اوقات فراغت را تلف نکنید

کارهاى خانه دارى به قدرى زیاد است که یک بانوى خانه دار اگربخواهد بخوبى انجام وظیفه کند اکثر اوقاتش را اشغال خواهد کرد. مخصوصاً اگر داراى چندین فرزند قد و نیم قد باشد
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوقات فراغت را تلف نکنید
   اوقات فراغت را تلف نکنید

 

نویسنده: ابراهیم امینی



 
کارهاى خانه دارى به قدرى زیاد است که یک بانوى خانه دار اگربخواهد بخوبى انجام وظیفه کند اکثر اوقاتش را اشغال خواهد کرد. مخصوصاً اگر داراى چندین فرزند قد و نیم قد باشد. لیکن در عین حال اکثربانوان اوقات فراغتى هم دارند.
هر کسى مواقع بیکارى خویش را به یک جور میگذراند. دسته اى از بانوان آنها را بیهوده تلف نموده کار سودمندى انجام نمیدهند. یا بدون هدف در خیابانها پرسه میزنند، یا زن دیگرى را پیدا کرده به سخنانى مشغول میشوند که صد من آنها یک قران ارزش ندارد. یا به سخنان مکرر ونغمه هایى گوش میدهند که جز تضییع وقت و ضعف اعصاب و فساد اخلاق نتیجه اى در بر ندارد. این دسته یقینا ضرر میکنند زیرا اولا اوقات فراغت نیز از عمر انسان محسوب میشوند، و تلف نمودن آنها پشیمانى دارد.

دوران زندگى چنان کوتاه است که هنوز چشم نگشوده باید دیده فرو بندیم.

شگفتا اگر اندک پولى را از دست بدهیم اندوهگین میشویم لیکن از تلف شدن عمر ملالى بخاطر نمیآوریم!یک انسان عاقل ساعتها بلکه دقائق عمرگرانمایه خویش را غنیمت شمرده حداکثر استفاده را از آنها مى برد. ازهمین اوقات فراغت چه استفاده هاى ارزنده اى میتوان برد! ثانیا خودبیکارى زیانبخش بوده آثار و عواقب بدى را در بر دارد. بسیارى از بیماریهاى عصبى و روانى که اکثر خانمها از آنها شکوه دارند در اثربیکارى بوجود میآیند. آدم بیکار به فکر فرو میرود و براى خویشتن غم وغصه پیدا میکند. پشت سر غم و غصه هم ضعف اعصاب و پریشانى روح خواهد آمد. خوشبخت کسى است که غرق کار باشد و بدبخت کسى است که اوقات فراغتى داشته باشد که درباره خوشبختى و بدبختى خویشتن فکر کند. اشتغال به کار بسیار لذت بخش میباشد. اشخاص بیکار غالباپژمرده و افسرده اند.

حیف نیست انسان عمر گرانمایه خویش را بیهوده تلف کند ونتیجه اى از آن نگیرد؟!

