نبض بازی در دست آنهاست

وقتی مردم می خواهند فیلم، آلبوم موسیقی یا کتاب بخرند، ابتدا به نام های کله گنده ای که در ساخت آنها دست داشته اند توجه می کنند. اما در بازی های کامپیوتری کسی به عوامل و سازندگان بازی ها توجه نمی کند و افراد پشت پرده
چهارشنبه، 15 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نبض بازی در دست آنهاست
 نبض بازی در دست آنهاست

نویسنده: ارسلان شهلا



 

ده استودیوی بازی سازی

وقتی مردم می خواهند فیلم، آلبوم موسیقی یا کتاب بخرند، ابتدا به نام های کله گنده ای که در ساخت آنها دست داشته اند توجه می کنند. اما در بازی های کامپیوتری کسی به عوامل و سازندگان بازی ها توجه نمی کند و افراد پشت پرده نادیده گرفته می شوند. بیشتر بازیکنان، یک بازی را مفت و مجانی تمام می کنند و خیلی هم لذت می برند اما برایشان فرقی نمی کند استودیوی الف آن را ساخته بود یا استودیوی ب. برای تغییر عادت غلط، فهرستی از برترین استودیو های بازی سازی حال حاضر را به شما معرفی می کنیم؛ استودیوهایی که نقش تأثیر گذاری در دنیای بازی دارند و بلدند قواعد بازی را در این دنیا برهم بزنند. دقت کنید که نام هایی مثل نینتند و یا EA بازی های زیادی منتشر می کنند اما در این فهرست ده تایی جایی ندارند. ما اینجا تنها به معرفی استودیوهایی می پردازیم که بازی «می سازند».

Bioware Edmonton

Bioware با عناوین کلاسیکی مثل Neverwinter Nights و Baldurs Gate مدت هاست که در بازی های نقش آفرینی اسمی پیدا کرده است. آخرین بازی های این استودیو که در شهر آلبرتا در استان ادمونتون کانادا واقع شده، Dragon Age و Mass Effect است که هر کدام از قبلی بهتر و پرفرو ش تر می شوند. بعد از Dragon Age: Origins در سال 2009 و Mass Effect در سال 2010 ، 2Dragon Age قرار است سال میلادی آینده عرضه شود و Mass Effect3 هم در حال ساخت است. سیستم گفت و گوی شخصت ها و نقش اساسی آن در پیشبرد بازی، چیزی است که فقط Bioware از پس آن برمی آید و استودیوهای دیگر حالا حالا باید بدوند تا به گرد پای این استودیوی کانادایی برسند.

Blizzard Entertainment

انتخاب Blizzard به عنوان یکی از شاخص ترین استودیوهای بازی سازی دنیا، کار سختی نیست. این شرکت آن قدر بازی پرطرفدار روی PC منتشر کرده که دیگر نام آن به گوش همه آشناست. Blizzard همیشه روی بورس است و نام آن بر سر زبان ها اما تیم سازنده سری Start Craft در سال 2010 به طور خاص شایسته تقدیر است. انتشار Start Craft II: Wings of Liberty یک تنه دنیای بازی های سبک استراتژی Real-time را متحول کرد و آن قدر سر و صدا به راه انداخت که جمعیت جدیدی از بازیکنان معمولی را به خود جذب کرد. خیلی ها از سال 1998 برای بازی کردن دست به کامپیوتر خود نزدند چون منتظر Start Craft II بودند. این انتظار ارزشش را داشت چون فروش یک و نیم میلیون نسخه در عرض 48 ساعت خود گواه این مدعاست.

Bungie

بانجی با «هیلو» نشان داد بازی های تیراندازی اول شخص روی کنسول ها هم حرف های زیادی برای گفتن دارند و این طوری جواب خیلی ازPC بازها که به ماوس و کی بورد می نازیدند را داد. مدت هاست جدیدترین قسمت این سری با عنوان Halo: Reach که قرار است سپتامبر 2010 منتشر شود، نام بانجی را در صدر اخبار قرار داده است. یکی دیگر از حواشی مهم بانجی، ساخت بازی جدیدی با همکاری Activision است که بالأخره به جز Xbox برای PS3 و PC هم عرضه خواهد شد. بانجی با امضای قراردادی ده ساله انتشار بازی های خود تا سال 2020 را به Activision سپرد و یکی از جنجالی ترین شرکت های بازی سازی امسال لقب گرفت. این تازه اول کار است؛ بیشتر از اینها از بانجی خواهید شنید.

Digital III usions Creative Enter tainment

استودیوی Digital III usions Creative Enter tainment را همه با نام DICE و سری Battlefield می شناسند. این استودیوی سوئدی در چند سال گذشته حسابی فعال بوده، به طوری که به جز انتشار بازی های مطرح خود، ظرف مدت کوتاهی چند پروژه جانبی را هم جمع و جور کرد. DICE سال پیش BattlefieldHeroes و Battlefield: Bad و Battlefield1943 ، Company2 را منتشر کرد و ساخت قسمت مولتی پلیر «مدال افتخار» جدید را در دستور کار خود داشت. Battlefield3 هم سال 2011 از راه می رسد تا DICE همچنان سلطان بازی های آن لاین شناخته شود.

