انواع نابه هنجاری های جنسی(5)

از جمله رفتارهای نابه هنجار جنسی، این است که بعضی از مردان و زنانی، تمایل دارند که نقش جنسی جنس مخالف خود را داشته باشند. از این رو، خودشان را شبیه جنس مخالف در می آورند،
جمعه، 5 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع نابه هنجاری های جنسی(5)
انواع نابه هنجاری های جنسی(5)

 

نویسنده: علی نقی فقیهی



 

ز-تشابه به جنس مخالف

از جمله رفتارهای نابه هنجار جنسی، این است که بعضی از مردان و زنانی، تمایل دارند که نقش جنسی جنس مخالف خود را داشته باشند. از این رو، خودشان را شبیه جنس مخالف در می آورند، مثلاً مرد، لباس زنانه می پوشد و زن لباس مردانه و از این طریق، تحریک می شوند. در این نابه هنجاری، مرد، تمایل دارد که مفعول واقع شود و زن، تمایل دارد که فاعل باشد. همچنین مواردی که با خیال و تصور لباس جنس مخالف، فرد تحریک می شود و در خیالش به لذت جنسی می رسد. مردانی که خود را همانند زنان، آرایش می کنند، نیز از همین گروه اند.
پیامبر (ص) با شمارش تعدادی از انحرافات جنسی و نابه هنجاری های دیگر-که گروه هایی از مردم آخرالزمان، به آن مبتلا هستند، می فرماید:
سیأتی من بعدی أقوام...یتزینون بزینة المرأة لزوجها...یقول الله تعالی: فخلف من م بعدهم خلف أضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیاً.(1).(2)
زمانی بعد از من خواهد آمد که گروه هایی از مردها، همانند آرایش زن برای شوهرش، آرایش می کنند. اینان از مصادیق گفته خدای متعال اند که می فرماید: «بعد از مردم شایسته، کسانی آمدند که نماز را ضایع کردند و از شهوات، پیروی نمودند. اینان به سرعت، در گمراهی، غرق می شوند».
همچنین آن حضرت، با اعلام این که افرادی که نقش جنسی متشابه با نقش جنسی جنس مخالف دارند، از رحمت خداوند و لطف فرشتگان دورند، می فرماید:
لعن الله و أمنت الملائکة علی رجل تانث و امراة تذکرت.(3)
خداوند و ملائکه، لعنت کنند مردی را که نقش زنانه به خود بگیرد و زنی که مردانه ایفا کند.
امام صادق (ع) نیز هرگونه ایفای نقش متشابه با نقش جنس مخالف، به انگیزه ی شهوت جنسی را از جمله انحرافات از مسیر طبیعی دانسته، می فرماید:
لعن رسول الله (ص): المتشبهین من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال قال: و هم المخنثون و اللاتی ینکح بعض و إنما أهلک الله قوم لوط حین عمل النساء مثل عمل الرجال: یأتی بعضهن بعضاً.(4)
رسول خدا (ص) لعنت کرده است مردان و زنانی را که به تمایل جنسی، مشابه یکدیگر می شوند. مردانی که برای ارضای جنسی، خود را در اختیار فرد دیگری قرار می دهد تا با او نزدیکی کند و زنانی که با تصور آمیزش با دیگری و ایفای نقش فاعلی، خود را ارضا می کنند. به درستی که خدای متعال، قوم لوط را آن هنگام به هلاکت انداخت که زنان، نقش مردان را ایفا می کردند و با یکدیگر به
ارضای جنسی می پرداختند.
از این حدیث، استفاده می شود که هر نوع تشابه در ارضای جنسی مرد به زن و بالعکس، حرام است و انحراف جنسی محسوب می شود. اطلاق این حدیث، شامل هرگونه نقش جنسی زن که متشابه با عملکرد جنسی مرد باشد نیز می شود، مثلاً فرو بردن دست و یا اجزای دیگر از خود و یا چیز دیگری بر زن دیگر، به انگیزه شهوی و یا خیال چنین صحنه ای و لذت بردن از آن.
از مصادیق این نوع رفتار نابه هنجار جنسی، «یادگار خواهی همراه مبدل پوشی»(5) است که انجمن روان شناسی آمریکا (VI-MSD،1994م) به نابه هنجار بودن آن، تصریح کرده است.
این انحراف، با ملبس شدن خیالی یا واقعی به لباس زنانه، به منظور تحریک با وسیله کمکی برای استمنا و آمیزش مشخص است. این نابه هنجاری، معمولاً در کودکی یا ابتدای نوجوانی آغاز می شود. با گذشت سال ها، بعضی از این افراد، به مبدل پوش همراه با ملال جنسیتی، طبقه بندی شده اند. معمولاً بیش از یک قطعه از لباس زنانه و اکثراً تمام لباس های مربوط به زن ها مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی ترانس وستیست، لباس زنانه به تن می کند، ممکن است که زنانگی چشمگیری پیدا کند، هر چند معمولاً این حالت، به درجه ای که در ترانس سکسوالیسم دیده می شود، نیست.
بدون لباس زنانه، ممکن است چنین مردهایی از نظر ظاهر و شغلی، بیش از حد، مردانه به نظر برسند. زنانه پوشی در مرد، ممکن است در طول طیفی که یک قطب آن، پوشیدن لباس زنانه در خلوت، تنهایی، افسردگی و به همراه احساس گناه و در قطب دیگر، رفتار مشابه به صورت عضویت در جامعه ی ترانس وستیست ها است، مشاهده شود. بیشتر افراد مبدل پوش، مردان دگر جنس گرا هستند که به لباس زنانه، رو می آورند و معمولاً این نابه هنجاری، از نوجوانی شروع می شود.

ح-حیوان بازی (آمیزش با حیوان)(6)

از دیگر نابه هنجاری های جنسی، حیوان دوستی و آمیزش با آنهاست. رسول اکرم فرمود:
ملعون من نکح بهیمة.(7)
هر فردی که با حیوانی آمیزش کند، مورد لعن خداوند متعال است.
امام صادق (ع) آن را در کنار استمنا، از مصادیق زنا می داند و می فرماید:
کل ما أنزل به الرجل ماءه فی هذا و شبهه فهو زناً.(8)
هر رفتاری مانند آمیزش با حیوان و استمنا که باعث خروج منی از مرد شود، زنا محسوب می گردد.
امام باقر (ع) با اشاره به زیان های آمیزش با حیوان می فرماید:
یجلد دون الحد و یغرم قیمة البهیمة لصاحبها، لأنه أفسدها علیه و تذبح و تحرق و تدفن إن کانت مما یؤکل لحمه، و إن کانت مما یرکب ظهره أغرم قیمتها و جلد دون الحد و أخرجها من المدینة التی فعل بها إلی بلاد أخری حیث لا تعرف.. کیلا یعیربها صاحبها.(9)
برقرار کننده ی ارتباط جنسی با حیوان، تازیانه به کمتر از حد مقرر برای زنا، زده می شود و قیمت حیوان را باید به صاحبش بپردازد؛ زیرا آن را فاسد کرده است و آن حیوان، اگر حلال گوشت بوده، باید ابتدا ذبح شود و بعد آتش زده شود. اگر از حیوانات باربر است، به آمیزش کننده، تازیانه زده می شود و باید قیمتش را به صاحبش بپردازد و حیوان را از شهری که این عمل در آن جا انجام شده، به شهرهای دیگری که صاحبش ناشناخته است، فرستاده شود تا با آن حیوان، صاحبش سرزنش نشود.
همان طور که پیش از این بیان شد، ارتباط جنسی خارج از چارچوب ازدواج زن و مرد، حرام و نابه هنجار تلقی می شود. از جهت نابه هنجار بودن نیز فرقی نمی کند که فرد، ارتباط نامشروع با یک نفر داشته باشد یا با چند نفر، با زنده یا مرده، با انسان یا با حیوان، با مرد یا زن، با بچه یا با شیء. در احادیث، همان طور که ملاحظه شد، هر نوع ارتباط زن و مرد خارج از ضوابط ازدواج، از جمله نابه هنجاری های جنسی است و باید از آن پرهیز شود. حتی مرد و زنی که ازدواج کرده اند، گرچه می توانند هر نوع لذت از یکدیگر را داشته باشند، ولی این لذت باید از طریق بدن آنها صورت گیرد، نه با چیزی غیر از بدن و اعضای خود، با زنش ارتباط جنسی برقرار کند و لذت ببرد.
همچنین تمایل زن، به این که همسرش با چیزی غیر از اعضای بدنش، او را تحریک کند تا از آن لذت ببرد.
از امام صادق (ع) سؤال شد که زنی، دوست ندارد که با او آمیزش شود و به شوهرش می گوید: با دست خود مرا تحریک کن که این برای من لذت آور است. آیا اشکالی ندارد؟ امام (ع) فرمود:
لا بأس أن یستعین بکل شی ء من جسده علیها، و لکن لا یستعین بغیر جسده علیها.(10)
با عضوی از بدن خود، او را تحریک کند، اشکالی ندارد؛ لیکن با چیز دیگری غیر از اعضای بدنش، جایر نیست.
در این جا تعدادی از ناهنجاری های جنسی ای را که پیش از این مطرح نکرده ایم، می آوریم. این رفتارها از آن چارچوب رفتارهای جنسی به هنجار، بیرون اند و از دیدگاه اسلامی نیز نابه هنجار تلقی می شوند. به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

ط-آزارگری جنسی (11)

از دیدگاه اسلامی، رفتار جنسی ای که باعث اذیت همسر شود، جایز نیست؛ زیرا رفتار جنسی، برای لذت هر دو، مشروع شده است، نه برای خوشایند یکی از آنها، امام رضا (ع) در پاسخ به این سؤال که نزدیکی در دبر زن چگونه است؟ امام (ع) نوشت:
المرأة لعبة لا تؤذی و هی کما قال الله (نساؤکم حرث لکم)(12).(13)
زن مایه ی شادی و بازی جنسی توست، نباید او را اذیت کنی، و نیز همان طور که خدا فرمود: همسرانتان، برای شما کشت زار هستند.
در این حدیث، به تأثیرات روانی اذیت جنسی بر زن پرداخته و به دو نکته، توجه شده است: یکی این که رفتار جنسی، آن هنگام برای تو خوشایند و لذت آور است که همسرت هم خوشش بیاید و اذیت نشود. بنابراین، کسی که تصور می کند که همسرش با اذیت شدن لذت می برد، دچار توهم شده است و باید از این کار، دست بردارد. نکته دیگر این که اذیت کردن زن با رفتار جنسی دردآور، باعث می شود که حالت های روانی مخربی برایش پدید آید که دیگر نتوان از این کشتزار، به خوبی استفاده کرد و کشت، ضایع گردد.
کانون اصلی این نابه هنجاری جنسی، اعمالی است که شخص، با انجام دادن آنها از رنج روانی یا جسمی قربانی خود، برانگیختگی جنسی به دست می آورد. برخی از مبتلایان به این نابه هنجاری جنسی، از خیال پردازی های آزارگرانه ی خود که ممکن است فقط در جریان فعالیت جنسی و نه در دیگر زمینه ها به آن متوسل شوند، در رنج باشند. در این قبیل موارد، خیال پردازی های آزارگرانه، معمولاً شامل تحت کنترل داشتن کامل قربانی است که بر حسب انتظار عمل قریب الوقوع آزارگرانه، وحشت زده می شود. بعضی نیز امیال جنسی آزارگرانه را روی شریک جنسی ناراضی ای که مشتاقانه از درد یا تحقیر رنج می برد، اعمال می کنند. در همه این موارد، رنج بردن قربانی، باعث برانگیختگی جنسی فرد مبتلا می شود. خیال پردازی ها یا اعمال جنسی، ممکن است عامل فعالیت هایی باشند که تسلط شخص بر روی قربانی را نشان می دهند، مثل مجبور کردن قربانی به چهار دست و پا رفتن، سیلی زدن، تازیانه
زدن، نیشگون گرفتن، کتک زدن، سوزاندن، بریدن و...
سن شروع فعالیت های آزارگرانه، متغیر است، اما در اوایل بزرگ سالی رخ می دهد. آزارگری جنسی، معمولاً مزمن است و شدت آن، در طول زمان، افزایش می یابد. آزارگری جنسی شدید است (بویژه هنگامی که با اختلال شخصیت ضد اجتماعی رابطه دارد)، مبتلایان به آن، ممکن است به طور جدی ای، قربانیان خود را مجروح کنند و یا به قتل برسانند (RT-VI-MSD،2000م).
شخص آزارگر (که غالباً مرد است)، با اختلال آزارگری جنسی، از طریق افکار یا اعمالی که در دیگران ایجاد رنج جسمی یا روان شناختی می کند، به برانگیختگی جنسی قوی دست می یابد. این برانگیختگی جنسی، با غلبه، بریدن بدن، خفه کردن، ناقص العضو کردن و حتی کشتن قربانی ایجاد می شود.
اسم این اختلال، از نام نویسنده ی مشهور «ماکوس دساد»-که به منظور ارضای میل جنسی خود، دیگران را شکنجه می داد-، گرفته شده است. افرادی که به خیال پردازی سادیستی می پردازند، غالباً مجسم می کنند که قربانی جنسی خودشان را تحت کنترل کامل دارند و وی را با اعمال سادیستی خود می ترسانند. بسیاری از آنان، اعمال آزارگرانه را روی شریک جنسی ای که غالباً دچار آزارپذیری جنسی(مازوخیسم) است، اجرا می کنند. برای مثال، تعدادی از متجاوزان به عنف، سادیسم جنسی نشان می دهند و در همه ی موارد، رنج واقعی یا تخیلی قربانی برانگیزننده ی آنهاست (کامر، 2001م). تخیلات جنسی آزارگرانه، مانند تخیلات جنسی آزارپذیر، ممکن است ابتدا، در دوران کودکی ظاهر شود (جانسون (14) و بکر (15)، 1997م).
فعالیت های آزارگرانه، در اوایل بزرگ سالی گسترش می یابند و الگوی آنها بلند مدت است. گاهی اوقات، فعالیت های آزارگرانه، سطح بی رحمی یکسانی دارند؛ اما در اغلب این فعالیت ها، با گذشت زمان، شدت آنها نیز افزایش می یابد. آشکار است که افراد با شکل های جدید اختلال، برای دیگران، خطرناک ترند.

ی-آزارخواهی جنسی(16)

ویژگی اصلی این اختلال، میل شدید به تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن و رنج بردن به گونه ای دیگری است. برخی افراد، از خیال پردازی های آزارخواهانه و رنج خود ممکن است فقط در
جریان آمیزش جنسی یا استمنا، به آنها متوسل شوند، در رنج اند. برخی افراد، امیال جنسی آزارخواهانه را خودشان یا از طریق شریک، به اجرا در می آورند. اعمال آزارخواهانه ای که ممکن است از شریک جنسی خواسته شوند، عبارت اند از: مهار کردن (به بند کشیدن)، بستن چشم، لگدمال کردن، سیلی زدن، تازیانه زدن، کتک زدن، دادن شوک الکتریکی، بریدن، زخمی کردن، خراشیدن، و تحقیر کردن (مانند ادرار یا مدفوع کردن شریک جنسی، وی او و...).
خیال پردازی های آزارخواهانه ی جنسی، ممکن است در دوران کودکی نیز وجود داشته باشد. سنی که در آن، فعالیت های آزارخواهانه برای نخستین بار با شرکای جنسی صورت می گیرد، متغیر است؛ اما معمولاً در اوایل بزرگسالی روی می دهند. این اختلال، معمولاً مزمن است و شخص، به تکرار نوع ثابتی از عمل آزارخواهانه تمایل دارد. برخی افراد مبتلا، شدت اعمال آزارخواهانه شان، وقتی ممکن است به آسیب یا مرگ منجر شود در طول زمان یا در دوره های تنیدگی، افزایش می یابد (RT-MSD2000م).
یکی از انواع خطرناک آزارخواهی جنسی، «هیپوکسی فیلیا» است. در این الگو افراد، خود را دچار کمبود اکسیژن می کنند، یا خفگی در خود به وجود می آورند، یا این عمل را از شریک جنسی خود می خواهند و با این کار، لذت جسمی خود را افزایش می دهند(کامر، 2001م).

پی‌نوشت‌ها:

1.سوره مریم، آیه 59.
2.الکافی، ج3، ص270؛ وسائل الشیعة، ج15، ص343.
3.مستدرک الوسائل، ج14، ص349، ح16919؛ جامع أحادیث الشیعة، ج20، ص17.
4.الکافی، ج5، ص550، بحارالأنوار، ج79، ص68.
5.Transvestic fetishism.
6.Zoophilia
7.الکافی، ج5، ص541، ح5؛ وسائل الشیعة، ج20، ص349.
8.الکافی، ج5، ص451؛ وسائل الشیعة، ج20، ص349.
9.کتاب من لا یحضره الفقیه، ج4، ص47؛ وسائل الشیعة، ج28، ص86.
10.الکافی، ج5، ص497، ح1؛ وسائل الشیعة، ج20، ص111.
11.Sadism
12.سوره بقره، آیه 223.
13.الإستبصار، ج3، ص243؛ وسائل الشیعة، ج20، ص142، بحارالانوار، ج 104، ص29.
14.janson B.R
15.Becker J.V
16.Masochisme

منبع: فقیهی، علی نقی؛ (1387)، تربیت جنسی: مبانی اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث، قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، چاپ دوم 1387.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.