مشاور مثل مربي فوتبال است

مراجعه به مشاوره به ويژه براي اطمينان از درست بودن راهي که براي ازدواج مي رويم. يکي از دغدغه هاي مهم خيلي از جوان هاي در شرف ازدواج است. به نظرم به جاي پاسخ کلي و تکراري به سوال هايي که در اين زمينه مطرح مي شود، بهتر است يک مثال را با هم مرور کنيم.
شنبه، 3 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشاور مثل مربي فوتبال است

مشاور مثل مربي فوتبال است
مشاور مثل مربي فوتبال است


 

نويسنده: دکتر عليرضا شيري




 

هشت توصيه مهم، اندر آداب مشاوره رفتن قبل از تزويج!
 

مشاور مثل مربي فوتبال است
مراجعه به مشاوره به ويژه براي اطمينان از درست بودن راهي که براي ازدواج مي رويم. يکي از دغدغه هاي مهم خيلي از جوان هاي در شرف ازدواج است. به نظرم به جاي پاسخ کلي و تکراري به سوال هايي که در اين زمينه مطرح مي شود، بهتر است يک مثال را با هم مرور کنيم.
دختري 25 ساله هستم، خواستگاري دارم که بعد از دو ماه و يک آشنايي ابتدايي، تصميم گرفتيم براي مشاوره برويم. روال کار آقاي مشاور بعد از کمي صحبت، گرفتن تست بود. ما بعد از دادن تست هاي ايشان براي گرفتن جواب رفتيم. ايشان، من و مادرم را که همراهم آمده بود به صورت جداگانه دعوت کرد. او چهار سري تست از ما گرفته بود که يک از آنها تست... بود. در آن تست، يکي از مولفه هاي آن آقا، در محدوده خطرناک و خيلي بالا بود. ايشان در تعبير اين مولفه گفتند که اين آقا کمي روحيات زنانه دارند. در کارهاي زنانه دخالت مي کنند و حتي ممکن است تا حدي خاله زنک هم باشند. اما سوال اصلي من بي پاسخ ماند که آيا ممکن است اين آدم توانمندي هاي مردانه ازدواج را نداشته باشد؟ يا بي مسؤوليت باشد؟ مي خواستم بدانم اين نتيجه گيري درست است؟ اصلا مي شود با استفاده از تست به اين نتيجه ها رسيد؟ راه اثبات يا تحقيق در اين زمينه ها وجود دارد؟ چون ايشان هم احتمال دادند که شايد اين گونه باشد، اگر بخواهيم در اين مورد کمي مطمئن تر شويم، چه راه هايي وجود دارد؟
براي يافتن پاسخ لازم، قبل از هرچيز، يک بار ديگر بايد مرور کنيم ببينيم براي يک ازدواج خوب، چه راه هايي براي پيدا کردن جواب سوال هايمان وجود دارد. دانستن اين راه ها به شما کمک مي کند که با هزينه کمتر، سريع تر و به صورت ضمني به خيلي از جواب هاي لازم برسيد.
1.چرا اساسأ فکر مي کنم مي توانم در حق کسي همسري کنم؟ آيا به من فشار آورده؟ همه دوستانم سر و سامان گرفته اند و من مانده ام و حوضم و نگران مجرد ماندنم؟ پناه بردن از منزل به جايي که فقط خفقان نداشته باشد يا دنيايي ديگر باشد، از نمونه هايي هستند براي محکوم به شکست بودن يک ازدواج. پس قبل از هرچيز، جواب سوال هايي را پيدا کنيد که در مورد خودتان است.
مشاور مثل مربي فوتبال است
2.من بايد از بين افراد موجود و نه افراد موهوم همسرم را انتخاب کنم يا اجازه بدهم من را براي ازدواج انتخاب کنند. معني اين حرف اين است که منتظر همکار خوش تيپ و خوش مشربم ننشينم و دلم را صابون نزنم، فقط روي اين حساب که رابطه کاري خوبي داريم. چون اين حالت هيچ تضميني نمي دهد که او پيشنهاد ازدواج هم بدهد يا اصلا به اين مقوله فکر کرده باشد و من دارم فرصت سوزي مي کنم؛ در حالي که کس ديگري شش ماه است که با شرايطي نسبتا قابل قبول، پيشنهاد مشخصي داده و ابراز تمايل کرده که مسؤوليت ازدواج را به عهده بگيرد.
3.رسومات رسمي پيشنهاد ازدواج معلوم است؛ حتي در دنياي مدرن هم نبايد بيهوده به خود اميد داد که چون طرف پيامک هاي صميمي مي فرستد تمايل به ازدواج با من دارد. بهتر است اگر پسر هستيد مستقيم (و البته با ذوق و سليقه نه وسط ترافيک ميدان فردوسي) به دختر بگوييد که دوست داريد رابطه اي متعهدانه و رسمي تر با ايشان داشته باشيد. اگر هم دختر هستيد، مطمئن شويد به شما پيشنهاد رسمي مي شود و کار را به استنباط هاي خود و دوستانتان در تفسير حرکات او نسپاريد.
4.بعد از خواستگاري و آشنايي اوليه خانواده ها، مثلا در حد مادران، (شخصا با خواستگاري هاي سنگين فاميلي اما زودتر از موعد در اين دوره موافق نيستم و معتقدم استرس زيادي به دختر و پسر منتقل مي کند.) گفت و گوهاي اوليه براي تشخيص منش و هوش و اخلاق معاشرت و وضعيت ظاهر و تيپ و مطلوبيت او لازم است.
مشاور مثل مربي فوتبال است
5.اگر هنوز رابطه ارزش ادامه دادن دارد، تدارکي ببينيد که خواستگاري رسمي خانوادگي رخ بده و دو طرف مدتي با هم تحت نظارت خانواده ها معاشرت کنند.
نکته کنکوري: مدت زمان اين معاشرت بايد مشخص باشد؛ نه خيلي کوتاه و نه خيلي بي انتها. در اين دوران طرفين مي توانند حاصل بررسي و تحقيق و البته تجربه هاي عاطفي شان در ديگري را بررسي کنند. مشاور در انتهاي اين دوره است که مي تواند نکاتي کاربردي تر مبتني بر تجربه اش در اختيار ما بگذارد. فراموش نکنيد که مشاور مثل مربي فوتبال است. ممکن است به شما بگويد کجاي دروازه پنالتي بزنيد احتمال گل بالاست اما کسي که بايد شوت بزند، خود شماييد. اگر مشاوري خودش جاي شما شوت زد و تصميم گرفت و اصرار کرد، خب، او ديگر مشاور نيست، کاري را که او دارد مي کند عمه و خاله خودتان هم بدون تحصيل و مدرک بهتر از همه بلد هستند!
6. مشاور از تست يا مصاحبه شخصي و خانوادگي استفاده مي کند تا نظرش را درباره نقاط قوت و ضعف ازدواج شما مطرح کند. اينکه آن تست ها معتبر هستند در حوزه کاري شما نيست؛ مگر اينکه حرف هاي دور از عقل مبتني بر تست ها گفته شود. در مورد شما واضح است که مشاور بسيار حرفه اي عمل کرده و جاي شما تصميم نگرفته بلکه تنها تفسير علمي تست را براي هشدار گوشزد کرده. براي اطمينان از ميزان صحت نتيجه، چاره اي نيست جز اينکه با خواستگارتان کمي معاشرت کنيد. بايد خود فرد را ديد و فهميد مثلا چقدر بي مسؤوليت است. مثلا اگر هوا برفي است و قرارمان ممکن است عوض شود . بايد ديد که اين مساله را چطور و کي اعلام مي کند و چقدر متعهد است که جاي اين قرار را جبران کند.
مشاور مثل مربي فوتبال است
7.دوستاني که جهت اطمينان از معاشرت خود دست به تحقيقاتي بيشتر از همسايه و همکار و همکلاس و طرف مي زنند، کار درستي انجام مي دهند؛ مگر اينکه وسواس پشت اين کارها باشد که هميشه مخرب است.
8.استخاره طلب خير نه پيشگويي مذهبي، بنابراين از خدا طلب خير کنيد همچنان که نبي اکرم (ص) به مومنان توصيه مي کردند؛ راه هاي غيرعقلي و بعضا خرافي مثل طالع بيني و تاروت و فالگيري و ... را به زندگي و تصميماتتان باز نکنيد. تجربه به من مي گويد ساحت عالم به نحوي است که جوري بايد در آن بازي کرد که لازمه اش اين است که حتي بعضي چيزها را ندانيم. کساني که از شيوه هاي عجيب و غريب به دنبال ميانبرهايي هستند که هيچ غباري به دامنشان ننشيند، بيراهه اي ناگوار براي خودشان انتخاب کرده اند که غير از شيوه انبيا و دانشمندان و فرزانگان است. به ياد بياوريد که کسي مثل حضرت مسلم بن عقيل در راه رساندن پيام امام حسين (ع) به کوفه با توفان و تشنگي و سختي رو به رو شد و به حضرت نامه زدند که به گمانم اين سفر بدشگون است و حضرت در پاسخ به ايشان درسي بزرگ به انسان هاي باهوش دادند که «ما خانداني نيستيم که از اين راه ها امور خود را پيش ببريم. وظيفه خود را به انتها برسان.»
منبع:همشهري جوان شماره 302



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط