معرکه در معرکه

مجيد نور دوست/ديگرسري بازي هاي call of duty به يک پاي ثابت بازي هاي کامپيوتري تبديل شده اند که هر ساله عرضه مي شوند. يک سال توسط استوديوي بازي سازي نسخه جديد اين سري از بازي ها که کار ساخت آن قبل از عرضه modern warfare2 آغاز شده بود توسط استوديوي بازي سازي tryarch ساخته شده. آنها قبلاً بازي هاي call of duty3 و world at war
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرکه در معرکه

 معرکه در معرکه
معرکه در معرکه


 





 

قسمت جديد call of duty شما را به دل جنگ سرد مي برد
 

مجيد نور دوست/ديگرسري بازي هاي call of duty به يک پاي ثابت بازي هاي کامپيوتري تبديل شده اند که هر ساله عرضه مي شوند. يک سال توسط استوديوي بازي سازي نسخه جديد اين سري از بازي ها که کار ساخت آن قبل از عرضه modern warfare2 آغاز شده بود توسط استوديوي بازي سازي tryarch ساخته شده. آنها قبلاً بازي هاي call of duty3 و world at war را ساخته بودند و توانايي آنها در زمينه ساخت بازي هاي اکشن، اول شخص ثابت شده بود. اما پس از حرف و حديث هاي زيادي که پس از عرضه بازي mw2 مطرح شد همه منتظر بودند تا ببينند اين استوديوي بازي سازي مي تواند نسخه اي در سطح بازي هاي infinity ward بسازد يا خير. اما پس از انتشار اين بازي همه با يک بازي بسيار خوب روبه رو شدند که البته اشکالات خاص خود را داشت اما در مقابل نسخه هاي قبلي کم و کاستي نداشت. نسخه جديد اين بازي به قسمتي از تاريخ رفته بود که هيچ گاه به اين صورت در يک بازي کامپيوتري به آن پرداخته نشده بود.

گرافيک
 

بازي با همان موتور بازيسازي معروف سري بازي هاي call of Duty يعني Iw4 ساخته شده که براي ساخت بازي call of Duty4 توسط infinity ward نوشته شد. از آن زمان تا کنون اين موتور با تغييرات و با به روز رساني هاي جزئي چهار ستون بازي هاي call of Duty را تشکيل داده است. در اين موتور نه از مشکلات گرافيکي مرسوم مانند برش صفحه (screen-tearing) خبري است و نه از دير Load شدن. اين نسخه برلاف شماره هاي قبلي از draw to distance بسيار بهتري بهره مند است و کاملاً مشخص است سازندگان براي نمايش اين برتري صحنه هاي بسياري را درست کرده اند که محيط هاي وسيع بازي را تماشا کنيد. از ديگر بخش هايي که در اين نسخه پيشرفت داشته اند، طراحي صورت شخصيت ها است که بسيار زيبا و طبيعي تر شده اند. اما از طرف ديگر شاهد افت کيفيت در طراحي سلاح ها هستيم. اين نکته در مقايسه با طراحي سلاح هاي بازي modern warfare 2 کاملاً مشاهده مي شود. همچنين اين حرکات سربازان در بازي استفاده کرده و واکنش هاي بسيار طبيعي را به وجود آورده است. البته همان طور که گفته شد، اين بازي در زمينه گرافيک پيشرفت قابل ملاحظه اي نسبت به نسخه هاي قبلي نداشته و black ops را مي توان از اين نظر همان بازي قبلي با محيط هاي بزرگ تر و مراحل متفاوت دانست.

گيم پلي
 

سري بازي هاي call of duty هميشه به سبب داشتن گيم پلي روان و هيجان انگيز مورد ستايش قرار گرفته اند. اين نسخه نيز همان گيم پلي زيبا را به نمايش مي گذارد. نکته اولي که در اين نسخه جلب توجه مي کند، فريم ريت بازي است. بازي با سرعت 60 فريم بر ثانيه اجرا مي شود و اين مسأله اين بازي را يک پله از ساير هم سبک هايش بالاتر برده. از ديگر مسائلي که در اين سري از بازي ها اکثر بازيکنان را مجذوب خود کرده است، کارگرداني بسيار خوب و به نمايش درآوردن صحنه هاي سينمايي بسيار زيبا در بازي است.
در black ops هم از اين صحنه ها وجود دارد و بازيکنان را بارها به وجد مي آورد. اما صحنه هاي سينمايي بازي تقريباً کمي تکراري به نظر مي رسند چرا که برخي از آنها در نسخه هاي قبلي به خصوص در بازي modern warfare2 ديده بوديم. اما در کل عملکرد treyarch در زمينه خلق صحنه هاي سينمايي بسيار بهتر بوده است و اين بازي در مقايسه با نسخه هاي قبلي بسيار هيجان انگيزتر است.
 
لازم به ذکر است که روايت داستاني بازي نيز تأثير بسيار مثبتي در خلق اين گيم پلي زيبا داشته است. يکي از قسمت هايي که در گيم پلي بازي داراي مشکلات زيادي است، قسمتي است که بازيکن کنترل يک هليکوپتر را در اختيار مي گيرد. کنترل اين قسمت چندان خوب نيست و کمي بازيکنان را رنج مي دهد. همچنين در اين قسمت برخورد با محيط بازي هيچ تأثيري روي هليکوپتر نمي گذارد و اين بسيار جاي سؤال در بازي ايجاد کرده است. بخش چند نفره بازي هم که در نوع خود بسيار هيجان انگيز و عالي است و بسياري از بازيکنان اين سري از بازي ها را فقط به دليل بخش چند نفره خريداري مي کنند.

نتيجه گيري
 

بازي call of Duty: black ops را مي توان جزو بهترين call of Duty هايي قرار داد که تاکنون عرضه شده است. اما اين سري از بازي ها چند سالي است که روند کاملاً تکراري اي را پيش گرفته اند و تفاوت هر نسخه با نسخه ديگر بسيار کم و ناچيز است. مخصوصاً اين شباهت در سه نسخه اخير اين سري از بازي ها بسيار به چشم مي آيد. تغييرات چندان چشم گيري در قسمت گرافيک بازي ديده نمي شود و بازيکنان فقط با تغيير محيط بازي رو به رو هستند. تنها چيزي که اين سري از بازي ها را سر پا نگه داشته است همين صحنه هاي سينمايي بازي و هيجاني است که گيم پلي بازي دارد.
منبع: نشريه همشهري دانستنيها ويژه نامه ديجيتال اسفند 89




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.