ارتقای تولید ملی مستلزم نگرش جامع و عزم ملی(1)
نویسنده: علیرضا علی احمدی
در حالی که در دهه "پیشرفت و عدالت" هستیم، جا دارد در سالی که با عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، جا دارد ارتباط این مباحث را بهتر بشناسیم تا نسبت برنامههای کوتاهمدت را با برنامههای بلندمدت بهتر درک کنیم.
چرا که هر دو نامگذاری است با این تفاوت که پیشرفت و عدالت برای افق 10 ساله و بلندمدت و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای افق سالانه مطرح شده است (که میتواند استمرار یابد). پیشرفت لازمه حیات هر ملت و امتی است که از طریق اعتلای آحاد جامعه، تعالی فرهنگ عمومی، عمران و آبادانی کشور، سرمایهگذاری برای نوآوری، تولید کالا و خدمات، اشتغال و کارآفرینی و... میسر است و عدالت لازمه بقای هر نظام و اعتلابخش حیات جوامع انسانی است.
برای پاسخگویی به نیازهای یک جامعه در حال تعالی و پیشرفت نیاز به سرمایهگذاری در ایجاد زیرساختها و کارخانجات و راهاندازی بنگاهها و شرکتهای بزرگ و کوچک است که خود مستلزم به کارگیری نیروهای تخصصی، حرفهای و کارگران ساده است که اشتغالآفرینی را به دنبال دارد. پس میتوان چنین نتیجهگیری کرد که با توسعه ظرفیتهای کاری و اشتغال مولد میتوان تاسیسات و تسهیلات لازم برای تولید کالا و خدمات و ایجاد بسترهای عمرانی و آبادانی کشور را فراهم نمود و بدینسان میتوان به پیشرفت کشور و تعالی جامعه خدمت کرده و کشوری نمونه برای الگوگیری جهانیان فراهم کرد.
بدیهی است نامگذاری یک سال با عنوان خاص مانع استمرار فعالیتها برای سالهای بعدی در راستای نهادینهتر کردن شعار مطروحه در جامعه نیست و تا وقتی ضرورتهای طرح یک شعار سالانه از بین نرفته است، مسؤولان و دستاندرکاران وظیفهمند هستند پیگیر تحقق شعارهای مطرح شده سالیان قبل باشند.
از طرفی واقفیم اکثریت جمعیت کشور را جوانان تشکیل دادهاند که بسیاری از آنان تحصیلکرده و دانشآموختگان دانشگاهها و دبیرستانها هستند که جویای شغل و کسب درآمد برای تشکیل خانواده و استقلال اقتصادی در زندگی خویش هستند. دولت نیز ضمن فراهم کردن زیرساختهای موردنیاز برای سازندگی و تولید با آنکه در نیمه دوم عمر خدمتی خویش قرار دارد اشتغال را سرلوحه بخشی از فعالیتهای خویش قرار داده است و این در حالی است که خوشبختانه صرفهجوییهای ناشی از فروش نفت از طریق صندوق توسعه ملی منابع قابل توجهی را برای سرمایهگذاری ملی فراهم کرده است. در چنین شرایطی است که (به دنبال نامگذاری سال 1390 که با عنوان جهاد اقتصادی قلمداد شده بود) جا دارد ضمن داشتن روحیه جهادی در حوزه فعالیتهای اقتصادی و تولید، سرمایههای داخلی را بیش از پیش برای سرمایهگذاری و اشتغالآفرینی به کار گرفته و در حوزههای اولویتدار تولیدی و خدماتی جامعه با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال 1391، نهضت پیشرفت و عدالت را تقویت کنیم.
الف- تولید ملی پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی بوده، به گونهای که مسلمانان نباید دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کنند. البته این به مفهوم خودکفایی جامعه در زمینه تکتک نیازها نیست، بلکه جامعه اسلامی باید تولیدات خود را با توجه به مزیتها و نیازها اولویتبندی نماید و نیازهای ضروری خویش را به گونهای خوداتکا تامین کند و در ضمن به آنچنان توان اقتصادی و اقتداری برسد که دیگر نیازهای جامعه (که تاکنون خود نتوانستهاست بدان دست یابد یا در اولویت دستیابی به صورت خوداتکا نبوده است) از طریق برقراری معاملات و مبادلات بینالمللی و تجارت خارجی بدون آنکه عزت جامعه اسلامی مخدوش شود قابل تامین و دستیابی باشد.
