آرتروز التهابی

این مقاله به ارائه‌ی اطلاعاتی در زمینه‌ی آرتروز التهابی می‌پردازد. کنترل بیماری آرتروز التهابی به وسیله‌ی درمان و مراقبت صحیح امکان پذیر است.
چهارشنبه، 27 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرتروز التهابی
آرتروز التهابی

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
این مقاله به ارائه‌ی اطلاعاتی در زمینه‌ی آرتروز التهابی می‌پردازد. کنترل بیماری آرتروز التهابی به وسیله‌ی درمان و مراقبت صحیح امکان پذیر است.
در ایالات متحده‌ی آمریکا، التهاب مفاصل یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی است و در حدود 46 میلیون نفر از این بیماری رنج می‌برند. در بین انواع مختلف این بیماری، آرتروز التهابی یکی از شایع‌ترین و دردناک‌ترین انواع آن به شمار می‌رود. هیچ روش درمانی برای این بیماری وجود ندارد، با ابن حال، می‌توان با اقدامات به موقع و مناسب آن را تحت کنترل نگه داشت.
آرتروز التهابی

آرتروز التهابی چیست؟

این واژه برای اشاره به بیماری‌های مختلف مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت انکیلوزان، آرتریت ایدیوپاتیک نو جوانان (آرتریت روماتوئید جوانان) و غیره استفاده می‌شود. تمام این بیماری‌ها خود ایمنی بوده و ناشی از حمله‌ی سیستم ایمنی به بافت‌های خودی می‌باشند. علت دقیق این بیماری هنوز نا شناخته است. عوامل و علل احتمالی بسیاری در گسترش آرتروز نقش دارند که عبارتند از: عفونت، ترکیب ژنتیکی، ضربه و تا حدودی شرایط زیست محیطی.
درد در ناحیه‌ی مفاصل حرکات، بدن را محدود می‌کند. هم زمان با تشدید بیماری، اندام‌های مجاور مفاصل تحت تأثیر آن، دچار آسیب می‌شوند. اگر بیماری آرتروز التهابی از نوع شدید آن باشد امید به زندگی در بیمار نیز کاهش می‌یابد.

علائم

علائم مختلف بیماری آرتروز التهابی که بیمار از آنها رنج می‌برد به شرح زیر می‌باشند.

• درد: درد یک علامت مهم است که بیماران را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. ابتدا درد خفیفی در ناحیه‌ی مفصل شروع می‌شود، سپس این درد بیشتر شده و به نوع مزمن تبدیل می‌گردد. برای تسکین درد می‌توان از داروهای متعددی استفاده کرد.
• تورم: تجمع مایعات در مفاصل منجر به تورم می‌شود. تورم باعث کندی حرکت مفاصل می‌شود.
• خشکی: در این بیماری، توانایی حرکت به دلیل خشکی مفاصل تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بدترین حالت خشکی مفاصل در ساعات صبح اتفاق می‌افتد. و بهبود این حالت مدتی طول می‌کشد. برای بر طرف کردن حالت خشکی بیمار باید از پدهای گرم استفاده کند.

انواع آرتروز التهابی

در پارگراف‌های زیر انواع رایج آرتروز التهابی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
استئو آرتریت: این بیماری یکی از اشکال آرتروز التهابی است. در بیماری استئو آرتریت، مفاصل استخوان‌ها غضروف خود را از دست می‌دهند. در نتیجه استخوان‌های مجاور بر روی هم ساییده می‌شوند. علت بیماری استئو آرتریت یا آرتروز، تحلیل بافت‌های عضلات و مفاصل است.
آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، بیش از یکی از مفاصل بدن را در گیر می‌کند. این شکل از آرتروز با التهاب مزمن مفاصل مشخص می‌شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به بافت‌های خودی حمله می‌کند.
نقرس: در این شکل از آرتروز، رسوب کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل اتفاق می‌افتد. این رسوبات در مفاصل مختلف بدن یافت می‌شوند. با این حال، انگشت شست پا بیشتر مستعد ابتلا به نقرس است. دلایل بسیاری باعث افزایش سطح اسید اوریک بدن می‌شوند. عدم توانایی کلیه در پردازش صحیح اسید اوریک، یکی از دلایل اصلی ابتلا به نقرس است. مصرف بیش از حد الکل نیز یکی از علل گسترش این بیماری است.

درمان / تدبیر

تشخیص به موقع آرتروز التهابی امکان درمان این بیماری را به بهترین نحو افزایش می‌دهد. بیمار باید به اندازه‌ی کافی استراحت کرده و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نماید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) برای این آرتروز توصیه می‌شوند. ناپروکسن و ایبو پروفن رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در این گروه به شمار می‌روند. برای بهبود سلامت مفاصل، مکمل‌های کندراتین و گلوکزامین تجویز می‌شوند.
در این مقاله بیماری آرتروز التهابی با توضیح علائم، انواع و اقدامات درمانی لازم بررسی شد. با پیروی از اقدامات درمانی ذکر شده در بالا می‌توان بیماری التهاب مفاصل را کنترل کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.