غفلت از هویت تاریخی

چند دهه غفلت پژوهندگان تاریخ و فرهنگ ایرانی در قبال بررسی اسناد تاریخی کار را به اینجا رساند که بخش اعظم جامعه ما اکنون با تاریخ خود بیگانه اند.
پنجشنبه، 20 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غفلت از هویت تاریخی
غفلت از هویت تاریخی

 

پژوهشگر: سورنا فیروزی




 
چند دهه غفلت پژوهندگان تاریخ و فرهنگ ایرانی در قبال بررسی اسناد تاریخی کار را به اینجا رساند که بخش اعظم جامعه ما اکنون با تاریخ خود بیگانه اند.
در زمانه یی که دیگران نگاشته های کلاسیک خود را به آکادمی ها سپردند تا به دور از اتهام های عوام مآبانه، کنکاش علمی شوند، ما داشته های خود را مضحکه کردیم. آنان ایلیاد را روی تیغ نقد علمی قرار دادند و به نشانی های جغرافیایی درون آن، باورمندی نشان دادند و این گونه، باقی گذشته خود را از خاک برون کشیدند. گل نبشته های سومری را هویت تاریخی دادند و به زمانه های نجومی فرمانروایان سومر، اعداد طبیعی بخشیدند. سال بنیانگذاری شهر رم به دست رومولوس، پرورش یافته ماده گرگ را رسماً تعیین کردند و در کتاب های این دانشگاه و آن دانشگاه درج کردند. آمار هرودوت از تاریخ مصر را ناقص دانستند و با اتکا به اسناد بومی خود چون سیاهه آبیدوس و نوشته های تاریخی مکمل هرودوت چون برسوس و ائوسبیوس، بیشینه فراعنه را به عنوان فرد حقیقی پذیرفتند، پروژه های باستان شناختی به راه انداختند و تک تک یادمان های آنان را از زیر خروارها غبار، به سطح زمین رساندند.
نسل نوین چینی، با کنار گذاشتن آن تمسخرها و بی اعتمادی های گذشته نسبت به اسناد ملی، به دنبال سرآغاز و دستاوردهای راستین خود رفت و با نشان دادن یابش های باستان شناختی نوین به دست آمده در پس پیروی از نشانی های مندرج در نوشته های تاریخی، قاطعانه اعلام کردند نقطه آغازین تاریخ ملت چین، نه دودمان جو و تاریخ ۱۰۰۰ پ.م، بلکه شانگ و شیا (همان ادعاهای اسناد) و سال ۲۲۰۰ پ.م است. اما ایرانی معاصر چه کرد؟ شاهنامه را به نقال خانه ها برد، به آن انگ افسانه و قصه زد، به اوستا تنها از جنبه مذهب نگاه کرد، گزارش های نویسندگان پهلوی را توهم برآمده از برداشت های نادرست تاریخی و خاطرات گمشده پیشین عنوان کرد و فراتر از کتاب هرودوت تاریخ فراهخامنشی را کنکاش نکرد.
هرودوت سرآغاز تاریخ ما را دیااوکو (۷۰۱ پ.م) خواند، ساخت هگمتانه را به دوران او برشمرد و به یگانه استعمارگر نیز با پدیدارسازی جو بی اعتمادی نزد ایرانیان نسبت به اسناد ملی، پروانه نداد تا پژوهنده و باستان شناس حتی این اندیشه را به ذهن خود راه دهد که آیا شاه مادی یادشده، واقعاً نقطه نخست تمدن ایرانی است یا به پیش از آن هم می توان گام نهاد.
غفلت از هویت تاریخی
آنها حتی بخش هایی از نوشته های دیودور و ائوسبیوس (که برای تاریخ مصر و یونان و روم اعتبار دارد) را افسانه یی برای ایرانیان خوانده و بیان کردند تنها هرودوت سرآغاز تمدن ایرانی را نشان می دهد و آنچه دو نگارنده دیگر پیرامون تاریخ ماد بیان می دارند (که دیرینگی این دوره و نیز شهر هگمتانه را تا هزاره سوم پیش از میلاد به عقب بازمی گردانند) اضافه گویی بوده است.
جای دادن مساله تمدن های بومی فلات ایران، بن بست آخری بود که اجازه ندهد هیچ یک از یافته های سپسین، به نام ایرانی رقم بخورد زیرا آن هنگام به وی بیان می کردند که تو یا آریایی و ایرانی هستی که نیاکانت در هزاره های دوم و سوم به فلات آمده اند یا وارث بومیان منطقه. یا تمدن های پیش از ماد دیااوکو را به حساب خود آور یا پس از آن را؛ چیدمانی شگفت انگیز از تاریخ که در هیچ سرزمین دیگری، هرگز صورت نگرفته است.
فلسفه این گونه کردارها نیز روشن است. جهان اروپایی در پی آن بوده که ریشه همه چیز را به پدران منسوب به خود (یونانیان) نسبت دهد، بنابراین جهان ایرانی (به عنوان رقیب پنداری) باید کوتاه و کوچک نگه داشته می شد تا دستاورد مادی و اندیشه یی به درازای یونان نداشته باشد و مبدل شود به یک مقلد.
پژوهشگر امریکایی برای گریز از هویت اروپایی، سعی کرد پدرانی بیابد که برون از قاره کوچک جای داشته باشند. ابتدا دست روی مصر گذاشت و پی درپی امتیاز هر دستاورد بشری را به نام آن تمدن ثبت می کرد. اما در هر حال مصر فرزند دارد، بنابراین این پدر باید عقیم در نظر گرفته می شد و این سرآغاز گرایش به تمدن سومر و صرف هزینه گزاف برای برون کشانیدن آثار آن شد. حال هیچ ملتی نمی تواند به داشته های نیاکان خود فخر بفروشد، زیرا سومری بی وارث از تباری ایزوله، پیشتر به آن دست یافته بود و دیگران، پیروان وی بوده اند.
این گونه بود که تمامی شخصیت های ایرانی پیش از دیااوکو (فرمانروایان، پزشکان، پهلوانان و...) به سادگی آب خوردن از برگه های رسمی تاریخ کنار گذاشته شدند یا در بهترین حالت، منطبق بر یکی از شخصیت های این سوی خط هرودوتی فرض شدند (چون کیخسرو با هوخشتر و کوروش، کاووس با کمبوجیه و...). در این بین، تلاش های «کریستین سن مسلکانه» نیز حرکت کوبنده یی به شمار آمد. کردارهایی که بر پایه آنها، نه تنها سخن از افسانه یی بودن این موارد به میان آورده می شود، بلکه با بیان ریشه های غیرایرانی برای آنها (چون مورد فریدون و طهمورث و کاووس) هرگونه مسیر کنجکاوانه ایرانی را بی اثر می کند.

http://www.aftabir.com منبع : آفتاب



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
play_arrow
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
play_arrow
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
play_arrow
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی