بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

براي سومين سال متوالي، رقابت برترين عکس هاي نجومي سال با همکاري رصد خانه گرينويچ انگلستان و مجله "آسمان در شب" (Night at Sky) اجرا شد. امسال منجمان آماتور از سراسر جهان، بيش از 700 عکس را براي کسب جايزه 1500 يورويي ارائه دادند. در اينجا، نگاهي داريم به عکس هاي برنده
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011
بهترين عکس هاي نجومي سال 2011


 

نويسنده: افشان کرباسي




 
براي سومين سال متوالي، رقابت برترين عکس هاي نجومي سال با همکاري رصد خانه گرينويچ انگلستان و مجله "آسمان در شب" (Night at Sky) اجرا شد. امسال منجمان آماتور از سراسر جهان، بيش از 700 عکس را براي کسب جايزه 1500 يورويي ارائه دادند. در اينجا، نگاهي داريم به عکس هاي برنده

1- برنده اصلي
مشتري با قمرهايش
 

يک تصوير واضح از پادشاه منظومه شمسي، مشتري، بالاترين رتبه را در رقابت عکاسي نجومي سال 2011 به دست آورد. "دامين پيچ" (1) مقيم انگلستان، اين عکس را از جزيره باربادو واقع در درياي کارائيب به ثبت رساند. در اين عکس نه تنها نوارهاي پيچيده ابرهاي سياره، بلکه دو تا از بزرگ ترين قمرهاي آن به نام هاي "گانيميد" (بالا سمت راست) و "يو" ديده مي شوند. اين عکس رتبه اول را در بخش "منظومه شمسي ما" کسب کرد.
"مارک کوکولا" داور مسابقه و منجم (2)، گفت: "امسال عکس هاي زيباي بسيار زيادي وجود داشت. اما اين عکس واقعاً براي من منحصر به فرد بود. اين تصوير شبيه يکي از عکس هاي ثبت شده توسط تلسکوپ فضايي هابل بود. ثبت جزئيات در ابرهاي مشتري و طوفان هاي موجود در جو آن باورنکردني است، همچنين عکاس سعي کرده است جزئيات دو قمر از اين سياره را نشان دهد و براي عکسي که از روي زمين گرفته شده است ثبت چنين جزئياتي فوق العاده و استثنايي است."

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

2- برنده عمق فضا
بقاياي ابرنواختري ولا
 

بقاياي ابرنواختري ولا از يکي از بال هاي صورت فلکي دجاجه آويزان شده است. اين ابر، بقاياي برجاي مانده از ستاره اي است که 12 هزار سال پيش منفجر شد. اين ساختمان شبه تار عنکبوتي، که در فاصله بيش از 800 سال نوري از زمين قرار دارد، توسط "مارکو لورنزي" (3) اهل ايتاليا به ثبت رسيده و برنده بخش "عمق فضا" شده است. لورنزي مي گويد: "من هميشه مجذوب بقاياي ابرنواختري به ويژه ترکيبات متفاوت و وسعت آنها بوده ام. و در نهايت اين علاقه منجر به آفرينش چنين تصويري شد".

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

3- برنده زمين و فضا
حضور روحاني
 

بر فراز سرزمين بي حاصل "هيلسوي" (4) در نروژ آسمان شب از نورهاي شفقي پوشيده شده است. عکاس، "اوله سالومونسن" (5)، اين نمايش آتش بازي کيهاني را در تاريخ 11 مارس 2011، هنگامي که ميدان مغناطيسي زمين مورد هجوم ذرات باردار خورشيدي قرار گرفت، به ثبت رساند. اين ذرات هنگام برخورد با جو، با مولکول هاي اکسيژن و نيتروژن برخورد کرده و پرده هايي از نور رقصان را به وجود مي آورند.

4- برنده زمين و فضا
بهشت کيهاني
 

اين عکس بخشي از کهکشان راه شيري را، بر فراز قله هايي که در طول ساخت مانگايا در جزاير کوک قرار گرفته اند، نشان مي دهد. عکاس، "تونک تزل" (6)، اين عکس را به صورت موزاييکي از 9 عکس با نوردهي 30 ثانيه به دست آورده است. صدها ميليون ستاره اي که بازوهاي راه شيري را شکل مي دهند، در اين عکس ديده مي شود. داور اين مسابقه "ويل گيتر" (7) از مجله آسمان در شب در مورد اين عکس گفت: "اين تصوير زيبا، احساسي سحر آميز را درونمان ايجاد مي کند. اين عکس را دوست دارم، چون نشان مي دهد چگونه ستارگان کهکشان راه شيري خط افق را دنبال مي کنند. اگر با دقت به آن نگاه کنيد، مي توانيد سحابي هاي صورتي رنگي را که درون بازوهاي مارپيچي کهکشانمان قرار گرفته، ببينيد."

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

5- برنده عمق فضا
دو اژدهاي جنگجو در آتشدان
 

در اين عکس که جنگ دو اژدها در صورت فلکي آتشدان نامگذاري شده است، دو ابر گازي رنگي که گويي در حالت حمله به يکديگر قرار گرفته اند، نمايان است. اين عکس برنده بخش "عمق آسمان" شده است. عکاس نجومي استراليايي به نام "مايکل سيدونيو" (8) در اين تصوير رنگ هاي ارغواني، نارنجي و سبز ناشي از ابر گاز و غبار غول پيکري که در فاصله 4 هزار سال نوري از زمين در جنوب شرقي صورت فلکي آتشدان سکونت دارد را به ثبت رسانده است. اين ابر مولکولي با وسعت 300 سال نوري، توسط پرتو ناشي از ستارگان جوان پرجرمي که درون آن قرار دارند، در طول چند ميليون سال گذشته شکل گرفته است.

6- برنده جوان نجوم
آسمان پرستاره
 

برنده اين عکس، جوان 15 ساله بن نام "نيکول ساليوان" (9) از آمريکا است. او رد ستارگان را بر فراز کوهستان هاي "سيرا" (10) به ثبت رسانده است. در نوردهي طولاني مدت، به نظر مي رسد ستارگان به دور يک نقطه که قطب شمال زمين را نشان مي دهد، مي چرخند. اين عکس، نشان دهنده چرخش زمين حول محورش است.

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

7- برنده مردم و فضا
شکار ماه
 

هلال ماه در 6 آوريل 2011، فرصتي عالي را براي "ژان - باتيست فلدمان" (11) از فرانسه مهيا ساخت تا طرحي جالب را خلق کند و بتواند دومين رتبه را در بخش "مردم و فضا" به دست آورد.
در زماني که ماه به شکل هلال است، بخشي از ماه که توسط نور خورشيد روشن شده شکلي منحني خواهد داشت. بخش تاريک تر قرص ماه، به سبب نور بازتاب شده از زمين، هنوز قابل رويت است به اين بخش، "زمين تاب" مي گويند.

8- برنده جوان نجوم
ماه گرفتگي و اختفا
 

در 15 ژوئن 2011، قرص ماه کامل بر فراز هند به رنگ سرخ ديده شد. اين عکس توسط "جاتين پر مجيت" (12)، 15 ساله، عکاس نجومي جوان، به ثبت رسيده است. ماه گرفتگي کامل تقريباً دوبار در سال اتفاق مي افتد. در اين زمان، ماه در سايه مخروطي شکل زمين وارد مي شود. رنگ مايل به سرخي که در سطح ماده مشاهده مي کنيد، به سبب شکست نور خورشيد از ميان جو زمين که پر از آلودگي و غبار مي باشد، به وجود آمده است.

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

9- برنده مردم و فضا
خيره شدن به ستاره ها
 

اين عکس توسط "جفري ساليوان" (13) از قله اي در کوهستان هاي سيرا نوادا به ثبت شده و برنده بخش "مردم و فضا" شده است. نوار راه شيري که از بالاي سر ساليوان گسترش يافته است. تنها يکي از دو بازوي سازنده کهکشان ماست. اين بازو شامل بيش از يک صد ميليارد ستاره است.
"گراهام سوتورن"، (14) داور مسابقه و ويراستار مجله آسمان در شب مي گويد: "اين عکس به انسان چشم اندازي مي دهد که بخشي از جهاني که ما در آن سکونت داريم، چقدر کوچک است و چه مقدار از آن خالي از نوع بشر است."

بهترين عکس هاي نجومي سال 2011

10 - برنده عمق فضا
سه تايي اسد
 

اين تصوير از سه کهکشان که به عنوان سه تايي اسد شناخته شده است در فصل بهار در صورت فلکي اسد ثبت شده است. "ادوارد هنري" (15) آمريکايي، رتبه دوم بخش "عمق فضا" را با اين عکس از آن خود کرد. اين کهکشان ها در فاصله عظيم 35 ميليون سال نوري از زمين قرار گرفته اند. هر کدام از اين کهکشان هاي مارپيچي در زواياي متفاوتي از خط ديد ما قرار گرفته اند. اين تصوير، نماهاي متفاوتي از ساختمان هاي مارپيچي کهکشان ها شامل برآمدگي ها و خطوط تاريک غبار را که در آن ستارگان شکل مي گيرند، ارائه مي دهد.

پي نوشت ها :
 

1- Damien Peach
2- Marek Kukula
3- Marco Lorenzi
4- Hillesoy
5- Ole C. Salomonsen
6- Tunc Tezel
7- Will Gater
8- Michael Sidonio
9- Nicole Sullivan
10- Sierra
11- Jean-Baptiste Feldmann
12- Jathin Premjith
13- Jeffrey Sullivan
14- Graham Southorn
15- Edward Henry
 

منبع: دانشمند شماره 578.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.