گرسنگی مواد سفیده ای

هوایی که استنشاق می کنیم مخلوط با گازی است که به نام ازت، که ظاهراً فایده ای جز رقیق کردن اکسیژن هوا ندارد و از راه تنفس به هیچ وجه وارد ترکیب بدن ما نمی شود ولی همین گاز یکی از عوامل غذایی لازم برای بدن انسان و
جمعه، 18 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرسنگی مواد سفیده ای
گرسنگی مواد سفیده ای

 






 

هوایی که استنشاق می کنیم مخلوط با گازی است که به نام ازت، که ظاهراً فایده ای جز رقیق کردن اکسیژن هوا ندارد و از راه تنفس به هیچ وجه وارد ترکیب بدن ما نمی شود ولی همین گاز یکی از عوامل غذایی لازم برای بدن انسان و حیوان است که به صورت مواد سفیده ای شبیه سفیده تخم مرغ در آمده و جز مصالح ساختمان بدن می باشد. هم اکنون بسیاری از ساکنان روی زمین مبتلا به گرسنگی نامرئی مواد سفیده ای هستند و این رایج ترین مظهر نقصان مواد غذایی است. فرق ماشین بدن ما با ماشین های دست ساخت بشر این است که این ماشین بایستی تعمیرات داخلی خود را شخصاً و به طور خودکار انجام دهد. کار این ماشین تنها سوختن نیست بلکه سوخت و ساز را عهده دار است، یعنی هر جای بدن خراب و فرسوده شود بایستی در آن قسمت نوسازی به عمل آید. مواد سفیده ای نشانه ی حیات بوده و شاخص جماد و حیوان می باشند و چنانچه در سنگ های آسمانی آثاری از ترکیبات مواد سفیده ای پیدا شود دلیل وجود زندگانی در کره ای است که این سنگ از آن جدا شده است!!!
به مواد سفیده ای چون مقدار زیادی از ترکیبات سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهند، "مواد ازته" هم می گویند چون شبه فلز ازت که در هوا به صورت گاز وجود دارد پایه اصلی ساختمان مواد سفیده ای است. در زبان علمی به آنها "پروتئین" می گویند."آلبومین" نیز یکی از القاب آنهاست و چون کلیه ها خراب شوند و نتوانند ادرار را صاف نمایند مقداری آلبومین رد شده و با پیشاب خارج می شود و به این بیماری در فارسی "بادیامان" و به زبان علمی "نفریت" می گویند و چون در این مرض مواد سفیده ای به جای اینکه جذب عضلات بدن شوند خارج می شوند شخص مبتلا به گرسنگی مواد سفیده ای شده و در عضلات او به جای مواد ازته آب جمع شده بیمار پف کرده و ورم می آورد.
باید به نکته توجه داشت که برای ساختمان ترمیم و تعمیر قسمت های مختلف بدن نوع مخصوصی از مواد سفیده ای به کار می رود به عبارت دیگر، مصالح ساختمان چشم با ابرو فرق داشته و مصالح ساختمان پوست با رگ ها متفاوت است همانطور که برای ساختمان منزل در داخل دیوار یک نوع آجر مصرف دارد و برای طاق زدن نوع دیگر. انواع حیوانی مواد سفیده ای از نظر کمیت زیادتر و از نظر کیفیت پست تر می باشند. انواع و اقسام حیوانی آنها جزء پروتئین های ناقص به شمار می روند. زیرا همیشه از چند نوع ترشی سفیده ای (اسید آمینه) محروم می باشند و به همین جهت است که انسان همیشه به مواد سفیده ای گیاهی احتیاج دارد و تنها با خوردن غذاهای حیوانی رفع نیاز انسان نخواهد شد. در دنیای امروز گرسنگی مواد سفیده ای چه در بینوایان چه در ثروتمندان (مصرف کنندگان گوشت و مواد حیوانی زیاد) عمومیت دارد. کودکان فقیر را باید نخستین قربانی این گرسنگی دانست و به همین جهت رشد آنها از ناز پروردگان طبقات مرفه کمتر است.

- بیماری هایی که از کمبود مواد سفیده ای حاصل می شود: ورم گرسنگی، پف کردن سر، صورت، دست، پا، ماهیچه ای، ستونی شدن ساق پا، بدریختی و زشتی از عوارض گرسنگی مواد سفیده ای است.
- جالب است بدانیم اشخاص لاغری که یک مرتبه شروع به چاق شدن می نمایند ابتدا صورتشان پف کرده و بعد پاهایشان کلفت و ستونی می شود، علت این بیماری جمع شدن آب به جای مواد سفیده ای است.
- انواع حیوانی مواد سفیده ای: گوشت، شیر، تخم مرغ.
- انواع نباتی مواد سفیده ای: غلات، حبوبات و دانه های روغنی و مقدار کمی در سبزی ها

منبع مقاله: فصلنامه ی طبیب سبز شماره 2، تابستان 1392



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط