با درس گرفتن از گذشته، حماسه سیاسی و اقتصادی را رقم بزنیم

سال جدید آمد و مثل همیشه، بیانات رهبر انقلاب در آغازین لحظات سال نو راهبردی‌ست برای ما که می‌خواهیم در کوران حوادث مختلف آینده، راه را از چاه تشخیص دهیم. در بیانات نوروزی ایشان، سه موضوع اساسی به چشم می‌خورد که
شنبه، 3 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با درس گرفتن از گذشته، حماسه سیاسی و اقتصادی را رقم بزنیم

با درس گرفتن از گذشته، حماسه سیاسی و اقتصادی را رقم بزنیم

 

 

 

 

 

سال جدید آمد و مثل همیشه، بیانات رهبر انقلاب در آغازین لحظات سال نو راهبردی‌ست برای ما که می‌خواهیم در کوران حوادث مختلف آینده، راه را از چاه تشخیص دهیم. در بیانات نوروزی ایشان، سه موضوع اساسی به چشم می‌خورد که لازم است به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
اولین موضوع مورد اشاره‌ی ایشان، تأکید به تکریم ایام شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است. همان طور که مستحضرید، از پنجم فروردین امسال فاطمیه شروع می‌شود. از قضا در آخرین روزهای امسال نیز، دوباره شاهد این روزهای عزیز خواهیم بود. به عبارت دیگر، سال 92 با گرامی داشت روزهای شهادت مادر دو جهان آغاز شده و با همین مناسبت به پایان می‌رسد.

این تطابق قطعاً برای ما ایرانی‌ها یک امتحان الهی‌ست. امتحانی که لازم است در آن مثل چند سال پیش که شاهد تداخل نوروز و عاشورا بودیم، ارزش‌های دینی‌مان را بر هر چیزی محترم و مقدم بشماریم. توجه به این نکته شاید جالب باشد که رهبر انقلاب در جایی فرموده بودند که من رزق هر ساله‌ی مملکت را در شب‌های عزاداری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از خدا می‌گیریم.
رزقی که اگر به هر شکلی توسط خداوند مقدر شود، براساس آیات و روایات محکمی که در این خصوص وجود دارد، توسط خود خداوند عطا شده و همان کسی که تعیین کننده‌ی اندازه‌ی رزق ماست، خودش هم اسباب رسیدنش‌ را فراهم می‌کند، حتی اگر همه‌ی دنیا مانع شوند. اهمیت این نکته وقتی معلوم می‌شود که موضوع فوق را با دغدغه‌ی اساسی سال گذشته‌ی مردم که همانا تأمین معاش بود، مرتبط بدانیم.
سال 91 سالی بود که با توجه به تحریم‌های سنگین دولت استعمارگر امریکا و یکسری بی‌تدبیری‌های داخلی، معاش مردم به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و بنابر اعتراف معاون اول رئیس جمهور در آخرین روزهای سال گدشته، قدرت خرید حقوق بگیران نصف شد. این مسئله به احتمال زیاد در سال جدید نیز دامن‌گیر ما خواهد بود و قدرت خرید مردم، مهمترین معضل دولت‌مردان است.
به همین دلیل، رویکرد اقتصادی موجود در پیام‌های نوروزی چند ساله‌ی اخیر رهبر معظم انقلاب در سال جدید نیز با عنوان « حماسه اقتصادی » تکرار شد. در اینجا باید دقت کنیم که هر نوع برنامه‌ریزی اقتصادی و مدیریت منابع برای تحقق بخشیدن به امر حماسه اقتصادی جای خودش لازم و واجب، اما توجه به ابعاد دینی و اعتقادی موجود در ادبیات دینی ما که جزء محکمات مذهب ما محسوب می‌شوند نیز ضروری می‌نماید.
در کنار موضوع حماسه‌ی اقتصادی به عنوان بخشی از دومین موضوع مورد بحث رهبر معظم انقلاب، موضوع « حماسه سیاسی» نیز در بیانات ایشان وجود داشت. مسئله‌ی انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، مهمترین عرصه‌ی تبلور این حماسه است. اما آنچه که باعث می‌شود این حماسه عملی شود، توجه به دو امر شور و شعور سیاسی در انتخابات آتی‌ست.
همه‌ی ما باید توجه داشته باشیم که از یکسو، با حضور موثر خود در روند انتخابات، گرمابخش این آزمون سیاسی باشیم تا آنهایی را که بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند مأیوس کرده و بینی‌شان را به خاک بمالیم و از سوی دیگر، سعی کنیم تا با فراگیری و استفاده‌ی ملاک‌های انتخاب یک رئیس جمهور اصلح، فردی را به مسند دومین شخص مملکت بنشانیم که شایسته‌ی این جایگاه باشد.
اما سومین موضوعی که در پیام نوروزی رهبر انقلاب به چشم می‌خورد، ریشه‌یابی مشکلات سال گذشته بود. ایشان از یک سو به عوامل خارجی این مشکلات اشاره کرده و وجود آنها را اعلام می‌کنند و از سوی دیگر، عوامل داخلی معضلات سال 91 را نیز دخیل دانسته و توجه ما را به آنها جلب می‌نمایند. به عبارت دیگر، در تحلیل رهبر انقلاب و بر خلاف تحلیل بعضی‌ها، نه باید تنها به مشکلات داخلی توجه کرد و نه باید صرفاً به عوامل خارجی بسنده نمود.
به عبارت دیگر، داشتن نگاه جامع به عوامل بروز معضلات سیاسی و اقتصادی در سال 91 است که ما را در رفع آنها کمک می‌کند. ولی در این میان باید توجه داشت که عوامل خارجی مشکلات همیشه بوده و همیشه هم در بالاترین حد خود بوده. آنچه باعث می‌شود که این عوامل کاری‌تر شوند، آلترناتیوهای داخلی‌ست. به همین دلیل است که بزرگان ما فرموده‌اند: درون را بساز، بیرون خودش ساخته می‌شود.
قطعاً توضیح و تشریح پیام رهبر انقلاب در این فرصت اندک کامل نخواهد بود. امیدواریم که در این سال جدید، تبیین بیانات رهبر انقلاب تبدیل به یکی از مهمترین دل مشغولی‌های اهل قلم شده تا زمینه برای تحقق اهداف سالانه‌ی مملکت فراهم گردد. ان شاء الله

منبع: بولتن نیوز

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.