خواص سمنو

سمنو را از عصاره جوانه گندم و آرد کامل گندم تهيه مي کنند. سمنو خوشمزه و شيرين است، البته به آن هيچ نوع ماده شيرين کننده اي اضافه نمي کنند. علت شيريني آن ترکيب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شيرين به آن مي دهد. هر 100 گرم سمنو 300 کيلو کالري انرژي دارد.
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سمنو

خواص سمنو
خواص سمنو


 

نويسنده: حوريه دانش بدي
دانشجوي کارشناسي ارشد تغذيه
دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد


 
سمنو را از عصاره جوانه گندم و آرد کامل گندم تهيه مي کنند. سمنو خوشمزه و شيرين است، البته به آن هيچ نوع ماده شيرين کننده اي اضافه نمي کنند. علت شيريني آن ترکيب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شيرين به آن مي دهد. هر 100 گرم سمنو 300 کيلو کالري انرژي دارد.

خواص جوانه گندم:
 

گندم و جوانه آن ارزش غذايي فراوان دارد. تغييرات شيميايي که در دانه ها در حين جوانه زدن رخ مي دهد، باعث افزايش املاح و ويتامين هاي آن مي شود. به طور کلي در فرآيند جوانه زدن، ويتامين ها، املاح و پروتئين به مقدار زيادي افزايش مي يابد.
سمنو داراي ويتامين هاي A, E, K و ويتامين هاي B5, B3, B1 و مواد معدني مهم ديگر مانند فسفر، کروميوم، روي، سلنيوم، آهن و مس مي باشد. در واقع يکي ديگر از فوايد جوانه ها آماده سازي غذا براي هضم و جذب است که اين عمل به وسيله آنزيم هاي موجود در جوانه ها صورت مي گيرد.
جوانه ها به مقدار زيادي داراي فيبر و آب هستند که مصرف منظم آنها مانع از بروز يبوست مي شود. سمنو شيرافزا است، از اين رو هم براي مادران شيرده و هم به علت مقوي بودن، براي زنان باردار بسيار مفيد است.
سمنو به علت داشتن ويتامين هاي گروه B موجب آرامش اعصاب، بهبود وضعيت پوست، تقويت موي سر و جلوگيري از ريزش آن مي شود. سمنو به علت خاصيت آنتي اکسيداني باعث پيشگيري از سرطان مي گردد.

خواص سمنو

4 خواص پسته:
 

پسته نيز از ديگر اجزاي سمنو است که معمولا براي تزئين سمنو استفاده مي شود. پسته داراي مواد مغذي فراواني مي باشد. پسته مواد مختلفي دارد که شامل ويتامين هاي A, B3, B1 ، آهن، کلسيم، فسفر و پتاسيم است. پسته اگر چه بسيار کوچک است، ولي ارزش غذايي بسيار بالايي دارد و نيروزا مي باشد. در 30 گرم پسته بدون پوست 170 کيلوکالري انرژي وجود دارد. مغز پسته به دليل دارا بودن آهن، معمولاً به افرادي که از کم خوني فقر آهن رنج مي برند، توصيه مي شود. از ديگر خواص پسته مي توان به وجود کوآنزيم کيوتن (Q10) اشاره کرد که نوعي آنتي اکسيدان است و در پيشگيري از بيماري هاي قلبي، مفيد مي باشد. مصرف آن به ورزشکاران، دانش آموزان (مخصوصا در دوران امتحانات)، نوجوانان به خصوص در سنين رشد و به زنان باردار و شيرده توصيه مي شود. البته اگر دچار اضافه وزن و يا چاقي هستيد، به انرژي بالاي آن توجه داشته باشيد. اسيدهاي چرب امگا- 3 آن باعث کاهش خطر بروز حمله هاي قلبي مي شوند و به همراه اسيدهاي چرب امگا- 6 سيستم ايمني را تقويت مي کنند.

خواص بادام:
 

داخل اين غذاي بهشتي که زينت بخش سفره هفت سين است، بادام شيرين مي ريزند که نماد و مايه برکت است. بادام درختي بومي منطقه مديترانه آسيا است. بلندي آن به 6 تا 8 متر مي رسد و برگ هاي آن ساده، بيضي باريک، نوک تيز و کمي موج دار بوده و گل ها صورتي رنگ هستند. بادام داراي دو واريته اصلي به نام هاي بادام شيرين و بادام تلخ مي باشد.
در ابتداي تشکيل ميوه پوشش خارجي سبزرنگ و گوشتي دارد که پوشيده از کرک است و هنوز به درستي رشد نکرده که آن را چغاله بادام مي نامند. پس از رسيدن بادام به تدريج پوشش خارجي سبز رنگ خشک شده و پوست آن نيز سفت و سخت مي شود و مغز بادام در داخل آن رشد کرده و آماده استفاده مي شود. بادام حاوي مقادير زيادي از نوعي چربي تک زنجيره اي و اشباع نشده است که مي تواند موجب کاهش کلسترول LDL و چربي خون و در نتيجه بيماري هاي قلبي- عروقي شود.
همچنين بادام مي تواند سبب تقويت حافظه و بهبود اختلالات خواب گردد. بادام ملين بوده و روغن بادام ضد يبوست است و به خصوص از روغن بادام مي توان براي رفع يبوست بچه ها استفاده کرد. بادام سينه را نرم مي کند و شير آن براي رفع سرفه و تنگي نفس مفيد بوده و خلط آور است. شير بادام طبيعي حاوي مقادير زيادي از ويتامين هاي A, D و E و نيز منبع غني کلسيم است. بادام حاوي مقادير قابل توجهي از آنتي اکسيدان ها و فيبر مي باشد. اين مغز گياهي اگرچه کالري زيادي دارد، اما اگر متعادل مصرف شود مي تواند بخشي از يک برنامه غذايي براي حفظ سلامت قلب و کاهش وزن باشد.

مواد لازم:
 

گندم براي جوانه زدن/ 1 تا 1/5 کيلوگرم
آب/ به مقدار لازم
آرد جوانه گندم يا آرد سنگک/ 3 کيلوگرم
بادام با پوست/ 250 گرم
خلال پسته و بادام/ 100 گرم

روش تهيه:
 

ابتدا گندم پوست نگرفته که به گندم مرغي معروف است (گندم مخصوص سبزه) را تميز کرده و خوب بشوييد تا کاملا پوست هاي اضافي آن روي آب بيايد و جدا شود. سپس با آب، خيس کنيد. آب گندم را روزي 4 تا 5 بار عوض نماييد. پس از دو روز که نوک گندم ها سفيد شد، دستمال تميزي را داخل آبکش پهن کنيد و گندم ها را روي آن بريزيد. سپس لبه هاي دستمال را برگردانيد و گندم ها را کاملا بپوشانيد. در روز، 3 تا 4 بار روي آن آب داده و اجازه دهيد آب اضافي، از زير صافي خارج شود تا گندم ها جوانه نقره اي بزنند. هنگامي که جوانه ها به اندازه يک بند انگشت شد، آنها را از چرخ گوشت رد کنيد و در ظرف بزرگي در آب شناور نماييد.
پس از اينکه خوب آنها را با آب مخلوط کرديد، در صافي بريزيد و شيره آن را کاملا جدا سازيد. شيره بايد کاملا صاف باشد. اکنون مي توانيد آرد جوانه يا آرد سنگک را با آن مخلوط کنيد تا مانند دوغ شود. سپس روي حرارت قرار دهيد و مرتب با قاشق چوبي هم بزنيد. اکنون هر قدر مي توانيد روي جوانه چرخ شده و صاف شده آب بريزيد و فشار دهيد تا هنگامي که شيره آن کاملا جدا شود. پس از صاف کردن اوليه، بهتر است اين کار را دو بار تکرار کنيد. آب به دست آمده را پس از هر بار سفت شدن سمنو، دوباره به آن بيفزاييد. در واقع هر زمان که مي خواهد سفت شود، از آن آب به سمنو اضافه کنيد تا ته نگيرد. هنگام غليظ شدن بادام هاي با پوست را که کاملا شسته ايد در آن بريزيد. باز هم اگر در مدت پخت سفت شد، به مدت 2 بار آب اضافه نماييد و اجازه دهيد باز غليظ شود. در اين صورت هم خوشرنگ تر و هم شيرين تر خواهد شد. مدت پخت معمولا حدود 15 تا 18 ساعت است. پس از سپري شدن اين زمان، آن را روي حرارت بسيار ملايم، به مدت 4 تا 6 ساعت دم کنيد. پس از آن، در ظرف بکشيد و رويش را با خلال بادام و پسته تزئين نماييد.
يادآوري: تا قبل از دم کردن بهتر است سمنو مرتب هم زده شود.
منبع: دنياي تغذيه شماره 106



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.