رسانه زير سايه سياست

رسانه ها در کلاس هاي درس دانشگاهي ، به عنوان ابزاري براي اطلاع رساني و آگاهي افکار عمومي معرفي مي شوند و از همين منظر برخي از اصحاب قدرت به دلايل گوناگوني به سمت نشريات اختصاصي براي خود سوق پيدا مي کنند . اين ليست اسامي برخي از سياسيون کشور است که رسانه شفاف و شناخته شده دارند که اگر قرار بود اسامي مديراني که بدون تابلو ، حمايت کننده برخي رسانه ها هستند آورده شود سياهه طولاني اي مي شد و از اين منظر
شنبه، 24 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رسانه زير سايه سياست

 رسانه زير سايه سياست
رسانه زير سايه سياست


 






 

اينها مديراني هستند كه رسانه شفاف دارند
 

رسانه ها در کلاس هاي درس دانشگاهي ، به عنوان ابزاري براي اطلاع رساني و آگاهي افکار عمومي معرفي مي شوند و از همين منظر برخي از اصحاب قدرت به دلايل گوناگوني به سمت نشريات اختصاصي براي خود سوق پيدا مي کنند . اين ليست اسامي برخي از سياسيون کشور است که رسانه شفاف و شناخته شده دارند که اگر قرار بود اسامي مديراني که بدون تابلو ، حمايت کننده برخي رسانه ها هستند آورده شود سياهه طولاني اي مي شد و از اين منظر شايد بتوان حرکت به سمت شفافيت مواضع را از طرف اين افراد را ستود و اميدوار بود که روزي همه فعالين عرصه سياسي با چراغ روشن حرکت کنند. هر چند که اين سوال پيش مي آيد که چرا در حالي که رسانه هاي حزبي قوي نداريم رسانه هاي متصل به اشخاص حقيقي روز به روز در حال گسترشند ؟
رسانه زير سايه سياست
1- احمد توکلي در کابينه مير حسين موسوي ، سخنگو و وزير کار بود . پس از استعفا ، به سراغ روزنامه رفت و در کنار مرحوم آذري قمي ، روزنامه رسالت را بنيان نهاد و سعي کرد در رقابت با کانديدايي ديگر ، رئيس جمهور ايران شود . پس از روي کار آمدن دولت اصلاحات ، او روزنامه فردا را راه اندازي کرد که به علت مشکلات مالي شکست خورد . بعد که سايت ها مخاطبين ميليوني اشان در ايران تاثير گذار شدند ، توکلي نيز رو به اينترنت آورد و از آن موقع سايت الف تحت نظر او اداره مي شود .
رسانه زير سايه سياست
2- عليرضا زاکاني که روزگاري مسوول بسيج دانشجويي بود ، پس از ورود به مجلس هفتم سعي کرد تا پايگاهي براي نشر عقايد خودش که « اصولگراي منتقد دولت » را به عنوان نام برگزيده بود بيابد. او بر عكس توكلي از اينترنت آغاز کرد و سايت «جهان نيوز » را راه اندازي کرد. در دور دوم نمايندگي سياسي ، او پس از موفقيت مجلاتي نظير شهروند امروز ، تصميم به راه اندازي يک مجله گرفت و از آن روز در کنار جهان ، « پنجره » را هم منتشر مي کند .
رسانه زير سايه سياست
3- اميررضا خادم بيشتر يك ورزشکار مشهور است تا يک سياستمدار اما پس از ورود برادرش به شوراي شهر ، امير رضا که دانش آموخته دانشگاه هم بود نماينده مجلس شد و به مجلس راه يافت . اما در مجلس يک دور بيشتر دوام نياورد و در مجلس هشتم که از ليست اصولگرايان کنار گذاشته شد تصميم به انتشار يک مجله گرفت . از آن روز خادم « مشق آفتاب » را با رويکردي فرهنگي ورزشي و البته کمي هم سياسي منتشر مي کند .
رسانه زير سايه سياست
4- محمد رضا راه چمني ، که در زمان دولت اصلاحات رئيس سازمان بهزيستي کل کشور بود، حزبي با نام همبستگي راه اندازي کرد و پس از مدتي مجوز روزنامه حزبي را هم دريافت نمود . راه چمني دقيقا مسيري را پيش گرفت که کواکبيان با مردم سالاري پيش گرفته بود . هر دو حزب همبستگي و مردم سالاري هنوز هم هستند و روزنامه هايشان منتشر مي شود .
رسانه زير سايه سياست
5- مرتضي طلايي رئيس پليس محبوب پايتخت نشين ها روزگاري که تصميم به پيوستن به فرمانده سابق خود که حالا شهردار شده بود گرفت ، ابتدا به شوراي شهر تهران رفت و سپس براي آن که نقشي پر رنگ تر داشته باشد ، سايت اينترنتي فردا را پايه گذاري كرد و مدير مسوول اين سايت اينترنتي شد . البته مرتضي طلايي پس از اين که سايت فردا را به عنوان يکي از رسانه هاي مطرح دنياي مجازي در کشور مطرح کرد مهر امسال از مديريت اين وبگاه استعفا داد.
رسانه زير سايه سياست
6- محمد عطريانفر هر چند روزگاري در کيهان و در کنار خاتمي به کار مشغول بوده ، اما بي شک عمده حضور او را بايد در روزنامه همشهري جست و جو کرد. او با تاسيس يک روزنامه دولتي تمام رنگي ، کم کم همشهري را به يکي از بزرگترين غول هاي رسانه اي ايران بدل کرد . عطريانفر پس از ورود احمدي نژاد به شهرداري از اين نشريه رفت و در کنار گروهي از روزنامه نگاران حرفه اي روزنامه شرق و بعد مجله شهروند امروز را منتشر کرد . عطريانفر حتي نشريه اي به نام همشهري ماه را هم با رويکردي خبري تحليلي به عنوان ضميمه روزنامه منتشر کرد بعدها در قالب نشرياتي مستقل به حيات خود ادامه داد .
رسانه زير سايه سياست
7- مهرداد بذر پاش رئيس گروه مشاوران احمدي نژاد ، آنقدر در مسووليت هاي مختلف حضور داشته که ديگر کمتر کسي روزنامه او را به ياد مي آورد . بذرپاش که از مدير عاملي سايپا تا رياست سازمان ملي جوانان و حتي کانديداتوري شوراي شهر را در کارنامه دارد ، روزنامه اي جنجالي به نام وطن امروز را اين روزها منتشر مي کند . وطن امروز به عنوان بازوي رسانه اي ستاد احمدي نژاد در انتخابات فعال بود .
رسانه زير سايه سياست
8- در سال هاي پس از دو خرداد بسياري از سياستمداران ايراني ، به گرفتن مجوز براي راه انداختن يک نشريه اقدام کردند . عبدالله نوري وزير کشور (خرداد) ، رضا خاتمي نايب رئيس مجلس ( مشارکت) ، سعيد حجاريان مشاور خاتمي (صبح امروز ) ، و حتي علي اکبر محتشمي پور (بيان ) . در جريان تعطيلي اين روزنامه ها ، تنها روزنامه بيان بود که تا ارديبهشت 79 منتشر و اندکي بعد بيان هم توقيف شد .
رسانه زير سايه سياست
9- مديران مشهور ترين باشگاه فوتبال ايران هم البته روزنامه دارند و اين روزنامه ها کم دردسرساز نشده اند . استقلال جوان سال هاست به مديريت فتح الله زاده منتشر مي شود که بعد از اخراج او از استقلال ، گهگاه مواضعي عليه روزنامه توسط مدير فعلي آبي پوشان گرفته مي شد . اما در تيم مقابل ، حبيب کاشاني هوشمند تر بود و وقتي جانشين حسين انصاري فرد ، مدير روزنامه پيروزي، شد روزنامه پرسپوليس را راه اندازي کرد و با رفتنش از باشگاه ، روزنامه را تعطيل کرد . اين روزها در محافل رسانه هاي ورزشي خبر انتشار مجدد پرسپوليس در بازگشت دوباره حاج حبيب به گوش مي رسد . و البته مصطفي آجرلو که اين روزها روي نيمکت پاس مي نشيند ، در زمان مديريتش بر باشگاه پاس ، روزنامه اي با نام پاس جوان منتشر مي کرد .
رسانه زير سايه سياست
10- موسوي خوييني ها دادستان کل کشور در زمان حيات امام ، بعد از فوت ايشان يکي از روزنامه هاي مهم دوران خود را منتشر مي کرد . روزنامه سلام که به سردبيري يکي از چهره هاي جوان اصلاح طلب و با حضور بسياري چهره هاي مشهور سال هاي بعد جريان اصلاحات که بيشترشان از زمان تسخير سفارت ارتباطشان را با خوييني ها حفظ کرده بودند ، در آن زمان مهم ترين تريبون جريان چپ به شمار مي رفت روزنامه سلام كه مهم ترين حامي خاتمي به شمار مي رفت، جنجالي ترين توقيف مطبوعات را به همراه داشت که باعث به وجود آمدن غائله کوي دانشگاه شد .
رسانه زير سايه سياست
11- مرتضي نبوي وزير پست کابينه اول مير حسين موسوي ، بعد از کنار رفتن نيروهاي راست از کابينه دوم ، يکي از بزرگترين مجموعه هاي مطبوعاتي ايران را در کنار احمد توکلي و آذري قمي پايه گذاري کرد . روزنامه « رسالت » که سال هاست به مدير مسوولي مهندس مرتضي نبوي عضو ارشد جامعه اسلامي مهندسين و سردبيري کاظم انبارلويي عضو ارشد موتلفه منتشر مي شود ، در طول انتشار فراز و نشيب هاي فراواني را تجربه کرده است . از ممنوعيت توزيع در جبهه هاي جنگ به علت انتقاد از دولت تا اين روزها که فقط با موضع گيري هاي امير محبيان ، نويسنده جنجالي اش شناخته مي شود.
رسانه زير سايه سياست
منبع: نشريه همشهري ماه شماره 43.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.