iPad در تشکیلات اقتصادی

این مقاله گلچینی از کتاب iPad در تشکیلات اقتصادی (iPad in the Enterprise) می باشد iPad راه استفاده از تکنولوژی توسط دنیای تجارت را متحول نموده است. این وسیله بیشتر از یک کالای مصرفی ظاهر شده است، iPad
چهارشنبه، 27 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
iPad در تشکیلات اقتصادی
iPad در تشکیلات اقتصادی






 

چگونه تجهیزات می توانند داد و ستدها را برای همیشه تغییر دهند

این مقاله گلچینی از کتاب iPad در تشکیلات اقتصادی (iPad in the Enterprise) می باشد iPad راه استفاده از تکنولوژی توسط دنیای تجارت را متحول نموده است. این وسیله بیشتر از یک کالای مصرفی ظاهر شده است، iPad باعث ایجاد تحولات شگرف در مدل های تجاری و ساختارهای قدرتمند درون سازمانی بخش فن آوری اطلاعات (IT) شرکت های بزرگ گردیده است. 90 روز پس از عرضه این محصول، iPad توانست به عنوان بخشی از سرمایه(حدود 50 درصد از 100 ) شرکت ها مطرح گردد، یعنی این وسیله طی 90 روز توانست در این شرکت ها چنان جایی برای خود باز نماید که اکنون بخشی از دارایی های این شرکت ها محسوب می شود. این آهنگ بی سابقه در بازاریابی یک محصول نشانگر یک انتقال بنیادین در نحوه ورود فن آوری به عرصه تجارت با یک اقدام متهورانه است.

بخش IT به طور رایج کنترل گسترده و کاملی روی انتخاب و مدیریت فن آوری دارد، اما اکنون این زره پوش محکم کنترلی مورد تهدید واقع شده است. کارکنان شرکت های بزرگ، که خود بخشی از مصرف کنندگان هستند، گاهی تجهیزات خود را به محل کارشان می آورند. در حالی که بخش IT بعضی از شرکت ها این کار را ممنوع کرده اند، ولی با این وجود کار بسیار دشواری است که بخواهید کارکنان را مجبور نمایید از وسایل شخصی خود در محل کارشان استفاده نکنند، به خصوص هنگامی که مدیران اجرایی خود نیز گاهی از این قوانین تخطی می نمایند.

حتی اگر این شرکت ها بتوانند قانون منع استفاده از تجهیزات شخصی در محیط کار را اجرا نمایند، مطمئن باشید فشار زیادی روی بخش IT خواهد بود زیرا این بخش باید فن آوری های مصرفی مشهور را که مورد استفاده کارکنان است و متقاضیان زیادی هم دارد را پشتیبانی نماید.
مدیران صنایع زیادی به این نتیجه رسیده اند که بهتر است به جای جنگیدن با فن آوری ها و محدود کردن کارمندان خود، با آن کنار آیند و آن را پشتیبانی نمایند گارتنر اینک (Gartner Inc)، شرکتی است که در زمینه یافتن فن آوری های جدید و همچنین بررسی و تحلیل بازار مربوط به این فن آوریها فعالیت دارد، این شرکت به شرکت های بزرگ توصیه می کند که بهتر است فن آوری iPad را با روی باز پذیرا شوند. گارتنر حتی فراتر می رود و اینطور بیان می کند که iPad همانند یک فن آوری ساختار شکن می باشد، موانع بزرگی بر سر راه پذیرش این فن آوری وجود خواهد داشت، مدیریت ارشد اجرایی باید به دنبال برطرف نمودن سدها و موانعی باشند که در برابر فن آوری iPad قد برافراشته اند.
استیفن پرنتیس، یکی از معاونین مدیریت گارتنر، بیان داشته است که: "این یک امر عادی نیست که ریاست اجرایی یک شرکت به طور مستقیم خود را درگیر تصمیم گیری های مربوط تجهیزات فن آوری های خاص نماید. بحث در مورد چیزی بیش از آخرین ابزارهای مصرف کننده (Gadget) می باشد، مدیران ارشد و رؤسای شرکت های تجاری در صورتی که هنوز با مدیران بخش اطلاعات شرکت خود مشاوره نداشته اند، پیش از هر اقدامی باید حتماً با بخش فن آوری اطلاعات شرکت خود مشورت نمایند."
به کارگیری فن آوریهای ساختار شکن می توانند برای شرکت ها هم به عنوان یک عامل قدرتمند مطرح شوند و هم می توانند بسیار خطرناک باشند، و فن آوری iPad نیز از این امر مستثنا نیست.
اما بنا بر اظهارات پرینتس: "اگر شما فکر می کنید که دل بستن به این فن آوری یک هوس زودگذر یا یک مدگرایی است، به نظر من شدیداً در اشتباه هستید من معتقدم هزینه های مربوط به واکنش سریع یک شرکت نسبت به این فن آوری بسیار پایین خواهد بود در حالی که تأخیر شرکت های بزرگ در به کارگیری این تکنولوژی در آینده هزینه های بالایی برای آنها دربر خواهد داشت."