خانم محترم، شما میتوانید از همین اوقات فراغت گر چه کم وکوتاه باشند استفاده هاى هنگفتى ببرید. میتوانید به کارهاى علمى بپردازید.
بر حسب ذوق خودتان و مشورت با شوهرتان یک رشته علمى را انتخاب کنید. کتابهاى مربوط به آن رشته را تهیه نموده در ساعتهاى فراغت مشغول مطالعه شوید و روز بروز بر فضائل و کمالات خودتان بیفزایید.
انتخاب رشته به سلیقه شما بستگى دارد. فیزیک و شیمى، هیئت ونجوم، جامعه شناسى، حقوق، روانشناسى، تفسیر قرآن، فلسفه و کلام، علم اخلاق، تاریخ و ادبیات هر یک از این رشته ها یا علوم دیگر را میتوانیدانتخاب کنید و در اطرافش به مطالعه و تحقیق بپردازید. بعد از اینکه بخواندن کتاب مانوس شدید از کتاب خواندن لذت خواهید برد و درک میکنید که چه حقائق شیرین و دلپذیرى در کتابها وجود دارد.
بدینوسیله بهترین سرگرمى و تفریح را خواهید داشت. و روز بروزبر فضائل و کمالات شما افزوده خواهد شد و اگر پشتکار داشته باشید در همان رشته تخصص پیدا میکنید و میتوانید بدینوسیله خدمات علمى ارزنده اى از خودتان بیادگار بگذارید. میتوانید مقالات سودمندى تهیه نموده براى روزنامه ها و مجلات بفرستید. میتوانید کتابهاى مفیدى بنویسیدو در اختیار مردم بگذارید. بدینوسیله هم شخصیت و احترام شما زیادمیشود، هم آثار گرانبهایى از خودتان بیادگار میگذارید و ممکن است ازهمین راه درآمدى هم پیدا کنید. مبادا خیال کنید که با انجام امور خانه دارى نمیتوان بدین موفقیت هاى بزرگ نائل شد. اگر سعى و همت داشته باشیدپیروزى شما حتمى خواهد بود. گمان نکن بانوان بزرگ که آثار گرانبهایى از خویشتن بیادگار گذاشته اند بیکار بوده اند.
آنان نیز شغل خانه دارى را انجام میداده اند لیکن اوقات فراغت خودشان را بیهوده تلف نمیکرده اند. بانو دورتى کارنگى که یک کتاب ارزنده و پر فروشى تالیف نموده بانوى خانه دارى بوده که هم امور خانه رابخوبى انجام میداده هم در کارهاى علمى به شوهرش دیل کارنگى کمک میکرده هم به مطالعه و نوشتن کتاب اشتغال داشته است. مینویسد:من خودقسمت اعظم این کتاب را در فرصت دو ساعتى که روزانه هنگام خواب طفل کوچکم بدست میآوردم نوشتم. بسیارى از مطالعات ضرورى را درمواقعى که زیر دستگاه خشک کننده مو در آرایشگاه نشسته بودم انجام دادم. (1) در میان بانوان، دانشمندان و نویسندگان زبردستى دیده میشود که خدمات علمى گرانبهایى انجام داده و آثار بزرگى از خویشتن باقى گذاشته اند. شما هم اگر همت و پشتکار داشته باشید میتوانید در این قبیل کارها دوشادوش مردها پیشرفت نمایید. اگر شوهر شما یک نفر دانشمند و اهل تحقیق باشد میتوانید در کارهاى علمى باو کمک و همکارى کنید. یامشترکا به مطالعه و تحقیق بپردازید. حیف نیست یک خانم تحصیل کرده یک مرتبه تحصیلاتش را کنار بگذارد و از مطالعه و تحقیق دست بردارد؟!
حضرت على علیه السلام فرمود:هیچ گنجى بهتر از دانش نیست. (2) حضرت باقر علیه السلام فرمود:هر کس شبانه روز خویش را در طلب دانش صرف کند رحمت خدا شامل حالش خواهد شد. (3)
اگر حوصله مطالعه و تحقیق ندارید میتوانید یک رشته از کارهاى هنرى و دستى را یاد بگیرید و در اوقات فراغت مشغول باشید مثلا خیاطى، گلدوزى، نقاشى، گلسازى، بافندگى کارهاى خوبى هستند هر یک از آنهارا که دوست میدارید یاد بگیرید و انجام دهید. بدینوسیله هم سرگرمى خوبى خواهید داشت هم ذوق و هنر خویش را نمایان مى سازید، هم درآمدى پیدا میکنید که میتوانید به بودجه خانوادگى کمک نمایید.
اسلام نیز کارهاى دستى را براى سرگرمى بانوان انتخاب نموده رسول خدا صلى الله علیه و آله میفرماید:اشتغال بریسندگى براى بانوان سرگرمى خوبى است. (4)

پی‌نوشت‌ها:

1-آئین شوهردارى ص 172.
2-بحار، ج 1 ص 165.
3-بحار ج 1 ص 174.
4-بحار ج 103 ص 258.

منبع:امینی، ابراهیم؛ (1367؟)، آئین همسرداری یا اخلاق خانواده، تهران: اسلامی، چاپ پانزدهم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط