تساهل و تسامح و نفی مطلق خشونت؛ ابزارهای توطئه

دشمنان با نفی مطلق خشونت -اعم از قانونی و غیرقانونی- و طرح تسامح و تساهل به عنوان ارزش مطلق چه هدفی را دنبال می کنند؟
چهارشنبه، 25 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تساهل و تسامح و نفی مطلق خشونت؛ ابزارهای توطئه
 تساهل و تسامح و نفی مطلق خشونت؛ ابزارهای توطئه

 






 

پرسشی از محضر علامه مصباح یزدی

پرسش:

دشمنان با نفی مطلق خشونت -اعم از قانونی و غیرقانونی- و طرح تسامح و تساهل به عنوان ارزش مطلق چه هدفی را دنبال می کنند؟

پاسخ:

تسامح و تساهل مفهوم و اصطلاحی است خاصّ و برخاسته از فرهنگ غرب که با شکاکیّت و نسبیت معرفت در آن فرهنگ همخوان است و بر اساس آن یک حالت بی تفاوتی نسبت به عقائد دینی، فلسفی و علمی در فرد ایجاد می شود که در ارتباط با هر نظریه باید بپندارد که شاید نظریّه درستی است، و اعتقاد یقینی و اینکه دین حق، نظریه حق و مذهب حق یکی است را نفی کند. به این لحاظ تسامح و تساهل با مبانی اسلام که پیروان خود را به ایمان و اعتقاد یقینی و حق جوئی و دفاع از حق فرا می خواند، هیچگونه سازگاری ندارد.
هدف اصلی دشمنان دین بیرون راندن دین از صحنه ی زندگی بشر و یا محدود کردن آن در تنگنای زندگی فردی است. چنان که دینی با خصوصیات دین اسلام مانع اصلی سلطه جوئی و دنیاپرستی و زیاده خواهی آنان است. از این رو، تا مردم از ایمان خود دست برندارند و اطاعت کامل از مقرّرات دین را سرلوح عمل خویش قرار دهند آنان به هدف خود نخواهند رسید. پس برای راندن دین از صحنه ی اجتماع باید باورها و اعتقادات مردم به اسلام و تعالیم آن سست گردد.
دشمنان همراه با عناصر سرسپرده و خودباخته که اعتقاد درستی به دین ندارند، در طول تاریخ تا به امروز، بارها و بارها به هجوم علیه مقدّسات دینی و القاء شبهات فکری و هتک ارزشهای دینی پرداخته، و می پردازند. و در مقابل عشق و علاقه مردم به اسلام همواره آنان را به واکنش متناسب و وسیع در برابر توطئه ی دشمن وادار ساخته است، و هرگاه عالمان و مراجع دین، امری را مخالف اسلام تشخیص داده اند مردم به پیروی از آنان و با شور و حرارت از کیان اسلامی دفاع نموده اند، که ماجرای کسروی و سلمان رشدی مرتد از این نمونه اند.
این حساسیّت به حق مردم همراه با احکام اسلام، که جهاد و برخورد شدید با دشمنان و منافقین و اهانت کنندگان به مقدّسات و ارزشهای دینی را پیش بینی نموده است، عرصه را برای مروّجین خودباخته ی فرهنگ غرب تنگ نموده است که نمی توانند با خیال آسوده به هتک و تخریب ارزشهای اسلامی بپردازند و زمینه ی توسعه و همه گیر شدن باورها و حتّی سلطه ی مجدّد غرب را فراهم آورند.
دشمنان دین برای گشودن راه خود و برای اینکه بتوانند آزادانه در دل جامعه ی اسلامی پایگاه ایجاد نموده و به افراد بداندیش و منحرف میدان دهند که به تبلیغ بپردازند، سعی در از بین بردن این عشق و علاقه و تعصب و غیرت دینی دارند. آنان با مطرح کردن خشونت و تسامح آنهم نه در جایگاه واقعی و به شیوه ی علمی بلکه با تبلیغات مسموم و شیوه های مخرب روانی سعی می کنند تا مفاهیمی مانند تسامح و تساهل را به عنوان ارزش مطلق مطرح کنند و در مقابل قاطعیّت و خشونت را مطلقاً محکوم نمایند. آنان تلاش می کنند که شجاعت و ایثار، شهامت و نیروی معنوی و غیرت دینی را از مردم بگیرند از این رو انواع خشونت های منفی و غیرانسانی و ظالمانه را که در دنیا انجام گرفته است و نتائج شوم و دردناکی به بار آورده، به رخ مردم ما می کشند تا چنین القاء کنند که خشونت چنین آثار بد و زشتی را دارد پس خشونت مطلقاً محکوم و مذموم است و بدین گونه احساس به حق و شریف مردم را در حراست از باورهای خود زشت و حقیر جلوه دهند و هر حرکتی در مقابل خود را در پرتو نفی مطلق خشونت غیرانسانی و نامطلوب قلمداد کنند.
در نتیجه دشمنان با نفی مطلق خشونت و ترویج تسامح و تساهل سعی دارند اولاً؛ اسلام و ائمه ی دین را به خاطر محترم شمردن آئین جهاد و مبارزه خشن معرفی نموده، و از اقبال و رغبت مردم به آنان بکاهند.
ثانیاً، جوّی را به وجود آورند که حاکمان اسلامی از اجرای احکام الهی و قاطعیت در برابر دشمنان، که سلامت جامعه را تضمین می کند، دست بردارند و فعالیّت ها و بی بندوباری های سرسپردگان آنان را تحمل نمایند.
ثالثاً، عالمان دین را به خاموشی و انزوا بکشانند تا در سایه ی شوم تسامح و تساهل غربی و اتهام خشونت چشم بر روی فتنه گری ها و تضعیف ایمان مردم از جانب دشمنان داخلی و خارجی ببندند و رواج عقائد منحرف، از جواب و ردّ شبهات مسموم آنان دست بکشند.
رابعاً، روحیه ی شهادت طلبی، ایثار، شجاعت و حضور مردم در صحنه و انگیزه ی دفاع و مقاومت را تضعیف نمایند. و در کل زمینه ای فراهم گردد تا دشمن بتواند آزادانه به ترویج عقائد و ارزشهای خود پرداخته و با بیرون کردن اسلام از صحنه ی اجتماع به سیطره و استیلای بر جامعه اسلامی دست پیدا کند.
منبع مقاله :
مصباح یزدی، محمد تقی؛ (1391)، پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، قم: انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه)، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد