رمزهای ماسونی

ماسون ها اهمیّت زیادی به راز و رمز قائل اند. رمزی که به ظاهر معنی خاصی ندارد از نظر آنان حامل مفاهیم زیادی است. ماسون ها با زبانی که هر کس قادر به فهم و درک معنی خاص آن نمی باشد. مطالب را به همدیگر تفهیم...
دوشنبه، 6 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رمزهای ماسونی
 رمزهای ماسونی






 
ماسون ها اهمیّت زیادی به راز و رمز قائل اند. رمزی که به ظاهر معنی خاصی ندارد از نظر آنان حامل مفاهیم زیادی است. ماسون ها با زبانی که هر کس قادر به فهم و درک معنی خاص آن نمی باشد. مطالب را به همدیگر تفهیم می نمایند. در بررسی رمزهای ماسونی (از نظر شکل، شماره یا رنگ) به الگوهای زیادی که از تورات تحریف شده گرفته شده، بر می خوریم.
برای ریشه یابی و تحقیق رموز و سمبل های ماسونی از کتاب «لاسمبولیک ماسونیک» نوشته ی ژول بوخر و ترجمه آن کتاب «شاگرد کمک استاد، استاد» بخش هایی اخذ گردیده است. سمبل باشگاه های لانیز و روتاری که با فراماسونری ارتباط نزدیک دارند نیز در این بخش بررسی می شود:

1- ستون های B,J=

اول پادشاهان باب 7 آیه 21:
«و ستون ها را در رواق هیکل برپا نمود و ستون سمت راست را بر پا نموده نام آن را یاکین نهاد پس ستون چپ را برپا نموده آن را بوعز نامید.»
دو ستون گفته شده در تورات، یکی از سمبل های متهم ماسون ها بشمار می رود. حروف J,B نشانه های اهداف ماسون ها، به مفهوم «تشکل نیرومند، سیاست ازدیاد و تکثیر در سطح جهانی» است.
اول پادشاهان، باب 7 آیه 15:
« و دو ستون برنج ریخت.»
« به معبدمان وارد شده به استاد محترممان که در میان دو ستون با ابهت و وقار خاصی ایستاده است سلام کنیم ستونهای J,B ... در آیه 21 باب 7 کتاب اول پادشاهان کتاب مقدس تورات کلماتی یاکین و بوغز به معنی «تأسیس با قدرت» آمده است. استاد اعظم اوسوالد ویرث چنین می گوید: اگر کلمات یاکین و بوغز برعکس خوانده شوند به شکل NIKAj و ZAOBدر می آیند. این مسئله برای مخفی نگهداشتن اسرار به صورت قاعده ای در تمام مرام های سرّی مرسوم است. [افکار سری یهود] در صورتی که حروف بی صدای کلمات مذکور مدنظر قرار گیرد به دو علامت NK وZB برخورد می شود که
NK به معنی رحم و عضو بارداری شونده و زاینده موجودات عالم است و ZB به معنی ذکر یعنی عضو نر و باردار کننده. بدین صورت دو ستون J,B سمبل زاد و ولد، تکثیر و ازدیاد نسل در جهان است. اگر بر روی ستون ها به شاخه های آویزدان انار دقت شود مفهوم آن بیشتر روشن می گردد. در داخل معبد علاوه بر سایر سمبل ها به سه حرف B,J,G برخورد می شود (Gعلامت GENESE یا جنین است) که این سه حرف اختصاری، مفاهیم خلقت، آفرینش، تولّد، ژنراسیون و نسل را نمایش می دهند. این ستون ها در خارج معبد واقع شده اند در کنار آنها راه رفتن آزاد است تا موقعی که وارد معبد شویم. شرایط داخل معبد در کنار ستون ها، حاکم نیست. این ستون ها حدّ و مرز عالم داخل و خارج است.» (نشریه معمار سنان، شماره ی 45، ص 59)
«صومعه ها را افراد وابسته به آن مرام بنا می نمایند. مثلاً دیری که در مونت کاسین شهر کلن آلمان واقع گردیده، توسط کارگران مرام مذکور احداث شده است. همان طوری که در گنبد دیر شهر ورتزبورگ در جلوی در اطاق مرگ دو ستون وجود دارد که بر سر یکی حرف J و بر دیگری B حک شده است. معماران ماسون، بطور کلی در احداث بناهای مذهبی فعالیت می کردند. در گوشه و زوایای ساختمان مذکور، به امید اینکه به نسل های بعدی منتقل گردد، اشارات و علامات ایده ال مرام ماسونی نقش می بست.» (نشریه معمار سنان شماره 10، ص 105)
محل نصب در ستون J و B در محل ورودی لژها نیز برابر مفاد آیات تورات است:
«در تورات ستون J و B در سمت چپ واقع است. این ترتیب با سمبولیزم جهان و طبیعت مطابقت دارد. در نمودار سازمانی نگهبان اول در کنار ستون B ونگهبان دوم در کنار ستون J قرار گرفته اند. ستون های J و B در نمودار متقابل با شاخ های ظفر و شرف است که این دو، با شاخه ی اساس تشکیل یک گروه می دهند و این گروه مظهر قدرت لایزال و برکت دهنده ی خداوندی است.» (شاگرد، کمک استاد، استاد، ص 83)
رنگ ستون های J و B هم براساس تورات تنظیم می گردد.
«رنگ ستون ها، در تابلوی مظاهر دهگانه، عقل و حکمت، لطف، ظفر به رنگ سفید، شاخه های ذکاء، قدرت و شرق به رنگ سرخ، تاج، زیبایی و اساس به رنگ آبی، و پادشاهی با رنگ سیاه نشان داده شده است. به شکلی که در سمت راست رنگ های سفید و در سمت چپ قرمز و در وسط آبی قرار گرفته است. علت سفید بودن سمت راست یا ستون J تطابق آن با سمبل خورشید است. رنگ آبی شاخه های وسط از رنگ معابد و گنبد پرستاره ی آسمان نیلگون الهام گرفته شده است.» (شاگرد، کمک استاد، استاد، ص 85)

2- سه ستون:

بعد از ورود به معبد، به غیر از دو ستون بیرون، سه ستون دیده می شود که براساس سه شاخه ی عقل و حکمت، زیبایی و قدرت درست شده اند.
«بر پایه ی روش اسکاتلندی، این سه ستون به شکل گونیا در سه گوشه ی مربع مستطیل فرضی باید قرار گیرد، یکی در زاویه ی جنوب شرقی، دیگری در شمال غربی و سومی در زاویه جنوب غربی. فقط این سه ستون را نباید با ستون های بیرونی اشتباه کرد، اینها با سه مظهر فوق الذکر مطابقت کامل دارند.» (شاگرد، کمک استاد و استاد، ص61)

3- مثلث نورافشان:

مثلث و چشم داخل آن که یکی از مهم ترین سمبل های ماسونی است از تورات تحریف شده سرچشمه گرفته است.
«سه گوش به عنوان نمونه و به طور سمبلیک می تواند نشانگر افسانه ی حیرام باشد. سه گوش به عنوان مظهر تثلیث، از طرف معماران فراماسون مورد قبول واقع شده است. به همین صورت نیز به ایده های ماسونی امروز انتقال پیدا نموده است.» (نشریه معمارستان، شماره ی 17، ص 47)
«تتراگرام یا واژه چهار حرفی «ایود، هه، وو، هه» فقط توسط کاهن ها می تواند ابراز شود. واژه ی مذکور را که مفهوم الهی دارد می توان فقط سالی یک بار بر زبان جاری ساخت. چشم سمبل فیزیکی خورشید، منبع نور و حیات است. علامت وسط چشم سمبل کلام، آفرینش و مبدا و در مجموع سمبل معمار بزرگ کائنات است.» (شاگرد، کمک استاد، استاد، ص 59)»
ماسون ها، تمامی آلات و ادوات معماری استاد حیرام را که در تورات راجع به وی سخن به میان آمده است. به عنوان سمبل پذیرفته اند.

4- گونیا و پرگار:

«گونیایی که نود درجه باز شده و پرگاری که روی درجه صفر بسته شده، سمبل سکون و بی حرکتی است.» (نشریه معمار سنان، شماره 28، ص70)
گونیا و پرگار نیز جزء سمبل های ماسونی به شمار می روند.

5ـ ستاره:

ستاره که از علایم شرکت های تجاری گرفته تا پرچم کشورها مورد استفاده است یکی از سمبل های تورات است.
«به ستاره، پنتاگرام، به ستاره پنج پر که نور ساطع می کند، به ستاره ای که در شرق قرار دارد؛ به ستاره های که در داخل آن حرف G حرف رمز معمار کائنات نقش بسته است، توجه کنید، این ستاره سمبل انسان مترقی و متجدد است.» (نشریه ماسون 37 - 38، ص 41)
«جای دادن مسئولین در داخل ستاره شش گوش یعنی مهر سلیمان، یا در داخل ستاره پنج پر. و با داخل مثلث نورافشان، امکان پذیر است. در ستاره ی شش گوش استاد ارجمند و دو نگهبان در سه گوش یک مثلث، و هیئت تشکیل دهنده ی لژ، یعنی نویسنده و خطیب و خادم در مثلث دومی جای می گیرند. در ستاره پنج پر استاد ارجمند در بالا، نویسنده و خطیب در زیر آن و در پایین نگهبان ها جای داده می شوند.»

6- خورشید و ماه:

«خورشید چشم خداوندی است. همه ی اشیاء را می بیند، بنابر روایات و اعتقادات کهن، روزی خورشید بر روی زمین آمده، کشت و زرع، خصوصیات و طرق آن را، با خیلی چیزهای دیگر به انسان تعلیم داده است. خروش هم به عنوان پرنده ی خورشیدی شناخته شده است. ماه نیز در میان مهم ترین سمبل ها جای دارد. ماه با نباتات در ارتباط بوده و بیانگر ثروت و فراوانی نباتات است. خورشید با چرخ و دایره و دیسک در ارتباط بوده و بیانگر ثروت و فراوانی نباتات است. خورشید با چرخ و دایره و دیسک در ارتباط بوده و سمبل حرکت و پیشرفت و ترقی است.» (نشریه معمار سنان، شماره 26، ص 55 - 57)

7- رنگ های قرمز، طلایی، آبی و ارغوانی:

خروج باب 25، آیه 3:
«این است هدایایی که ازایشان می گیرید طلا و نقره، برنز و لاجورد و ارغوان و قرمز.»
ریشه ی رنگ های مورد مصرف ماسون ها از این آیه ی تورات است. به طوری که خواهیم دید، موسسه ی لاینز که یک سازمان ماسونی است، برابر آیات تورات برای حروف و شیر آرم خود را از رنگ زرد، و برای متن آن از رنگ لاجوردی استفاده کرده است.
«آرم کلوب روتاری، چرخ مدور بیست و چهار دندانه ای لاجوردی رنگ است.» (نشریه کلوب روتاری ترکیه، شماره ی 1ص 5)
سقف معابد ماسون ها، به وسیله ی ستاره ها طلایی بر زمینه ی لاجوردی تزئین یافت است. در جلسات کلوب روتاری و باشگاه های لاینز نیز چون جلسات ماسون ها، از زنگ و چکس استفاده می شود.

