جنگ عارفانه (3)

يکي از مقدوراتي که براي دفاع از خاک کشورمان در اختيار جمهوري اسلامي ايران قرار دارد، «تنگه هرمز» است. جمهوري اسلامي ايران در طول مدت حيات خود با وجود تحريم ها و تهديدات نظام سلطه، پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه صنايع دفاعي داشته است و هر از چندگاهي با نمايش آن در آب هاي خليج فارس، لرزه بر اندام دشمن مي اندازد اين امر علاوه بر شکوفايي توانمندي هاي بومي، موجب بازدارندگي گسترده اي براي کشور شده است. اما در حال حاضر،
يکشنبه، 25 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنگ عارفانه (3)

جنگ عارفانه (3)
جنگ عارفانه (3)


 

نويسنده: مطهره پيوسته




 

ابزارهاي دفاع
 

منبع: کتاب ماه علوم اجتماعي، دوره جديد دي 1387، شماره 10
يکي از مقدوراتي که براي دفاع از خاک کشورمان در اختيار جمهوري اسلامي ايران قرار دارد، «تنگه هرمز» است. جمهوري اسلامي ايران در طول مدت حيات خود با وجود تحريم ها و تهديدات نظام سلطه، پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه صنايع دفاعي داشته است و هر از چندگاهي با نمايش آن در آب هاي خليج فارس، لرزه بر اندام دشمن مي اندازد اين امر علاوه بر شکوفايي توانمندي هاي بومي، موجب بازدارندگي گسترده اي براي کشور شده است. اما در حال حاضر، جنگ، موشک و اسلحه نيست. بلکه جنگ سايبري، اطلاعات و فرهنگ است است. تهديد فقط به جنگ نظامي خلاصه نمي شود و ديگر نمي توان حوزه هاي مشخصي براي تغييرات در تهديد متصور شد. ديگر امروز نمي توان پالايشگاهي را استتار کرد، چرا که سنجنده هاي قوي به راحتي آنها را پيدا مي کند. اما به راحتي با ويروسي، سيستم کشاورزي کشوري را مي توانند نابود کنند. همانطور که ديگر جنگ امروزي جنگ سلاح و دفاع با اسلحه نيست ابزارهاي دفاع نيز تغيير يافته است و ديگر تفنگ و تانک نياز امروز ما نيست. امروزه با علم و عمل مي توانيم دشمن را در خاک خود فلج کنيم، بدون آنکه به خاک ما قدمي نزديک شده باشد.
و اما ابزارهاي جديد دفاع

جهش چشمگير در توليدات علمي و فناوري
 

در دهه اول انقلاب، به دليل مسائلي که کشور، ناگزير درگير آن بود و در اولويت قرار داشت. رشد توليد علم در کشور، چندان قابل توجه نبود. اما پس از پايان جنگ و با اصلاح زير ساخت ها و فراهم شدن زمينه رشد، ظرف چند سال گذشته، جهش قابل توجهي را در عرصه توليد علم در کشور شاهد بوده ايم.
دستيابي به فناوري توليد سلول هاي بنيادي به وسيله مؤسسه پژوهشي و تحقيقاتي رويان، وابسته به جهاد دانشگاهي ايران در اختيار رسانه هاي خبري قرار گرفت. با اعلام اين خبر، بار ديگر ايران در کانون توجه مؤسسات تحقيقات پزشکي و مراکز علمي جهان قرار گرفت.
1- دستاوردهاي محققان در حوزه فناوري نانو در سال 1388
- نانو کامپوزيت
- حذف آلودگي هاي زيست محيطي زاينده رود با فناوري نانو
- توليد چسب براي ترميم مينا و عاج دندان
- عرضه پانسمان هاي نوين با قابليت ترميم سريع زخم
- توليد سيمان و کاشي نانو آنتي باکتريال هوشمند
- رنگ هاي ضد ميکروب
- توليد قطعات نانومتري
- نانو در حوزه داروسازي
- تلاش براي توليد نانو دارو جهت درمان بيماري هاي اعصاب
- توليد کود کلات آهن خضراء براي کاهش آلودگي هوا
- توليد اسپري زعفران با استفاده از فناوري نانو
- ساخت رنگ ضد خش ترافيکي با استفاده از نانو
2- تلاش هاي محققان ايراني در سال 1388 براي تسخير فضا
- توليد شبيه ساز ماهواره انعطاف پذير
- آغاز فاز ساخت ماهواره «آت ست» در ايران
- نسل جديد ماهواره ها
- رونمايي پروژه هاي «مصباح 2»، «طلوع، و «نويد» و ماهواره بر «سيمرغ»
- پرتاب ماهواره مصباح و اميد و نويد
ارسال محموله زيستي به فضا
3- پيشرفت هاي دفاعي و نظامي
- ناوشکن جماران، موشک هاي دوربرد و...
4- شبيه سازي موجودات زنده
5- پزشکي
- فناوري ساخت ريه مصنوعي
- درمان قرنيه چشم و لکه هاي پوستي از طريق سلول درماني (1)

رزمايش هاي مختلف نظامي
 

هيچ شک و ترديدي نيست که ايران بزرگ ترين قدرت منطقه خاورميانه و قدرتي جهاني است و با رزمايش هاي نيروي دريايي ايران براي کشورهاي متخاصم درباره پيام ويژه اي است و جواب جمهوري اسلامي ايران به ياوه گويي کشورهاي غربي به ويژه آمريکاست. ايران با رزمايش نيروي دريايي نشان داده است که براي حفظ و دفاع از حاکميت خود از اقتدار و قدرت لازم برخوردار است و مي تواند در مقابل دفاع از حاکميت خود از اقتدار و قدرت لازم برخوردار است و مي تواند در مقابل قدرت هاي بيگانه در خليج فارس بايستد و اظهار کند که هرگونه ماجراجويي در منطقه خاورميانه و خليج فارس موجب افزايش مشکلات سراسر جهان خواهد شد. ايران با آزمايش موشک هاي دوربرد و کشتي هاي نظامي خود، در حال تقويت توان دفاعي کشورش است. در اين رزمايش، حدود يک هزار و 300 فروند کشتي و قايق هاي نظامي و زيردريايي براي مقابله با هر نوع تهاجمي در محدوده آبي اين کشور شرکت کردند. (2)
رزمايش هاي مختلف در حوزه هاي مؤثر و کاربردي، از ديگر ابزارهاي جنگ رواني است. افزون بر اينکه در اين رزمايش ها، نيروي نظامي با توان و امکانات خود به صورت علمي آشنا مي شوند و مهارت آنان افزايش مي يابد. تأثير مهمي در روحيه دشمن نيز به جا مي گذارد.
 
نمايش قدرت و توان نظامي به معناي ايجاد رعب و هراس در دل دشمن است تا فکر تجاوز را به ذهن خود راه ندهد. برخي از مفسران در بيان شدت عملي که در آيه 321 سوره توبه آمده است.
گفته اند: مراد از آن ضرورت نمايش قدرت و روحيه جنگاوري سپاهيان اسلام است». (تفسير نمونه، ج8، ص 791)
هدست موبايل طرح گوشي

دفاع در قلمروهاي ديگر هنوز ادامه دارد
 

معمولاً در بحث تهديد شناسي کشورهايي که در منطقه خاورميانه قرار دارند، از درجه تهديد بالايي برخوردارند؛ چون هم داراي موقعيت جغرافيايي مهم هستند، هم به لحاظ تاريخي، مکتبي و عقيدتي، موقعيت بالايي در جهان دارند. بنابراين، منظور از تهديد، عنصر يا وضعيتي است که يکي از اين روش هاي حياتي را به مخاطره مي اندازد حال که استعمارگران دنيا بر اين واقف شده اند که براي دستيابي به يک کشور و تسخير آن تهديد نظامي کاربرد چنداني ندارد، جنگ نرم را در پيش گرفته اند.

1- جنگ نرم
 

تاکتيک هاي جنگ نرم شامل برچسب زدن تلطيف و تنويز، انتقال، تصديق، شايعه، کلي گويي، دروغ بزرگ، پاره حقيقت گويي، انسانيت زدايي و اهريمن سازي، ارائه پيشگويي هاي فاجعه آميز، قطره چکاني، حذف (سانسور)، جاذبه هاي جنسي، ماساژ پيام، ايجاد تفرقه و تضاد و... است و اما اهداف جنگ نرم عبارتند از:
1- استحاله فرهنگي در جهت اثرگذاري شديد بر افکار عمومي؛ 2- استحاله سياسي به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام؛
3- ايجاد رعب و وحشت از مسائلي همچون فقر، جنگ با قدرت خارجي سرکوبگر، و پس از آن دعوت به تسليم از راه پخش شايعات و دامن زدن به آن براي ايجاد جو بي اعتمادي و ناامني رواني.
رسانه ها شامل راديو، تلويزيون و مطبوعات، عرصه هاي هنر شامل سينما، تئاتر، نقاشي، گرافيک و موسيقي، انواع سازمان هاي مردم نهاد و شبکه هاي انساني در زمره ابزار جنگ نرم به شمار مي آيند. و همچنين فضاي مجازي که عرصه نبرد جديد است.
آمريکا و جريان صهيونيسم بين الملل، براي عملياتي ساختن جنگ نرم و ناتوي فرهنگي عليه جمهوري اسلامي ايران، طي سال هاي گذشته راهکارهاي مختلفي را آزمايش کرده اند که همچنان نيز داريم با آنها دست و پنجه نرم مي کنيم.

2- ترور دانشمندان هسته اي ايران
 

ترور دانشمندان هسته اي ايران، يکي از راهکارهاي دشمن عليه ايران است آنها نمي دانند با از ميان بردن اين دانشمندان تأخيري در پيشرفت برنامه هاي هسته اي ايران به وجود نخواهد آورد، چون هزاران دانشمند در اين پروژه مشغول فعاليت هستند. اين تهديدها سبب شده تا ايران از تأسيسات اتمي خود بهتر محافظت کند. ايران اکنون توانايي غني سازي اورانيوم براي تسليحات اتمي و تجهيزات انفجاري هسته اي را دارد و روز به روز بر توانايي هسته اي خود مي افزايد.

3- تحريم ها
 

تحريم ها استفاده از ابزار اقتصادي، مالي و تکنولوژيکي، يکي از روش هاي اثرگذار در اجراي سياست خارجي و تحقق اهداف و تأمين منافع است. معمولاً حربه هاي اقتصادي به اشکال گوناگون از جمله اعطا يا اعطا نکردن وام، صدور تکنولوژي يا خودداري از آن، تحريم تجاري و بازرگاني، محاصره اقتصادي، مسدود کردن دارايي ها، افزايش يا کاهش تعرفه هاي گمرکي، مشارکت يا مشارکت نکردن در سرمايه گذاري ها و...، استفاده مي شود.
در اين راستا، دولت استفاده کننده از حربه هاي اقتصادي سعي مي کند، دولت تحريم شده را به تغيير رفتار وادار کند. نکته قابل توجه اين است که در بسياري از موارد بهره گيري از حربه هاي اقتصادي به منظور تأمين اهداف صرفاً اقتصادي نيست، بلکه ممکن است دولتي که اين ابزار را به کار مي گيرد، اهداف سياسي، اجتماعي، امنيتي يا نظامي را دنبال کند. ايالات متحده از بيم از دست دادن منافع خود در ايران و سراسر منطقه، اقدامات وسيع تري را براي تضعيف يا تحت کنترل در آوردن نهضت اسلامي ايران انجام داده است که از آن جمله مي توان به اعمال تحريم هاي مختلف اقتصادي و وضع قوانين و مقررات گوناگون عليه نظام جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد.
پيروزي انقلاب اسلامي، علاوه بر آنکه مهم ترين کشور منطقه و جزيره ثبات آمريکايي ها را از مدار غربي خارج کرد، بزرگ ترين شکست آمريکا پس از جنگ جهاني دوم و يک شکست استراتژيک مهم را براي سياست خارجي آمريکا رقم زد. (3)
آمريکايي که به شدت از زيان هاي اقتصادي حاصل از انقلاب اسلامي نگران بودند، علاوه بر آنکه لغو قراردادهاي نظامي و کاهش شديد صادرات غير نظامي خود را به ايران مي ديدند، درصدد تشديد خصومت با انقلاب اسلامي برآمدند. (4)
با قطع روابط سياسي و بازرگاني ايران و آمريکا در 18 فروردين ماه 1359، تحريم هاي اقتصادي واشنگتن در برابر تهران نيز آغاز شد که شامل ممنوعيت واردات نفت از ايران به وسيله شرکت هاي آمريکايي، ممنوعيت ارسال قطعات يدکي و ابزارهاي نظامي به جمهوري اسلامي ايران و مسدود شدن تمام دارايي هاي ايران در بانک هاي ايالات متحده مي گرديد. (5)
با اين حال بايد از اين نکته غافل ماند که تحريم هاي فوق علي رغم سر و صداهاي زيادي که به پا کرده است هيچ گاه به موفقيت بزرگي دست نيافته و ايالات متحده همواره در اجرا و اعمال تحريم ها ناکام مانده است.

4- هتاکي به قرآن
 

امروز شاهديم که نظاميان آمريکايي در افغانستان، بارها و بارها، به مقدسات اسلام اهانت مي کنند، قرآن يا مسجد پاکستان را آتش مي زنند، کشتار مي کنند و همه اينها نشانه ضعف آنان حتي در برابر همين چند ورق کاغذ نوشته شده است ما همچنان در مبارزه ايم. (6)

دلايل اقدام شنيع سربازان آمريکايي در سوزاندن کتاب مقدس قرآن
 

دلايل توهين سربازان آمريکايي به کتاب مقدس قران را مي توان برخاسته از اسلام ستيزي و دوم تحقير مسلمانان دانست. حرکات ضد اخلاقي در ژاپن، يکي از چالش هايي است که ارتش آمريکا آن را به وجود آورد. موج اسلام ستيزي در جامعه آمريکا بيداد مي کند و نظاميان که کتاب مقدس قرآن را به آتش مي کشند، از همان جامعه هستند و اين اولين بار نيست که شاهد چنين اقدامات شنيعي از سوي نظاميان ايالات متحده بوديم.

5- اشاعه فرهنگ غرب
 

امام خميني (قدس سره) غرب زدگي را منشأ بسياري از بدبختي هاي ملت هاي مسلمان و ملت ايران مي داند.
تا جايي که آن را تشبيه به زلزله مي کنند:
« آقا، امروز مملکت ما غرب زده است که از زلزله زده بدتر است. امروز بعضي از اشخاص در اين مملکت مي خواهند نگذارند اسلام تحقق پيدا بکند... الان ما زلزله زده هستيم، غرب زده هستيم، همه بايد دست به هم بدهيم و اين را تا اينجا که آمديم، باقيش هم برويم.» (7)
امام مي فرمودند: « ملت ايران با داشتن مکتبي مترقي چون اسلام، دليلي ندارد که براي پيشرفت و تعالي خود از الگوهاي غربي و يا کشورهاي کمونيست تقليد کند. (8)
امام مي گويد: «امروزه زماني است که ملت ها چراغ راه روشنفکران شوند و آن از خودباختگي و زبوني در مقابل شرق و غرب نجات دهند که امروز روز حرکت ملتهاست و آنان هادي هدايت کنندگان تاکنونند. بدانيد که قدرت معنوي شما بر همه قدرتها چيره و قريب يک ميليارد جمعيت شما با خزائن بي پايان مي تواند تمام قدرت ها را در هم بشکند».(9)

پي‌نوشت‌ها:
 

1- منبع (کتاب ماه علوم اجتماعي دوره جديد، دي 1387، شماره 10).
2- خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)/ کد خبر 30733163
3- علي محسني، ويژگي هاي منحصر به فرد انقلاب اسلامي ايران، ص90.
4- نک: اسناد لانه جاسوسي، دخالت هاي امريکا در ايران(12)، سند 18، ص115.
5- جواد منصوري، شناخت استکبار جهاني، صص 185-186.
6- همان.
7- صحيفه نور، ج7، ص 120.
8- همان، ج3، ص 156.
9-همان، ج13، ص80.
 

منبع:حسيني ايمني، سيد علي؛ اشارات، قم: مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، تابستان 1391.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.