آداب شنا کردن در دريا

آفتاب، شن و ماسه، نسيم خنک دريايي و صدف هاي شکسته ي کنار ساحل... ديدن درياي آبي و بيکران و شنا کردن در آن مي تواند لذت بخش ترين کار دنيا باشد به شرط آن که شما خطرهاي دريايي را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد.
شنبه، 6 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آداب شنا کردن در دريا

 آداب شنا کردن در دريا
آداب شنا کردن در دريا


 

تهيه و تنظيم: حسين حيدري




 
آفتاب، شن و ماسه، نسيم خنک دريايي و صدف هاي شکسته ي کنار ساحل... ديدن درياي آبي و بيکران و شنا کردن در آن مي تواند لذت بخش ترين کار دنيا باشد به شرط آن که شما خطرهاي دريايي را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد.

1- مراقب پشه ها باشيد
 

پشه ها بيشتر در کنار آب هاي مانده و راکد زندگي مي کنند. با اين حال گاهي کنار دريا پشه و زنبور ديده مي شود. براي مصون ماندن از شر آن ها بهترين کار اين است که لباس هايي به رنگ تند نپوشيده و از کرم هاي ضد آفتاب معطر استفاده نکرده و اگر قرار است کنار دريا چادر بزنيد و مدتي در آن جا بمانيد، آشغال ها را از خود دور کنيد و مواد غذايي شيرين و نوشيدني ها را در طول شب کنار خود باقي نگذاريد. اگر به هر دليل دچار گزيدگي شديد، محل گزيدگي را به سرعت ضد عفوني کنيد. اگر محل گزيدگي لب، دهان يا گلو است يا هر گونه عکس العمل آلرژيک مثل درد شديد يا ورم را احساس کرديد، حتماً به نزديک ترين اورژانس مراجعه کنيد.

2- مراقب اشياي تيز باشيد
 

راه رفتن با پاي برهنه کنار ساحل لذت بخش است، اما فراموش نکنيد، در ساحل نيز امکان وجود اشياي برنده مثل تکه هاي شيشه يا صدف وجود دارد. براي پيشگيري از آسيب ديدن پاها حتماً دمپايي به پا کنيد. اما اگر دچار جراحت شديد، ابتدا شيء را که در پاي شما فرو رفته خارج کرده و سپس محل را با آب و صابون بشوييد، ضدعفوني کنيد و روي آن چسب زخم بزنيد. بهتر است براي چند روز شنا نکنيد چون آب شور دريا بهبود زخم را به تعويق مي اندازد.

3- با شکم پر شنا نکنيد
 

اگر با شکم پر يا بعد از مدت طولاني زير آفتاب بودن، ناگهان درون آب سرد بپريد، ممکن است دچار سردرد، لرز، مشکل هاي بينايي و شنوايي، گرفتگي عضله ها و حتي خستگي مفرط و بي هوشي شويد. در اين حالت بايد فوراً از آب خارج شده و براي پيشگيري از خستگي و در صورتي که فرد بي هوش است، او را در وضعيت امن خوابانده و به اورژانس خبر دهيد.

4- به ناشناخته ها دست نزنيد
 

لب دريا، روي صخره ها، زير شن ها و... حيوانات بسياري زندگي مي کنند که ظاهر بسياري از آن ها بي خطر بوده، اما گاهي بسيار گزنده و خطرناک اند. توصيه ي ما به شما اين است که با ديدن هر موجودي تلاش نکنيد به آن دست بزنيد. بدن برخي حيوانات مملو از خارهاي ريز است که سبب بروز گزيدگي و آلرژي در شما مي شود. اما اگر به هر دليل ناخودآگاه از طريق اين دسته از حيوانات گزيده شديد يا خار آن ها در دست شما فرو رفت. ابتدا خار را خارج و بعد محل را ضدعفوني کرده و اگر لازم است به اورژانس مراجعه کنيد.

5- از گرما دوري کنيد
 

حتي اگر باد خنکي مي وزد، توصيه مي شود بين ساعت دوازده تا شانزده کنار دريا نرويد يا حداقل با خود يک چتر برده و کرم ضد آفتاب استفاده کنيد.
براي پيشگيري از بروز گرمازدگي مرتب آب نوشيده و اگر احساس کرديد تب داريد يا رنگ پوست تان در حال کبود يا پريده شدن است، حتماً به پزشک مراجعه کنيد. از جمله نشانه هاي گرمازدگي سردرد، احساس سرما، حالت تهوع و استفراغ است که گاهي موجب بي هوشي هم مي شود.
 

6- مراقب آفتاب سوختگي باشيد
 

بهترين راه براي پيشگيري از آفتاب سوختگي قرار گرفتن کوتاه مدت زير نور آفتاب، استفاده از کرم هاي ضد آفتاب با SPF بالاي 25 و استفاده از کلاه يا چتر است. در صورت آفتاب سوختگي، روي پوست شما دانه هاي قرمز ريز مي زند يا پوست ناحيه يي از بدن تان که معمولاً روي بيني و گونه هاست قرمز مي شود که اين قرمزي طي چند روز برطرف خواهد شد و درماني ندارد.

7- در محل هاي امن شنا کنيد
 

موقع شنا در دريا، سد يا درياچه به تابلوها توجه کنيد و براي شنا کردن تنها به مناطق امن برويد، چون در اين مناطق نجات غريق ها حاضر بوده و در صورتي که براي شما اتفاقي رخ دهد به کمک تان مي آيند.

8- مراقب کودکان باشيد
 

حتي اگر در مناطق امن به شنا مي رويد، مراقب کودکان باشيد. حتماً جليقه ي نجات سايز خودشان را به تن شان کرده و در عين حال نگاه تان به آن ها باشد، فراموش نکنيد هيچ جليقه ي نجات و هيچ وسيله ي شناوري نمي تواند مانع از خفگي آنها شود.

9- وسايل را جمع کنيد
 

هر بار که براي شنا کردن (مخصوصاً استخر) مي رويد، حتماً به کودکان يادآوري کنيد که نبايد کنار استخر بروند يا به دنبال هم بدوند. بعد از شنا هم تمامي وسايلي که درون آب است (اعم از وسايل آموزشي شنا و اسباب بازي ها) را جمع کنيد. اين گونه وسايل مي تواند کودکان را تشويق کرده بدون صدا کردن شما و دور از چشم تان درون آب بپرند.

10- در قايق سواري قوانين را رعايت کنيد
 

اگر براي قايق سواري يا جت اسکي به دريا مي رويد، حتماً قوانين را رعايت کرده و از محل هاي تعيين شده، دورتر نرويد. اگر همراه با کودکان سوار قايق مي شويد. يادتان باشد که بايد جليقه به تن کنند. آرام بنشينند و خود را محکم نگه دارند. هميشه به وضعيت آب و هوا توجه داشته باشيد و قبل از حرکت نگهبانان ساحل را از قصد خود با خبر کنيد.
منبع: 7 روز زندگي 107




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.