راه کارهای موفقیت تحصیلی

از همین حالا شروع کنید!

منتظر نشوید تا همه ی مشکلات اطرافتان حل شوند. به بهترین شکل برنامه ریزی کنید، در بهترین وضعیت روحی - روانی قرار بگیرید، بیشترین آمادگی را به دست بیاورید و شروع کنید. منتظر نشوید همه ی سؤالات شما به جواب
سه‌شنبه، 6 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از همین حالا شروع کنید!
 از همین حالا شروع کنید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

راه کارهای موفقیت تحصیلی
منتظر نشوید تا همه ی مشکلات اطرافتان حل شوند. به بهترین شکل برنامه ریزی کنید، در بهترین وضعیت روحی - روانی قرار بگیرید، بیشترین آمادگی را به دست بیاورید و شروع کنید. منتظر نشوید همه ی سؤالات شما به جواب برسند و همه ی نگرانی هایتان حل شوند. بهترین مشاوران را پیدا کنید، بهترین کتاب های راهنما را تهیه و از آن ها استفاده کنید. این جمله را به یاد داشته باشید: « چیزی که به اندازه ی کافی خوب است، خوب است».
شما نه مؤظف هستید که یک برنامه ی نامناسب را بی دلیل ادامه دهید و نه دلیلی دارد که همیشه دنبال تغییر دادن برنامه فعلی خود باشید. اگر کار را شروع کنید به تدریج مناسب ترین و مؤثرترین روش ها را پیدا خواهید کرد. مسافرت دور دنیا با اولین قدم آغاز می شود و بزرگترین برج ها با اولین آجر ساخته می شود.
اولین قدم را همین الان بردارید و شاهد یک تجربه جالب باشید. وقتی اولین قدم را برمی دارید، می بینید که تمامیت آن موضوع در ذهن شما، به هم می ریزد. یعنی آن فعالیتی که در ذهن شما صددرصد یکپارچه بود، با اولین قدم ولو کوچک به دو قسمت تقسیم می شود: قسمت انجام شده ی کار و قسمت انجام نشده ی کار. یعنی قانون « همه یا هیچ» درهم می شکند. قدم ها در پی هم می آیند و آجرها بر روی هم چیده می شوند.
با همین وضعیت و امکاناتی که دارید، همین حالا شروع کنید. اولین مسئله را حل کنید. اولین تست را جواب بدهید. اولین صفحه را بخوانید. از روش پنج مرحله ای برای اولین نوبت استفاده کنید. یعنی:
1) هدف گذاری، 2) برنامه ریزی، 3) عملکرد، 4) ارزیابی، 5) بازخورد.
وقتی یک نوبت درسی را تمام کردید، قبل از ترک محل درس خواندن و شروع استراحت، کتاب ها و وسایل تان را جمع کنید و وسایل درس بعدی را آماده و تعیین کنید که چه زمانی نوبت بعدی را شروع خواهید کرد.
می توانید شروع نوبت بعدی را به اطلاع افراد خانواده برسانید و از آن ها خواهش کنید به شما یادآوری کنند.
کمک های مناسب دریافت کنید.
خواهید دید شروع مهم ترین قسمت برای انجام دادن سخت ترین و طولانی ترین کارها است.
یادتان باشد: همین الان شروع کنید.
منبع مقاله : موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما