به تماشاي آب هاي شيرين

شمال ايران را همه به دريا و جنگلش مي شناسند و تابستان که مي شود خيلي ها به عشق آب تني راهي شهرهاي شمالي مي شوند اما خيلي هم در سفر به شمال، دلشان غير از شنا و آب تني جاي خنک و دنجي مي خواهد که از شرجي دريا دور باشد. اگر شما هم از اين دسته افراد هستيد بايد يک روز را براي گشت و تفريح در کنار درياچه ولشت بگذاريد. در همان حاشيه سبز شمالي جايي محصور ميان کوه ها، يکي از درياچه هاي زيباي آب شيرين ايران قرار دارد.
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به تماشاي آب هاي شيرين

به تماشاي آب هاي شيرين
به تماشاي آب هاي شيرين


 

نويسنده: فاطمه شيخ علي زاده




 

ولشت، درياچه همسايه با چالوس براي يک آخر هفته هوايي خنک دارد
 

شمال ايران را همه به دريا و جنگلش مي شناسند و تابستان که مي شود خيلي ها به عشق آب تني راهي شهرهاي شمالي مي شوند اما خيلي هم در سفر به شمال، دلشان غير از شنا و آب تني جاي خنک و دنجي مي خواهد که از شرجي دريا دور باشد. اگر شما هم از اين دسته افراد هستيد بايد يک روز را براي گشت و تفريح در کنار درياچه ولشت بگذاريد. در همان حاشيه سبز شمالي جايي محصور ميان کوه ها، يکي از درياچه هاي زيباي آب شيرين ايران قرار دارد. درياچه اي به عمق حدود 40 متر که در ساحلش براي همه مسافران يک روز تعطيل جا دارد. درياچه ولشت در نزديکي شهر «مرزن آباد» يا اگر دقيق تر بخواهيد در شمال شرقي کلاردشت قرار دارد. هواي خنک، آب سرد شيرين و کوهستاني زيبا آنجا را تبديل به منطقه اي مناسب براي يک آخر هفته کرده است.

آينه کوهستان
 

قبل و بعد از آنکه تيزي آفتاب از روي درياچه رد شد، ولشت آينه اي مي شود براي کوه هاي اطراف. سکون آب اين درياچه شيرين، زيبايي کوهستان اطراف را زيباتر از هميشه باز مي تاباند.
اما بسيار حيف که سال هاي اخير بي توجهي مسافران اينجا چهره درياچه و طبيعت اطرافش را کمي زشت کرده

نکته
 

لطفا شنا نکنيد
 

حتي اگر فصل تابستان هم به ولشت سفر مي کنيد، بدانيد که دماي آب درياچه حسابي سرد است. به همين خاطر اگر قصد شنا کردن داريد، ظهر، بهترين زمان براي رفتن در آب درياچه است؛ البته اگر شنا بلديد چون در اطراف آنجا ناجي غريقي وجود ندارد و احتمال خطر بسيار بالاست.

چطور برسيم؟
 

دربست تا درياچه
 

اگر خودروي شخصي داشته باشيد، مي توانيد يک روزه تا درياچه ولشت برويد و برگرديد

خودروي شخصي:
 

براي رفتن به درياچه ولشت تنها يک راه داريد و آن هم همان جاده چالوس خودمان است. اگر ساکن غرب تهرانيد، از کرج وارد جاده چالوس شويد و اگر هم از شرق پايتخت مي رويد، مي توانيد از جاده لواسان و ديزين وارد جاده چالوس شويد. 25 کيلومتر مانده به شهر چالوس و دو کيلومتر بعد از مرزن آباد به يک دو راهي در سمت چپ جاده مي رسيد که به درياچه مي رود. حواستان باشد که اين جاده خاکي اي که به درياچه ولشت ختم مي شود بعد از پمپ بنزين مرزن آباد است و تابلوي «به سمت درياچه ولشت» شما را راهنمايي مي کند. اين جاده فرعي فقط تا هفت کيلومتر آسفالت شده و پنج کيلومتر بقيه خاکي است. بعد از چند دقيقه رانندگي در اين جاده خاکي به يک سربالايي تند مي رسيد. اين گردنه پيچ در پيچ با انبوه درختان کاج را پشت سر بگذاريد، ديگر به درياچه رسيده ايد.

تاکسي يا اتوبوس:
 

اگر مي خواهيد با تاکسي يا اتوبوس راهي درياچه ولشت شويد، بايد به ترمينال غرب برويد و از آنجا با اتوبوس هاي کلاردشت يا چالوس راه بيفتيد. قيمت بليت اتوبوس هم 7 هزار تومان است. اگر سوار اتوبوس هاي چالوس شويد، بايد سر دو راهي ولشت پياده شويد و منتظر خودروهاي عبوري شويد يا 12 کيلومتر مسير خاکي تا درياچه را پياده برويد. اگر هم سوار اتوبوس هاي کلاردشت مي شويد، بايد خود کلاردشت پياده شويد و از آنجا براي درياچه دربست بگيريد.

کجا بمانيم؟
 

خواب خيس درياچه
 

اگر چه براي سفري يک روزه برنامه ريزي کرده ايد اما مي توانيد شب را هم همين جا بمانيد
بهترين انتخاب براي اقامت، چادرهاي مسافرتي است. شا مي توانيد در اطراف درياچه و البته نه نزديک آب چادر بزنيد، سراشيبي دامنه کوه هم معمولا جاي مناسبي براي چادر زدن نيست. پس بهتر است چادر خود را دور از درياچه و در جايي هموار بزنيد مثل دشت هموار اطراف درياچه که درختان کمي دارد. فقط حواستان باشد که حتي در شب هاي تابستان هم هواي اطراف درياچه بسيار خنک و حتي گاهي باراني مي شود. پس لباس گرم همراه داشته باشيد و چادرتان هم ضد آب باشد اما اگر ماندن در چادر را دوست نداريد، مي توانيد در مرزن آباد، کلاردشت يا حتي روستاهاي نزديک درياچه مثل روستاي «لاهو» يا روستاي «حسن کيف» اتاقي براي اقامت بگيريد.

چطور بگرديم؟
 

يک روز با ولشت
 

درياچه و ساحل آن به اندازه کافي سرگرمي يک روز شما را فراهم مي کنند

قايقراني:
 

به درياچه که رسيديد، امکان قايق سواري هم براي شما هست. وقتي قايقران شما را به وسط درياچه مي برد، چند لحظه اي قايق را نگه مي دارد و به شما فرصت مي دهد تا از سکوت و خنکي وسط درياچه لذت ببريد. در اين درياچه قايق پدالي هم اجاره داده مي شود مي توانيد با آن درياچه را دور بزنيد.

شنا:
 

مخصوصاً در گرماي هوا خيلي ها فقط به عشق شنا در آب خنک و شيرين درياچه راهي آنجا مي شوند. اما اين درياچه جزو مناطق آزاد شنا در استان مازندران نيست؛ حتي اگر علامت شنا ممنوع در اطراف درياچه وجود نداشته باشد. اگر شنا بلد نيستيد، اصلاً وارد آب نشويد چون ناجي غريقي نيست که نجاتتان دهد و تمام مسووليت هم بر عهده خودتان است.

ماهيگيري:
 

خيلي از کساني که درياچه ولست را مي شناسند به اين سفر به چشم يک تور ماهيگيري نگاه مي کنند. درياچه ولشت به خاطر داشتن ماهي هاي قزل آلا، اردک ماهي، زردپر و شاهکولي براي ماهيگيرها معروف است. پس اگر قصد ماهيگيري داريد، بايد وسايل لازم را از قبل آماده کنيد و زماني که به درياچه رسيديد، از کساني که آنجا قايق اجاره مي دهند، نوبت بگيريد. مي توانيد در کناره هاي آرام درياچه هم قلاب را به آب بيندازيد و منتظر شويد. حواستان باشد ماهيگيري در درياچه فقط با قلاب ماهيگيري آزاد است و نمي توانيد با تورماهي بگيريد.

اسب سواري:
 

معمولاً در اطراف درياچه کساني هستند که اگر دلتان بخواهد به شما اسب اجاره مي دهند. اگر هوس سواري کرده باشيد، در آنجا مي توانيد دلي از عزا در بياوريد. اسب ها سراشيبي ها و سربالايي هاي اطراف درياچه را بهتر نشانتان مي دهند؛ البته با همراهي صاحبانشان.

چه بخوريم؟
 

ماهي به شرط آتش!
 

تا چند کيلومتري درياچه خبري از هيچ فروشگاهي نيست. مگر دستفروشاني که گاهي بساطشان را اطراف درياچه مي آورند. اگر همراه خود خوارکي نبرده ايد بهترين خوراک در اينجا ماهي تازه است و اگر ماهيگيري کرده ايد، ديگر براي غذا نگراني نداريد. چنانچه اهل به پا کردن آتش و خوارکي هاي کباب شده هم هستيد، مطمئن باشيد که خوردن انواع کباب در اين هوا خيلي لذتبخش است فقط حواستان باشد در نقاطي که قبلاً آتش روشن شده، بساط پخت و پز را راه بيندازيد و حتما آتش را خاموش کنيد .

چه مي بينيم؟
 

درياچه همسايه دريا
 

درياچه ولشت چشم انداز زيبايي دارد که از ارتفاعات اطراف بيشتر به چشم مي آيد؛ مخصوصا وقتي تصوير کوه هاي اطراف را بازتاب مي کند.

طبيعت کوهستاني:
 

اگرچه کوه هايي که درياچه را دربر گرفته اند، مثل کوه هاي مشرف به درياي خزر پر درخت نيستند اما کوه هاي زيبايي هستند که متناسب با هر فصل رستني هاي خاص خود را دارند. اگر شب را کنار درياچه مانديد، صبح خيلي زود راه بيفتيد؛ قبل از بيرون آمدن آفتاب، هم در هواي تازه پياده روي کرده و هم از مه صبحگاهي بالاي درياچه لذت بصري برده ايد. حتي ممکن است پروانه ها يا حشرات زيباي ديگري را هم ببينيد.

پرنده:
 

درياچه ولشت زيستگاه مهمي براي پرندگان نيست اما شما در هر فصلي مي توانيد پرندگاني را در آنجا ببينيد که معمولا خودشان هم مسافرند و براي رفع خستگي و تشنگي آنجا مانده اند. پرندگاني که ممکن است در اطراف درياچه ببينيد بلدرچين، چنگر نوک سرخ، اردک سرسبز، خوتکاي ابرو سفيد، چنگر، آبچليک تکزي، آبچليک دودي ، زرد ژره تالابي و سسک دم پهن هستند. شکار اين پرندگان ممنوع است. فقط مي توانيد آنها را تماشا کنيد يا ازشان عکس بگيريد.

همراه ببريد
 

در کوله بار مسافران
 

حتي اگر شب را هم در ولشت نمي مانيد، در اين سفر به وسايلي نياز داريد که شايد در يک طبيعت گردي ديگر به کارتان نيايد
1- کيف کمک هاي اوليه
2- وسايل کامل کمپينگ
3- کوله سبک براي پياده روي و کوهنوردي
4- هدلايت و چراغ قوه سفر
5- خرما و غذا به تعداد وعده هاي لازم
6- لاستيک زاپاس و تعميرات اوليه خودرو
7- کيسه خواب سبک
8- زير انداز
9- عينک آفتابي و کلاه آفتاب گير
10- قمقمه
11- کرم ضد آفتاب
12- قايق بادي
13- حوله
14- لباس گرم
15- کيف کمري
16- کلمن آب
17- کفش لاستيکي سبک براي حرکت آسان در مسير آب
18- چادر ضد آب
19- وسايل تعمير دوچرخه

نکات طلايي
 

باچراغ در دشت
 

اگر مي خواهيد شب را در چادر بمانيد، به فکر چراغ باشيد.
اگر قايق بادي داريد، همراه ببريد تا بابت قايقراني در درياچه هزينه اي نپردازيد.
چمنزار و نيزارهاي اطراف درياچه به خاطر بي توجهي عده اي از مسافران آلوده و تخريب شده. اگر قصد روشن کردن آتش و پختن غذا را داريد، با خودتان منقل ببريد تا به طبيعت آسيبي نرسانيد.
در سفر به ولشت هر خوراکي و وسيله اي را که لازم داريد، همراهتان ببريد؛ چون در اطراف درياچه خبري از فروشنده نيست.
اطراف درياچه سرويس بهداشتي وجود ندارد. وقت برنامه ريزي به اين موضوع دقت کنيد.
فراموش نکنيد در اين سفر کفش مناسب بپوشيد.
همچنين مراقب باشيد موقع بالا آمدن، خودروي شما در خاکي شيب تند منتهي به درياچه گير نکند.
تاکسي ها شما را فقط تا پايان جاده آسفالت مي برند و بايد نيم ساعت بقيه را پياده برويد.
ممکن است محل پارک خودروها دور از محل اتراق تان باشد. پس، از سلامت قفل خودروي خود مطمئن شويد.
منبع: نشريه ايرانشناسي سرزمين من شماره 5



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط