درباره سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

حماسه رکن اصلی و کلید واژه اصلی پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال 1392 است. در واقع نگاه اصلی رهبر معظم انقلاب در سال جدید ایجاد یک حرکت عظیم در دو حوزه اقتصاد و سیاست می باشد.
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
درباره سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

 

نویسنده: یوسف قاضی زاده




 
"حماسه" رکن اصلی و کلید واژه اصلی پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال 1392 است. در واقع نگاه اصلی رهبر معظم انقلاب در سال جدید ایجاد یک حرکت عظیم در دو حوزه "اقتصاد" و "سیاست" می باشد. کلمه حماسه در لغت گونه‌ای از آثار است که به توصیف اعمال پهلوانی و افتخارات و بزرگی‌های ملی یا فردی می‌پردازد. حماسه همواره با شگفتی و حوادث خارق العاده روبرو است. در واقع، چشم انداز آینده نظام و کشور در سال آینده از نگاه رهبر معظم انقلاب ایجاد افتخار آفرینی و انجام حرکت های عظیم و تاثیر گذار در حوزه های اقتصاد و سیاست همراه است.
رویکرد حماسی بدین معناست که صرف یک حرکت معمول و عادی در حوزه های مزبور کفایت نکرده و لازم است با انرژی بیشتر اقدامات لازم در دو حوزه اقتصاد و سیاست انجام شود. البته می بایست به این امر توجه کرد که در این حماسه هیچ شخص یا قهرمان فردی نمی تواند متکفل امر شود، بلکه این حماسه آفرینی به آحاد ملت مرتبط است و تک تک مردم ایران قهرمانان این حماسه خواهند بود.
مهم ترین نکته در حوزه اقتصاد تداوم و تاکید بیشتر بر تولید ملی است. اگر چه سال گذشته سال تولید ملی بود و می بایست به عنوان شعار اصلی سال به امر تولید ملی توجه بیشتری می شد، اما با توجه به برخی سوء مدیریت ها، ضعف دربرنامه ریزی ها و دشمنی غرب و تحریم ها برخی نواقص در این حوزه بروز نمود. البته حمایت از تولید ملی صرفاً یک امر یک ساله نیست. بلکه می تواند یک سال به عنوان زمینه اصلی حمایت از تولید ملی در امر سیاست گذاری و قانون گذاری مد نظر قرار گیرد. اما در سال های بعد به این امر به شکل عملی توجه گردد. بر همین مبنا است که رهبر معظم انقلاب فرمودند:
«در عرصه‌ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، یک مسئله‌ی بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمی رسد. خوشبختانه در نیمه‌ی دوم سال 91 سیاست های تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد -یعنی در واقع این کار ریل‌گذاری شد- که بر اساس آن، مجلس و دولت می توانند برنامه‌ریزی کنند و حرکت خوبی را آغاز کنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتکار پیش بروند.»
لذا مساله اصلی برای دولت فعلی به شکل کوتاه مدت و به شکل اساسی برای دولت آینده ایجاد زمینه های تسهیل تولید ملی و رشد آن در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش آثار تحریم ها است.
حوزه دوم مورد بحث عرصه سیاست است. سال آینده سال انتخابات ریاست جمهوری است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند:
«در زمینه‌ی امور سیاسی، کار بزرگ سال 92، انتخابات ریاست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میکند. ان‌شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند»
برای ایجاد حماسه انتخاباتی، پیش زمینه ها و شرایط مختلفی مورد نیاز است. وجود فضای رقابتی سالم، رعایت اخلاق انتخاباتی و وجود نامزدهای متنوع با برنامه های مختلف و کارآمد میل به مشارکت در میان مردم را بالاتر خواهد برد و حضور حماسی آنها را در پی خواهد داشت. در جریانات پس از انتخابات سال 1388 و حوادث تلخ پس از آن و سوء استفاده فتنه گران و رسانه های بیگانه، چشم های رسانه ها و افکار عمومی به این انتخابات دوخته شده است. مسلماً با حضور گسترده و عظیم مردم، دولتی با پشتوانه بالا را به وجود آمده که دربرابر دول غربی در جریان مذاکرات اتمی با دست بالا حضور خواهد یافت. به علاوه حضور حماسی مردم به افکار عمومی جهان نشان می دهد، ساز و کارهای مردم سالاری دینی با بالندگی می تواند تداوم یافته و جمهوریت را در عین اسلامیت عینیت بخشد.
نکته مهم در زمینه ایجاد حرکت حماسی روحیه جهادی است. حضرت آیت الله خامنه ای در باره اهمیت روحیه جهادی چنین فرمودند:
«البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدان ها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید.»
بر این اساس برای تحقق سال « حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی » صرفاً برنامه ریزی و عمل دست اندرکاران دولتی و قانون گذار کفایت نمی کند. بلکه می بایست برای ایجاد این حماسه زمینه حضور فعالانه، مشارکت گرایانه، پرشور و واقعی مردم در دو حوزه اقتصاد و سیاست فراهم گردد.
منبع: سایت حرف آخر



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.