Harmonix Music Systems

اگر اهل موسیقی و بازی های موسیقایی باشید، اسم هارمونیکس به گوشتان خورده. «راک بند» و «گیتار هیرو» که کل زیادی با هم دارند، هر دو برای کمپانی هارمونیکس است؛ این استودیو، جان تازه ای به سبک بازی های موسیقایی دمید. «Rock Band3» تجربه نوینی در این سبک بازی به شمار می رود زیرا در این نسخه بالاخره آلات موسیقی واقعی جای گیتار و درام پلاستیکی را گرفت. از آن گذشته، بازی Dance Central هارمونیکس برای کینکت مایکروسافت غوغایی به پا کرد. هارمونیکس همیشه خود را به روز نگه داشته و به این دلیل یکی از انتخاب های مسلم این فهرست ده تایی محسوب می شود.
نبض بازی در دست آنهاست

Insomniac Games

Insomniac به خاطر انتشار بازی های برجسته در مدت زمانی کوتاه و حفظ استاندارد و کیفیت بالای خود شایسته حضور در این فهرست است. جالب است بدانید Insomniac در فهرست یکی از کوچک ترین و بهترین شرکت ها برای کار در آمریکا هم خود را جا کرده است. این استودیو از سال 2006 تا الان هر سال یک رچت و کلانک جدید بیرون داده و یکی از دیگری بهتر بوده است. اما خبرهای داغ Insomniac در سال 2010 یکی، دو تا نبود. به جز رونمایی از دو بازی اختصاصی PS3 یعنی Resistance3 و Ratchet Clank:All 4 One& این استودیو در حال کار روی عنوان مولتی پلاتفورم جدیدی با EA است. ناگفته نماند در صنعت بازی سازی از Insomniac با عنوان استودیویی یاد می کنند که سخاوتمندانه فناوری ها و دستاوردهای خود را با بازی سازهای دیگر تقسیم می کند.

Naughty Dog

Naughty Dog و لوگوی معروفش ما ایرانی ها را بیشتر یاد کرش بندیکوت و بازی های جور واجور آن می اندازد. Uncharted , Jak & Daxter دوتای دیگر از بهترین مجموعه بازی های Naughty Dog بوده است. Naughty Dog استودیوی بازی سازی مطرحی است که از زمان انتشار، Uncherted: 2 Among Thievs که بهترین بازی سال 2009 شناخته شد، به جمع غول های بازی سازی پیوست و حالا همه، جور دیگری به این استودیو می نگرند. Naughty Dog سطح جدیدی از روایت داستانی و واقع گرایی در بازی های کامپیوتری را رو کرد و انتظار بازیکنان و رقبا را از خود بالا برد.

Quantic Dream

Quantic Dream یکی دیگر از آن استودیوهای همیشه خلاق و به روز است؛ البته به نوعی دیگر. این استودیوی فرانسوی با انتشار بازی فارنهایت یا همان Indiogo Prophecy در سال 2005، نامی برای خود دست و پا کرد تا اینکه در فوریه 2010 با Heavy Rain اتفاق جدیدی برای دنیای بازی های کامپیوتری رقم زد. دنیایی که آن را «فیلم تعاملی» خوانده اند. سیستم کنترل و داستان پردازی پر شاخ و برگ Heavy Rain باعث شده تا این بازی را عامل نزدیک کننده بازی های کامپیوتری و سینما بدانند. در حال حاضر، چشم ها در انتظار اکران فیلم بعدی Quantic Dream است.

RockstarSan Diego

برای خیلی ها راک استار یعنی GTA و بیشتر نام Rockstar North را در ذهن تداعی می کند. اما استودیوی «راک استار سن دیه گو» امسال با بازی Red Dead Redemption به همه فهماند که چیزی از استودیوهای دیگر راک استار کم ندارد. این شرکت که سری اتومبیل رانی مسابقه ای Midinight Club را هم در کارنامه خود دارد، مثل آب خوردن 5 میلیون نفر را محسور داستان و فضای جذاب وسترنی RedDead کرد. خیلی ها RedDead را جی تی ای وسترنی نامیدند اما حالا GTA و RedDead بعدی رقیب همدیگر محسوب می شوند.

Valve Corporation

Valve به نسبت شهرتش استودیوی کوچک و جمع و جوری است. این استودیو با هاف لایف، پورتال و کلی بازی دیگر و شبکه دانلود و بازی آن لاین خود یکی از غول های PC به شمار می رود. Valve از اواخر دهه 90 نام خود را بر سر زبان ها انداخت. با هاف لایف مطرح شد، با هاف لایف 2 به اوج رسید، با DeadLeft4 جایی برای خود در بازار شلوغ بازی تیراندازی جدید دست و پا کرد تا از قافله عقب نماند و با پورتال 2 و Half Life2: Episode3 که مدت هاست همه را سر کار گذاشته، برمی گردد. معروف است که Valve با قد و قواره کوچکش می تواند همزمان روی چند پروژه کار کند و سرویس بازی آن لاین Steam با آن همه مشتری پر و پاقرص را هم سر پا نگه می دارد.
منبع: ویژه نامه دانستنیهای دیجیتال ش ـ مهرماه 89

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.