مصايب شيرين دوقلوزايي

اگر به عنوان يک مادر بفهميد دو قلو باردار هستيد چه واکنشي نشان مي دهيد؟ حتماً شما هم مثل خيلي از مادران هرگز فکر نمي کرديد که چنين اتفاقي براي تان بيفتد. به هر حال چه آماده باشيد و چه نباشيد، شما يکي از مادراني هستيد که صاحب فرزند دوقلو شده ايد، پس دانستن نکته هاي زير براي تان ضروري است!
يکشنبه، 7 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصايب شيرين دوقلوزايي

 مصايب شيرين دوقلوزايي
مصايب شيرين دوقلوزايي


 

نويسنده: زهرا حيدري




 
اگر به عنوان يک مادر بفهميد دو قلو باردار هستيد چه واکنشي نشان مي دهيد؟ حتماً شما هم مثل خيلي از مادران هرگز فکر نمي کرديد که چنين اتفاقي براي تان بيفتد. به هر حال چه آماده باشيد و چه نباشيد، شما يکي از مادراني هستيد که صاحب فرزند دوقلو شده ايد، پس دانستن نکته هاي زير براي تان ضروري است!

دلايل چند قلوزايي
 

از هر صد مورد بارداري، سه مورد آن ممکن است به چندقلوزايي منجر شود. اما امروزه به دليل افزايش سن ازدواج و روش هاي نوين درمان نازايي، احتمال دوقلو يا چندقلوزايي بيشتر شده است. امروزه بسياري از زوج ها، بچه دار شدن خود را به تأخير مي اندازند و حتي بسياري از زنان تا سي سالگي و بعد از آن تمايلي به بچه دار شدن نشان نمي دهند.
تغييرات هورموني وابسته به سن ممکن است سبب رها شدن بيش از يک تخمک در يک زمان شود. زناني که سن آن ها بالاتر مي رود بيشتر به سراغ استفاده از روش هاي درماني مانند «آي. وي. اف» يا روش هاي لقاح مصنوعي مي روند و چون در اين روش ها بيش از يک تخمک در رحم استفاده مي شود. احتمال بيشتري وجود دارد تا دوقلوزايي و حتي چندقلوزايي اتفاق بيفتد.
 

تأکيد روي تغذيه
 

مصرف غذاهاي غني از پروتيين در رشد و نموي بدن جنين ها و مناسب نگه داشتن عمل جفت مهم است. علاوه بر پروتيين کافي، مقدار زيادي از کالري لازم بايد به صورت «کربوهيدرات ها» مثل نان، برنج، غلات و حبوبات تأمين شود. مادر نيز به ميزان بيشتري از اسيد فوليک، کلسيم و آهن نياز دارد. بهتر است مواد غذايي در مقايدر کم، اما در وعده هاي بيشتري مصرف شود. اين وعده هاي کوچک مي توانند شامل مقداري گوشت بدون چربي، جگر، کره و بادام زميني يا تخم مرغ و نان باشند.

وزن گيري بيشتر
 

وزن يک خانم باردار بايد به طور منظم در ماه هاي مختلف بارداري افزايش يابد، اما اين اضافه وزن بايد تحت نظر پزشک باشد. افزايش وزن متناسب با سن بارداري، نشان دهنده ي وضعيت سلامت مادر و کودک در حال رشد اوست و حتي از دستدادن وزن اضافي را هم بعد از زايمان آسان تر مي کند. در حاملگي دوقلوزايي اضافه وزن توصيه شده در حدود پانزده تا بيست کيلوگرم است. براي اين وزن گيري مناسب مادر بايد روزانه دو هزار و هفتصد کالري مصرف کند، البته در اين زمينه پزشک بايد قضاوت کند.
مصايب شيرين دوقلوزايي

ورزش
 

اگر مادر بارداري مي خواهد در طي حاملگي چندقلوزايي ورزش کند، حتماً بايد با پزشک خود مشورت داشته باشد. با اين حال پرهيز از بعضي فعاليتها در طي اين نوع حاملگي توصيه مي شود. ورزش هاي سنگين و فعاليت هايي که به تنگي نفس يا تعريق مادر منجر مي شوند، مناسب نيستند. چنين ورزش هايي بيشتر به سيستم قلبي عروقي مادر فشار مي آورند. استراحت متناوب بعد از انجام کمي فعاليت لازم است. پياده روي در مسافت کم و سپس استراحت کافي مي تواند ورزش خوبي براي اين مادران باشد. البته ورزش کردن و نوع آن، از يک خانم باردار به خانم باردار ديگر فرق دارد و نوع و ميزان آن حتماً بايد توسط پزشک مشخص شود.

آرامش تا پايان بارداري
 

يک خانم حامله که چندقلو باردار است مي تواند براي کاهش احتمال بروز بعضي خطرات اقداماتي انجام دهد. هر چه تشخيص حاملگي چند قلو زودتر باشد، شروع اقدامات لازم براي بهبود بخشيدن به سرنوشت حاملگي بهتر است. بعضي عوامل خطرزا از کنترل مادر خارج است، اما مي توان با توجه بيشتر به توصيه هاي پزشک به بالارفتن مناسب وزن جنين ها و جفت هاي شان کمک کرد. مادراني که چند قلو باردار هستند مي توانند با خوردن غذاي خوب و مناسب، خودداري از مصرف مواد مضر، سيگار نکشيدن و ورزش کردن تا آن جايي که پزشک توصيه مي کند و استراحت کافي به سلامت خود و نوزادان شان کمک کنند تا بدون هيچ نگراني حاملگي به سلامت پايان يابد.

انواع دوقلوها
 

دوقلوها دو نوع هستند. همسان يا «يک تخمکي» و غير همسان يا «دو تخمکي». دوقلوهاي همسان هميشه، هم جنس يعني هر دو دختر يا هر دو پسر هستند و تشخيص دادن اين دوقلوها از هم مشکل است مگر اين که به خوبي آن ها را بشناسيم. دوقلوهاي غير همسان، مثل تمام خواهر و برادرهايي که پدر و مادر مشترک دارند، در ماده ي ژنتيکي خود تشابه داشته و ممکن است شبيه يا متفاوت و هم جنس يا غير همجنس باشند. سابقه ي فاميلي تولد دوقلوزايي در خانواده ي مادر، سابقه ي قبلي حاملگي دوقلويي، حاملگي هاي متعدد، سن مادر و استفاده از داروهاي محرک باروري به منظور درمان نازايي، در ايجاد دوقلوزايي نقش دارند.

روش تشخيص
 

به طور معمول در حال حاضر حاملگي چند قلو يا دوقلوزايي قبل از زايمان قابل تشخيص است. اندازه گيري هورمون هاي خاصي که در بدن مادر ترشح مي شود، در سه ماهه ي اول بارداري حاملگي چند قلوزايي را مشخص کرده و همچنين انجام سونوگرافي و شنيدن ضربان قلب بيش از يک ضربه ي قلب جنيني، حاملگي دوقلوزايي را تعيين مي کند. در آزمايش هورموني، مقادير بيش از حد مورد انتظار هر کدام از هورمون هاي خاص نشان دهنده ي حاملگي دو يا چند قلوزايي است.

معني دوقلوزايي براي مادر
 

مراقبت مادر از خود، بهترين راه مراقبت از جنين هاي در حال رشد است. در حاملگي چند قلوزايي مادر به مراقبت هاي بيشتر و دقيق تري نسبت به حاملگي معمولي نياز دارد. در اين حاملگي مادر بايد بيشتر از ساير مادران اطلاعات دقيق تري از وضعيت سلامت خود به پزشک بدهد تا او بتواند بيشتر مادر را تحت نظر داشته باشد. بارداري چند قلوزايي يا دوقلوزايي عوارض زيادي براي مادر دارد. تهوع، استفراغ، سوزش سردل، بي خوابي و خستگي که در حاملگي هاي معمول شايع است، در اين حاملگي بيشتر ديده مي شود. درد شکم و تنگي نفس هم از ديگر شکايت مادراني است که چند قلو باردار هستند. يک حاملگي چند قلوزايي ايده ال و بدون مشکل براي مادر بسيار سخت تر از حاملگي تک قلوزايي است. علايم حاملگي مثل تهوع، خستگي و يبوست در اين مادران بسيار بيشتر است و بعدها در طول حاملگي، سوزش سردل، کمردرد، خستگي زودرس يا تنگي نفس هر فعاليتي، سريع و مکرر ايجاد مي شود. در سه ماهه ي سوم حاملگي چند قلوزايي حتي گشادترين لباس هاي حاملگي براي مادر تنگ شده و فشار، استرس فيزيکي و بارداري اين زنان را بيشتر تهديد مي کند. هم چنين احتمال ايجاد فشار خون حاملگي و ديابت بارداري در اين مادران به مراتب بيشتر است، بنابراين اين مادران بايد بيشتر تحت نظر پزشک باشند.
منبع: 7 روز زندگي 107




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.