سالاد فقط سالاد سیب‌زمینی

به سراغ یکی از کشورهای اروپایی رفته‌ایم که مردمش کمتر آفتاب را می‌بینند و تقریبا تمامی روزهای سال را در سرما می‌گذرانند. آنها عادات غذایی خاصی نیز دارند که از مهم‌ترین آنها خوردن غذا در حجم کم و تازه به تازه است.
دوشنبه، 27 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سالاد فقط سالاد سیب‌زمینی
سالاد فقط سالاد سیب‌زمینی

 

نویسنده: ساقی اخوان




 

پیش غذای دانمارکی در 10 دقیقه

به سراغ یکی از کشورهای اروپایی رفته‌ایم که مردمش کمتر آفتاب را می‌بینند و تقریبا تمامی روزهای سال را در سرما می‌گذرانند. آنها عادات غذایی خاصی نیز دارند که از مهم‌ترین آنها خوردن غذا در حجم کم و تازه به تازه است.

عادت‌های غذایی دانمارکی‌ها

دانمارک و همه کشورهای اسکاندیناوی در زمینه کشاورزی بسیار خودکفا هستند و تمامی سبزی‌ها به خصوص قارچ، سیب‌زمینی و پیاز جز و محصول‌هایی هستند که داخل کشور تولید می‌شود در نتیجه این سبزها در غذایشان نیز بیشترین کاربرد را دارد.
در ضمن، آنها سبزی‌‌ها را به‌صورت تازه استفاده کرده و کمترین مقدار از آن را فریز می‌کنند. همچنین تغذیه مردم این کشور در سال‌های اخیر بیشتر به سمت غذای سبک، سالم، کم حجم و حاوی سبزی‌های تازه رفته است و در غذاهایشان از دستور غذاهای تایلندی نیز استفاده می‌کنند.
سالاد فقط سالاد سیب‌زمینی
وقتی از صبحانه دانمارکی صحبت می شود اولین چیزی که به ذهن همه خطور می‌کند پنیرهای معروف شان است که در صبحانه آنها جایگاه خاصی دارد. پنیر با نان‌های مخصوص، اغلب نان جو یا گندم، مربای توت‌فرنگی و البته قهوه خورده می‌شود.
اگر به این کشور سفر کردید یا قصد سفر دارید باید بدانید که خوردن صبحانه بیرون از منزل عادت رایجی نیست مگر این که شما در هتلی اقامت داشته باشید در غیر این صورت رستوران‌ها و کافه‌ها چیزی به نام صبحانه برایتان سرو نمی‌کنند.
ناهار دانمارکی‌ها و البته بیشتر کشورهای اسکاندیناوی بشقاب غذاهای دریایی است. ماهی از هر نوعی خصوصا چند نوع خاص مانند سالمون، ماهی سفیدی به اسم کد به شکل آبپز، بخارپز یا درون فر، لابستر دانمارکی و میگو هم به چشم می‌خورد که در کنار سبزی‌های آبپز سرو می‌شود.
بسیاری از دانمارکی‌‌ها برای وعده ناهار در خانه‌هایشان نیستند و غذایشان را به‌صورت پک‌شده همراه خود به محل کار یا محل درس خواندنشان می‌برند. در نتیجه چون بیشتر اوقات وعده ناهار را کنار هم نیستند، سعی می‌کنند در وعده شام همگی با هم باشند و برای دعوت کردن میهمان هم شام را ترجیح می‌دهند.
دانمارکی‌ها از گوشت قرمز هم استفاده می‌کنند اما کمتر گوشت گوساله یا گوسفند می‌خورند و استفاده از مرغ نیز به‌صورت گریل‌شده با مقداری سیب‌زمینی مرسوم است

مواد لازم سالاد سیب‌زمینی (برای4 نفر):

سیب زمینی

500

گرم

400

کیلوکالری

تخم مرغ آب پز

2

عدد

200

کیلوکالری

پیاز ریز خرد شده

2

قاشق غذاخوری

10

کیلوکالری

خیار ریز خردشده

2

عدد

25

کیلوکالری

کاهو

4

لیوان

50

کیلوکالری

خامه پرچرب

5

قاشق غذاخوری

450

کیلوکالری

سس مایونز

3

قاشق غذاخوری

270

کیلوکالری

سرکه

2

قاشق غذاخوری

5

کیلوکالری

آبلیمو

1

قاشق مرباخوری

0

کیلوکالری

خردل

3

قاشق مرباخوری

0

کیلوکالری

نمک و فلفل سیاه

 

به‌مقدار لازم

0

کیلوکالری


طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی:

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را بپزید و سپس به‌صورت نگینی خرد کنید و در کاسه بزرگی بریزید. پس از آن به ترتیب پیاز، تخم‌مرغ، خیار و کاهو را به آن اضافه کنید. بعد سرکه، خامه، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و روی سایر مواد بریزید. 10 دقیقه صبر کنید و بعد مایونز را به این ترکیب‌ اضافه کنید. حالا سالادتان را برای مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. اگر بعد از سرد شدن دوست داشتید هر اندازه که می‌خواهید از ادویه‌هایتان به آن اضافه کنید. اگر سالادتان زیادی خشک‌شده بود، خامه بیشتری به آن اضافه کنید. در نهایت، قبل از سرو کردن می‌توانید روی آن را با تخم‌مرغ آبپز، گوجه‌فرنگی و کاهو تزئین کنید.

این غذا چند کالری دارد؟

این سالاد دارای 1410 کیلوکالری انرژی است. بنابراین اگر آن را به 4 قسمت تقسیم کنید هر قسمت تقریبا دارای 350 کیلوکالری انرژی خواهد بود.

سیب‌زمینی؛ منبع انرژی

سیب‌زمینی به دلیل کربوهیدراتی که دارد از جمله مواد غذایی پرانر‍ژی است بنابراین خوردن آن به خصوص برای ورزشکاران حرفه‌ای، توصیه می‌شود. جالب است بدانید که هضم آسان نیز از دیگر مزایای این ماده غذایی بوده بنابراین کسانی که سیستم گوارشی آزرده‌ای دارند نیز به راحتی می‌توانند با خوردن آن انرژی مورد نیازشان را تأمین کنند. نکته دیگر درباره این ماده غذایی پتاسیم آن است به این ترتیب که با خوردن یک سیب‌زمینی 90 گرمی 300 میلی‌گرم پتاسیم تامین می‌شود و چون این غله سدیم کمی نیز دارد بنابراین گزینه‌ای مناسب خواهد بود. برای کسانی که مبتلا به فشار خون هستند. لازم به یادآوری ست که با خوردن یک سیب‌زمینی متوسط 80 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد و این به معنای دریافت یک واحد نان و غلات است.

تخم‌مرغ؛ منبع کلسیم

اولین و مهم‌ترین مزیت خوردن تخم‌مرغ دریافت پروتیینی است که به نظر می‌رسد تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن را دارد. با خوردن یک عدد تخم‌مرغ 100 کیلوکالری انرژی نیز تأمین خواهد شد که باید در کل انرژی روزانه در نظر گرفته ‌شود تا چاقی حاصل نشود. اما از دیگر مزایای تخم‌مرغ، تامین ویتامین D و B12 است به‌طوری که با خوردن یک عدد تخم‌مرغ 2 میلی‌گرم ویتامین D و 3 میلی‌گرم ویتامین B12 به بدن می‌رسد. علاوه بر اینها تخم‌مرغ منبع مناسبی از کلسیم نیز هست (57 میلی‌گرم در هر عدد تخم‌مرغ) و توام شدن این دو ماده مغذی با هم جذب کلسیم را بالاتر نیز خواهد برد. بنابراین کسانی که شیر و لبنیات کمتر می‌خورند، در معرض بیماری پوکی استخوان هستند و حتی کودکان و نوجوانان می‌توانند از این ماده غذایی برای تأمین کلسیم مورد نیازشان استفاده کنند.

خامه؛ بمب انرژی

خامه در خانواده چربی‌‌ها جای می‌گیرد و همان طور که یک قاشق مرباخوری روغن از هر نوعی یک واحد چربی به حساب می‌آید، یک قاشق مرباخوری خامه نیز یک واحد چربی محسوب‌شده و دارای 45 کیلوکالری انرژی است. البته برخی افراد به اشتباه خامه را در خانواده لبنیات دانسته و آن را تأمین‌کننده کلسیم مورد نیازشان در نظر می‌گیرند در حالی که هر قدر چربی بیشتری در محصول لبنی باشد از آن طرف از مقدار کلسیم کاسته خواهد شد پس تنها خامه را تأمین‌کننده انرژی و تا حدودی ویتامین A می‌توان در نظر گرفت. بنابراین خوردن آن به کسانی که کمبود وزن دارند و نیاز به انرژی در آنها بالاست (مثل کودکان و نوجوانان) توصیه می‌شود.
سالاد فقط سالاد سیب‌زمینی

اگر لاغر هستید

از آنجایی که شما به غذاهای پرکالری و مغذی نیاز دارید، می‌توان سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی، ذرت و هویج را نیز به آن بیافزایید تا میزان کالری دریافتی و ارزش تغذیه‌ای وعده‌تان بیشتر هم بشود.

اگر چربی خون دارید

بهتر است دور خامه و سس مایونز را قلم گرفته و به جای خامه، روغن زیتون و به جای سس مایونز از ماست استفاده کنید. در ضمن، به جای سیب‌زمینی میزان سبزی‌ها را در این سالاد افزایش دهید.

اگر یبوست دارید

به کار بردن سبزی‌های برگ سبز تیره، انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و فلفل دلمه‌ای می‌تواند فیبر این غذا را افزایش دهد و به شما در بهبود خشکی مزاج‌تان کمک کنند.
منبع مقاله: هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.