عفونت هاي قارچي پوست

عفونت هاي قارچي پوست معمولا روي کراتين، (پروتئيني را که پوست مو و ناخن ها را مي سازد) اثر مي گذارند و بسته به اين که کدام عضو بدن را درگير کرده و يا اين که در کدام عضو بدن يافت مي شوند تقسيم بندي مي شوند. اگر از قارچ هاي پوستي رنج مي بريد حتما بخوانيد.
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عفونت هاي قارچي پوست

عفونت هاي قارچي پوست
عفونت هاي قارچي پوست


 

نويسنده: دکتر مارتين ارنست (انجمن متخصصين پوست بريتانيا)
مترجم: نعيمه جلالي نژاد



 
عفونت هاي قارچي در اثر آلودگي با قارچ ايجاد مي شوند. هاگ ها در حقيقت بذر قارچ ها هستند که نسبت تأثيرات بيروني بسيار مقاوم اند. بنابراين مي توانند در حالي که رشدشان به طور کامل متوقف شده زنده بمانند. علاوه بر اين، قارچ ها آن قدر مسري نيستند، ولي هاگ ها مي توانند از شخصي به شخص ديگر منتقل شده و باعث ايجاد عفونت قارچي شوند. بنابراين درمان عفونت هاي قارچي بايد منجر به حذف کامل هاگ ها شوند و در غير اين صورت ممکن است بيماري دوباره بعد از مدتي عود کرده يا شخص ديگري را نيز آلوده کند.
به طور معمول قارچ ها و مخمرهاي قارچي خطرناک نيستند. مشکل وقتي بروز مي کند که مقاومت بدن ما ضعف و کم مي شود. در انسان ها و حيوانات قارچ ها منتظر فرصت هستند تا از طريق پوست آسيب ديده وارد بدن شوند.

عفونت هاي قارچي پوست
 

عفونت هاي قارچي پوست معمولا روي کراتين، (پروتئيني را که پوست مو و ناخن ها را مي سازد) اثر مي گذارند و بسته به اين که کدام عضو بدن را درگير کرده و يا اين که در کدام عضو بدن يافت مي شوند تقسيم بندي مي شوند. اگر از قارچ هاي پوستي رنج مي بريد حتما بخوانيد.

انواع عفونت قارچي پوست
 

برخي از عفونت هاي معمول پوست به شرح زير است:
عفونت هاي کچلي پا: معروف به عفونت «پاي ورزشکار» که از هر صد نفر بزرگسال 25 نفر به آن دچار مي شوند. علت اين عارضه ترکيب يک قارچ و باکتري است که باعث مي شود پوست دچار خارش، خشکي، پوسته پوسته شدن و قرمزي شود؛ بخصوص در بين انگشتان پا. گاهي اوقات اين عارضه باعث ترک خوردن و تاول پوست نيز مي شود. اين عفونت اغلب از طريق استخرهاي شنا، حمام ها و سونا قابل سرايت است. عفونت هاي ناخن از ديگر عفونت هاي رايج است که باعث مي شود ناخن ها ضخيم شوند.
عفونت هاي شکمي؛ از ديگر عفونت هاي قارچي مي توان به عفونت هاي قارچي روي شکم اشاره کرد که حلقه هاي قرمز پوسته داري هستند که درهم ادغام شده و گسترش مي يابند. اين عارضه اغلب از حيوانات اهلي و خانگي به انسان سرايت مي کند.
عفونت قارچي پوست سر؛ که کچلي قارچي سر نيز ناميده مي شود، معمولا کودکان را تحت تأثير قرار داده و باعث ريزش مو و التهاب محل آسيب ديده مي شود. اين قارچ مي تواند بدون هيچ نشانه اي گسترش يافته و تا سال ها بعد افراد ديگر را آلوده کند.

علائم عفونت هاي قارچي پوست
 

علائم يک عفونت قارچي بسته به نوع قارچ و ناحيه اي از بدن را که تحت تأثير قرار گرفته متفاوت است. عفونت هاي قارچي پوست مي توانند باعث ايجاد کهيرهايي با ظاهرهاي مختلف شوند. بعضي از آن ها قرمز و خارش دار هستند و بعضي ديگر ظاهري شبيه پوست خشک دارند. قارچ ها ممکن است يک يا چند ناحيه پوست را آلوده کنند.
عفونت هاي قارچي پوست سر مي تواند به ريزش موها منجر شود.
کهيرهاي قارچي گاهي اوقات با ديگر بيماري هاي پوست، مثل اگزما اشتباه گرفته مي شوند.

چگونه عفونت هاي قارچي پوست گسترش مي يابند؟
 

عفونت هاي قارچي مي تواند از فردي به فرد ديگر منتقل شود.
براي مثال: عفونت هاي قارچي انگشتان پا، در اماکن عمومي مثل استخرها و ورزشگاه ها پخش مي شوند. وسايل شخصي مثل حوله، شانه، ملافه، رختخواب و ديگر وسايل شخصي نيز مي توانند باعث گسترش عفونت هاي قارچي بشوند. همچنين بعضي از عفونت ها از حيواناتي مثل گربه و سگ و به ندرت گاو قابل سرايت است.

پيشگيري عفونت هاي قارچي پوست
 

با اقدامات زير مي توانيد خطر ابتلاء به عفونت هاي قارچي را کاهش بدهيد:
1.بعد از حمام کردن پوست بدن تان را به دقت خشک کنيد.
2.در محل هاي شلوغي مثل استخرها، دمپايي پلاستيک بپوشيد.
3.لباس هاي گشاد و مناسب بپوشيد.
4.هر دو سه روز يک بار، کفش هايتان را در معرض هواي آزاد قرار دهيد تا رطوبت آن ها خشک شود.
5.از لباس هاي زير، نخي و جوراب هاي نخي استفاده کنيد تا پوست اجازه نفس کشيدن داشته باشد.
6.اگر فردي در خانواده شما دچار عفونت قارچي پوست سر است بالشت، کلاه، شانه و قيچي او را ضد عفوني کنيد.
7.از حوله، برس مو و شانه مشترک استفاده نکنيد.
8.اگر ورزش مي کنيد، لباس هايي با الياف مصنوعي بپوشيد تا به بيرون آوردن عرق بدن و خشک شدن پوست کمک کند.
9.براي رهايي از شرّ هاگ هاي قارچي، هر چند روز يک بار ملافه ها را بشوييد.
منبع :ماهنامه فرهنگي اجتماعي ديدار آشنا شماره 134



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.