انتخاب مصرف کننده

شرکت Apple به نوبه خود با عرضه iPhone سهم خود را در یک اقدام جسورانه ادا کرد، یعنی تمام عناصر سازنده حرکت گردشی را برای ایجاد یک طوفان تمام عیار که در آن دورنمای دنیای تلفن های همراه و پهنه فن آوری بی سیم را برای همیشه تغییر دهند، آغاز کرده بود.
رکود اقتصاد جهانی در سال 2008 فشار زیادی را بر شرکت های بزرگی وارد نمود، این امر سبب شد تا این شرکت ها به دنبال راه کارهایی باشند تا به هر طریق ممکن هزینه های خود را کاهش دهند. چون بسیاری از کارکنان این شرکت ها که موبایل های شرکتی را در اختیار داشتند رو به خریداری iPhoneهای شخصی آوردند و نکته جالب اینجا است که هزینه های مربوط به خرید این تجهیزات را از جیب خود نمی پرداختند، شرکت ها به این نتیجه رسیدند که آنها می توانستند هزینه های مربوط به سیستم بی سیم خود را کاهش دهند در عین حال باعث بالا بردن میزان رضایت کارکنان خود شوند.
بررسی ها نشان داد که تعداد کارکنانی که تمایل دارند از وسیله های شخصی در محل کار استفاده نمایند خیلی بیشتر از کاربرانی است که حاضر هستند بخشی از هزینه ها و در مواردی نیز کل هزینه های مربوط به کار با شبکه بی سیم را پرداخت نمایند. بنابراین IRS تصمیمی اتخاذ نمود که بر پایه آن استفاده شخصی از تلفن های همراه شرکتی ممنوع شد، این کار صرفاً سبب شد تا هیزم بیشتری روی آتش گذاشته شود. نتایج این تصمیم بسیار چشمگیر و مهیج بود و سبب شد تا حرکتی از طرح های بی سیم بر پایه شرکت مداری به سوی طرحهای بی سیم با محوریت فردی انجام گیرد.
به عبارت دیگر تمام خط مشی هایی که پیشتر در سطح شرکتی انجام می پذیرفت اکنون در سطح خود کارکنان کاهش یافته بود.
در ژوئن 2010، iPhone آنقدر جای خود را در میان کارکنان شرکت های بزرگ باز کرد که چیزی حدود 80 درصد از پرسنل 100 شرکت برتر سال 2010 از این محصول استفاده می کردند. در یک نگاه اجمالی و با در نظر گرفتن چرخه خرید در تشکیلات اقتصادی مهم، شاید برای شما این میزان استفاده از iPhone بسیار پر ابهت و شگفت انگیز باشد، اما بسیار مهم است بدانید که بیشتر تشکیلات اقتصادی این محصولات را برای کاربران خود خریداری نمی کردند. تنها چیزی که این تشکیلات برای کاربران خود قائل می شدند، آن بود که حق انتخاب در خصوص استفاده یا عدم استفاده از iPhone در محل کار را بر عهده خود کاربر قرار دادند.
شکل [1]
از آنجایی که مردم تمایل دارند از iPhoneهای شخصی در محل کارشان استفاده نمایند، شرکت ها به سوی طرح ریزی شبکه های بی سیم با محوریت فردی حرکت نمودند.
Genentech یک نمونه از سازمان های آینده نگری است که خیلی سریع به خواستهای مصرف کنندگانش تن در داد. شعبه سان فرانسیسکو شرکت Biotech، که اکنون بخشی از Roche Group می باشد، قبلاً بیش از 5000 تجهیزات BlackBerry در اختیار داشت.
علیرغم استقبال فوق العاده کاربران Genentech از تجهیزات BlackBerry، شرکت مذکور به کاربران خود این اجازه را داد تا در صورت تمایل تجهیزات دیگری غیر از BlackBerry را به کار برند، این کاربران بی هیچ حرف و حدیثی به سراغ iPhone رفتند. در اواخر سال 2009، بیش از 5000 کارکنان Genentech از iPhone استفاده می کردند و فقط 1500 نفر از کاربران این شرکت BlackBerry را انتخاب نمودند.
در حالیکه iPhone اغلب به وسیله کاربران و به صورت شخصی به درون تشکیلات اقتصادی بزرگ نفوذ می نماید، iPad درباره ایجاد راه های جدید و فتح مسیرهای متفاوت صحبت می کند، این کار iPad، ما را به یاد این جمله معروف می اندازد که همواره مسیرهای پیموده شده را طی نکن گاهی راهی نو را بیازما و از خود مسیری جدید به جای بگذار. اولین تجهیزاتی که به محیط شرکت های بزرگ اقتصادی راه پیدا کردند، تجهیزاتی بودند که توسط خود کارکنان و به صورت شخصی خریداری شده بودند، اما این شرکت ها به سرعت دریافتند که iPad یک وسیله بسیار سودمند می باشد و شروع به تهیه این وسیله در مقیاس وسیع نمودند.
برای نمونه، صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایعی است که به طور گسترده خود را با فن آوری های جدید وفق داده است. در اواخر سال 2010، کمتر از 9 ماه پس از عرضه iPad، شرکت پزشکی Medtronic، 4500 iPad را به سیستم خود اضافه نمود، شرکت Boston Scientific نیز تا 2000 دستگاه از این تجهیزات را در تشکیلات درون سازمانی خود مورد استفاده قرار دادند و شرکت های دیگر مانند St Jude Medical, Abbott, Lab, Zimmer Holdings و Stryker از این قاعده مستثنا نبودند.
درون این شرکت ها ساختارهای پیشین در حال فرو ریختن بود و کاربران دیگر از خط مشی های سابق در خصوص استفاده از تجهیزات مختص این شرکت ها استفاده نمی کردند بلکه کارکنان شرکت های مذکور تجهیزات مورد علاقه خود را خود انتخاب می نمودند و به این صورت حرکتی از سوی پیکربندی تجهیزات با محوریت مرکزی شرکت به سمت پیکربندی های فردی آغاز گردید.
به نظر می رسد که یک فرهنگ جالب مصرف گرایی بر پایه گرایش های مصرف کننده پدید آمده است، که حتی پیکربندی های مرکزی طراحی شده توسط مدیران شرکت های بزرگ نیز به سمت و سوی فن آوری هایی حرکت کرده اند که کاربران آنها گرایش زیادی به استفاده از این فن آوری ها را دارند. در تاریخ صنعت پردازش، می توان چنین عنوان کرد که یک پدیده وارونگی در گرایش از به کارگیری فن آوری های نوین رخ داده است زیرا تاکنون پیشتر از این، شرکت ها کاربران خود را به سوی استفاده از فن آوریهای جدید رهنمون می شدند ولی اکنون این کاربران هستند که شرکت ها را مجاب نموده اند تا تجهیزات پیشین خود را کنار گذارند و به سوی سیستمهای نوین گام بردارند و این مسئولیت به بخش خصوصی واگذار گردد و در نهایت تجهیزات جدید در اختیار کاربر قرار گیرد (هر چند میلیون سال پدیده وارونگی در میدانی مغناطیسی زمین رخ می دهد و این پدید باعث می شود که جای قطب شمال و قطب جنوب زمین عوض شود و در این بین یک گذار وجود دارد که این گذار حدود 500000 سال به طول می انجامد، که طی دوره گذار به دلیل تضعیف میدان مغناطیسی زمین اشعه ها مضر کیهانی به سطح زمین می رسند و حیات در معرض خطر قرار می گیرد، که یکی از نظریه های معتبر در خصوص انقراض دایناسورها همین گذار مغناطیسی زمین می باشد در اینجا نویسنده مقاله در تشبیهی که به کار برده است می خواهد نشان دهد چقدر این امر می تواند تأثیرگذار باشد و این وارونگی در خط مشی شرکت ها می تواند نتایج بزرگی دربر داشته باشد).
این گرایش ها هنگامی گسترش یافتند که تنها سازمانی که منابع ضروری در خصوص توسعه امور مالی مربوط به فن آوری های جدید پردازش را در اختیار داشت، دولت ایالتی آمریکا بود. هزینه تحقیقات سنگین و توسعه سیستم همگی تحت پوشش دولت قرار داشتند، هزینه های این فن آوری به قدری کاهش داده خواهد شد که بتوان آن را به بخش خصوصی واگذار نمود. با گذشت زمان هزینه ها آن قدر کاهش می یابند که خود کاربران بی هیچ واسطه ای قادر خواهند بود فن آوری و تجهیزات دلخواه خود را انتخاب نمایند.
طی انقلاب هایی که در عرصه پردازش های شخصی و اینترنت حادث می شود (لازم به یادآوری است که بنا بر قانون مور در پهنه دنیای پردازش و اینترنت توان پردازشی هر 18 ماه دو برابر افزایش می یابد)، روند تاریخی فن آوری به گونه ای بود که ابتدا پارامتر اصلی در بطن این فن آوری ها را دولت تشکیل می داد طی سالها دولت نقش بسیار مهمی در این عرصه را بر عهده داشت ولی کم کم بخش خصوصی جای خود را باز نمود و با گذشت زمان نقش دولت کمرنگ شد و جای خود را به بخش خصوصی داد و اکنون فن آوری ها در این عرصه به جایی رسیده اند که کاربران شخصی تبدیل به یک پارامتر مهم شده اند. در بیشتر راه های امروزی مصرف کنندگان دارای پیشرفته ترین فن آوری ها هستند، که این فن آوریها راه خود را به سوی دنیای تجارت و نهایتاً به سمت دولت باز می کنند.
نه تنها فن آوری های مصرفی (مانند iPad و iPhone) قادرند تا راه خود را از طریق مصرف کنندگانش به تشکیلات اقتصادی باز نماید، بلکه اکنون گرایش ها و تمایلات مصرف کنندگان می توانند باعث تصمیم گیری برای خرید فن آوری های نوین در درون شرکت ها و سازمانهای بزرگ اقتصادی گردند. این روند در حال حاضر خود را در پهنه دنیای پردازش آشکار و نمایان ساخته است ولی کسی نمی داند که این روند تا کجا و تا کی ادامه خواهد داشت.
اما یک چیز را نمی توان انکار کرد: کارکنان شرکت های بزرگ و اقتصادی امروزی خود یک مصرف کننده هستند، و این کاربران قطعاً بر تصمیم گیری های سازمان های خود در خصوص نحوه استفاده از فن آوری ها بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

همه چیز درباره کاربردها (apps)

بسیار ساده است که فراموش کنیم هنگامی که Apple اولین iPhone را روانه بازار نمود هیچ App Store, iPhone SDK، و هیچ توسعه دهنده اکوسیستمی وجود نداشت. مردم می پنداشتند که گوشی های آنها برای ایجاد Voice Call، بررسی ایمیل هایشان، و حتی مرور نمودن صفحات وب بسیار مناسب می باشند. کاربرانی که رده متوسط را به خود اختصاص می دهند هیچگونه ایده و نظری در مورد اینکه گوشی های آنها می توانستند "apps" را اجرا نمایند، نداشتند.
علیرغم اینکه نسل اول iPhone این اپ ها یا کاربردهای محلی را پشتیبانی نمی کردند، هنگامی که Apple گوشی iPhone SDK را عرضه نمود باز هم App Store واقعاً چیز جدیدی برای ارائه به کاربران نداشت. Windows Mobile در آن زمان با داشتن بیش از 20000 کاربردهای قابل دسترسی موبایل به نظر می رسید که یک اکوسیستم توسعه دهنده پیشرفته می باشد. در واقع آنچه Apple با App Store انجام داد، یک ساده سازی بود تا کاربران تجربه راحتی در استفاده از App Store داشته باشند. این امر سبب شد تا فرآیند نصب یک کاربرد (اپ) روی گوشی موبایل بسیار آسان و ساده انجام گیرد. کار دیگری که شرکت Apple انجام داد این بود که یک برنامه تبلیغاتی تلویزیونی پر بیننده درباره کاربردهای در دسترس کاربران در App Store را ترتیب داد، در این برنامه به کاربر آموزش داده می شد تا چگونه بتواند خیلی آسان این کاربردها را روی گوشی خود نصب نماید.
Apple در ابتدا فرآیندهای بسیار پیچیده و عجیب و غریب را برای نصب کاربردها و برنامه ها روی گوشی های خود در نظر گرفته بود ولی با یک انجام یک گذار نصب برنامه ها و کاربردها روی گوشی های این شرکت به طرز شگفت آوری ساده شده است.
Apple قادر بود تا App Store را روی پلت فرم iTunes موفق ایجاد نماید و در نتیجه آن در حال حاضر دارای 100 میلیون شماره کارت اعتباری روی یک فایل می باشد. بنابراین همانند یکی از دارندگان iPhone یا iPod touch شما نیاز نداشتید تا به Apple برای فایل متعلق به این شرکت شماره کارت اعتباری خود را ارائه نمایید، اما در عین حال شما قادر نبودید تا کاربردهای رایگان را دانلود نمایید تا زمانی که شماره کارت اعتباری خود را به Apple می دادید. پی آمد ایجاد یک اکوسیستم پیشرفته شوک بزرگی به بازار خرید و فروش بود.
بیشترین دانلودها از App Store مربوط می شود به کاربردهای رایگان، اما این امر سبب نشده است تا ده ها هزار از توسعه دهندگان این کاربردها دست از تلاش برای گسترشها کاربردهای Apple بردارند، این توسعه دهندگان برای هر چیزی که شما تصور کنید کاربردی طراحی نموده اند. App Store کار خود را با 500 کاربرد آغاز نمود، اما به سرعت این میزان را به 5000 و سپس 25000 و نهایتاً 100000 کاربرد افزایش داد. پیش بینی می شود تا اواسط سال 2011 تعداد کاربردها به نیم میلیون برسد.

نخست با iPhone

یک کاربرد برای iPhone، سپس یکی دیگر، و باز کاربردی دیگر، و دیگر بار و دیگر بار...
همچنان که App Store در حال گسترش بود، کاربرانی که در سطح میانی دنیای پردازش فعالیت دارند، دریافتند که تقریباً برای هر چیزی که مورد نیاز آنها است یک کاربر وجود دارد. همانطور که از برنامه های تجاری و تبلیغاتی شرکت Apple که از تلویزیون پخش می شد عنوان می کردند: "آیا شما می خواهید درباره رستورانها مطالبی را مرور نمایید، شاید بخواهید در مورد MRI بیشتر بدانید، یا صرفاً یک کتاب قدیمی را مطالعه کنید؟" برای هر چیزی که تصور نمایید کاربردی وجود دارد. آیا قصد انجام بازیی را دارید؟ یا به دنبال آهنگ خاصی در رادیو هستید؟ شاید می خواهید صورت حسابهای خود را پرداخت نمایید؟ یا شاید هم سفارش پیتزا می دهید؟ یا قصد دارید اتومبیل خود را روشن کنید؟ و یا قفل در ورودی منزل خود را باز نمایید؟ کاربران iPhone خیلی سریع متوجه شدند که تقریباً برای هر کاری که تصور کنند یک کاربرد وجود دارد.
صنعت بیمه برای حوادثی که ناشی از هر گونه وسیله موتور دار باشد فرصت مطالعاتی مناسبی را برای 1000 شرکت برتر دنیا فراهم نموده است تا تمرکز خود را روی کاربردهایی که کاربران روی تلفن های همراه خود نصب می کنند معطوف نمایند. در آوریل سال 2009 Nationwide Insu rance 2009، کاربرد Nationwide Mobile را در iPhone App Store عرضه نمود. این کاربرد برای مشتریان Nationwid یک "Accident Toolkit" فراهم می نمود. علاوه بر برقراری ارتباط با خدمات فوری مانند اورژانس، این کاربرد قادر بود گزارش حادثه را به فایلی تبدیل نماید که با استفاده از GPS مکان دقیق کاربر مشخص می گردید و توسط دوربین می توانستید از میزان تخریب عکسهایی تهیه کنید.
این کاربرد حتی می توانست نور فلش نیز ایجاد نماید. این شرکت سپس یک برنامه تبلیغاتی تلویزیونی گسترده را به اجرا درآورد و در این برنامه کاربردهای iPhone را به نمایش گذاشتند. علاوه بر ایجاد یک بازاریابی مناسب، این کاربرد به مشتریان خود پیشنهاد می داد که به جای استفاده از فرآیندهای پر زحمت و دستی، خدمات خود یار را به کار گیرند که این امکان را برای آنها فراهم می نمود تا از کاربردها به نحو شایسته روی تلفنهای خود بهره گیرند.

iPad در تشکیلات اقتصادی

ipadintheenterprise.com,30 $
با طوفانی که iPad بوسیله اقدامات متهورانه و جسورانه خویش به راه انداخت، اکنون این وسیله در اختیار کارگران و کارمندان شرکت ها قرار گرفته است، و اصلاً مهم نیست که کاربر در چه رده و سطحی خدمت می کند و یا در چه صنعتی فعالیت دارد، به واقع می توان گفت iPad یک وسیله فراگیر است، و کاربران نیز در مقابل حرکتی را آغاز نموده اند تا با این وسیله ارتباط بیشتری پیدا کنند و از طریق کاربردهایی که برای این وسیله طراحی شده است زندگی کاری نوینی را تجربه نمایند تا میزان تولید و بهره دهی خود را افزایش دهند. از آگهی های تجاری و موانع اجرایی گرفته تا مدیریت ارتباطات مشتریان و فرمانها و تقاضا برای رفع مشکلات، همه در سیطره قدرت iPad قرار دارند، iPad دارای پتانسیل باور نکردنی برای ساده سازی و تسهیل امور در زمینه سرمایه گذاری های موجود در عرصه سیستمهای اطلاعاتی و کاربردهای نوین می باشد. حتی بیشتر فرآیندهایی که نیاز به انجام نامه نگاری و یا به اصطلاح همان بروکراسی باشد و یا ارائه اطلاعات فروش که محتاج جمع آوری اطلاعات و داده های مختلف می باشند نیز می توانند به طرز شگفت آوری تحت تأثیر iPad قرار داشته باشند.
این کتاب یک راهنمای مناسب برای شرکت ها و واحدهای تجاری می باشد تا دریابند که چگونه تجارت و IT باید برای گسترش یک استراتژی مناسب برای موبایل ها با یکدیگر همکاری داشته باشند تا از مزایای این فن آوری ارتباطی به نحو احسن استفاده نمایند. خوانندگان این کتاب همچنین درباره گزینه های طراحی نرم افزارهای سطح بالا، اهمیت طراحی و تجربیات کاربران، کاربرد ابزارهای توسعه و تکنیکهای گوناگون، و بهترین تمرینها برای آرایش نمودن و پیکربندی و نیز مدیریت نمودن iPad در نوآوری های ممکن، خواهند آموخت.
در دسامبر Geico Insurance، 2009 کاربرد Geico GloveBoX که متعلق به این شرکت بود را در App Store عرضه کرد، و مدت کوتاهی پس از آن در برنامه های تجاری تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شد که در آن برنامه درباره ویژگی های کاربرد مذکور توضیحاتی به کاربران ارائه می شد که این برنامه توسط شخصیت مرد غارنشین اجرا می گردید که این کاراکتر در واقع نشان تجاری این شرکت محسوب می شد.
در بهار سال 2010، تقریباً بخش بزرگی از شرکت های بیمه که بیشتر حوادثی را تحت پوشش قرار می دادند ناشی از تجهیزات موتوردار بودند، مانند شرکت
Allstate, American Family, ensurance, Farmers, Insurance, Progressive و state Farm همگی کاربردهای iPhone را به بازار عرضه کردند. شرکت بیمه State Farm همچنان روند رایج استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی را ادامه داد تا کاربردهای iPhone مربوط به این شرکت را به کاربران معرفی نماید. Nationwide در سطوح بعدی از این روند بهره گرفتند، یعنی دومین سری برنامه های تلویزیونی در خصوص کاربردهای دیگر iPhone که جدیداً گسترش یافته بودند را به مشتریان عرضه داشت، نام این کاربرد توسعه یافته Cartopia بود. این کاربرد نه تنها در دسترس کاربران Nationwide قرار داشت بلکه این کاربرد به صورت یک موتور خدمات تولید به کار رود طوری که کاربر می توانست خرید و فروش ماشینها را با یکدیگر مقایسه نماید و حتی قادر بود بطور رایگان شماره شناسایی موتور اتومبیل خود را مورد بررسی قرار دهد.
این کاربرد امکان تعیین قیمت بیمه را برای خریداران اتومبیل آن هم به طور آنی فراهم می کرد، تنها زمانی که شما باید صرف کنید زمان وارد کردن شماره شناسایی موتور به کاربرد مذکور می باشد.
لحظه ای تصور کنید که شما به عنوان کارشناس تعیین خسارت برای یک شرکت بیمه کار می کنید. چه احساسی خواهید داشت اگر بدانید کارکنان شما فن آوری های مناسبتری را نسبت به شما در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند؟ اگر کمی بیشتر بیاندیشید خواهید دید که در آن هنگام که شما تلاش دارید تا با راه اندازی لپ تاپ های شرکت خود به هدف مورد نظرتان دست یابید به راحتی می توانستید با استفاده از iPhone کوچکی که حتی در جیب شما جای می گیرد یک کاربرد را از App Store روی گوشی خود نصب نمایید، و پس از ورود به این برنامه، با استفاده از GPS مختصات دقیق خود را بیابید، و با گرفتن چند عکس از میزان خرابی و آسیب وارده به خودرو برای استفاده از حق بیمه اقدام نمایید.
اگر بخواهیم نمونه دیگری را برای شما تشریح کنیم، بهتر است نگاهی به صنایع خرد و خرده فروشی بیاندازیم. بیشتر شرکت های خرده فروشی مصالح ساختمانی مانند Barnes & Noble, Best Buy, Home De-,pot, Macy's, Target, Toy "R" Us و WalMart نیز دارای کاربردهایی هستند که در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دارند. برخی از این کاربردها (نظیر کاربردهایی که Best Buy و Target ارائه کردند) دارای این توانایی هستند که از دوربین iPhone استفاده نمایند تا بارکد محصولات را اسکن کنند و اطلاعاتی در مورد آن محصول در اختیار مصرف کننده قرار دهند، این اطلاعات می تواند شامل مشخصات فنی و بازنگری هایی که در مورد آن صورت گرفته باشد.
حال تصور کنید که شما برای یک شرکت فروش مصالح ساختمانی کار می کنید. چه احساسی به شما دست خواهد داد اگر یک مشتری وارد شرکت شما گردد در حالی که اطلاعات جامعی در خصوص محصولات شرکت شما روی تلفن همراه خود داشته باشد و این اطلاعات خیلی بیشتر از اطلاعاتی باشد که شما بتوانید با استفاده از اسکنر دستی خود در اختیار مشتری بگذارید؟ به نظر خیلی ناامید کننده است، این طور نیست؟ شاید به نظر برسد مواردی که برشمردیم صرفاً یک سری مثال های خیالی باشند، اما این طور نیست در دنیای امروز نمونه هایی را که عنوان نمودیم بخشی از زندگی واقعی را تشکیل می دهد و هر روزه هزاران کارمند در شرکت های بزرگ با یک انتظار رو به رشد و فزاینده به دنبال کاربردهایی مختلف هستید که بتوانید تقریباً تمام امور مورد نیاز شما را پوشش دهند، و همچنین از شرکت هایی که مورد توجه شما هستند و علاقه مند محصولات آنها می باشید این انتظار را دارید که کاربردهایی را برای مصرف کنندگان محصولاتشان فراهم نمایند تا مشتریان تجربه بهتری در استفاده از این محصولات داشته باشند.
اما به عنوان یک کارمند، شما نمی توانید به همان اطلاعاتی که از طریق لپ تاپ به دست می آورید از راه گوشی تلفن همراه خود نیز دست یابید. مطمئن باشید، اکنون بخش IT شرکت شما مجوز هماهنگ نمودن آدرس های الکترونیک، تقویم، و تماسهای انجام گرفته با تلفن تان را برای شما صادر می کند، اما چرا هنوز هم شما برای انجام چند گزارش ساده باز هم به سراغ کامپیوتر شخصی خود می روید؟ چرا شما هنوز هم خود را برای تأیید و تصویب نمودن امور جاری کارتان مقید به نشستن پشت میز کار کرده اید؟ چرا شما نمی توانید برای انجام وظایف خود کاربردهای کاری مورد نیازتان را از هر جایی که هستید مورد استفاده قرار دهید؟ چرا نمی توانید به اطلاعات مورد نیاز خود هنگامی که به آنها نیاز مبرم دارید و یا در جایی که به آنها احساس نیاز می شود، دسترسی داشته باشید؟
در نتیجه می توان این طور استنباط کرد که موضوع این نیست که آیا این اقدامات متهورانه که توسط شرکت ها انجام می گیرند در راستای ایجاد کاربردهایی برای iPhone هستند که کارمندان این شرکت ها بتوانند از آنها بهره گیرند یا خیر بلکه موضوع اساسی زمان ارائه این کاربردها می باشد. به همین روالی که گرایش های مشتری مدار باعث ایجاد پشتیبانی برای پلت فرم های همراه در محل کار گردید، به همین صورت نیز طرح ها و اقدامات خطیری که انجام می گیرند باید نیازمندیهای مشتریان را شناسایی نماید و حتی بطور کامل کاربردهایی را که مورد نیاز کارمندان است را بررسی و ایجاد نمایند. با عرضه iOS 4.0 با قابلیت پیکربندی بی سیم، کاربردهای نوین خانگی با سرعت بیشتری با نوآوری های بخشهای IT سازگار شده اند. در اواخر سال Genentech, 2009 بیش از 30 کاربرد خانگی را برای iPhone توسعه داد و همچنین پیکربندی Genentech App Store مختص به خود را برای استفاده کارمندانش ایجاد نمود.
در یک مصاحبه تاد پیرس مدیر ارشد اطلاعات Genentech عنوان نموده است: "من ده میلیون دلار برای ایجاد سیستم خرید قابل استفاده روی SAP هزینه کردم. همچنین من ده هزار دلار پرداخت نمودم تا این سیستم را برای بهره گیری روی iPhone خود قابل استفاده باشد."

اکنون زمان هنرنمایی iPad می باشد

iPad با توان اجرای حدود 200000 کاربرد که از ابتدا برای استفاده روی iPhone و iPad touch طراحی شده بودند عرض اندام نموده است. در حالی که می توان این طور عنوان کرد این تجربه خارق العاده ای برای کاربر محسوب نمی شود، ولی باید اذعان داشت که این امر سازگاری بیش از حد تصور iPad را نشان می دهد. حتی اگر شما تجربه بسیار موفقی در زمینه مرور صفحات وب بوسیله iPad داشته اید و از این وضعیت تاکنون خشنود بوده اید ولی این امر سبب نشده است تا وب سایتها در زمینه بهینه سازی کاربردهای iPad دست از کار کشیده باشند، بخش بزرگی از وب سایتها کاربردهای بهینه شده iPad را برای سطوح بالاتر ایجاد نموده اند. یک کاربر نوعی را تصور کنید که بیشتر وقتش را صرف مرور صفحات وب می کند. برای نمونه وب سایتهایی نظیر
Bloomberg, USA Today, The Wall Street Journal, The New York Times، یا Weather.com. کابردهای iPad که برای این سایتها فراهم شده است به قدری جامع و در عین حال جذاب و سرگرم کننده است که در بیشتر موارد این کاربردها بیشتر از خود سایتها نظر کاربران را به سوی خویش جلب می کنند.
از روز نخست، iPad بیشتر از یک وسیله صرفاً مصرفی مورد توجه قرار گرفت. با کاربردهایی نظیر Apple's Keynote برای ارائه سخنرانی، خیلی زود iPad خود را به عنوان یک وسیله پرتوان به کارشناسان حرفه ای که قصد دارند در سخنرانی های خود از اسلایدهای متنوعی استفاده نمایند، معرفی نمود. مهم نیست کاربر در رستوران نشسته است یا در سالن کنفرانس قرار دارد، استفاده از iPad بسیار راحتتر از لپ تاپ است، بنابراین iPad خیلی زود توانست نظر افراد حرفه ای که در زمینه های کاری و یا تجاری فعالیت دارند را به سوی خود جلب کرد. پس از آن دیری نپایید که شرکت های گوناگون پتانسیل iPad را کشف نمودند و تصمیم بر آن شد که در بسیاری از این شرکت ها از وجود این وسیله کارآمد بهره گیرند. یکی از اولین شرکت هایی که iPad را مورد استفاده قرار داد شرکت خودروسازی مرسدس بنز بود، در ژوئن سال 2010 شرکت مرسدس بنز یک کاربرد رایج را توسعه داد و سپس آن را به 40 سرپرستی نمایندگی های این شرکت عرضه داشت.
این کاربرد MB Advantage نامیده می شود، کاربرد مذکور این امکان را برای کارکنان نمایندگی های شرکت مرسدس بنز فراهم می نماید که به سیستم مراکز فروش را از طریق iPad دسترسی داشته باشند. مرسدس بنز برای فروش محصولاتش به مشتریان می تواند از iPad برای دریافت کاربردهای اعتباری و جستجو برنامه های بازاریابی با دورنمایی که بوسیله مصرف کنندگان از محصولات این شرکت ترسیم گردیده است برای طراحی موتورهای نسل بعدی در بخش فروش سود جوید. همچنین iPad می تواند جایگزین مناسبی برای فرم های کاغذی و چک لیستهایی باشد که کارمندان نمایندگی ها هنگام تحویل خودرو به مشتری مجبورند پر نمایند. آندریاس هندریخ، معاون مدیریت بخش بازاریابی شرکت مرسدس بنز، در یکی از مصاحبه هایش با یک بخش خبری عنوان کرده است: "MB Advantage روی iPad این امکان را برای نمایندگی های مرسدس بنز فراهم نموده است تا کارایی و پویایی خویش را افزایش دهند، این پویایی از همان گام اول که بخش مالی است تا لحظه تحویل کالا را در بر می گیرد. "در اواخر سال 2010، شرکت مرسدس بنز توان این کاربرد را افزایش داد به طوری که مشتری از طریق iPad می تواند اسناد مربوطه را امضا نماید.
شکل [2]
بخش فروش مرسدس بنز می تواند به سیستم نقطه فروش از طریق بخش فروش که روی iPad ها نصب گردیده است دسترسی داشته باشد.
اما شرکت مرسدس بنز تنها شرکت خودروسازی نیست که از iPad به عنوان یک وسیله کارآمد در صنعت خودروسازی به کار گرفته است. BMW نیز هم گام با شرکت مرسدس بنز کاربردی را ایجاد نموده است که می توان آن را روی iPad نصب نمود و به وسیله آن اطلاعات تعاملی موتورها و قیمت تجاری آنها را مشاهده کرد. این کاربرد شامل تعداد زیادی عکس و ویدئو می باشد، همچنین شما می توانید در این کاربرد ویژگی های یک طراح دیجیتالی را پیدا نمایید این ویژگی دیجیتالی به مشتری این امکان را می دهد تا موتور مورد نظر خود را طراحی نماید. شرکت جنرال موتور نیز کاربرد Chevrolt Dealer را برای استفاده روی iPad ایجاد نموده است، این کاربرد راه را برای مشتریان جهت خرید آسان هموار کرده، با به کارگیری این کاربرد مشتریان می توانند رنگها، گزینه ها و قیمتهای کالاهای موجود در یک نمایندگی فروش را مشاهده نمایند.
در زمینه کاربردهایی که برشمردیم، اجازه دهید بازگشتی به گذشته داشته باشیم و نگاه درباره ای به نمونه ای از کاربردها که در صنعت داروسازی و صنایع تجهیزات پزشکی ذکر کردیم، داشته باشیم. Medtronic بزرگترین کارخانه سازنده تجهیزات پزشکی است، این شرکت در عین حال یکی از اولین شرکت هایی بود که به میزان بسیار بالایی iPad را برای به کارگیری در صنایع خود خریداری کرد. شرکت مذکور حدود iPad 4500 را خریداری نمود، این شرکت تا سال 2010 به عنوان تنها شرکتی که بیشترین iPad را در اختیار دارد مطرح بوده و در این زمینه رتبه اول را کسب کرده است. طی هفته ها اولی که iPad به بازار عرضه می شد، این شرکت تیمی را مسئول توسعه و گسترش کاربردهای داخلی برای iPad نمود.
بنابر اظهارات مایک هیجز، کارشناس ارشد اطلاعات شرکت Medtronic، که در یک مصاحبه با وال استریت ژورنال شرکت کرده بود: "iPad به کارکنان بخش فروش ما این امکان را داده است تا وظایف خود را بهتر از پیش و با شیوه ای نوین انجام دهند."
Boston Scientific، یکی دیگر از 500 کارخانه برتر دنیا در عرصه تولید تجهیزات پزشکی می باشد، این کارخانه طی ماههای نخست پس از عرضه iPad به بازار بیش از 2000 عدد از این وسیله را خریداری کرد، این شرکت در حال حاضر در حال گسترش بیشتر کاربردهایی است که برای iPad طراحی شده اند و در رابطه با مشتریان می باشد. در کنفرانسی که اواخر سال 2010 برگزار گردید، ری الیوت، مدیر ارشد اجرایی شرکت Boston Scientific، در خصوص اینکه چرا این شرکت سرمایه گذاری بزرگی در زمینه لوح های iPad انجام داده در عین حالی که شرکت مذکور به واسطه بحران مالی جهان سیاست صرفه جویی را اتخاذ کرده است، سخنرانی مبسوطی ایراد نمود.
وی اینطور توضیح می دهد: "ما فرآیندی را برای مدیریت فروش خود آغاز نمودیم، ما طی این فرآیند بیش از 20 کاربرد ویژه را دانلود نمودیم و این فرصت را داریم تا محصولات خویش را قیمت گذاری نماییم، بازده زمانی را افزایش دهیم، و درخواست های مشتریان را تکمیل نماییم و همه موارد دیگری که ما برای صرفه جویی زمانی در زمینه مدیریت فروش نیاز به انجام آن هستیم را با استفاده از این کاربردها تکمیل نماییم."
ممکن است باعث تعجب گردد که 500 مدیر ارشد اجرایی برتر بیشتر زمان مربوط به کنفرانس را صرف گفتگو درباره استراتژی های IT در رابطه با پیکربندی های iPad نمودند، اما در عین حال صحبت کردن درباره IT تبدیل به یک بحث معمولی برای مجریان تجاری شده است، خصوصاً اگر این بحثها در رابطه با iPad باشد. در نوامبر سال 2010، شرکت تحقیقاتی Gartner پیشنهادی را به مدیران ارشد اجرایی ارائه کرد، در بیانیه آنها به جد توصیه شده بود که آنها باید تمام موانعی را که مانع پشتیبانی IT از iPad می شود را باید از سر راه بردارند.
وجود موانعی که سد راه IT برای پشتیبانی از iPad هستند می تواند بسیار بنیان کن باشند و باعث توقف فرآیند انتقال رو به جلو تجارت با استفاده از IT باشد. iPad مانند یک زلزله عمل کرد و همه چیز را به جنبش وا داشت، و شرکت ها این فرصت را دارند تا با بهره گیری از پتانسیلها و برتری های این فن آوری کارآیی کارگران خود را بالا برند و به همین میزان تولید خود را افزایش دهند، بنابراین گسترش و بهینه سازی موبایلهای کارمندان و کارکنان به نوعی یک سرمایه گذاری دراز مدت و بنیادی محسوب می شود که می توانند نتایج بسیار مثبت و ایده آلی به همراه داشته باشد.
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.