پرسش هايي پيرامون ارتودنسي

ارتودنسي علمي است که ناهنجاري هاي رشدي فک و صورت اجزاي آن را به سمت طبيعي بودن، هدايت مي کند. به عبارت ديگر، مسير رشد منحرف شده از نرمال بودن دندان ها و اجزاي فک و صورت (يعني افزايش يا کاهش رشد در مناطق مختلف فک و صورت) را به گونه يي هدايت مي کند که فرد به حالت طبيعي عملکرد عضلات و تعادل و هماهنگي صورت خود
يکشنبه، 7 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرسش هايي پيرامون ارتودنسي

 پرسش هايي پيرامون ارتودنسي
پرسش هايي پيرامون ارتودنسي


 





 

مزاياي درمان ارتودنسي و ارتوپدي فک و صورت در دوره رشد
 

ارتودنسي علمي است که ناهنجاري هاي رشدي فک و صورت اجزاي آن را به سمت طبيعي بودن، هدايت مي کند. به عبارت ديگر، مسير رشد منحرف شده از نرمال بودن دندان ها و اجزاي فک و صورت (يعني افزايش يا کاهش رشد در مناطق مختلف فک و صورت) را به گونه يي هدايت مي کند که فرد به حالت طبيعي عملکرد عضلات و تعادل و هماهنگي صورت خود نزديک شده و عملکرد اين نواحي حالتي صحيح و با ثبات پيدا مي کند. بديهي است که اين پروسه، خود زيبايي و هارموني بيشتر از اجزاي صورت را به دنبال خواهد داشت. استفاده از درمان هاي ارتودنسي جهت اصلاح ناهنجاري هاي اسکلتي صورت و تغيير مسير رشد «growth modification» طي دوره ي رشد در بسياري از موارد باعث مي شود که در آينده اين افراد به بسياري از اعمال ترکيبي ارتودنسي-جراحي فک و صورت نياز نداشته يا حداقل در صورت نياز، از پيچيدگي ها و مشکلات درماني شان به نحو چشمگيري کاسته شود.
علت (اتيولوژي) اصلي و مادر، در ايجاد ناهنجاري هاي اسکلتي فک و صورت، عوامل ارثي و ژنتيکي است ولي بايد خاطرنشان کرد؛ عوامل محيطي مثل ضربه (تروما)، تغييرات داخل و خارج رحمي، مواد شيميايي (داروها و...) اشعه، زود از دست رفتن دندان هاي شيري يا عادات غلط مانند تنفس دهاني، مکيدن انگشت و... از علل ايجاد درصدي از مشکلات ارتودنسي هستند.

بهترين سن براي شروع درمان ارتودنسي چه زماني است؟
 

بايد اشاره کرد که براي شروع درمان هاي ارتودنسي سن معيني به طور ثابت و مشخص وجود ندارد و شروع درمان بيماران، بسته به نوع مشکل شان طبقه بندي مي شود به طوري که در بعضي موارد مانند شکاف کام و لب، کودک از بدو تولد بايد تحت درمان هاي ارتودنسي قرار گيرد و در بعضي موارد مانند جلوزدگي يا کوچکي شديد فک پايين به همراه مشکلات تنفسي، به محض مشاهده و امکان همکاري کودک درمان بايد شروع شود.
در مورد سرعت و زمان درمان ارتودنسي، معمولاً در مواردي که شخص مشکلات خيلي شديدي نداشته باشد، درمان هاي ارتوپدي فک و صورت از يک و نيم تا دو سال قبل از جهش رشدي (بلوغ) آغاز شده و سپس با درمان هاي تکميلي ارتودنسي (حرکات دنداني) تا قبل از پايان جهش رشدي يا همزمان با آن به پايان مي رسد.
 
سرعت حرکت دندان ها در حالت عادي معمولاً حدود يک ميلي متر در ماه است که اين امر در افراد جوان تر، اندکي سريع تر از افراد مسن است.

آيا در انجام درمان ارتودنسي محدوديت سني وجود دارد؟
 

درمان هاي حرکت دنداني محدوديت سني نداشته و در هر سني قابل انجام و شرط آن، وجود بافت هاي سالم دندان و بافت هاي نگه دارنده اطراف آن (پريود ونشيم)است. بنابراين محدوديت سني در درمان حرکات دنداني ارتودنسي وجود ندارد.

آيا ملاحظات خاصي در دوره درمان هاي ارتودنسي وجود دارد؟
 

همکاري(cooperation)بيمار ضمن درمان هاي ارتودنسي امري بسيار ضروري بوده و از طول درمان مي کاهد و نتايج درمان هاي ارتودنسي را به ايده آل نزديک مي کند.

آيا در درمان هاي ارتودنسي، خطري فرد را تهديد مي کند؟
 

اگر درمان هاي ارتودنسي به صورتي صحيح برنامه ريزي شده، جلسه هاي درماني بيمار به صورت منظم برگزار شود و فرد دستورات پزشک از جمله مسايل بهداشتي و نحوه ي استفاده از وسايل را با دقت رعايت کند، خطري او را تهديد نمي کند. درصورتي که افراد غير متخصص اقدامات درماني را انجام دهند به علت ناآگاهي از عوراض احتمالي، مشکلاتي از قبيل پوسيدگي دندان، تحليل ريشه ي دندان ها، بيماري هاي لثه يي و نيز برگشت درمان از عوارض اين گونه درمان هاست.

آيا برگشت در درمان هاي ارتودنسي وجود دارد؟
 

در پايان درمان هاي ارتودنسي هنگامي که بيمار به نتايج نهايي درمان خود مي رسد، براي ثبات درمان نياز به يک دوره ي نگهداري (Retention) دارد که با استفاده از يک دوره ي منظم پلاک درماني، نتايج ثابت مي شوند و در صورت عدم همکاري در استفاده از پلاک ها، بيمار از درجات نتايج ايده آل فاصله مي گيرد. نتايج مثبت درمان ارتودنسي شامل افزايش عملکرد (فانکشن)، زيبايي (استتيک) و ثبات درمان است که باعث مي شود عملکردهاي تنفس، تکلم و جويدن بهبود يافته و در نهايت؛ ايجاد زيبايي صورت و افزايش اعتماد به نفس را به عنوان نتايج مثبت به همراه دارد.
منبع: 7 روز زندگي 107




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.