغییر آن.
10ـ Render: این مجموعه حاوی فیلترهایی با پایه نورپردازی و اعمال نور روی تصاویر است.
11 ـ Sharpen : این مجموعه فیلترها برعکس مجموعه Blur براي افزایش وضوح تصاویر در حالات مختلف به کار می‌روند.
12ـStylize : اعمال سبک‌هایی چون باد، حجم و ...
13ـTexture : جلوه‌هایی بافتی روی تصویر ايجاد مي‌كند.
از جذاب‌ترین فیلترهایی که در بین گروه فیلترهای اشاره شده قرار دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
Gaussian Blur: جهت اعمال جلوه محوشدگی با مشخص کردن مقدار آن

فيلترها در فتوشاپ

Motion Blur : اعمال جلوه محو حرکتی
 

فيلترها در فتوشاپ

Radial Blur: اعمال جلوه محو چرخشی

فيلترها در فتوشاپ

Dust & Scratches : یکی از پرکاربردترین فیلترهای فتوشاپ که در ترمیم تصاویر قدیمی ‌و آسیب‌دیده با حجم آسیب کم استفاده فراوان دارد و به صورت خودکار تمامی‌ قسمت‌های آسیب‌دیده تصویر را ترمیم می‌كند.
Lens Flare: شبیه‌سازی جلوه تابش نور روی لنز دوربین با امکان تنظیم مکان، نوع و شدت نور محسوب مي‌شود.

فيلترها در فتوشاپ

Unsharp Mask : یک از مفیدترین فیلترهای بومی‌در زمینه افزایش وضوح تصاویر محو به‌حساب مي‌آيد.
در این صفحه امکان معرفی همه فیلترهای فتوشاپ فراهم نبود و فعلاً به همین مقادیر بسنده می‌کنیم. یکی از جالب‌ترین ابزارهایی که در فتوشاپ 12 با حداکثر قدرت خودنمایی می‌کند، امکان اعمال فیلتر به صورت غیرمخرب و در پانل لایه‌هاست که در این حالت در هر لحظه می‌توانیم مقدار فیلتر را تغییر دهيم یا آن‌را حذف كنیم. برای فعال کردن این حالت، ابتدا گزینه Convert To Smart Filter را اعمال می‌كنیم، سپس با انتخاب هر یک از فیلترهای مورد نظر، همراه با یک لایه ماسک‌شده روی تصویر اعمال و همراه پروژه ذخیره می‌شود که می‌توانیم در صورت نیاز با 2 بار کلیک روی لایه فیلتر، آن را باز كنيم و تغيير دهیم.
منبع:جام جم آنلاين
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.