معرفی کتاب هفت اثر قرآنی

کتاب تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده ) سیزدهمین اثر از مجموعه متون معارف قرآنی است که به همت حجه الاسلام و المسلمین محسن قرائتی تألیف و توسط آقایان محمود متوسل و علیرضا کمالی و رضا مصطفوی ویراستاری شد و دفتر
شنبه، 25 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب هفت اثر قرآنی
معرفی هفت اثر قرآنی
 





 

تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده)

کتاب تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده ) سیزدهمین اثر از مجموعه متون معارف قرآنی است که به همت حجه الاسلام و المسلمین محسن قرائتی تألیف و توسط آقایان محمود متوسل و علیرضا کمالی و رضا مصطفوی ویراستاری شد و دفتر نشر معارف، آن را در دویست صفحه در تابستان 86 به زیور طبع آراسته نموده است تدوین این اثر قرآنی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مرکز برنامه ریزی و تهیه متون درسی انجام گرفته است در سخن مقدمه این مرکز آمده است: « نیاز به ارتباط و انس با قرآن و تدبر در آیات روح بخش قرآن به ویژه درعصر حاضر واقعیتی انکار ناپذیر است، چرا که انس با قرآن بارقه ی امید به زندگی و طی طریق سعادت را در دل های مضطرب، نگران و مأیوس زنده می کند و نور قرآن، انسان گرفتار آمده در تاریکی ها را به سوی روشنایی و راه های امن و سلامت جسم و جان می کشاند.
سرفصل های این کتاب در درآمد و بخش های هشت گانه آن بدین ترتیب می باشد:
درآمدی بر شناخت قرآن، باورها و بایدها در عرصه قرآن، نشانه های الهی، هجرت برای کسب علم، نماز و تفسیر قرآن، تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره توحید، تفسیر سوره قدر، ویژگی های مومنان، سیمای بندگان خدا، سیمای خردمندان در قرآن و حکمت هایی از قرآن.

تفسیر موضوعی قرآن

کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم، چهاردهمین اثر از مجموعه متون معارف قرآنی است که به همت دکتر عبدالله موحدی محب تألیف و توسط آقای امیر عباس رجبی، ویراستاری گردیده و دفتر نشر معارف آن را در دویست و شصت و چهار صفحه در تابستان 86 به زیور طبع آراسته است. تدوین این اثر قرآنی توسط حجه الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری زیر نظر مرکز برنامه ریزی و تدوین متون درسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها صورت پذیرفته و حجه السلام عبدالکریم بهجت پور و دکتر مجید معارف، ارزیابی محتوایی داشته و جواد محفوظی به بازبینی نهایی این اثر پرداخته اند.
کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم به قلم حجه الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله موحدی (محب) در قالب دو بخش به نگارش درآمده است. بخش اول مباحث مقدماتی شامل وحی، کتابت وحی، ارزش های جاودانی قرآن، تفسیر و روش های تفسیری، شرائط مفسر و منابع تفسیر و مراحل رویکرد به قرآن شامل (قرائت، ترتیل، تدبر و تمسک) بوده و بخش دوم معارفی از قرآن کریم می باشد که در چهارده فصل به ترتیب ذیل آمده است. نماز، سروده عشق، دیباچه نیایش، در باور همگان، نگاه فطرت، صفات خداوند، ایمان، روشنای درون، ایمان، فراتر از باور، سازگاری و سازندگی، نظارت همگانی، سنت های الهی، انگاره مطلوب، اندیشه، زندگی و مرزهای بایستگی، در بخش اول کتاب و فصل اول صفحه 30 و در ذیل ارزش های جاودان قرآن کریم آمده است.
ارزش های برین قرآنی که رهنمودهای جاودانه آن کتاب برای هدایت بشری است بدین ترتیب است:

1. دعوت به کارهای نیک و پرهیز از کارهای ناپسند.
2. توصیه به عدالت ورزی و نیکوکاری.
3. دعوت به حیات برین و پایدار.
4. دعوت به تفکر و تدبر و بیداری اندیشه.
5. توصیه به شکیبایی و پایداری در برابر دشواری ها.
6. دعوت به توکل و اعتماد به خداوند.
7. دعوت به امید و نشاط و دوری از نومیدی.
8. توصیه به خودیابی، مراقبت و مدیریت بر نفس و عدم غفلت از آن.
9. دعوت به تلاش و بهره گیری از توانایی های ذاتی،
10. سفارش اکید در نیکی به والدین.
11. دعوت به اعتدال در رفتار اقتصادی و معیشت.
12. پرهیز از سخن غیر عالمانه.
13. توصیه به نیاش و ارتباط قدسی با خداوند.
14. توصیه به عبادت خداوند و هشدار از پیروی شیطان.

تفسیر موضوعی قرآن کریم (برگرفته از تفسیر نمونه )

کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم (برگرفته از تفسیر نمونه) پانزدهمین اثر از مجموعه متون معارف قرآنی است که به قلم حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی تألیف و توسط حجه الاسلام والمسلمین علیرضا کمالی گردآوری و تدوین گردیده است. این کتاب توسط آقای امیر عباس رجبی ویراستاری شده و دفتر نشر معارف آن را در دویست و چهل وهشت صفحه در زمستان 85 به رشته تحریر در آورده است. این کتاب در هفت بخش گرد آمده که عناوین آن بدین ترتیب می باشد:
اوصاف و ویژگی های قرآن، دعا و نیایش، نماز و تفسیر قرآن، روابط اجتماعی در قرآن، ازدواج، روابط اقتصادی، عالم ملکوت و جهان های دیگر.
در بخش هفتم، با عنوان عالم ملکوت و جهان دیگر، سه گفتار آمده که گفتار اول با عنوان عالم ملکوت، جن، فرشتگان و جنین و گفتار دوم با عنوان عالم مرگ و برزخ و اقسام اجل و گفتار سوم عالم قیامت که به ذکر نشانه های قیامت می پردازد درج گردیده است.
ساختار تفسیر آیات بر اساس تفسیر نمونه تنظیم شده و در تفسیر آیات، ابتداء هر آیه به جمله هایی کوتاه تقسیم و سپس تفسیر شده و نکات تفسیری مناسب ذکر شده است.
در صفحه بیست کتاب آمده است:
خطرناک ترین روش در تفسیر قرآن این است که به جای شاگردی در مکتب قرآن، ژست معلمی را در برابر این کتاب بزرگ آسمانی به خود بگیریم، یعنی به جای استفاده از قرآن بکوشیم افکار خود را بر قرآن تحمیل کنیم و پیش داده هایی که مولود محیط، تخصص علمی، مذهب خاص و سلیقه شخصی ماست به نام قرآن و به شکل قرآن عرضه کنیم.

نماز در قرآن و قرآن در نماز

این کتاب از مجموعه آثار قرآنی مؤسسه مطالعات و انتشارات قرآنی پیام صادق بوده و توسط سیدمهدی سلطانی رنانی تألیف شده و کانون فرهنگی مسجد القرآن اصفهان به صفحه آرایی آن اقدام و ناشر مذکور آن را در 136 صفحه و در رمضان المبارک 1428 ه، ق و در تیراژ 2000 نسخه به زیور طبع آراسته است. این کتاب در دو فصل تدوین یافته که فصل اول آن با عنوان نماز در قرآن به موضوعاتی همچون نماز و انبیاء، نماز و مؤمنان، نماز و ولایت، نماز و فرشتگان، آیات الهی نماز در قرآن و نام های نماز در قرآن و شناخت مخالفان نماز و قدر شناسان نماز و آثار و برکات نماز پرداخته است و در فصل دوم که با عنوان قرآن در نماز آمده است، حالات و جلوه های امام علی (ع) و امام حسین (ع) در نماز ذکر شده است.

سراج منیر

این کتاب گفت وگویی موضوعی در ارتباط با اخلاق و سیره قرآنی پیامبر اعظم (ص) می باشد که توسط خانم مریم بوجار آرانی تألیف شده و نشر دعوت آن را در 83 صفحه و در قطع پالتوئی در تیراژ 2000 نسخه به زیور طبع آراسته است. سراج منیر مجموعه ای است برگرفته از احادیث و روایات نبوی که در قالب پرسش و پاسخ و در پنج بخش پرسش های اعتقادی، مسائل اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به طرح اندیشه های روشنایی بخش رسول الله (ص) برای عمق بخشی معرفت و دانایی جامعه اسلامی به ویژه نسل جوان پرداخته است.

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

این کتاب که به همت آقایان علیرضا بهار و حامد کمالی تألیف یافته، توسط مؤسسه انتشاراتی کهندژ در 152 صفحه و در بهار سال 86 به زیور طبع آراسته گردیده است. این کتاب در دو بخش و با عناوین انسجام اسلامی و اتحاد ملی تنظیم شده است. در بخش اول عناوینی همچون وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن، عوامل و مبانی وحدت در قرآن، وحدت در اندیشه و نقش امام علی (ع) آمده است و در بخش دوم مفهوم، هویت، ارکان و اهداف اتحاد ملی ذکر شده است.

خلوتسرای جانان

این کتاب که برداشت های عرفانی از مناسک حج ابراهیمی (ع) است؛ توسط شاعر و نویسنده معاصر آقای علیرضا لطفی (حامد اصفهانی) به رشته تحریر درآمده است و آن را نشر محبان در قطع جیبی و در 128 صفحه به زیور طبع آراسته است.
این کتاب در پنج فصل تدوین یافته و برخی از عناوین فصول این کتاب عبارتند از: نیایش حج قصیده ی عرفان، حج چیست؟ درحضور کعبه و طواف وسعی بین صفا و مروه و شعر وادی مشعر و روح حج.
در صفحه چهل و دو کتاب آمده است: «حج گره گشای مشکلات امت اسلامی است. حج حبل المتین امت اسلامی و تجلی گاه * واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا * است. حج تجدید قوا و خون تازه به رگ های امت اسلامی دمیدن است. حج خروش بیداری و عرصه ی خودباوری امت اسلامی است.
منبع مقاله :
نشریه کوثر، شماره 26.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.