ب- تولید در جامعه اسلامی با رعایت اولویتهای آن برای حفظ استقلال سیاسی کشور، برقراری امنیت غذایی و دارویی، توازن قدرت کشور در بین کشورهای رقیب یا متخاصم، برقراری عدالت اجتماعی، هدایت، تربیت و توانمندسازی آحاد جامعه، برقراری امنیت اجتماعی، تامین نیازهای ضروری امت اسلامی و... صورت میگیرد.
ج- تولید در جامعه اسلامی انواع فعالیتهای اقتصادی مشتمل بر تولید کالاها و خدمات، کشاورزی و دامپروری، احیای زمین، فعالیتهای دستی و صنعتی شهری، روستایی و عشایری، دفاعی، عمرانی و... را دربرمیگیرد.
د- تولید در یک جامعه اسلامی با رعایت موازین اسلامی و رعایت حلال و حرام، حقوق الهی، حقوق تولیدکننده و مصرفکننده، نیروی کار، تامینکننده سرمایه، تامینکننده مواد و انرژی، توزیعکننده و ارائهکننده خدمات حمل و نقل، فروشنده و ارائهدهنده خدمات بعد از فروش، حقوق محیطزیست و حقوق جماد و نبات و... صورت میگیرد.
هـ - تولید برای پاسخگویی به نیازهای یک زندگی به سبک اسلامی ضروری است و هدف ترویج مصرف در یک جامعه اسلامی نیست.
و- کار و اشتغال در زمره عبارات بوده و از عوامل سازنده انسانها به شمار میآید و داشتن وجدان کاری، آمادگی برای انجام کیفی کار، داشتن انگیزه الهی و روح مجاهده و ... در زمره ارزشهای اسلامی قرار دارند و تنبلی و کاهلی، سرهمبندی کارکردن، تکدیگری و... در زمره ضدارزشها برای جامعه اسلامی هستند.
ز- عدالت سرزمینی و آمایش مبتنی برای نعمتهای الهی و مزیتهای محلی و دسترسی به بازارهای منابع، مصارف و ... در زمره عدالت اجتماعی است.
ح- توانمندسازی آحاد جامعه برای دستیابی به توان حرفهای و تخصصی اشتغال و دسترسی عادلانه به منابع و ابزارهای تولیدی و فرصتهای برابر تحصیلی و شغلی نسبت به بازتوزیع ثروت در جامعه تقدم دارد، گرچه همگی در زمره مصادیق تحقق عدالت تلقی شوند.
ط- تعاون و مشارکت سرمایههای کوچک برای امکانپذیری تولید در مقیاس اقتصادی در قالب تعاونیهای تولیدی و توزیعی امری مطلوب تلقی میشود، گرچه نیاز به نهادینه شدن فرهنگ تعاون و مشارکت در فرهنگ ایرانی وجود دارد.
ی- نیروی انسانی رکن اصلی تولید محسوب شده و در تسهیم ارزش افزوده تولید، رعایت عدالت در تقسیم سود بین نیروی کار، صاحبان سرمایه، دارندگان فناوری و دیگر ذینفعان ضروری است.
ک- در یک جامعه اسلامی تولیداتی که به حال جامعه زیانآور باشد، ممنوع بوده و تولید آنها حرام تلقی میشود.
ل- طراحی و پیادهسازی استانداردهای اخلاقی تعالیبخش نیروی کار در تقدم رتبی نسبت به طراحی و پیادهسازی استانداردهای فنی و زیستمحیطی تولیدی قرار دارند، گرچه رعایت استانداردها برحسب اجباری یا اختیاری بودن آنها حائز اهمیت هستند.
م- همان گونه که برای انسانها صیرورت و تکامل در چرخه عمر امری پسندیده است، ارزشآفرینی حداکثری از طریق نوآوری و کار تولیدی روی هریک از مواد و قطعات با توجه به حرکت جوهری جمادات است که این امر مستلزم بهکارگیری دانش سطح بالاتر و دستیابی به فناوریهای پیشرفته در یک جامعه اسلامی است.
ن- از آنجا که تولید در خدمت انسانیت است، بهکارگیری و اشتغال افراد در فرآیندهای تولید صنعتی و انبوه نباید موجب اسارت انسان در دست ماشینیزم و عدم رعایت عزت نیروی کار شود.
س- فضای کسب و کار باید نشاطآور، تحرکآفرین، تعالیبخش و آکنده از فضایل باشد و عوامل مخل آرامش روحی نیروی کار باید کاهش یابد.
ع- کیفیت تولید و مطلوبیت کالا و خدمات نزد استفادهکننده باید با توجه به درجه تاثیر در تعدیل غرایز و اعتلای فطریات افراد استفادهکننده ارزیابی و قیمتگذاری شود نه بر مبنای ارضای غرایز و نقش کالا و خدمات تولیدی در ارضای قوای شهوانی و شکمبارگی و... .
ف- کنترل تقاضا و فراوانی عرضه برای ایجاد ثبات در قیمت کالا و خدمات باید با اولویت رویکرد فرهنگی و خودکنترلی در مقایسه با رویکرد تعزیری توسط حاکمیت ترویج شود.
ص- تقدم فعالیتهای تولیدی در یک جامعه اسلامی با بخشهای مردمی، عمومی، تعاونی، خصوصی و دولتی است و ابزار کار و توان تولید باید در دسترس عموم باشد تا در قالب تقدم رتبی فوق برقرار شود و حضور دولت برای اعمال حاکمیت و تولیدات فرهنگی و تربیتی و تولیداتی که دیگر بخشها برای تولید آن پیشقدم نباشند، ضروری است.
ق- سرمایهگذاری برای تامین نیازمندیهای جامعه اسلامی با رعایت اولویتها و مقررات جامعه اسلامی، کار ارزشی تلقی میشود.
ر- امنیت سرمایهگذاری برای صاحبان ثروتهای مشروع، همچون امنیت شغلی برای صاحبان حرف و مشاغل حلال و امنیت اجتماعی برای آحاد جامعه باید در جامعه اسلامی رعایت شود.
ش- عوامل رانتی و فرصتساز برای افراد خاص باید جای خود را به ایجاد فرصتهای برابر برای متقاضیان سرمایهگذاری در حوزههای اولویتدار بدهد.
ت- فرآیند نوآوری مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه درونزا اساس تولید در شرایط رقابتی است.
منبع:farsnews.com
ادامه دارد
/ع
چرا که هر دو نامگذاری است با این تفاوت که پیشرفت و عدالت برای افق 10 ساله و بلندمدت و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای افق سالانه مطرح شده است (که میتواند استمرار یابد). پیشرفت لازمه حیات هر ملت و امتی است که از طریق اعتلای آحاد جامعه، تعالی فرهنگ عمومی، عمران و آبادانی کشور، سرمایهگذاری برای نوآوری، تولید کالا و خدمات، اشتغال و کارآفرینی و... میسر است و عدالت لازمه بقای هر نظام و اعتلابخش حیات جوامع انسانی است.
برای پاسخگویی به نیازهای یک جامعه در حال تعالی و پیشرفت نیاز به سرمایهگذاری در ایجاد زیرساختها و کارخانجات و راهاندازی بنگاهها و شرکتهای بزرگ و کوچک است که خود مستلزم به کارگیری نیروهای تخصصی، حرفهای و کارگران ساده است که اشتغالآفرینی را به دنبال دارد. پس میتوان چنین نتیجهگیری کرد که با توسعه ظرفیتهای کاری و اشتغال مولد میتوان تاسیسات و تسهیلات لازم برای تولید کالا و خدمات و ایجاد بسترهای عمرانی و آبادانی کشور را فراهم نمود و بدینسان میتوان به پیشرفت کشور و تعالی جامعه خدمت کرده و کشوری نمونه برای الگوگیری جهانیان فراهم کرد.
1- نقش نامگذاریهای سالانه در تحقیق برنامهها
بدیهی است نامگذاری یک سال با عنوان خاص مانع استمرار فعالیتها برای سالهای بعدی در راستای نهادینهتر کردن شعار مطروحه در جامعه نیست و تا وقتی ضرورتهای طرح یک شعار سالانه از بین نرفته است، مسؤولان و دستاندرکاران وظیفهمند هستند پیگیر تحقق شعارهای مطرح شده سالیان قبل باشند.
2- چرا امسال به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است؟
از طرفی واقفیم اکثریت جمعیت کشور را جوانان تشکیل دادهاند که بسیاری از آنان تحصیلکرده و دانشآموختگان دانشگاهها و دبیرستانها هستند که جویای شغل و کسب درآمد برای تشکیل خانواده و استقلال اقتصادی در زندگی خویش هستند. دولت نیز ضمن فراهم کردن زیرساختهای موردنیاز برای سازندگی و تولید با آنکه در نیمه دوم عمر خدمتی خویش قرار دارد اشتغال را سرلوحه بخشی از فعالیتهای خویش قرار داده است و این در حالی است که خوشبختانه صرفهجوییهای ناشی از فروش نفت از طریق صندوق توسعه ملی منابع قابل توجهی را برای سرمایهگذاری ملی فراهم کرده است. در چنین شرایطی است که (به دنبال نامگذاری سال 1390 که با عنوان جهاد اقتصادی قلمداد شده بود) جا دارد ضمن داشتن روحیه جهادی در حوزه فعالیتهای اقتصادی و تولید، سرمایههای داخلی را بیش از پیش برای سرمایهگذاری و اشتغالآفرینی به کار گرفته و در حوزههای اولویتدار تولیدی و خدماتی جامعه با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال 1391، نهضت پیشرفت و عدالت را تقویت کنیم.
3- عزم ملی ضرورت تولید ملی
4- تولید ملی و پارهای از ویژگیهای آن
الف- تولید ملی پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی بوده، به گونهای که مسلمانان نباید دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کنند. البته این به مفهوم خودکفایی جامعه در زمینه تکتک نیازها نیست، بلکه جامعه اسلامی باید تولیدات خود را با توجه به مزیتها و نیازها اولویتبندی نماید و نیازهای ضروری خویش را به گونهای خوداتکا تامین کند و در ضمن به آنچنان توان اقتصادی و اقتداری برسد که دیگر نیازهای جامعه (که تاکنون خود نتوانستهاست بدان دست یابد یا در اولویت دستیابی به صورت خوداتکا نبوده است) از طریق برقراری معاملات و مبادلات بینالمللی و تجارت خارجی بدون آنکه عزت جامعه اسلامی مخدوش شود قابل تامین و دستیابی باشد.
ب- تولید در جامعه اسلامی با رعایت اولویتهای آن برای حفظ استقلال سیاسی کشور، برقراری امنیت غذایی و دارویی، توازن قدرت کشور در بین کشورهای رقیب یا متخاصم، برقراری عدالت اجتماعی، هدایت، تربیت و توانمندسازی آحاد جامعه، برقراری امنیت اجتماعی، تامین نیازهای ضروری امت اسلامی و... صورت میگیرد.
ج- تولید در جامعه اسلامی انواع فعالیتهای اقتصادی مشتمل بر تولید کالاها و خدمات، کشاورزی و دامپروری، احیای زمین، فعالیتهای دستی و صنعتی شهری، روستایی و عشایری، دفاعی، عمرانی و... را دربرمیگیرد.
د- تولید در یک جامعه اسلامی با رعایت موازین اسلامی و رعایت حلال و حرام، حقوق الهی، حقوق تولیدکننده و مصرفکننده، نیروی کار، تامینکننده سرمایه، تامینکننده مواد و انرژی، توزیعکننده و ارائهکننده خدمات حمل و نقل، فروشنده و ارائهدهنده خدمات بعد از فروش، حقوق محیطزیست و حقوق جماد و نبات و... صورت میگیرد.
هـ - تولید برای پاسخگویی به نیازهای یک زندگی به سبک اسلامی ضروری است و هدف ترویج مصرف در یک جامعه اسلامی نیست.
و- کار و اشتغال در زمره عبارات بوده و از عوامل سازنده انسانها به شمار میآید و داشتن وجدان کاری، آمادگی برای انجام کیفی کار، داشتن انگیزه الهی و روح مجاهده و ... در زمره ارزشهای اسلامی قرار دارند و تنبلی و کاهلی، سرهمبندی کارکردن، تکدیگری و... در زمره ضدارزشها برای جامعه اسلامی هستند.
ز- عدالت سرزمینی و آمایش مبتنی برای نعمتهای الهی و مزیتهای محلی و دسترسی به بازارهای منابع، مصارف و ... در زمره عدالت اجتماعی است.
ح- توانمندسازی آحاد جامعه برای دستیابی به توان حرفهای و تخصصی اشتغال و دسترسی عادلانه به منابع و ابزارهای تولیدی و فرصتهای برابر تحصیلی و شغلی نسبت به بازتوزیع ثروت در جامعه تقدم دارد، گرچه همگی در زمره مصادیق تحقق عدالت تلقی شوند.
ط- تعاون و مشارکت سرمایههای کوچک برای امکانپذیری تولید در مقیاس اقتصادی در قالب تعاونیهای تولیدی و توزیعی امری مطلوب تلقی میشود، گرچه نیاز به نهادینه شدن فرهنگ تعاون و مشارکت در فرهنگ ایرانی وجود دارد.
ی- نیروی انسانی رکن اصلی تولید محسوب شده و در تسهیم ارزش افزوده تولید، رعایت عدالت در تقسیم سود بین نیروی کار، صاحبان سرمایه، دارندگان فناوری و دیگر ذینفعان ضروری است.
ک- در یک جامعه اسلامی تولیداتی که به حال جامعه زیانآور باشد، ممنوع بوده و تولید آنها حرام تلقی میشود.
ل- طراحی و پیادهسازی استانداردهای اخلاقی تعالیبخش نیروی کار در تقدم رتبی نسبت به طراحی و پیادهسازی استانداردهای فنی و زیستمحیطی تولیدی قرار دارند، گرچه رعایت استانداردها برحسب اجباری یا اختیاری بودن آنها حائز اهمیت هستند.
م- همان گونه که برای انسانها صیرورت و تکامل در چرخه عمر امری پسندیده است، ارزشآفرینی حداکثری از طریق نوآوری و کار تولیدی روی هریک از مواد و قطعات با توجه به حرکت جوهری جمادات است که این امر مستلزم بهکارگیری دانش سطح بالاتر و دستیابی به فناوریهای پیشرفته در یک جامعه اسلامی است.
ن- از آنجا که تولید در خدمت انسانیت است، بهکارگیری و اشتغال افراد در فرآیندهای تولید صنعتی و انبوه نباید موجب اسارت انسان در دست ماشینیزم و عدم رعایت عزت نیروی کار شود.
س- فضای کسب و کار باید نشاطآور، تحرکآفرین، تعالیبخش و آکنده از فضایل باشد و عوامل مخل آرامش روحی نیروی کار باید کاهش یابد.
ع- کیفیت تولید و مطلوبیت کالا و خدمات نزد استفادهکننده باید با توجه به درجه تاثیر در تعدیل غرایز و اعتلای فطریات افراد استفادهکننده ارزیابی و قیمتگذاری شود نه بر مبنای ارضای غرایز و نقش کالا و خدمات تولیدی در ارضای قوای شهوانی و شکمبارگی و... .
ف- کنترل تقاضا و فراوانی عرضه برای ایجاد ثبات در قیمت کالا و خدمات باید با اولویت رویکرد فرهنگی و خودکنترلی در مقایسه با رویکرد تعزیری توسط حاکمیت ترویج شود.
ص- تقدم فعالیتهای تولیدی در یک جامعه اسلامی با بخشهای مردمی، عمومی، تعاونی، خصوصی و دولتی است و ابزار کار و توان تولید باید در دسترس عموم باشد تا در قالب تقدم رتبی فوق برقرار شود و حضور دولت برای اعمال حاکمیت و تولیدات فرهنگی و تربیتی و تولیداتی که دیگر بخشها برای تولید آن پیشقدم نباشند، ضروری است.
ق- سرمایهگذاری برای تامین نیازمندیهای جامعه اسلامی با رعایت اولویتها و مقررات جامعه اسلامی، کار ارزشی تلقی میشود.
ر- امنیت سرمایهگذاری برای صاحبان ثروتهای مشروع، همچون امنیت شغلی برای صاحبان حرف و مشاغل حلال و امنیت اجتماعی برای آحاد جامعه باید در جامعه اسلامی رعایت شود.
ش- عوامل رانتی و فرصتساز برای افراد خاص باید جای خود را به ایجاد فرصتهای برابر برای متقاضیان سرمایهگذاری در حوزههای اولویتدار بدهد.
ت- فرآیند نوآوری مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه درونزا اساس تولید در شرایط رقابتی است.
منبع:farsnews.com
ادامه دارد
/ع