صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی

سیّد بن طاووس و مصباح کفعمی نقل کرده اند که از طرف وجود مقدّس حضرت بقیّة الله فی الارضین ارواحنا له الفداء صلواتی به افتخار ابوالحسن ضرّاب اصفهانی شرف صدور یافته است. این صلوات در زمان غیبت کبری در عصر
دوشنبه، 23 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی

نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی




 
-سیّد بن طاووس و مصباح کفعمی نقل کرده اند که از طرف وجود مقدّس حضرت بقیّة الله فی الارضین ارواحنا له الفداء صلواتی به افتخار ابوالحسن ضرّاب اصفهانی شرف صدور یافته است. این صلوات در زمان غیبت کبری در عصر روزهای جمعه خوانده می شود. اینک متن صلوات و ترجمه آن به نظر خوانندگان می رسد:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد سید المرسلین و خاتم النبیین و حجة رب العالمین المنتجب فی المیثاق المصطفی فی الضلال المطهر من کل آفة البریء من کل عیب المؤمل للنجاة المرتجی للشفاعة المفوض الیه دین الله اللهم شرف بنیانه و عظم برهانه افلج حجته و ارفع درجته و أضیء نوره و بیض وجهه واعطه الفضل و الفضیلة
خداوندا! بر محمّد سرور فرستادگانت درود فرست؛ بر کسی که خاتم پیامبران و حجّت تو بر همه مخلوقات و برگزیده ات در روز عهد و میثاق(1) و پاک و پاکیزه از هر گونه عیب ونقص است؛ بر کسی که از طرف ذات مقدّس تو برای رهایی خلق انتخاب شده است و تو دین خود را به او سپرده ای. پروردگارا!
و المنزلة و الوسیلة و الدرجة الرفیعة و ابعثه مقاماً محموداً یغبطه به الاولون و الآخرون و صل علی امیرالمؤمنین و وارث المرسلین و قائد الغر المحجلین و سید الوصیین و حجة رب العالمین و صل علی الحسن بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة‌ رب العالمین و صل علی الحسین بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة‌ رب العالمین و صل علی علی بن الحسین امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة ‌رب العالمین و صل علی محمد بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صلی علی جعفر بن محمد امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی موسی بن جعفر امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین وصل علی علی بن موسی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی محمد بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی علی بن محمد امام
شرافت برهان و عظمت او را ابدی و براهین اقامه شده از سوی آن حضرت را آشکار و نور وجودش را روشن تر و جمال پر فروغش را نورانی تر فرما.
-کنایه است از فرا گرفتن تعلیمات عالیه آن سرور در سراسر جهان هستی، و البتّه این موضوع در ظهور حضرت مهدی، عجّل الله تعالی فرجه، مصداق پیدا خواهد کرد، ان شاءالله.
خداوندا! تمام کمالات و مقام منزلت و شفاعت و وسیله بودن برای نجات و دستگیری بندگانت را از جانب خود به او عطا کن و مقام وی را بالاتر نموده به مقام محمود برسان(2)؛ مقامی که تمام خلایق و همه بندگان صالح و انبیاء و اولیاء و صدّیقین بدان غبطه خوردند. [بارخدایا!] بر پیشوای اهل ایمان [علیّ بن ابی طالب(ع)] که وارث همه فرستادگان تو و حجّت و نماینده ی ذات پاک تو و سرور همه فرستادگان و اوصیای تو است، درود فرست. [خداوندا!] بر حسن بن علی [علیه السلام] که او نیز مانند پدرش رهبر اهل تقوی و یقین و حجّت تو بر همه خلایق است، درود فرست. [خداوندا!] بر حسین بن علی [علیه السلام] که پیشوای مؤمنان و حجّت بالغه تو در روی زمین است، درود فرست. [خدایا!] بر علیّ بن حسین [علیه السلام] که او نیز پیشوای اهل ایمان و حجّت حق در زمین است، درود فرست. [بارخدایا!] بر محمّد بن علی [علیه السلام]‌ رهبر اهل ایمان و وارث همه پیامبران و حجّت تو که پرورش دهنده و خالق همه مخلوقاتی و درود فرست. [آفریدگارا!] بر جعفر بن محمّد، [علیه السلام] پیشوای اهل تقوی و وارث پیامبران و حجّت تو در زمین، درود فرست. [خداوندا!] بر موسی بن جعفر [علیه السلام] پیشوای مؤمنان و وارث همه پیامبران و حجّت بالغه ی تو در زمین، درود فرست. [پروردگارا!] بر علیّ بن موسی [علیه السلام] رهبر اهل ایمان و وارث و حجّت تو در زمین، درود فرست. [خداوندا!] بر محمّد بن علی [علیه السلام] که پیشوای مؤمنان و جانشین تو در زمین است و درود فرست. [پروردگارا!] بر علیّ بن محمّد که حجّت تو و امام اهل ایمان
المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی الحسن بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی الحجة المنتظر الخلف القائم الهادی المهدی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین.
اللهم صل علی محمد و اهل بیته الأئمة الهادین المهدیین العلماء الصادقین الابرار المتقین دعائم دینک و ارکان توحیدک و تراجمة وحیک و حججک علی خلقک و خلفائک فی ارضک، الذین اخترتهم لنفسک و اصطفیتهم علی عبادک و ارتضیتهم لدینک و خصصتهم بمعرفتک و جللتهم بکرامتک و غشیتهم برحمتک و ربیتهم بنعمتک و غذیتهم بحکمتک و البستهم نورک و رفعتهم فی ملکوتک و حففتهم بملائکتک و شرفتهم بنبیک صلواتک علیه و آله.
اللهم صل علی محمد و علیهم صلوة زاکیة نامیة کثیرة دائمة طیبة لا یحیط بها الا انت و لا یسعها الا علمک ولا یحصیها احد غیرک.
اللهم و صل علی ولیک المحیی سنتک القائم بامرک الداعی الیک الدلیل علیک و حجتک علی خلقک و خلیفتک فی ارضک و شاهدک علی عبادک.
و وارث همه فرستادگان تو است درود فرست. [خداوندا!] بر حسن بن علی [علیه السلام] که امام مؤمنان و وارث همه پیامبران و حجّت تو است، درود فرست. [بارخدایا!] به امام مؤمنان و وارث همه پیامبران و حجّت تو است، درود فرست. ‍[بارخدایا!] به امام هدایت کننده ی بعد از پدرش حضرت مهدی [عجّل الله فرجه الشّریف] که پیشوای اهل ایمان و وارث همه پیامبران و حجّت بالغه تو در روی زمین است، درود فرست.
خداوندا! بر محمد و آل او که هدایت کننده بندگان تو و دانشمندان راستگو و نیکوکار و پرهیزگار روی زمین هستند درود فرست. [بار خدایا!] اینان ستونهای دین تو و ارکان عالم توحید و مترجم وحی تو و حجّت و جانشینان تو در روی زمین اند. [خداوندا!]‌ محمّد و آل او کسانی هستند که آنها را برای خودت اختیار کرده ای و از میان بندگان تو و برای دین تو برگزیده شده اند و آنها را به شناسایی و معرفت ذات پاکت مخصوص گردانیدی و به لطف و کَرَمت به آنها جلالت بخشیدی و در دریای رحمتت آنان را غوطه ور ساختی و به نعمت خاصّ خودت آنها را پرورش دادی و به وسیله حکمت خود آنها را تغذیه فرمودی و از نور وجود خویش آنها را پوشاندی و مقام آنان را در ملکوت خود رفیع گردانیدی و به وسیله وجود مقدّس حبیب خود آنها را مفتخر و سربلند قرار دادی.
-خواننده عزیز! خاندانی که رهبری خلق جهان را به عهده دارند باید از نعمت مخصوص تربیت خداوندی بهره مند باشند تا مرکز تجلّی صفات مطلقه الهی گردند.
خداوندا! بر محمد و آل او درود فرست؛ درودی که پاکیزه و پیوسته در فزونی باشد و غیر از تو کسی نتواند آن را احصا نماید و غیر از علم بی نهایت تو کس دیگری نمی تواند آن را بفهمد.
خداوندا! بر نماینده ی عزیزت [بقیّةالله فی الارضین] درود بفرست؛ آن نماینده ای که سنت و احکام تو را زنده می سازد و به امر تو قیام می کند و بندگان را به ایمان فرا می خواند و راهنمای بندگان به سوی تو و حجّت تو بر خلایق و جانشین تو در روی زمین و شاهد بر بندگان تو است.
اللهم اعز نصره و مده فی عمره و زین الارض بطول بقائه
اللهم اکفه بغی الحاسدین و اعذه من شر الکائدین و ازجر عنه ارادة الظالمین و خلصه من ایدی الجبارین(3).
خداوندا! به او عزّت با پیروزی عطا کن و عمر او را پر برکت و طولانی قرار ده.
خداوندا! کره زمین را به وجود مبارکش مزیّن و پرنور فرما و وجود عزیزش را از شرّ حسودان در پناه خودت حفظ کن و وی را از شرّ مکّاران در کنف حمایت خود قرار ده و از سوءِ قصد ستمکاران دورش بدار و از چنگال ستمگرانش رهایی بخش.
-خواننده گرامی! بدین ترتیب وجود عزیز حضرت مهدی، امام زمان، روحی له الفداء و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف، در زندان هستند. آری، زندان غیبت. همگی از خداوند کریم بخواهیم که هرچه زودتر حضرتش را از زندان نجات مرحمت فرماید. ان شاء الله.

پی نوشت ها :

1-ممکن است اشاره به عالم ذرّ باشد.
2-اشاره به مقام ویژه حضرت خاتم الانبیاء(ص).
3-البلد الامین، ص 120.

منبع: خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.