8- شیر:

میکاه باب 5، آیه 9:
«و بقیه ی یعقوب، در میان امت ها و قوم های بسیار، مثل شیر در میان جانوران جنگل، و مانند شیر ژیان در میان گله های گوسفندان خواهند بود که چون عبور می نماید پایمال می کند می درد، ورهاننده ای نمی باشد، دست تو بر خصمانت بلند خواهد شد و جمیع دشمنانت منقطع خواهند گردید.»
اعداد، باب23، آیه 24:
«اینک قوم تو مثل شیر ماده خواهند برخاست، و مثل شیر خویشتن راخواهند برانگیخت.»
اول پادشاهان، باب 7، آیه36:
«و بر لوح های تیره ها و برحاشیه هایش کروبیان و شیران و درختان خرما را به مقدار هر یک نقش کرد.»
در تورات تحریف شده، شیر به عنوان سمبل قوم یهود نشان داده شده است. آرم دولت نوپای اسرائیل هم شیر است. این شیر، به حالت نیم خیز آماده ی حمله کردن و پاره نمودن، در بسیاری از آرم ها بدین صورت مورد استفاده قرار گرفته است.

9- کبوتر:

پیدایش، باب 8، آیه 11:
«و عصر کبوتر نزد وی برگشت، در منقارش برگ زیتون تازه گرفته بود.»
کبوتر، فقط سمبل احزاب سیاسی سوسیال دموکرات و سمبل صلح نبوده، بلکه یکی از علایم و مظاهر رایج قوم یهود است که از تورات ریشه گرفته است.

10- خروس:

«خورشید چشم خداوندی است همه چیز را می بیند، و خروس به نام پرنده ی خورشیدی شناخته می شود.» - (نشریه معمار سنان شماره 26، ص57)
همان گونه که در بخش «اتاق تفکر ماسون ها» خواهد آمد. سمبل خروس به عنوان آرم در بسیاری از احزاب سیاسی و شرکت های تجارتی مورد استفاده قرار گرفته است. خروس که برابر آداب و سنن دینی یهودیان قربانی می گردد، یکی از سمبل های مهم ماسون ها به شمار می آید.

11- اسفنکس SFENKS:

اسفنکس، موجود خیالی با پنجه های شیر، پرعقاب، سرگاو، و صورت انسان، جزو سمبل های ماسونی محسوب می شود. نوشته های موجود در پایه ی سنگی، مجسمه ی، به مفهوم دانستن، خواستن، اقدام کردن و خاموش بودن است. دانستن باهوش و ذکاء مانند انسان؛ خواستن چون شیر، با دل و جرات اقدام کردن مانند عقاب، و خاموش بودن مانند گاو، به این سمبل در بسیاری از کتب مقدس یهودیان، مثل آیه 4 باب 1 خزقبال، می توان برخورد نمود.» (شاگرد، کمک. استاد، استاد، ص38)*

12- عقاب:

ارمیا، باب 49، آیه 22:
«اینک او مثل عقاب برآمده پرواز می کند و بال های خویش را بر بصره پهن می نماید.»
عقاب که سمبل یهودی هاست، سمبل ماسون ها نیز به شمار می رود.

13- مار:

اعداد، باب 21، آیه 8 و9:
«و خداوند به موسی گفت: مار آتشینی بساز و آن را بر نیزه ای بردار، و هر گزیده شده ای که بر آن نظر کند خواهد زیست. پس موسی مار برنجینی ساخت.»
«سمبل مار، به صورت یک جفت ماری که به هم درآمیخته اند ترسیم شده است. این حالت، حیات و مسئله جفت گیری را مجسم می کند.».(نشریه معمار سنان، شماره 26، ص57)

14- تاج:

تاج نیز که در میان سمبل های مهم ماسونی جای گرفته است، منبع توراتی دارد.
استر، باب8، آیه 15:
«و با تاج طلایی بزرگ» - (در کتاب مقدس چاپ فارسی: تاج ملوکانه.م.)

15- زنگ طلایی، اسنار و سوسن:

خروج، باب 28،آیه 34:
«زنگله ی زرین و اناری و زنگله ی زرین و اناری گرداگرد دامن ردا.»
اول پادشاهان، باب 7 آیه 15:
«پس ستون ها را ساخت و گرداگرد یک شبکه کاری دو صف بود تا تاج هایی که بر سر انارها بود بپوشاند و بر سرستون ها سوسنکاری بود.»
«در تابلوی درجه ی شاگردی، به طور عموم، روی دو ستون، سه عدد انار نیمه شکفته دیده می شود. در مرام ماسونی دانه های انار، سمبل افرادی است که برای یک هدف مشترک دور هم گرد آمده اند. انار از نظر عقاید ماسونی، رشد و ترقی قشری را نشان می دهد که مانند ماسون ها، از یک حالت بدوی به سوی تعالی و تکامل، در حالت پیشرفت هستند.
سوسن، عموماً به عنوان سمبل نسل ها و بلوغ توصیف شده است در ماسونری، سوسن به شراره ی صاف و برکت دهنده تعبیر می شود.» (شاگرد، کمک استاد، استاد، ص 84)

16- اعداد هفت و دوازده:

مانند طریقت یهود، عدد دوازده از نظر ماسون ها هم مقدس شمرده می شود.
خروج، باب 24، آیه 4:
«موسی تمام سخنان خداوند را نوشت و بامدادان برخاسته مذبحی در پای کوه و دوازده ستون موافق دوازده سبط اسرائیل بنا نهاد.»
«در ساختمان های مصریان قدیم، دوازده دهلیز قصرها، سمبل دوازده ستون مزین به سمبل های عناصر و برج ها (باد - آب - آتش - خاکم) ساخته می شد. حواریون حضرت عیسی مسیح دوازده نفر، فرزندان حضرت یعقوب دوازده نفر، یهودی ها دارای دوازده عشیره، بکتاشیه دارای دوازده تاج و حضرت داود دارای دوازده فلاخن بوده اند.» (نشریه معمار سنان، شماره ی 11 و 12، ص 10)
«در مرام ماسونری، سرستون ها را هفت ردیف زنجیر احاطه می کند.» - (نشریه معمار سنان، شماره 11 و 12، ص 85)
«معبد سلیمان در عرض هفت سال ساخته شد، عدد هفت به طور سمبلیک سن استاد اعظم را از لحظه ای که عضو شده است نشان می دهد.» ( نشریه معمار سنان، شماره 11 و 12، ص 81)

17- شمعدان هفت شاخه:

«شمعدان ها، آتش مقدس معابد ما هستند. معبد ماسونی بطور سمبلیک بایستی با آتش روشن شود. در درجه ی استادی وجود هفت شمعدان شرط است.». (شاگرد، کمک استاد، استاد؛ ص 70)
خروج، باب 25، آیه 37:
« وهفت چراغ برای آن بساز.»
شمعدان هفت شاخه سمبل یهودیان، در میان سمبل های متهم ماسون ها نیز جای گرفته است. اگر در مجلس ضیافتی بر روی میزها شمعدان هفت شاخه گذاشته شده باشد، این کار شاید برای عده ای چیزی بیش از نمایش یک کار هنری بنظر نرسد. ولی از نظر ماسون های حاضر در آن جلسه، در حکم گوشزد و یا رساندن پیامی تلقی می گردد.

18- تخماق:

تخماق که یکی از سمبل های ماسونی است، از تورات گرفته شده است.
داوران، باب 5، آیه 26:
«با دست راست چکش کارگران را گرفت و با آن «سیسرا» را زده سرش را کوفت و شقیقه ی او را شکاف و فرو دوخت.»
به تصویر کشیدن استاد حیرام، در حمالی که چکش به دست دارد، از نظر فراماسونرها، برای سرکوب، امحاء و به عبارت دیگر، برای انداختن مخالفان ماسونی به حالت بی ضرر، بهترین گوشزدهاست.
چکش از نظر ماسون ها، سمبل بالاترین قدرت های دنیاست. امروزه که دولت اسرائیل به وسیله ی تورات و آیات تحریف شده آن رهبری می کرد. برای به حالت بی ضرر درآوردن مخالفان، همین رفتار را پیشه ی خود ساخته است. در مرام ماسونی، همان برنامه ها؛ به طور مخفی و دور از انظار مورد تعقیب است.

19- کلید:

در مرام فراماسونری هر مسئولی دارای علامتی است. این علامات به لباس های زیرین بسته می شود و به آنها عنوان زیورآلات و جواهر داده شده و بدین سبب ارزش آنها بالا برده می شود. علامت مامور خزانه دو کلید متقاطع است.

20- شاخه های اقاقیا:

در آیات تورات از حلقه های گل درخت اقاقیا بحث شده است. به عنوان سمبل ماسونی نیز اقاقیا، در بسیاری آرم های شرکت های تجاری، اسکناس کشورهای مختلف، و در آثار معماری مورد استفاده قرار گرفته است.
خروج، باب 25، آیه 10:
«و تابوتی از چوپ شطیم بسازند.» (شطیم = اقاقیا، رجوع شود به لغتنامه ی دهخدا و فرهنگ معین) «در ادامه داستان، حیرام پس از وارد شدن ضربه ی کاری، می افتد. در مراسم عضوپذیری، نامزد ماسونی (داوطلب عضویت در لژ ماسونی) در داخل تابوتی خوابانده شده، روی تابوت را با پارچه ی سیاهی پوشانده، و روی آن نیز شاخه ی اقاقیا نهاده می شود.» (شاگرد، کمک استاد، استاد، ص 104)
«در حالی که سعی می شود، رابطه ی شاخه های الهی درخت اقاقیا که بر روی قبر استاد حیرام روییده بود، با سه فعل نیک «حقیقت، عدالت و آزادی» توضیح داده شود، اعتقاد راسخ داریم که علّت معرفی شدن شاخه های اقاقیا، بعنوان مظهر و سمبل دوستی و محبت، بر همه روشن گردیده است.» (نشریه ماسون شماره 85/8، ص 26)

21- شمشیر نور افشان:

پیدایش، باب 3، آیه 24:
«پس آدم را بیرون کرد و به طرف شرق باغ عدن کرّوبیان را مسکن داد و شمشیر آتشباری را کهب هرسو گردش می کرد تا طریق درخت حیات را محافظت کند.»
شمشیر نورانی ماسون ها، سمبل همین شمشیر محافظ باغ عدن است، و برای انعکاس نور آن به هر طرف، به طور دندانه دار ساخته می شود.

خصوصیات ماسون ها

در فصول بعد خصوصیات ماسون ها به دو طریق مورد بررسی قرار می گیرد:
1- خصوصیات ماسون ها با توجه به کتاب ها و نشریات مربوط به ماسونی.
2- خصوصیات ماسون ها با توجه به اسناد و مدارک موجود در لژهای ماسونی.
مغایرت این دو نوع استاد، بدون نیاز به تعبیر و تفسیرهای مفصل و خسته کننده، بسیار بارز و روشن است. گزارش ها و رپرتاژهای ماسون ها در نشریه «نکته» (نشریه وابسته به ماسون ها) از جهات زیر مورد توجه بوده است:
1- نشریه ی پیشرفته ی نکته، نشریه ای شناخته شده که توده ی عظیم خوانندگانش را مورد خطاب قرار داده است. - (نکته شماره 40، ص 23)
2- ماسونی، به شکلی که در نشریه توصیف می گردد، با مدارک موجود در لژها تناقض نشان می دهد.
3- موضوعات مورد بحث، اغلب با موارد مهم و حساس، برخورد پیدا کرده است.
4- رپرتاژها، اغلب حاوی سخنرانی های ماسون های استاد و فعال است.
* .اسفنکس [es fanks[Sphnixp: ابوالهول، حیوانی که درنزد مصریان قدیم مظهر آفتاب محسوب می شد و آن بدن شیر و سرانسان داشت (فرهنگ معین) - (ویراستار)
منبع: مبانی فراماسونری ترجمه: جعفر سعیدی تألیف: گروه تحقیقات علمی ترکیه [یحیی هارون]؛ نوبت چاپ: چاپ ششم بهار 1391 شمارگان: 2000

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط