تحلیل پیام نوروزی مقام معظم رهبری در مورد سال حماسه سیاسی و اقتصادی

رهبر معظم انقلاب اسلامی با نامگذاری سال 92 به عنوان سال« حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی »، چشم‌انداز سال جدید را امیدوارانه و همراه با حضور جهادی ملت ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی توصیف کردند.
شنبه، 3 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحلیل پیام نوروزی مقام معظم رهبری در مورد سال حماسه سیاسی و اقتصادی

تحلیل پیام نوروزی مقام معظم رهبری در مورد سال حماسه سیاسی و اقتصادی

 

 

 

 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی با نامگذاری سال 92 به عنوان سال« حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی »، چشم‌انداز سال جدید را امیدوارانه و همراه با حضور جهادی ملت ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی توصیف کردند.

ایشان در بخشی از پیام نوروزی خود تاکید کردند: لازم است که هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد.
در عرصه‌ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، یک مسئله‌ی بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمی رسد. خوشبختانه در نیمه‌ی دوم سال 91 سیاست های تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد ــ یعنی در واقع این کار ریل‌گذاری شد ــ که بر اساس آن، مجلس و دولت می توانند برنامه‌ریزی کنند و حرکت خوبی را آغاز کنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتکار پیش بروند.

در سخنان رهبر معظم انقلاب، این نکته اساسی که مورد تاکید اقتصاد دانان است وجود دارد که موضوع تولید ملی، یک امر بلندمدت است و سیاست های حمایتی، و فضای کسب وکار لازم برای آن، برای چند سال باید ادامه یابد.
به عبارت دیگر، وقتی قانون حمایت از تولید ملی داریم، این قانون قرار نیست فقط برای چند سال که در تحریم هستیم یا مشکل ارزی داریم ادامه یابد، و بعد از این که درآمد ارزی حاصل از نفت افزایش یافت و محدودیت ها و افزایش هزینه های تولید حاصل از تحریم، برطرف شد، دوباره به مسیر رشد واردات و رهاسازی تولید ملی برگردیم.
بلکه باید توجه داشته باشیم که سیاست های حمایت از تولید و سیاست های مکمل برای حمایت از تولید و اشتغال ملی، باید چند سال پشت سرهم ادامه یابد تا این اطمینان و اعتماد را به سرمایه گذار و تولید کننده بدهد که می تواند سرمایه گذاری کند و سازو کار تولید را فراهم کند تا کالای ایرانی به بازار عرضه شود و با واردات کالای چینی و خارجی رقابت کند و مورد حمایت مصرف کننده ایرانی و صادر کننده ایرانی باشد تا سرانجام زمینه شکوفایی تولید داخلی را مانند کشورهای صنعتی، فراهم آورد.
نکته مهم دیگری که در این زمینه در پیام مقام معظم رهبری وجود دارد، موضوع جهاد سیاسی و حضور در انتخابات برای تشکیل دولت جدید است تا برنامه اجرایی کشور برای چهارساله یا هشت ساله آینده شکل بگیرد و با فشارها و تحریم های دشمنان مقابله شود.
ایشان تاکید کردند که در زمینه‌ی امور سیاسی، کار بزرگ سال 92، انتخابات ریاست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می کند.
این نکته نشان می دهد که دولت آینده، باید مسیر حمایت از تولید ملی و تقویت بنیان های تولید و اشتغال ملی را تقویت کند و حرکتی که امسال آغاز شده و قانون تولید ملی شکل گرفته است باید حداقل در چهارسال آینده ادامه یابد تا سرمایه گذاری، تولید، اشتغال، بهبود کیفیت کالای ایرانی، رشد تقاضا و تمایل مصرف کننده ایرانی و بازار صادراتی، را شاهد باشیم و در شرایط بالا رفتن نرخ ارز و کاهش واردات، تولید ایرانی بتواند آینده ای درخشان و مطمئن برای خود پیش رو داشته باشد.
براین اساس، دولت آینده، با هر نگاه سیاسی، چه اصول گرا چه غیر اصولگرا، باید رویکرد حمایت از تولید ملی داشته باشد، زیرا در شرایط تداوم تحریم ها و فشار دشمن، تداوم تورم و رشد نرخ ارز و کاهش درآمد نفت، و اثرات ضعف مدیریت اقتصاد کشور در 8 سال گذشته، باید مجموعه ای از سیاست های مکمل تولید ملی و ابزارهای اثرگذار را شاهد باشیم که حداقل در یک دوره 4 ساله دولت آینده، ادامه یابد و با ثبات و مستمر باشد تا علامت درست و منطقی به عوامل تولید از کارگر و سرمایه گذار و مواد اولیه و... بدهد تا سمت و جهت شکوفایی اقتصاد را پیگیری کنند.
برای چنین منظوری، دولت آینده باید با اعتقاد به تولید گرایی و تامین نیازها از داخل، و کاهش واردات و تامین مخارج کشور با درآمد ارزی موجود، باید پایدار و استوار باشد و بخش های اقتصادی ومردم نیز با روحیه جهادی و حماسه ساز در عرصه سیاست و اقتصاد، ایستادگی کنند تا کار رونق تولید و اشتغال پیش برود و با تکیه بر توان داخلی نیازها را تامین کنیم.
چنین روند و روحیه حماسی، قطعاً به ثبات سیاست های مکمل و اثرگذار نیاز دارد. یکی از مهم ترین این سیاست ها، قیمت گذاری درست است. زیرا اگر قیمت گذاری منطقی باشد، هر چند در ابتدا گرانی موجب فشار بر مصرف و تولید می شود اما به تدریج تولید کننده به خاطر سود موجود در بازار، سرمایه گذاری و تولید را افزایش می دهد، کار بیشتری ایجاد خواهد شد و درآمد و حقوق و دستمزد، موجب رشد تقاضا و اشتغال می شود و مصرف را بالا می برد و در نهایت، بازار با افزایش عرضه کالا، به تعادل نسبی نزدیک می شود و کشور براساس نیازها و تلاش و کار وسرمایه خود، مشکلات را کاهش می دهد.
اما اگر قرار باشد که قیمت ها کنترل شوند و مانند 8 سال گذشته، نرخ ارز و کالا غیر واقعی و پایین باشد و واردات روبه افزایش باشد نتیجه ای جز وابستگی بیشتر و کاهش تولید و اشتغال نخواهد داشت.
لذا حال که در دوسال گذشته، شاهد افزایش قیمت ها و تورم بوده ایم باید این شرایط را به فرصت رشد تولید وسرمایه گذاری تبدیل کنیم و همان طور که مقام رهبری اشاره کرده اند، مردم ایران از این فرصت تحریم ها و فشار دشمن بهره برده اند و آن را به فرصت و ورزیدگی تبدیل کردند.
چنین روحیه ای که در تفکر رهبران کشور و مردم ایران قرار دارد باید ادامه یابد، و دولت جدید شرایط آن را فراهم کند.
مطمئناً ملت ایران همان طور که در جنگ، در طول تاریخ، و در دوره سازندگی خود را نشان داده، در دوره تحریم، نیز آزمونی دیگر را با سربلندی پشت سر خواهد گذاشت و از این فرصت تاریخی برای ورزیده شدن وقوی شدن خود و اقتصاد استفاده خواهد کرد.
مقام معظم رهبری با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در سال گذشته به ویژه در مواجهه اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم‌انداز سال 92 را امیدوارانه و همراه با پیشرفت و تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند و تاکید کردند: با این نگاه، سال 92 را  سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی نامگذاری می کنیم. در عرصه‌ی اقتصاد، گفتند و تصریح کردند که میخواهند ملت ایران را به‌وسیله‌ی تحریم فلج کنند؛ اما نتوانستند ملت ایران را فلج کنند و ما در میدانهای مختلف، به توفیق الهی و به فضل پروردگار، به پیشرفتهای زیادی دست پیدا کردیم.
در زمینه‌ی اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشکلاتی ایجاد شد؛ بخصوص که اشکالاتی هم در داخل وجود داشت؛ برخی از کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها انجام گرفت که به نقشه‌های دشمن کمک کرد؛ لیکن در مجموع، حرکت مجموعه‌ی نظام و مجموعه‌ی مردم، یک حرکت رو به جلو بوده است و ان‌شاءالله آثار و نتائج این ورزیدگی را در آینده خواهیم دید.
براساس سخنان مقام رهبری، آن چه باید در دولت آینده بیش از هر چیز مورد توجه باشد این نکته است که اشکالات و ضعف مدیریت ادامه نیابد و سهل انگاری و کوتاهی از دولت و مسوولان را شاهد نباشیم. زیرا هر گونه ضعف مدیریت، مسیر رشد تولید را کند خواهد کرد.
لذا باید دولتی و مدیرانی انتخاب شوند که به بهانه تحریم، کوتاهی خود را توجیه نکنند و اعتقاد داشته باشند که می توان با مدیریت و تلاش مردم و روحیه جهادی همان طور که مقام رهبری تاکید کردند، از دوره تحریم عبور کنیم و تولید ملی را تقویت کنیم.
مقام معظم رهبری با توجه به یاس دشمنان تاکید کردند: در عرصه‌ی سیاست، از یک جهت همت آنها این بود که ملت ایران را منزوی کنند، از جهت دیگر ملت ایران را دچار دودلی و تردید کنند؛ همت آنها را کوتاه و ضعیف کنند. درست عکس این عمل شد؛ در واقع عکس این اتفاق افتاد. در زمینه‌ی انزوای ملت ایران، نه فقط نتوانستند سیاست های بین‌المللی و منطقی ما را محدود کنند، بلکه حتّی نمونه‌هائی از قبیل اجلاس جنبش غیر متعهدها با حضور تعداد کثیری از سران و مسئولان کشورهای جهان در تهران تشکیل شد و عکس آنچه را که دشمنان ما میخواستند، رقم زد و نشان داد که جمهوری اسلامی نه فقط منزوی نیست، بلکه در دنیا با چشم تکریم و احترام به جمهوری اسلامی و به ایران اسلامی و به ملت عزیز ما نگریسته می شود.
سال 92 برابر چشم‌انداز امیدوارانه‌ای که به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان برای ما ترسیم شده است، سال پیشرفت و تحرک و ورزیدگی ملت ایران خواهد بود؛ نه به این معنا که دشمنیِ دشمنان کاسته خواهد شد، بلکه به این معنا که آمادگی ملت ایران بیشتر و حضور او مؤثرتر و سازندگی آینده‌ی این ملت به دست خودشان و با همتِ با کفایت خودشان ان‌شاءالله بهتر و امیدبخش‌تر خواهد شد.
براساس این سخنان رهبر معظم انقلاب، باید توجه داشته باشیم که دو سال است که مسیر تحریم ها با وجود افزایش فشار دشمنان به پیش برده ایم و هر روز راهکار بهتری برای عبور از مشکلات و دورزدن تحریم ها و تقویت اقتصاد داخلی و رشد صادرات و پیشرفت ها شاهد بوده ایم.
لذا چهار سال آینده می تواند فرصت شکوفایی اقتصاد ایران، تقویت استقلال سیاسی سه دهه گذشته، و رشد تولید و اشتغال ملی باشد و اگرروحیه جهادی اقتصادی و سیاسی کشور در سال جاری ادامه یابد، تشکیل دولت و شرایطی را شاهد خواهیم بود که با وحدت مردم، به بهبود فضای کسب و کار و زندگی کمک خواهد کرد و در فضای سیاسی نیز پاسخی دندان شکن به دشمنان خواهد داد.
براین اساس، سال 1392 سال مهمی در تاریخ ایران خواهد بود زیرا در سخت ترین شرایطی که دشمن تصور کرده است، ملت ایران ورزیده تر و چابک تر و آماده تر از همیشه با روحیه جهادی، سیاست و اقتصاد را تقویت خواهد کرد و دولتی متناسب با نیاز کشور را بر سرکار خواهد آورد تا زمینه تقویت تولید ملی را فراهم آورد...

منبع: بولتن نیوز

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.