اهمیت فناوری در آموزش

بحث درباره‌ی اهمیت کار برد فناوری در زمینه‌ی تحصیل در میان جامعه‌ی تحصیل کرده به نظر پایانی ندارد. اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید پس به خواندن ادامه دهید.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت فناوری در آموزش
اهمیت فناوری در آموزش

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
بحث درباره‌ی اهمیت کار برد فناوری در زمینه‌ی تحصیل در میان جامعه‌ی تحصیل کرده به نظر پایانی ندارد. اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید پس به خواندن ادامه دهید.
اهمیت فناوری در آموزش
تنها این حقیقت که فناوری از کار برد روزمره برخوردار گردیده است کافی است تا اهمیت فناوری را خاطر نشان سازد. تصور زندگی بدون فناوری‌هایی که در اطراف ما وجود دارند احتمالاً وحشتناک خواهد بود، زیرا ما به شدت به این فناوری‌ها عادت کرده‌ایم. بهره ‌گیری از فناوری در زمینه‌ی آموزش به یکی از موضوعات داغ روز تبدیل گردیده است، زیرا بسیاری از اندیشمندان و کار شناسان نگران این هستند که آموزش کامپیوتر و فناوری به دانش ‌آموزان می‌تواند باعث این شود که محتوای نا مناسب در دست رس آنان قرار گیرد و هم چنین آن‌ها در زمینه‌ی آموزش بیش از حد به فناوری وابسته شوند. بر عکس، برخی معتقدند که اگر دانش آموزان در زمینه‌ی آخرین پیش رفت‌های فناورانه تحت تعلیم و آموزش قرار نگیرند در آن صورت ممکن است در عصر اطلاعات و ارتباطات نتوانند به رقابت بپردازند.

فناوری و آموزش

اگر اجداد ما دست به اکتشافات انقلابی نزده بودند و به دستاوردهای فناورانه دست نیافته بودند آیا وضعیت زندگی ما این گونه بود که اکنون هست؟ آیا برای ما امکان پذیر بود که این همه دانش را کسب نموده و با دیگر افراد در سرتاسردنیا به تبادل اطلاعات بپردازیم؟ هم چنان که دنیای ما توسعه می‌یابد و ارتباطات جهانی ابعاد جدیدی به خود می‌گیرند، فناوری تأثیر چشم گیری بر جامعه‌، محیط زیست و زندگی ما می‌گذارد. آیا اشتباه بزرگی مرتکب نمی‌شویم اگر فرزندان خود را با پیش رفت‌های فزاینده‌ی فناورانه سازگار نکنیم؟
از آن جا که فرزندان ما آینده را می‌سازند بنا بر این بایستی هم گام با دگرگونی‌های جامعه گام بردارند. هنگامی که ما بر روی تاریخچه‌ی کار برد فناوری در آموزش متمرکز می‌شویم مشاهده می‌کنیم که فرزندان ما که از سواد اولیه‌ی کامپیوتری برخوردارند و با مقدمات فناوری آشنا هستند از عمل کرد بهتری در دانشگاه و در دوران فارغ ‌التحصیلی برخوردارند. این یک برداشت اشتباه است اگر تصور کنیم که فناوری تنها باید به دانش آموزانی آموزش داده شود که در رشته‌های مرتبط با فناوری به تحصیل مشغولند. تنها دانستن این حقیقت که بهره‌ گیری از فناوری در همه‌ی حوزه‌ها از جمله هنر، بازرگانی و علوم گسترش یافته است کافی است تا اشتباه بودن تصور فوق اثبات گردد. با این که برای یک دانشجوی مهندسی علوم کامپیوتری آشنایی با برنامه نویسی کامپیوتری یک لازمه است، اما یک دانشجوی رشته‌ی هنر نیز مطمئناً باید با کار کردهای ساده‌ی کامپیوتر آشنا باشد، هر چند از چنین دانشجویی انتظار نمی‌رود با برنامه نویسی کامپیوتری آشنا باشد.
فناوری تجارب غنی و متنوعی در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار می‌دهد. آموزش آنلاین تنها به خاطر استفاده‌ی گسترده از فناوری در مدارس و دانشگاه‌ها امکان پذیر گردیده است. برنامه‌های مربوط به کسب آنلاین مدرک از طریق ثبت ‌نام در دوره‌های آموزشی ساده آسان‌تر گردیده‌اند. مطالعه‌ای که توسط یک سازمان آموزشی انجام گرفته است نشان می‌دهد که دانش آموزان بهتر است از همان سال‌های اولیه زندگی با فناوری تعامل داشته باشند، زیرا کودکان از توانایی ذاتی درک و یاد گیری سریع‌تر برخوردارند. به علاوه، مشخص گردیده است که مهارت‌های خواندن، نوشتن، و تجزیه و تحلیل و هم چنین مهارت‌های بصری کودکان پس از کسب آموزش در زمینه‌ی فناوری ارتقا می‌یابند.
اهمیت کار برد فناوری در مدارس را می‌توان به این حقیقت نسبت داد که کودکان به کمک سخن رانی‌های ویدئویی کامپیوتری، نمایش اسلایدهای پاور پوینت، و توضیح زنده‌ی موضوعات علمی قادر می‌گردند درک بهتری از موضوعات گوناگون داشته باشند. برقراری ارتباط به شیوه‌ی ویدئو کنفرانس نیز بسیاری از مدارس را قادر ساخته است تا به دانش آموزان کمک کنند که در صورتی که در کلاس درس حاضر نیستند به درس‌های مهم معلم خود گوش بسپارند. پس از به کار گیری فناوری در سیستم آموزشی، ارائه‌ی آموزش‌های ویژه به کسانی که به خاطر محدودیت‌های جسمی قادر به فرا گیری برخی موضوعات نیستند تسهیل می‌گردد.
کار برد فناوری در مدارس، فرآیند مدیریت را ساده‌تر و شفاف‌تر نموده است. ثبت روی دادهای کلاسی، حضور و غیاب، و نگه داری پایگاه‌های داده‌ای مدارس به کمک فناوری بسیار ساده و آسان گردیده است و در نتیجه سیستم تحصیل علم نیز ساده‌تر شده است. همه‌ی شرح‌حال‌های شغلی در محیط‌های کاری امروزی مستلزم به کارگیری فناوری هستند. به کار گیری فناوری در مدارس دارای موافقان و مخالفانی است، اما اگر مزایای به کار گیری فناوری در مدارس را مورد تچزیه و تحلیل قرار دهیم مطمئناً مشاهده خواهیم کرد که مزایا بر معایب غلبه می‌نمایند، زیرا فناوری در نهایت از ملزومات زندگی امروزی می‌باشد. نظر شما چیست؟ با بیان نظر خود در قسمت نظرات کاربران در وب ‌سایت ما (راسخون) نظر خود را با صدها خواننده‌ی دیگر در میان بگذارید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.