گرفتار در برزخ تنهايي

به قول تيم شيفر-رئيس استوديوي بازي سازيdouble fine- بازي هاي arcade ريسک پذيري بيشتري نسبت به بازي هاي معمولي دارند و سازندگان مي توانند نتيجه بهتري از اين بازي ها بگيرند. بازي هاي arcade مدتي است که نظر تمام بازيکنان را به سمت خود جلب کرده است،بازي هايي که ساده هستند و معمولاً حجم کمي دارند اما ايده هاي نابي در آنها اجرا مي شوند.
شنبه، 30 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرفتار در برزخ تنهايي

 گرفتار در برزخ تنهايي
گرفتار در برزخ تنهايي


 





 
به قول تيم شيفر-رئيس استوديوي بازي سازيdouble fine- بازي هاي arcade ريسک پذيري بيشتري نسبت به بازي هاي معمولي دارند و سازندگان مي توانند نتيجه بهتري از اين بازي ها بگيرند. بازي هاي arcade مدتي است که نظر تمام بازيکنان را به سمت خود جلب کرده است،بازي هايي که ساده هستند و معمولاً حجم کمي دارند اما ايده هاي نابي در آنها اجرا مي شوند.
يکي از همين بازي ها عنواني بود به نام limbo که تابستان امسال به طور انحصاري روي شبکه xbox live عرضه شد. اين بازي از جمله عنوان هايي بود که تمام منتقدها را وادار به تحسين کرد. اين بازي توسط استوديوي بازي سازي play deal ساخته شده و آن قدر زيباست که در همايش فستيوال بازي هاي مستقل (independent games festival) توانست دو جايزه در بخش هاي بهترين virtual art و technical excellence به دست آورد.
داستان بسيار ساده اي براي بازي نوشته شده است، داستاني که کاملاً براي بازي arcade مناسب است و بازيکنان را چندان درگير پيچيدگي هاي داستاني نمي کند. بازي پيرامون پسر جواني است که به دنبال خواهرش مي گردد اما جايي که او به دنبال خواهرش مي گردد محيطي سرد و تاريک است، محيطي که در گوشه کنار آن خطرات زيادي در کمين است. اما پسر جوان اين بازي تمام اين خطرات را براي يافتن خواهرش به جان خريده است.
گرفتار در برزخ تنهايي

گرافيک
 

بازي limbo از نظر هنري يک شاهکار به تمام معناست، تا جايي که به جرأت مي توان گفت مانند اين بازي را هيچ جا نديده ايد. محيط اين بازي بسيار تازه و نوآورانه است وهمه بازيکنان را جذب خود مي کند. در اين بازي از تکنيک هاي گرافيکي خيره کننده اي که در بازي هاي امروزي شاهد آن هستيم، خبري نيست. نهايت صحنه پردازي هاي بازي در دو رنگ سياه و سفيد خلاصه مي شود. سازندگان با استفاده از اين دو رنگ فضاي منحصر به فردي در بازي به وجود آورده اند. رنگ سومي در اين بازي وجود ندارد.
هر چيزي که در اين بازي مي بينيد از ترکيب دو رنگ سياه و سفيد طراحي شده است. از شخصيت اصلي بازي که فقط دو چشم سفيددارد گرفته تا تله هاي مرگبار و ... همه به صورت سياه و سفيد طراحي شده اند.
 
محيط هاي بازي بيشتر از جنگل هاي مه آلود و شهرهاي متروکه تشکيل شده اند. همين موضوع در کنار سياه و سفيد بودن بازي جو سرد و تاريکي به بازي بخشيده است.

موسيقي
 

صداگذاري در اين عنوان بسيار هنرمندانه کار شده است و ريتم کلي موسيقي به بازي حال و هواي بسيار مرموزي داده است. از طرف ديگر، گاهي اوقات فقط صداي پاي شخصيت بازي به همراه صداهاي مرموزي از محيط بازي به گوش مي رسد. صداها نقش مهمي در گيم پلي نيز دارند. علاوه بر صداهاي ترسناک و دلهره آوري که در محيط بازي شنيده مي شوند، بايد گوش هاي خود را براي صداهاي ديگر تيز کنيد، صداهايي که مي توانند حل کردن معماهاي بازي را براي شما آسان تر کنند. صداگذاري بسيار خوب روي اين بازي باعث شده است که بازيکنان در اين بازي به خوبي احساس تنهايي کنند و حتي در برخي موارد باعث مي شود که جو بازي بسيار سنگين شود.

گيم پلي
 

شايد گيم پلي بازي طوري باشد که بازيکنان حس غمگين بودن بازي را از همان اوايل بازي احساس کنند اما همان طور که سازندگان بازي نيز به آن اشاره داشته اند، با پيشرفت در بازي کم کم متوجه مي شويد که بازي آن قدرها که به نظر مي رسد حس ناراحتي و تنهايي را به شما منتقل نمي کند. شخصيت چشم سفيد بازي به محيط هاي خطرناکي پا مي گذارد و اين شما هستيد که بايد او را در پشتسر گذاشتن اين خطرات کمک کنيد. روند بازي کاملاً براساس استانداردهاي بازي پلتفرمر طراحي شده است و از اين بازيکنان با آن مشکلي نخواهد داشت. بر اساس گفته سازندگان اين بازي: «زماني که شما limbo را بازي مي کنيد، مثل اين است که روياها و کابوس هاي شما پاياني ندارد.» واقعاً هم چنين چيزي در طول بازي به نظر مي رسد. اينجاست که قدرت سياه و سفيد طراحي شدن بازي تازه مشخص مي شود. اين بازي مانند اکثر عنوان هاي پلتفرمر ديگر داراي قسمت هاي معمايي هم هست، معماهايي که کمي حل کردن آنها سخت است اما به نوعي نمک بازي نيز به حساب مي آيند. براي حل معماهاي بازي بايد محيط بازي را به دقت مورد بررسي قرار دهيد. هميشه دستگيره، تله، اجسام مختلفي در محيط بازي قرار دارند که شما را در حل معماها کمک مي کنند. همچنين در برخي مراحل اين بازي بازيکنان بايد يک عامل ديگر را در طول بازي در نظر بگيرند. زمان بندي درست چيزي است که بازيکنان بايد در طول بازي به آن توجه داشته باشند. در برخي موارد پرش ها براي عبور از مکان هاي مختلف نيازمند داشتن يک زمان بندي درست است. در زمان مناسب بايد از روي برخي تله ها عبور کرد،در زمان خاص بايد از جايي پريد و در زمان درست بايد کار درست را انجام داد. از نکات خوب اين بازي اين است که مي توان بازي را از اول تا آخر بدون ديدن يک صحنه loading به پايان رساند. محيط هاي بازي کاملاً در امتداد هم طراحي شده اند و اين موضوع يکپارچگي بازي را به نمايش در آورده است.

نتيجه گيري
 

بازي limbo يکي از معدود عنوان هايي است که اين قدر در آنها نوآوري ديده مي شود. اين بازي نشان داد که هميشه بازي هايي که هزينه هاي زيادي براي ساخت آنها مي شود نيستند که مي توانند موفق باشند. اين بازي را مي توان جزو آن دسته از بازي هايي قرار داد که شايد مانند آنها را ديگر در بازي هاي arcade مشاهده نکنيم.
منبع:نشريه همشهري دانستنيها ويژه نامه ديجيتال اسفند 89




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.