مراحل مدیتیشن

در مرحله نخست، نوآموز می‌بایست کاملاً اعتقاد داشته باشید که هدف او از این تمرینات چیست ؟ زیرا تا زمانی که به این تکنیک ها اعتقاد پیدا نکرده است نتیجه خوبی نمی گیرد. سپس دقت کنید که محیطی مناسب از نظر جا و مکان را
دوشنبه، 6 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
مراحل مدیتیشن
مراحل مدیتیشن
 






 

آسودگی از شکایت‌های روان‌تنی

در مرحله نخست، نوآموز می‌بایست کاملاً اعتقاد داشته باشید که هدف او از این تمرینات چیست ؟ زیرا تا زمانی که به این تکنیک ها اعتقاد پیدا نکرده است نتیجه خوبی نمی گیرد. سپس دقت کنید که محیطی مناسب از نظر جا و مکان را برای این تمرینات انتخاب کنید .بهتر است محلی را که انتحاب می کنید نسبتاً نه زیاد نرم باشد و نه زیاد سخت و ناهموار. سعی کنید که خود را در کانون انرژی‌های مثبت که همان (رو به کعبه) «رو به قبله» است قراردهید.
مراحل مدیتیشن
می توانید نا اندیشه ای درست آن فضا را فضایی ،کاملاً روحانی و معنوی بسازید. اگر احیاناً قرار ملاقاتی دارید و یا زنگ تلفن یا زنگ ساعت مزاحمتی برای شما فراهم می‌آورد آن‌ها را از محل انجام تمرینات خود دور کنید. مهم ترین مرحله برای شروع کار این است که نوآموز زمان خاصی را برای انجام مدیتیشن قبل از شروع تمرین در ذهن خود تعیین کند. می توانید در ابتدا تمرین زمان ۱۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه را انتخاب و در ذهن خود آنرا چند بار تکرار کند. البته اگر نو آموز علاقه داشت می تواند در مراحل بعدی این زمان را طولانی‌تر کند. مثلاً زمان آنرا تا یک ساعت نیزافزایش دهد. بایست دقت داشته باشید که با انجام این امور می خواهید فکر و روح خود را تصفیه کنید نه اینکه برای خود تصاویر تخیلی و خرافی بسازد . زیرا نباید این گونه تمرینات، ما را به خرافه بکشاند.گوهر آدمی خداگونه است، بنابراین می‌باید قدم به قدم بر شادی‌ها و اندوه‌های گذرا وتعلقات پوچ غلبه کرد.

مدیتیشن شمارش نفس ها

در مراحل مدیتیشین هدف اصلی ما انجام کاری در زمانی، مشخص است . در این مرحله شمارش دم و بازدم خود را بایست به صورت ریتم خاص در آورده، یعنی تنها کاری که در آن زمان بایست به آن توجه کرد و انجام داد، شمارش تعداد بازدم هاست. در این تمرین تلاش این است حتی الامکان و بطور کامل فقط به تنفس خود توجه داشته باشید و در صورت پراکنده شدن افکارتان به آرامی باز به این فعالیت بازگردید. تا وقتی افکار و ادراک شما آگاهانه باشد به این معنی است که از دستورات اصلی این تمرین منحرف شده اید از اینرو بهتر است شمارش را تا عدد چهار ادامه داده سپس از یک شروع کنید وقتی احساس می کنید به شمارش یا هر چیز دیگر می اندیشید از مسیر اصلی منحرف شده اید سعی کنید به آرامی به شمارش بازگردید اگر احساس کردید که تنفستان تغییر کرده این هم میتواند یک فرار ذهنی باشد .تصور کنید بسیار آرام و راحت د رکف دریاچه ای با آبی زلال نشسته اید می دانید که حبابهای بزرگ چقدر آرام تاسطح آب بالا می آیند اندیشه احساس و درک خود را چون حبابی در فضای دریا تصور کنید که از این فضا عبور کرده و از آن خارج می شود برای کامل کردن این مرحله از پنج تا هفت یا هشت ثانیه وقت لازم است وقتی فکر یا احساسی در شما پدید می آید در همین مدت بسادگی آنرا می بینید تا وقتی از آب گذشته و از فضای دید شما خارج شود سپس تصور حباب دوم را شروع کنید تا الی آخر.

راحتی خیال

اساس این روش تعمق و تامل بر حرکات موزونی است که خود به خود در جسم ایجاد می شوند مکان یا وضعیتی راحت را یافته دستهای خود را روی سینه یا شکم قرار دهید بسیاری از افراد ترجیح می دهند این تمرین را به حال نشسته روی زمین انجام دهند اما نشستن روی یک صندلی راحت نیز مطلوب است انگشتان خود را کاملا باز کنید بطوری که یکدیگر را لمس نکنند دستهای خود را هم باز کنید حرکات سینه و شکم را که زیر انگشتان اتفاق می افتد باید کاملا حس کنید فعالانه مشاهده و با قدرت بررسی کنید هرگاه حس کردید در حال تفسیر ادراک خود با استفاده از کلمات هستید. متوجه باشید از اصول مدیتیشن منحرف شده و باید به آرامی دوباره خود را به جای اصلی بازگردانید همچنین اگر تغییری در حرکات تنفسی خود احساس کردید یا اندیشه شما به اتفاقاتی که در درونتان می گذرد کاملا متمرکز شد فوراً به جای اولیه برگردید اصولا تمام موارد شبیه به مدتیتشن های قبل است با این تفاوت که به جای چشم از انگشتان و بجای شی طبیعی از حرکات منظم جسم خود استفاده می کنید.دو هفته اول را با پانزده دقیقه در هر جلسه آغاز کنید پس از پایان این مدت در صورتی که حس کردید برایتان مناسب نیست آنرا بکلی قطع کرده و در غیر این صورت زمان آن را برای هفته سوم و چهارم به بیست و پنج دقیقه افزایش دهید پس از یک ماه می توانید تصمیم گرفته و در صورت مفید بودن این روش آنرا در برنامه مدیتیشن خود مورد استفاده قرار دهید.

مدتیشن مانترا ( یا ذکر گفتن )

این مدتیشن بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش کلمه عبارت یا جمله ای که مانترا نامیم بصورت ذکر بارها خوانده می شود. مثل مانترای شرقی « اوم » ویا « خدایا کمکم کن » و یا « یا هو » باید توجه داشته باشید در این مرحله نوآموزحتماً باید زیر نظر استاد اینگونه تمرینات را انجام دهد.درغیر این صورت مشکلات فراوانی برای او بوجود خواهد آمد.

هشدارها

در تمرینات مدیتیشن برخی از افراد ممکن است نتوانند به آن آرامشی که مورد نظرشان بوده ویاانتظارش را داشتن برسند و کوشش ناموفق، آنها ممکن است باعث اضطراب و استرس بیشتر آنان شود.باید بدانید که درتمرینات مدیتیشین صبر و حوصله و پشتکار سه عمل اصلی موفقیت بشمار می رود واگر نوآموز شتابی براین اعمال داشته باشد نتیجه خوبی از این تمرینات نمی گیرد. اگر نشانه هایی مانند سردرد، نفس نفس زدن، خستگی یا دردهای مزمن باعث نگرانی بیشتر شما شد, بدون نگرانی ادامه تمرینات مدیتیشن را قطع کنید و به پزشک و یا مشاور خود مراجعه کنید. در مواردی نیز وقتی نوآموز به حالت عمیق مدیتیشن می رود ، در آن حالت برخی افراد از خاطرات فراموش شده گذشته خود مثل، آزار و اذیت های دوران کودکی خود آگاه می شوند و پذیرش این خاطرات برایشان بسیار سخت است و از یاد آوری آنها رنج می برند. باید عرض کنم که این مورد اصلاً مهم نیست و شما نباید از این گونه خاطرات فرار کنید چرا که شما هرگزنباید بگزاریدافکار منفی را که در مدت انجام مدیتیشین به ذهن شما می آید را از خود دور کنید، چرا که ما اساساً مدیتیشین می کنیم تا این افکار زائد که سالیان سال در ذهن ما انباشته و پوسیده شده است را خالی کنیم. و وقتی شما از بالا آمدن آنها از لایه های زیرین مغز خود جلو گیری می کنید دیگر نمی گزارید هدف اصلی مدیتیشین شکل پذیرد. ومطلب دیگر اینکه دیده شده است که در برخی ازموارد نیز عمل کرد اشتباه بعضی از نوآموزان به خاطر نداشتن آگاهی صحیح ازنحوه اجراء و انجام درست تمرینات مدیتیشن، باعث شده است که افراد متاسفانه مبتلا به افسردگی حاد و همچنین در مواردی باعث دوره های عزلت نشینی طولانی آنها ، ودر برخی دیگر تعدادی از افراد نیز مبتلا به اختلالات شدید روانی،اختلال افسردگی اساسی،واختلالات شدید شخصیتی، نامناسب شده اند. برخی تحقیقات بیان می کنند که حالت آرامش و مدیتیشن بسیار شبیه به هیپنوتیزم و ماینتیزم است.نوآموزان بهتراست بدانند که اگر این افکار باعث ناراحتی آنها شد بایست حتماً به پزشکان مجرب و متخصصین این امور و یا، به یک درمانگر سلامت ذهن نظیر روانشناس مراجعه کنید.
منبع:رزمی کار


 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.