یوگا، چیستی و چگونگی آن

روزنه ای به دنیای آرامش

«یوگا» واژه ای سانسکریت به معنای هماهنگ کردن ووصل کردن است.وصل کردن ذهن به جسم، احساسات به منطق و وصل کردن توجه به عمل و در نهایت هماهنگی با طبیعت و کائنات.
سه‌شنبه، 22 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
روزنه ای به دنیای آرامش
رهایی از اضطراب و افسردگی به کمک یوگا در 6 دقیقه
 
پژوهشگر: پارمیس ایزدپناه
 
  «یوگا» واژه ای سانسکریت به معنای هماهنگ کردن ووصل کردن است.وصل کردن ذهن به جسم، احساسات به منطق و وصل کردن توجه به عمل و در نهایت هماهنگی با طبیعت و کائنات.
یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است.ورزش یعنی ورز آوردن، آماده کردن.یوگا ورزش کاملی است برای جسم و ذهن.تکنیک هایی در یوگا وجود دارد که هم بدن را ورزش می دهد و هم ذهن را به تکاپو و ورز آمدن وادار می کند.
یوگا از دو بعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست.برای انجام تمرین های بدنی (آسانا) از تمام کفایت های ذهنی مثل توجه، دقت و تمرکز استفاده می شود، همین طور برای انجام تمرین های ذهنی مثل مراقبه کردن، درست به همان اندازه که از ذهن استفاده می کنیم بدن را هم به کار می گیریم، چون وضعیت بدن و حالت نشستن در ایجاد تمرکز فکر و جایگاه «حضور» نقش مهمی دارد.
در هر تمرین یوگا این تاکید به وصل کردن وجود دارد.
کلمه یوگا از ریشه یوگ یا یوج آمده که واژه ای سانسکریت است.معادل انگلیسی آنto yoke (به معنای جفت کردن یا جفت شدن) است. یوگا یعنی ملحق شدن یا یکی شدن.یوگی کسی است که تمرینات یوگا را انجام می دهد.قدمت یوگا بیش از سه هزار سال است.اولین کسی که یوگا را به صورت دستاوردی علمی و عملی جمع آوری کرد و آن را به صورت فعلی و قابل اجرا برای همه معرفی کرد، فیزیکدان و فیلسوف هندی به نام پاتانجلی (Patanjeli) بود که حدودا دو تا پنج قرن قبل از میلاد می زیست.او در کتاب خود موسوم به سوتراهای یوگا (Yoga sutras) یوگا را به هشت مرحله تقسیم کرده که به آشتانگا یوگا (Ashtanga yoga) موسوم است و مردم مغرب زمین آن را به عنوان یوگای انضباط جسم و فکر می شناسند.هدف یوگا هماهنگ کردن سیستم های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید.به گفته سوامی شیواناندا پدر یوگای علمی معاصر: یوگا اتحاد و هماهنگی اندیشه، سخن، کردار و عمل است.سیستم یوگا به شاخه های متعددی نظیر هاتا، راجا، گیانا، کارما، کندالینی، مانترا و لایا یوگا تقسیم شده است که هر کدام از شاخه ها بنا به هدفی که دنبال می کنند به ذکر جزئیات پرداخته و هر فرد می تواند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصی روش مورد علاقه خود را انتخاب و دنبال کند.
یوگا به چهار رشته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

باکتی یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق تجربه عشق و محبت به تمامی موجودات و مخلوقات عالم.

کارما یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کار و خدمت بدون چشمداشت.

گیانا یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کسب دانش و آگاهی.

آشتانگا یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق به کنترل درآوردن و پرورش جسم و فکر و در نهایت متحد و هماهنگ کردن آن دو.این رشته از یوگا خود به دو شعبه تقسیم می شود: هاتا یوگا و راجا یوگا.

هاتا یوگا:

در این رشته از یوگا تمریناتی وجود دارد که انجام دادن مرتب آنها تاثیرات زیر را دربردارد:
۱) بدن از سموم و ناخالصی ها پاک می شود.
۲) در این طریق روش هایی وجود دارد که سبب تقویت دستگاه تنفس، گردش خون، گوارش و سیستم عصبی می شود و شخص با انجام دادن آنها بر مقاومت طبیعی خود افزوده و سلامتی را در حیطه جسم و ذهن تجربه خواهد کرد.
۳) شخص را قادر می سازد بر واکنش های غیر ارادی (Impulse) خود کنترل و تسلط داشته باشد.
راجا یوگا: در این رشته راه هایی وجود دارد که شخص با انجام دادن آنها به کنترل و انضباط ذهن دست می یابد.با انجام دادن تمرین های این بخش از یوگا، مهارت های ذهنی افزایش پیدا می کند و میزان دقت، تمرکز، اراده، حافظه و سایر توانایی های ذهنی فرد تقویت می شوند.
اثرات مثبت یوگا بر ارگان های بدن

دستگاه عضلانی اسکلتی:

بعضی از وضعیت های بدن، در یوگا می تواند روی مفاصل مختلف تاثیر گذاشته و خصوصامفاصلی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، به کار گیرد.علاوه بر مفاصل، یوگا تاثیرات مثبتی روی لیگامان ها و تاندون ها دارد.تحقیقات نشان داده است که یوگا، تنها فعالیتی است که به تمامی ارگان ها و اندام های داخلی بدن سلامتی کامل می دهد.با کشیدن ملایم و آرام ماهیچه ها و مفاصل،حداکثر میزان خون به قسمت های مختلف بدن میرسد و باعث سم زدایی از بخش های مختلف و گوناگون آن می شودو به همین جهت تغییرات ناشی از افزایش سن را به تاخیر می اندازد و انرژی و شوق لازم برای زیستن را به وجود می آورد.

دستگاه عصبی:

یوگا در سیستم عصبی تعادل ایجاد می کند.یوگا باعث کم شدن تنش و استرس می شود،چرا که نوع ملایمی از تمرینات یوگا که با کنترل تنفس همراه است،به آرام کردن عمومی بدن کمک می کند.بدن وسیله ای برای حمل روح و فکر است و در این زمینه، یوگا کمک موثری است برای سالم نگهداشتن جسم.

دستگاه قلبی عروقی:

تمرینات هاتایوگا، توانایی بسیار بالایی در آرام کردن جسم و ذهن دارد.از آن جایی که بسیاری از مشکلات قلبی به علت استرس و تغذیه ناسالم و شرایط بد بدنی ایجاد می شود که بار کاری بیشتری بر قلب تحمیل می کند،می توان مشکلات زمینه ساز را با یوگا برطرف کرد.امروزه در درمان بیماری های مختلف،توجه و تمرکز بیشتر بر درمان بیماری ها و نشانه های آزار دهنده آنهاست و در اکثر موارد،ریشه های بیماری از بین نمی رود و بعد از مدتی دوباره همان بیماری عود کرده و بروز می کند.در حالی که با یوگا می توان استرس ها را با تمرینات مختلف پرانایاما،ریلکسیشن و مدیتیشن برطرف نمود و استرس که خود یکی از بزرگ ترین عوامل خطر بیماری های قلبی است را برطرف نمود.

سیستم غدد درون ریز:

یکی از تا ثیرات عمده یوگا،بر نحوه کارکرد و ترشح غدد درون ریز است و آنها را متعادل می کند.یوگا بر تعادل انواع غدد بدن مانند تیروئید،پارا تیروئید،پانکراس،غدد فوق کلیوی موثراست.
در مورد بیماری دیابت،تمرینات مراقبه نشان داده اند،که قادرند با استراحت دادن به دستگاه عصبی سمپاتیک،به غدد درون ریز کمک کنند.تمرینات هاتا یوگا،در درمان بیماری دیابت،اهمیت بسزایی دارد.در درمان بیماری دیابت،سری تمرینات آساناها و پرانایاما توام با مراقبه و شست وشوی کامل ترکیب و همراه می شوند.
سری تمرینات آسانا با متعادل نمودن پیام های عصبی و خونی،که به غدد می رسند،و نیز با ماساژملایم تمام غدد و اندام ها،وظیفه اندام های مربوطه را تنظیم نمایند.پرانایاما انرژی بدن را کنترل می کند و اجازه می دهد تا نیرو های حیاتی به آن مناطقی که به انرژی بیشتری احتیاج دارند جریان یابند.سپس مغز،لوزالمعده و سایر اندام ها قادر خواهند بود تا به طور خود آگاه و سیستماتیک،تجدید حیات نمایند.

سیستم تنفسی:

تمرینات یوگا، با میزان باز شدن و انبساط، دیواره قفسه سینه را افزایش داده و حجم ریه ها را افزایش می دهد که این نتیجه سودمند در بیماران مبتلا به آسم و سایر مشکلات تنفسی بسیار سودمند است.تکنیک های ریلکسیشن و هیپنوز برای بیماران مبتلا به آسم پیشنهاد می شود که از این طریق علایم کمتری پیدا می کنند.این تکنیک ها بر این اساس پایه گذاری شده اند که فردی که ریلکس شده است،بهتر قادر به کنترل تنفس خود است و تنفس وی نیز نسبت به فردی که استرسی و عصبی است بهتر انجام می شود.همچنین براساس تحقیقات جدید،یوگا میزان حجم ریه را نیز افزایش داده که خود نقش بسیار مهمی در بهبود آسم و کاهش عود آن دارد.یوگا بر سلامت عمومی بدن نیز تاثیرات شگرفی دارد.یوگا در از بین بردن چاقی و کنترل وزن بدن که خود یکی از عوامل زمینه ساز بسیاری از بیماری هاست،موثر است.

منبع:
http://www.aftabir.com

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.