يك مدرسه بهاري

«شاهزاده خانمي كه دستور ساختن اين در و مدرسه اي كه وارد آن شديم را داده، مايل بوده محل ساكتي براي مطالعه و انديشيدن ايجاد كند كه هيچ عاملي نتواند آرامش آن را به هم بزند. عظمت دري كه ما را به اين مكان مقدس هدايت مي كرد، از ابتدا نشان مي داد كه مدرسه اش بايد چه جاي زيبايي باشد. درختان تنومند، سايه خود را بر طاقِ در ورودي مي افكنند و بدنه گلدسته ها پوشيده از كاشي هاي آبي است... بدون آنكه كسي مدرسه را ببيند، نمي
شنبه، 20 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يك مدرسه بهاري

يك مدرسه بهاري
يك مدرسه بهاري


 

نويسنده: مهدي تميزي




 

نوروز، تنها فرصت ديدار از مدرسه چهارباغ اصفهان است
 

«شاهزاده خانمي كه دستور ساختن اين در و مدرسه اي كه وارد آن شديم را داده، مايل بوده محل ساكتي براي مطالعه و انديشيدن ايجاد كند كه هيچ عاملي نتواند آرامش آن را به هم بزند. عظمت دري كه ما را به اين مكان مقدس هدايت مي كرد، از ابتدا نشان مي داد كه مدرسه اش بايد چه جاي زيبايي باشد. درختان تنومند، سايه خود را بر طاقِ در ورودي مي افكنند و بدنه گلدسته ها پوشيده از كاشي هاي آبي است... بدون آنكه كسي مدرسه را ببيند، نمي تواند تصور كند كه چه جواهري است.» «كنت دوگوبينو» سياح فرانسوي، حدود 150 سال پيش، مدرسه چهارباغ اصفهان را اين طور توصيف كرده است. مدرسه اي كه امروزش چندان با روزگار آقاي سياح تفاوت نكرده. اين مدرسه، امروز از زيباترين مدرسه هاي ايران است و آخرين بناي شاخصي است كه در دوره صفويه و به دستور مادر شاه سلطان حسين صفوي ساخته شد. اگر نوروز را براي ديدن اين مدرسه از دست بدهيد، تا نوروز سال آينده اجازه ورود به آن را نخواهيد داشت.

يك مدرسه بهاري

چطور بگرديم؟
 

رايگان براي ميزبان
 

مدرسه چهارباغ كه به نام مدرسه «علميه امام صادق (ع) هم شناخته مي شود، در طول سال، محل تحصيل طلّاب علوم ديني است، بنابراين زماني كه مي توانيد از آن ديدن كنيد، روزهاي تعطيلي مدرسه، يعني نوروز است. پس اگر به اصفهان مي رويد، توصيه مي كنيم كه حتماً بين ساعت 9 صبح تا اذان مغرب و عشاء، بازديد از مدرسه چهارباغ را فراموش نكنيد.

يك مدرسه بهاري

چطور برسيم؟
 

مدرسه اي در چهارباغ
 

براي گشت و گذار در مدرسه چهارباغ بايد به خيابان چهارباغ عباسي در اصفهان برويد.
خياباني كه بين ميدان امام حسين (ع) (دروازه دولت) و سي و سه پل قرار گرفته، چهارباغ عباسي نام دارد. درست در وسط اين خيابان، به تقاطع خيابان آمادگاه خواهيد رسيد. مدرسه چهارباغ، نبش خيابان چهارباغ عباسي و خيابان آمادگاه است. اما توجه داشته باشيد كه در اصلي مدرسه در همان خيابان چهارباغ عباسي قرار گرفته است.

چه ببينيم؟
 

باغ انديشمندان
 

مجموعه بناهاي مادرشاه، چنارهاي كهن، نهري كه از ميانه آن مي گذرد و آخرين تحولات معماري و صنعت كاشيكاري در دوران صفويان، از شاخصه هاي مدرسه چهارباغ است

يك مدرسه بهاري

گنبد فيروزه اي:
 

اگر گنبد مسجد شيخ لطف الله را به عنوان يك شاخص در هنر و معماري كنار بگذاريم، گنبد مدرسه چهارباغ به جز بزرگي و وسعت، خوش نماتر از ديگر گنبدهاي شهر است. اين كنبد به دليل طلا و نقره اي كه در تزئين آن به كار رفته، از نظر زرگري و طلاكاري و طراحي و قلمزني بي نظير است؛ البته چند ماه قبل چند كاشي از لايه بيروني اين گنبد طبله كرد و ريخت. شايد وقتي شما به مدرسه برويد، كاشي ها سر جايشان باشد و گنبد مرمت شده باشد.

بناي اصلي:
 

در همان ابتداي ورودتان چيزي كه توجه تان را جلب مي كند، در مدرسه است. در اصلي مدرسه، نمونه اي زيبا از قلمزني و نقره كاري به شمار مي رود. مدرسه داراي حياطي چهارگوش، 4 حياط خلوت در گوشواره هاي حياط، 4 ايوان در 4 ضلع و 2 طبقه با 150 حجره است. ايوان غربي، جايگاه در اصلي مدرسه و متصل به خيابان جهارباغ است. ايوان شرقي و ايوان شمالي به ترتيب، ديوار به ديوار كاروانسراي مادرشاه، يعني همان هتل عباسي و بازار سلطاني يا بازار هنر است. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد ايوان جنوبي نگهدارنده گنبد باشكوه و مناره هاي مدرسه است. محراب باشكوه، منبر يكپارچه مرمري، سنگاب ها، ساعت آفتابي، حجره مخصوص شاه سلطان حسين، كاشيكاري بي نظير مداخل مدرسه و خطوط نستعليق از ديدني هاي ديگر مدرسه هستند.
منبع: نشريه سرزمين من شماره 31



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط