انواع موهایی که چرب و خشک نیستند!

اگر موهای طبیعی دارید، شاید این کتاب را نخرید. بنابراین، چون ممکن است خواننده ی این بحث نباشید، در این رابطه خلاصه صحبت می کنم. در آگهی های بسیاری، از کارخانه های مختلف اعلام می شود که تولیدات گوناگونی برای موهای
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع موهایی که چرب و خشک نیستند!
انواع موهایی که چرب و خشک نیستند!

 

نویسنده: ژان. لوک. داریگل
مترجم: ساعد زمان




 

الف- موهای طبیعی

اگر موهای طبیعی دارید، شاید این کتاب را نخرید. بنابراین، چون ممکن است خواننده ی این بحث نباشید، در این رابطه خلاصه صحبت می کنم. در آگهی های بسیاری، از کارخانه های مختلف اعلام می شود که تولیدات گوناگونی برای موهای طبیعی تهیه می شود. من می پرسم چرا؟
اگر موهای شما طبیعی است دلیل آن این است که شما به خوبی می دانید چگونه از آن محافظت کنید. بنابراین، دیگر دلیلی ندارد که با استفاده از تولیدات مختلف، خود را گرفتار دردسر سازید. شاید بتوان یک موی طبیعی را این گونه تعریف کرد:
- با لمس دست، حالت نرم و بدون الکتریسیته بودن آن احساس می شود.
- درخشان است. نور را به خود جذب کرده و می درخشد.
- این مو زنده است. اگر دسته ای از آن را بلند کنیم، مثل پارچه های شل رها نمی شود بلکه حالت خود را حفظ می کند.
- خیلی خشک یا خیلی چرب نیست و به اندازه ی لازم از ترشحات چربی حفاظت کننده برخوردار است.
- درمدتی که بین دو شستشو فاصله می افتد، حالت خود را از دست نمی دهد.
- به خوبی حالت می گیرد. به راحتی بین دانه های برس یا شانه حرکت می کند و در هم نمی رود.
- نگاه کردن به آن خوشایند است.
نکته ی دیگری نمی توان اضافه کرد. اگر وصف موهای شما در این چارچوب می گنجد، مراقب زیبایی و سلامتی آن باشید.

ب- موهای مخلوط (ریشه های چرب و تارهای خشک)

این نوع موها خصوصاً در خانم هایی که دارای موهای بلند یا نیمه بلند هستند، بسیار زیاد است. شاید تصور کنید که مطرح کردن این دسته از موها، از شعارهای تبلیغاتی باشد که کارخانجات برای فروش تولیدات خود مطرح می کنند، ولی این طور نیست. این گروه از موها واقعاً وجود دارد. در واقع، در این مورد خاص، افرادی مورد نظر هستند که به طور طبیعی باید موهای چربی داشته باشند و به همین دلیل، ریشه ی موهای شان کاملاً خصوصیات موهای چرب را دارد ولی تار موهای شان خشک است. خشکی تارها، به دلایلی نظیر آلودگی هوا، آب، بیرنگ کردن مو به دفعات، یا زیاده روی در مصرف شامپوهای پاک کنده و غیره است.
راه حل این مشکل آسان است. باید به طور جداگانه ریشه های مو (چربی آنها ) و خود تارهای آن را (که خشک است) مورد معالجه قرار داد. در حد امکان، از شامپوهای ملایم استفاده کنید تا غدد چربی بیش از این تحریک نشود. این کار باعث کاهش چربی ریشه های مو خواهد شد. سپس نوک موها را با مراقبت های خاصی مانند استفاده از ضمادها و شستشو با روغن (که البته نباید آن را روی ریشه ی موها به کار برد) معالجه کنید.
این گونه موهای مخلوط، نیاز به توجه بیشتری نسبت به سایر موها دارد و بایستی با دقت بیشتری با آنها برخورد کرد.

ج - موهای نازک

بسیاری از خانم ها دوست دارند موهایی نازک، ابریشمی و لطیف داشته باشند، اما اگر می دانستند که ....! در واقع، افرادی که چنین موهایی دارند، کاملاً در زمینه ی مو بدشانس هستند. این گونه موها نرم و شل است، آرایش را نگاه نمی دارد و با کوچک ترین رطوبت محیط، خود را رها می کند. هیچ نوع آرایشی را روی این موها نمی توان حفظ کرد: فِر، بروشینگ و غیره (زیرا صبح روز بعد، انگار هیچ کاری انجام نشده است!)
موهای نازک، نرم و شل است و هیچ فرمی را به مدت طولانی نگاه نمی دارد، مگر اینکه آن را در طول روز، با بشکه ای از فیکساتور! آغشته کنند. این گونه موها حجم ندارد و برخی آن را به درخت بید مجنون تشبیه کرده اند که واقعاً تشبیه جالبی است. خصیصه ی دیگر این موها، کم پشت بودن آن است. و همین نکته، باعث می شود که آرایش آن باز هم مشکل تر شود.
موهای نازک، معمولاً از هنگام تولد همین گونه است و نوعی آمادگی ژنتیک قبلی در این مورد وجود دارد. اگر شما موهای نازکی دارید، به احتمال زیاد از مادر یا پدر به صورت ارثی به شما منتقل شده و به همین دلیل، در این مورد کاری از دست شما ساخته نیست.
در موهای نازک، منطقه ی مرکزی تار مو بسیار نازک بوده یا حتی وجود ندارد و چون یکی از اجزاء آن کاملاً تضعیف شده یا به کلی حذف شده است، مو نازک می شود. کار چندانی نمی توان با این موها کرد، مگر اینکه با آرایش بیشتری همراه با ژل یا فیکساتور به آنها حالت داد.

د - موهای آسیب دیده

موهای عاری از حیات، آسیب دیده، حساس، فر زده، رنگ و بیرنگ شده، صاف شده و غیره. لیستی که از این گونه موها می توان تهیه کرد، خیلی طولانی است. بسیاری از نام هایی که آزمایشگاه ها و مؤسسات بر تولیدات خود می گذارند و در تبلیغات خود آن را به عنوان بهترین کیفیت قلمداد می کنند، در واقع چیزی نیست جز مواد شیمیایی + مواد شیمیایی+ ...! این نامگذاری ها، تنها برای این است که استفاده از چنین موادی آن هم در شرایط گوناگون آسیب زا توجیه شود
این یک واقعیت است که اگر بخواهیم از صفر شروع کنیم، ساده ترین راه حل، کوتاه کردن موها با بلندی دو میلی متر! است. معمولاً سربازان هیچ مشکلی برای آرایش خود ندارند! و شاید هم این بهترین راه حل باشد! ولی اگر این کتاب را خریده اید، به این خاطر بوده که تصمیم گرفته اید چیزی را تغییر دهید. احتمالاً، کمی اراده مورد نیاز است، چون شما اولین گام را برداشته اید و این اشتباه است که در اولین گام متوقف شوید. ممکن است به دست آوردن موهای سالم و زیبا مدتی طول بکشد، ولی بالاخره موفق خواهید شد.

هـ . موهای دارای الکتریسیته

داشتن موهایی مملو از الکتریسیته ی ساکن، خیلی ناخوشایند است (خصوصاً اگر این موها بلند باشد و الکتریسیته ی آن بر تمام بدن هم تأثیر بگذارد). بنابراین، بایستی مراقب باشید که این حالت را سریعاً متوقف سازید. برای این کار، باید علل مختلفی را که سبب ظهور این وضعیت شده بشناسید.
- اگر استفاده از یک برس پلاستیکی باعث بروز این حالت می شود، یک برس از جنس طبیعی تهیه کنید.
- استفاده از شانه ی تهیه شده از مواد مصنوعی؟ این وسیله را هم عوض کنید و شانه ی چوبی یا شاخی تهیه کنید.
- اگر لباس هایی با الیاف مصنوعی می پوشید که موهای شما دائماً در حال مالش به آنها است، راه حل بسیار ساده است. از لباس هایی با الیافت طبیعی استفاده کنید (کتان خالص، پنبه ی خالص، پشم خالص طبیعی).
- اگر محیط اطراف شما، دائماً از مواد مصنوعی (ملحفه، موکت، روکش های مصنوعی دیوارها، وسایل خانه و...) انباشته شده است، آنها را با مواد طبیعی جایگزین کنید.
- اگر جو و فضای محیطی نامناسبی دارید (به عنوان مثال، تهویه ی مطبوع، تنظیم کننده های هوا و غیره)، مشکل پیچیده تر خواهد بود زیرا به سختی می توان شغل خود را برای دست یابی به این منظور عوض کرد!
- استفاده ی بیش از حد از سشوار و دیگر وسایل گرم کننده که با بادگرم همراه است. مدتی آنها را کنار بگذارید تا اطمینان پیدا کنید که ریشه ی مشکل شما در استفاده از این وسایل نیست.
- اگر شامپوهای نامتناسب با مویتان مصرف می کنید که آن را بیش از حد خشک می کند، شامپویتان را عوض کنید.
هرگز نباید به مدت طولانی مسئله تولید الکتریسیته ی ساکن در موهایتان را نادیده بگیرید. زیرا این حالت برای تعادل عصبی و سلامتی جسم شما بسیار مضر است. از لحظه ای که این وضعیت را مشاهده کردید، سعی کنید هر چه سریعتر علت آن را بیابید.

و - موهای دارای منفذ

وجود بیش از حد خلل و فرج در موها، همیشه از عواقب ناراحت کننده ی استفاده از مواد شیمیایی است که خانم ها به کار می برند ( بی رنگ و رنگ کردن، فر زدن و غیره). در این حالت، کراتین خصیصه ی غیر قابل نفوذ بودن خود را از دست داده است. زنجیره های کراتین پس از تخریب توسط عناصر اکسیده کننده، بازسازی می شود، دوباره از بین می رود، مجدداً بازسازی می شود و در دراز مدت به خاطر تکرار این روند، به تدریج از تراکم و فشردگی آن کاسته می شود. موهایی که دچار این وضعیت شده آب بیشتری در خود حفظ می کند، حجم آن به شکل محسوسی افزایش پیدا می کند و پس از شستشو، نیازمند زمانی طولانی برای خشک شدن است. (به همین دلیل، مدت خشک کردن آنها توسط سشوار یا خشک کن بیشتر می شود که این مسئله نیز خود سبب بروز آسیب های تازه ای می گردد). علاوه بر آن، هنگامی که هوا مرطوب است یا به محض ایجاد مِه در هوا، دیگر حالت دادن به این موها غیرممکن می شود.
موهایی که دارای خلل و فرج زیاد است، باید با دقت بسیار زیادی تحت درمان قرار بگیرد. (قبل و بعد از استفاده از مواد شیمیایی). بایستی از تولیدات مناسبی که حفاظت کننده باشد استفاده کرد. عاقلانه ترین کار، این است که از این به بعد، از دست کاری های نامناسب شیمیایی، تا زمانی که ساختار قدیمی مو با استفاده از مراقبت های خاص ترمیم شود خودداری کنید. این موهای شکننده را بایستی کاملاً به ملایمت، و از طریق استفاده از مواد طبیعی، شستشو با روغن و ضمادهای گیاهی تحت درمان قرار داد. برای استفاده از فرمول های چنین موادی، به سایر قسمت های کتاب مراجعه کنید.

ز- موهای تیره و کدر

معمولاً گفته می شود وضعیت ظاهری مو، نشانه ای از وضع کلی بدن است و این واقعیت دارد. کسانی که موهای تیره، کدر و خفه ای دارند، باید خویشتن را از نظر سلامتی و رعایت مسائل بهداشتی مورد سؤال قرار دهند. موهای نامناسب و زشت این گونه افراد، علی رغم مراقبت هایی که ممکن است از آن به عمل بیاورند، نشان دهنده ی اشتباهاتی است که در رژیم غذایی و زندگی عاطفی، شغلی یا اجتماعی خویش مرتکب آن شده و می شوند.
غالبا!، به سادگی می توان حالت زیبای موهای کدر و تیره را به آنها باز گرداند: علل فشارهای عصبی را از بین ببرید، خوب بخوابید، ورزش کنید، غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات بخورید، داروهای غیر ضروری را با تعدادی مکمل های غذایی که به دقت انتخاب شده (نظیر گرده ی گل، جوانه ی گندم، مخمر آبجو و غیره) جایگزین کنید. خواهید دید که در این گونه موارد، فقط مقداری اراده مورد نیاز است.

ح - موهای شکننده و تیره

در این مورد، مو شدیداً خشک است و بر اثر بی رنگ کردن و فِر زدن های دایم، آسیب دیده و به سادگی می شکند زیرا زنجیره های کراتین، در این موها به طور ناقص بازسازی می شود. دلایل دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد. نظیر استفاده از لوسیون های خیلی قوی (که با طبیعت موهای شخص تطابقی ندارد)، شامپوهای تند و غیره.
راه حل این گونه موهای شکننده، این است که بگذارید تا حد امکان راحت باشند. شستشوی سر را با فواصل زیاد انجام داده و استفاده از مواد شیمیایی و دست کاری موها را که ممکن است وضعیت را باز هم خراب تر کند کنار بگذارید. شستشو با روغن هم برای حفاظت بیشتر، قبل از شستن آن با شامپو توصیه می شود.
یک دستورالعمل قدیمی این است که هفته ای یک بار، مقداری مغز استخوان گاو (که به سادگی قابل تهیه است)، روی موهای خود بمالید. البته ممکن است این کار، مشکل را کاملاً رفع نکند ولی به هرحال، تا حدودی مؤثر است.

ط- موهای مبتلا به موخوره

بسیاری از مردم، می گویند که موهایشان به موخوره مبتلا شده است. آرایشگرها، اولین کسانی هستند که به این وضع پی می برند و می دانند که مشکل بسیار رایجی است. این بیماری را در زبان علمی «تریکو پتیلوز» می نامند و می توان آثار آن را به سادگی و با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. در این حالت، قسمت نوک مو دو شاخه یا چند شاخه می شود. این گونه موها شکننده است، نوک آنها خشک شده و غالباً رنگشان نیز تغییر می کند. این ریشه ریشه شدن گاهی اوقات در تمام طول مو اتفاق می افتد.
مو هنگامی دچار موخوره می شود که آسیب های بسیار گوناگونی به آن وارد شده و آن را شکننده ساخته باشد (شامپوهای خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی، فرهای دایمی، رنگ و بی رنگ کردن مداوم، استفاده ی بیش از حد از ابزارهای فِر یا صاف کردن مو، استفاده از برس های نایلونی یا فلزی و شانه کردن با شانه هایی که دارای دندانه های نوک تیزی است).
معالجه ی موهای مبتلا به موخوره آسان است:
- نوک موها را چند سانتی متر کوتاه کنید.
- از برس ها و شانه هایی از جنس موادطبیعی استفاده کنید (ابریشمی، شاخی، چوبی یا صدفی).
- از روغن ها و ضمادهای گیاهی سود ببرید.
- از شامپوهای ملایم استفاده کنید و حتی بهتر از آن، خودتان شامپوهایی تهیه کنید که تا حد امکان ملایم و طبیعی باشد.
- احتمالاً می توان نوک این گونه موها را سوزاند.
سوزاندن موها، یک روش قدیمی است که امروزه تقریباً دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. ولی در قدیم، برای درمان موخوره و جلوگیری از ریزش مو از آن استفاده می شد. البته به نظر من برای جلوگیری از مورد دوم، راه حل مناسبی نیست. سوزاندن نوک موها، در حالی که مشکل در ریشه ی آنها نهفته است، چه سودی می تواند داشته باشد؟
در رابطه با موهای مبتلا به موخوره، این واقعیت دارد که سوزاندن نوک آنها در صورتی که نوک موها ساختار قدیمی خود را بدون آن که دوباره چند شاخه شود به دست بیاورد، راه حل مناسبی محسوب می شود. اما سوزاندن نوک موها نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد. در این روش، با استفاده از وسیله ای برای تابیدن مو، ضمن آن که آن را با یک دست بالا می آورند، نوک مو را خیلی سریع از روی یک شعله عبور می دهند.

ی- موهای گره دار و موهای تاب دار

برخی افراد که موهای فری دارند، شکایت می کنند که موهایشان به یکدیگر گره می خورد و کلاف سردرگمی را به وجود می آورد. به این ترتیب، گره های درهمی در مو ایجاد می شود که بازکردن آنها حتی اگر بسیار صبور و دقیق باشید، بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن است، تنها راه حل برای این گونه موها که واقعاً شانه کردن آنها غیر ممکن است، کوتاه کردن موها از بالای گره هایی است که نمی توان آنها را باز کرد.
من برای این گونه موها، شستشوی با روغن را به دفعات و برای مدت طولانی توصیه می کنم. اگر راه حل دیگری پیدا نشود، باید موها را تا حد امکان کوتاه تر کرد.
برخی از موها، دچار نواقص مادرزادی است که به آن «پیلی تورتی» گفته می شود. این گونه موها، مثل در بازکن چوب پنبه به هم می پیچد که این حالت، آرایش مناسب آنها را غیر ممکن می سازد. این موها خشک و زبر بوده و به خاطر پیچ و تاب خود خیلی سریع می شکند. این ناراحتی موروثی است. در اغلب موارد، برای موهای پیچ و تاب دار(مثل موهای گره دار) تنها راه حل این است که موها کوتاه نگهداشته شود.

ک- موهای فرم ناپذیر

گاهی می شنویم که کسی می گوید: موهای من اصلاً قابل آرایش نیست. ما هم معمولاً این را نوعی شوخی تصور می کنیم. اما این اصطلاح، واقعاً در مورد برخی موها که آرایشگران آن را به خوبی می شناسند، واقعیت دارد. بعضی از خانم ها به شکلی غیرعاقلانه، در طول زندگی خود هر نوع رفتار غیر منطقی را که بتوان تصور کرد، با موهای خود و آن هم با شکل دایمی انجام می دهند. آنها به شکل بسیار ناخوشایندی با موهای خود رفتار کرده آن را رنگ، بی رنگ، فر و غیره می کنند و بالاخره یک روز، به سادگی و با افسوس اعتراف می کنند که: دیگری کاری با موهایم نمی توانم بکنم. آرایش این مو غیرممکن است! شخصاً فکر می کنم این افراد خیلی شانس دارند که هنوز مویی روی سرشان باقی مانده است!
راه حل های بی شماری برای این خانم ها وجود ندارد. اگر آن ها بخواهند دوباره کمی به موهای خود حالت بدهند و حیات دوباره ای به آن ببخشند، تنها یک راه باقی می ماند و آن این است که این نمایش سینمایی! و این دور تسلسل را که در نهایت به موهایی منتهی می شود که به هیچ چیز شبیه نیست، متوقف سازند. آنها باید از صفر، و خیلی با ملایمت شروع کنند. با استفاده از این کتاب در منزل خود شامپوهایی تهیه کرده و مراقبت از موهای خود را با استفاده از گیاهانی مانند حنا، خاک رس، گل ها، برگ ها، میوه ها و بقیه ی چیزهایی که طبیعت به انسان ها هدیه کرده، انجام دهند. به این ترتیب، می توان موهایی را که به چنین وضع اسف باری دچار شده است مثل یک بره رام کرد!
منبع مقاله :
داریگل، ژان لوک، (1373)، بهداشت و زیبایی مو(مراقبتها و درمان طبیعی برای مو و پوست سر)،ترجمه ساعد زمان، تهران: نشر ققنوس، چاپ هشتم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط