گوشی تلفن همراه در گذر زمان (4)

دهه گذشته، دهه تغییر و تحولات در ظاهر گوشی ها بود، دهه ای که دست اندر کاران کمپانی های مختلف و معتبر هر کاری از دستشان برمی آمد برای تغییر شکل این گوشی ها انجام دادند. از یک طرف دوربین های گوشی ها را تا 12
چهارشنبه، 15 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوشی تلفن همراه در گذر زمان (4)
 نوکیا N8 و اتفاقی که تا سال ها باقی می ماند





 

همه کاره جدید نوکیا

دهه گذشته، دهه تغییر و تحولات در ظاهر گوشی ها بود، دهه ای که دست اندر کاران کمپانی های مختلف و معتبر هر کاری از دستشان برمی آمد برای تغییر شکل این گوشی ها انجام دادند. از یک طرف دوربین های گوشی ها را تا 12 مگاپیکسل قدرت دادند و از طرف دیگر اندازه گوشی ها را به یک بند انگشت رساندند. در میان این تغییر و تحولات، عده ای ماندگار شدند و روی مسیر ساخت گوشی های بعد از خود تأثیر گذاشتند و عده ای دیگر شبیه به یک شوخی ساده در دنیای تکنولوژی باقی ماندند. حالا و با رسیدن نوکیا N8، می شود آن را در میان گوشی های تأثیر گذار بعد از خود ارزیابی کرد و نگاهی به عناصر تشکیل دهنده آن داشت.

سیستم عامل

یکی از امکانات ویژه گوشی N8 نوکیا، سیستم عامل مجهزی است که روی این گوشی نصب شده. سیستم عاملی به نام سیمبین ^3 که آخرین نسخه سیستم عامل گوشی های هوشمند نوکیاست و در 17 ژانویه 2010 به صورت رسمی رونمایی شد. بنیاد سیمبین اعلام کرده است که این سیستم عامل، بیش از 250 قابلیت تکنیکی جدید را در خود جای داده است. در همین دوران است که اولی پکا کالاسوو، مدیر ارشد اجرایی نوکیا و همچنین تیمو یوهاموتیلا، مدیر ارشد مالی نوکیا، درباره انتخاب سیستم عامل جدید می گویند: «این سیستم عامل با پررنگ کردن هر چه بیشتر استراتژی نوکیا، سیمبین را به عنوان جزو جدانشدنی گوشی های هوشمند آینده نوکیا نیز قرار دهد.»

آنچه گذشت

نخستین بار در سال 1987 بود که کمپانی انگلیسی Psion، برای دستگاه های ارگانایزر دیجیتالی محبوب خود، از نمونه ابتدایی سیمبین با نام EPOC OS استفاده کرد. پس از آن بود که با همکاری سایر سازندگان گوشی های هوشمند، سیمبین به نرم افزاری قابل استفاده برای گوشی های موبایل تبدیل شد و باز هم نوکیا بود که در سال 2001 گوشی نوکیا Communicator 9210 را به عنوان اولین گوشی تحت نرم افزار باز (open) سیمبین رونمایی کرد. در این روزها، هنوز سیمبین، یک شرکت مستقل بود. اما نزدیک به 9 نسخه از سیمبین به فروش رفته بود که نوکیا، شرکت Symbian Software را در سال 2008 خرید. پس از این خریداری بزرگ، باز هم زمانی دو ساله به طول انجامید تا آنکه در فوریه سال 2010، سیمبین به عنوان یک پلت فرم کامل متن باز ارائه شد و حالا همه می توانستند آن را به صورت رایگان دانلود و روی گوشی هایشان نصب کنند.

درباره سیمبین

سیمبین نخستین سیستم عامل گوشی های هوشمند بود که به قابلیت ـ pre emptive multitasking (اجرای توأمان چند برنامه) مجهز است. یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که این قابلیت ارائه می دهد، پردازش همزمان چند برنامه است. در این حالت، سیستم عامل در حین اجرای یک برنامه، امکانات گوشی موبایل را به برنامه های موازی دیگر نیز ارائه می دهد؛ بدون آنکه آن برنامه را به طور کامل متوقف کند این قابلیت به معنای واقعی در سیمبین ^3 و نوکیا N8، اولین گوشی نوکیای مجهز به این سیستم عامل نمایان است. ضمن آنکه همراهی قابلیت جدید visual task switcher نیز توانسته این امکانات سیمبین را در نوکیا N8 کامل تر کند. سیمبین ^3 با معماری گرافیکی خاص خود توانسته به یک رابط کاربری سریع و پاسخگو در نوکیا N8 ایجاد کند و با ایجاد عکس العمل نسبت به حرکات مختلف انگشتان مانند ارتباط با یک کلیک، تغییر صفحه با حرکت انگشت (flick scrolling) و همچنین امکان زوم با باز و بسته کردن انگشتان روی صفحه (
zoom ـpinch) ارتباط خوبی با کاربر ایجاد کند. سیمبین ^3 با مهیا کردن قابلیت کنترل فایل های صوتی روی صفحه با انگشت در کنار Fusion Player، جایگزین Media Player، امکانات موسیقایی نوکیا N8 را نیز کامل کرده است.

مکانی دیگر

سیمبین با وسیع تر کردن رده گوشی های هوشمند نوکیا، سعی دارد محدوده گسترده تری از بازار را پوشش دهد. بر اساس گزارشی از گارتنر، گوشی های هوشمند با پلت فرم سیمبین در سال 2009 با فروش تقریبی 81 میلیون توانستند 46/9 درصد سهم بازار را از آن خود کنند. اما طبق گفته ارشدترین مقام اجرایی نوکیا این مسیر با عرضه «خانواده ای» از سیستم عامل سیمبین و همچنین ورود بیش از 50 میلیونی گوشی با پلت فرم سیمبین ^3 در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت. بدون شک سیمبین ^4 که اکنون در حال سپری کردن مراحل مقدماتی است، اولین عضو این «خانواده» خواهد بود که تا سال 2011 روی گوشی های نوکیا قرار می گیرد.

دوربین

زمانی که در آوریل سال 2010، نوکیا گوشی تازه خود با نام N8 را روانه بازار کرد، اصلی ترین نکته ای که جلب توجه می کرد، دوربین آن و موقعیت تصویربرداری اش بود. بزرگ ترین سنسور دوربینی که تا به حال در ساخت موبایل به کار رفته، به همراه دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس، فلش زنون و قابلیت فیلمبرداری با کیفیا HD و وضوح p720 خبر از یک تفاوت ویژه در میان دوربین موبایل های دیگر می داد. در این دوربین، سنسور با اندازه 1/183/1 اینچ استفاده شده که همراه با پیکسل 1/75 میکرونی، توانسته استاندار ISO800 را نیز به دست آورد. این، دقیقاً چیزی است که دست اندرکاران نوکیا به آن ایمان داشته اند. به همین خاطر است که دامیان داینینگ، کارشناس ارشد اپتیک نوکیا در همان زمان توضیح داد: «ترکیب لنز جدید کارل زایس و سنسور بزرگ دوربین پلت فرمی را در اختیار ما قرار داد که بتواند در خلق کیفیتی بالا، از تصاویر ثابت و متحرک در نوع خود بهترین باشد.»
گوشی تلفن همراه در گذر زمان (4)

آنچه گذشت

نوکیا، مسیری طولانی برای رسیدن به چنیی کیفیتی از دوربین ها طی کرد. در طول این مسیر، همواره به عنوان یکی از متفاوت ترین و موفق ترین شرکت ها در زمینه تصویربرداری موبایل عمل کرده و همچنان به آن می بالد. اولین گوشی نوکیای مجهز به دوربین عکاسی، نوکیا 7650 مبتنی بر سیستم عامل S60 بود. این گوشی در سال 2001 با یک دوربین VGA روانه بازار شد. دومین گام مهم نوکیا در این عرصه، اوایل سال 2004 برداشته شد؛ زمانی که نوکیا 7610، نخستین گوشی مگاپیکسلی نوکیا، به بازار آمد. سومین قوم، همین نوکیا N86 با دوربین 8 مگاپیکسلی است که می توان آن را کامل ترین گوشی عکاسی نوکیا تا به امروز دانست و از جایزه TIPA (بهترین محصولات تصویر برداری دیجیتال) که در سال 2008 دریافت کرد، به عنوان سند این موفقیت نام برد. از سوی دیگر، گوشی های سری N نوکیا می توانند در هر دقیقه بیش از 9 ساعت ویدئو را وارد اینترنت و شبکه های اجتماعی کنند. اما آنها به همین نقطه هم قناعت نکردند و به دوربین های 12 مگاپیکسلی با بزرگ ترین سنسور موجود فکر کردند. داینینگ توضیح می دهد: «در راستای حرکت رو به جلوی نوکیا در تولید گوشی های دوربین دار، ما خواهان ارائه محصولی متفاوت با محصولات قبلی خود بوده ایم. مخصوصاً پس از آنکه نوکیا N86 مگاپیکسلی را روانه بازار کردیم، به دنبال محصولی می گشتیم که توان رقابتی ما را نیز حفظ کند. دوربینی 12 مگاپیکسلی به همراه بزرگ ترین سنسوری که تا به امروز روی موبایل قرار داشته، بزرگ ترین راه حلی بود که به ذهن ما رسید؛ دوربینی که بتواند تصاویری زنده تر و واقعی تر از سوژه های ثابت و متحرک خلق کند.» وجود فلش زنون در نوکیا N8، در مقیاسی 30 درصد کوچک تر از نوکیا N82، به همراه جدیدترین لنز کارل زایس چنین کیفیتی را در شرایط متفاوت و حتی با نور کم نیز ممکن می کند. البته داستان دوربین استثنایی N8، به همین جا ختم نمی شود و نوکیا با این گوشی، نخستین گوشی مجهز به سیستم خودکار فوق تنظیم کننده فاصله کانونی (Active Hyper Focal Distance) را روانه بازار کرد؛ دوربینی که بدون نیاز به فوکوس، از فاصله تقریبی 60 سانتی متر تا بی نهایت، تصاویری با وضوح و کیفیت بالا ضبط می کند. از سوی دیگر، این گوشی به قابلیت تشخیص چهره نیز مجهز شده و حتی در حالتی که تعداد افراد حاضر در تصویر زیاد باشد، باز هم این چهره ها را تشخیص می دهد؛ تصاویری با کیفیت بالا که در کنار صدایی عالی و شفاف، آن را به یک گوشی کامل تبدیل می کند. و نوکیا N8، صدا را به صورت استریو ضبط می کند و با سرعت kbps 128 به فرمت AAC درمی آورد.

امکانات افزوده

نوکیا با این گوشی، امکاناتی همچون تغییر و تنظیم رنگ ها و افکت ها به همراه اضافه کردن کلیپ آرت های گوناگون در عکس ها و همچنین تغییر و ویرایش کل یا قسمت هایی از ویدئوها، تغییر مکان و چیدن آنها در کنار یکدیگر به منظور ساختن کلیپ های مختلف در اختیار کاربر قرار می دهد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش لمسی خازنی نوکیا N8، حساسیت خوبی نسبت به لمس دارد تا جایی که بدون فشار و تنها با اشاره انگشت یا هر جسم رسانای دیگر، واکنش نشان می دهد. به همین دلیل، استفاده از امکان ویژه زوم به وسیله باز و بسته کردن انگشتان روی صفحه (pinch- zoom) بسیار کاربردی است. از آنجایی که صفحه نمایش این گوشی AMLOED و 3/5 اینچی به همراه 16 میلیون رنگ و وضوح 360X640 پیکسل است، لذت تماشای تصاویر روی گوشی نیز خالی از لطف نخواهد بود. مخصوصاً که پاک کردن این صفحه هم بسیار ساده است و آثار چسبندگی انگشتان روی صفحه نمایش با کشیدن یک پارچه، آن هم بدون ایجاد تغییر در محتویات صفحه، از روی آن پاک می شود.

امکانات ارتباطی

N8، در هنگام دسترسی به شبکه های اجتماعی هم قابلیت ویژه ای از خود ارائه می دهد. در این گوشی، دسترسی به شبکه های اجتماعی از سه طریق امکان پذیر است. صفحه نمایش، نقشه ها و فهرست اسامی ذخیره شده در گوشی. در این حالت، از هر روشی که وارد شوید، به سادگی در جریان تازه ترین تغییرات صفحه های اجتماعی فرد قرار می گیرید و هر تغییری روی صفحه نمایش گوشی قابل مشاهده است. اما این امکان، تنها به استفاده های مجازی محدود نمی شود و می توان تاریخ های مهم ثبت شده در این صفحات را به تقویم گوشی انتقال داد. برای نمونه تاریخ تولد یکی از دوستان قدیمی تان که در شبکه های اجتماعی عضو است، در تقویم گوشی شما ثبت می شود و در زمان مورد نظر شما را متوجه این اتفاق می کند.

بدنه

دست اندرکاران نوکیا ادعا می کنند که نوکیا N8، مقاوم ترین گوشی موجود در بازار است. آنها برای اثبات این ادعا از آلومینیوم یک تکه و آندودایز شده ای مثال می آورند که در ساخت این گوشی به کار رفته. جنس این بدنه، باعث می شود تا آسیب یا خراشی که اجسام مختلفی مانند کلید، می توانند روی بدنه این گوشی ایجاد کنند، به راحتی با کشیدن انگشت روی آن محو شود. به همین دلیل است که علاوه بر مقاوم بودن، دست اندرکاران نوکیا معتقدند که گوشی شان ضدخش نیز هست. بدنه آلومینیومی این گوشی، ضمن مقاومت در برابر ضربه و خراش، با ویژگی های خاصی، خود موجب شده تا نوکیا N8 در رنگ های متفاوت و متنوع به بازار عرضه شود.

حسگر

یکی از ویژگی های متمایز نوکیا N8، حسگرهای مختلفی است که در این گوشی تعبیه شده اند. این گوشی با استفاده از حسگرهای جهت یابی و قطب نما هنگام استفاده از Ovi Maps، مسیر را تعیین می کند و حسگرهای نور به همراه حسگر مجاورتی (Proximity)، با خاموش کردن اتوماتیک صفحه نمایش در طول مکالمه، باعث صرفه جویی در باتری گوشی می شوند. اما مهم ترین و هیجان انگیزترین امکانی که حسگرهای این گوشی در اختیار کاربر قرار می دهند، به حسگر نور آن مربوط می شود که روشنایی پس زمینه را با نور اطراف تنظیم می کند.

باتری

یکی دیگر از مزیت ها و امکانات نوکیا N8، نگه داشتن شارژ باتری اش است. باتری این گوشی تا چند روز شارژ نگه می دارد. این باتری در حالت standby و مکالمه مداوم در شبکه GSM می تواند به ترتیب 390 ساعت و 720 دقیقه داوم آورد، در حالی که در صورت استفاده از شبکه WCDMA این مقادیر به 400 ساعت و 350 دقیقه تغییر پیدا می کند.

HDMI

تمامی امکانات صوتی و تصویری نوکیا N8، از طریق پورت HDMI روی سینمای خانگی در دسترس کاربر قرار می گیرد. فیلم های گرفته شده از طریق این دوربین، با کیفیت HD و سرعت 30fps قابل نمایش است و به وسیله تکنولوژی Dolby Digital Plus می توان انتظار صدایی بهتر داشت.

دکمه ها

دکمه های موجود روی صفحه نمایش نوکیا N8، علاوه بر زیبایی ظاهری ای که به دستگاه می بخشند، جنسی متفاوت و متمایز دارند. این دکمه های کناری، از جنس آلومینیوم هستند و برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، با لایه ای از پلاستیک پوشانده شده اند.

فلش

نوکیا N8، از تازه ترین برنامه های Adobe Flash مانند Action Script3 و Flash Player 10.1 به طور کامل پشتیبانی می کند. البته این پشتیبانی تنها در حد قابلیت های ویدئویی است و قابلیت های رندرینگ گرافیکی را در برنمی گیرد.
منبع: ویژه نامه دانستنیهای دیجیتال ش ـ مهرماه 89

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط