نوجوان در نگاه پدر

داشتن روابط نزدیک تر و صمیمانه تر با پدر و صرف کردن اوقات بیش تر در کنار او و سایر اعضای خانواده، سبب می شود که پدر روحیات، افکار و احساسات فرزند را بهتر بشناسد و این، مانع قضاوت های اشتباه مبتنی بر شایعات
سه‌شنبه، 12 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوجوان در نگاه پدر
 نوجوان در نگاه پدر

 

نویسندگان: دکتر محسن ایمانی- فاطمه وجدانی




 

چرا پدرم بیش تر از این که به رفتار و گفتار خودم توجه کند به حرف و نظر دیگران نسبت به من توجه می کند؟

داشتن روابط نزدیک تر و صمیمانه تر با پدر و صرف کردن اوقات بیش تر در کنار او و سایر اعضای خانواده، سبب می شود که پدر روحیات، افکار و احساسات فرزند را بهتر بشناسد و این، مانع قضاوت های اشتباه مبتنی بر شایعات درباره ی اعمال و رفتار او خواهد شد.
البته عدم صداقت در گفتار، و یا دوگانگی در رفتار و گفتار می تواند اسباب تردید والدین را فراهم کند. هم چنین رفتارهای پنهان کارانه توسط نوجوان، کنجکاوی بیشتر والدین را برمی انگیزد، جست وجوگری و کاوش آنان را بیشتر می کند.
ارتباط با دوستان نابات نیز والدین را نگران می کند و باعث می شود که آنان از جهات مختلف، در مورد سلامت اخلاقی و رفتاری فرزند خود به کسب اطلاعات بیشتر بپردازند.
همچنین تغییرات سریع رفتاری و مشاهده ی رفتارهای مشکوک، آنان را به بررسی های دقیق تر سوق می دهد؛ بنابراین استفاده از روش های زیر، می تواند باعث آرامش والدین شود و جست وجوگری آنان را از بین ببرد، یا دست کم کاهش دهد:
1- روابط نزدیک تر و صمیمانه تری با والدین داشته باشیم و والدین نیز باید در این مسیر پیشگام باشند.
2- با تعامل و گفت وگوی بیشتر با والدین، می توانیم خود را بیشتر به آنان معرفی کنیم، زیرا تا سخن نگوییم شناخته نمی شویم و به همین دلیل گفته اند:
تا مرد سخن نگفته باشد *** عیب و هنرش نهفته باشد
البته والدین نیز می توانند با برقراری ارتباط کلامی بیشتر، زمینه ی سخن گفتن بیشتر فرزندان را فراهم کنند و آنان را بهتر بشناسند و دیگر نیازی به جست وجو و کسب اطلاعات بیشتر نداشته باشند.
3- رفع ابهام ها و پنهان کاری ها و معرفی صریح شخصیت توسط نوجوانان نیز راهگشاست و اسباب آرامش والدین را فراهم می کند. البته سخت گیری های بیش از حد والدین نیز باعث بروز رفتارهای مبهم و پنهان کاری در رفتارهای نوجوانان و جوانان می شود و بنابراین رفتارهای متعادل والدین، از بروز پنهان کاری های نوجوانان پیشگیری می کند.
4- انتخاب دوستان خوب و مؤدب باعث آسایش خاطر و رفع نگرانی والدین می شود. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «المرء علی دین خلیله و قرینه» یعنی انسان بر دین دوست و همنشین خویش است؛ یعنی کسی که با او مصاحبت و همنشینی دارد. هم چنین، گفته اند:
تو اول بگو با کیان زیستی *** پس آنگه بگویم که تو کیستی
در این زمینه، لازم است والدین معیارهای لازم جهت انتخاب دوست را به فرزندان نوجوان و جوان خویش ارائه دهند.
5- وجود صداقت در گفتار، هم چنین هماهنگی بین رفتار و گفتار و همخوانی ابعاد مختلف شخصیت، باعث اطمینان بیشتر والدین به فرزندان می شود. پس والدین باید اهمیت رفتارهای هماهنگ را به فرزندان گوشزد کنند و خود نیز در مقام الگو، چنین صفاتی داشته باشند تا فرزندان از رفتارهای آنان، درس های خوبی فرا بگیرند.
6- زندگی بر اساس روش های مشخص و عدم تغییرات سریع در جهت منفی، کنجکاوی های والدین را از بین می برد.
7- برقراری ارتباط عمیق تر با والدین و شناخت دلایل نگرانی های آنان و از بین بردن این دلایل، باعث افزایش اطمینان آنان می شود. تلاش والدین در جهت بیان نگرانی های خود در مورد فرزندان و راهنمایی به موقع آنان نیز می تواند زمینه ساز سلامت رفتار نوجوانان و جوانان باشد و فضای ارتباطی میان آنان را قرین آرامش سازد.
منبع مقاله :
ایمانی، محسن؛ وجدانی، فاطمه؛ (1388)، چالش های من و پدرم،(پاسخ به سؤالات نوجوانان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول (1389)



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.