نکاتی برای کوتاه کردن مو

کوتاه کردن مو و فرم دادن به آن، پایه و اساس آرایش محسوب می شود. در تمام موارد، این کار باید به شکل مناسبی انجام شود زیرا اصلاح یا فرم دادن به مو، کاری است که قبل از هر نوع آرایش مو انجام می گیرد. اگر مایلید آرایش موی خود
چهارشنبه، 3 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی برای کوتاه کردن مو
 نکاتی برای کوتاه کردن مو

 


نویسنده: ژان. لوک. داریگل مترجم: ساعد زمان



 

الف - فرم دادن به مو

کوتاه کردن مو و فرم دادن به آن، پایه و اساس آرایش محسوب می شود. در تمام موارد، این کار باید به شکل مناسبی انجام شود زیرا اصلاح یا فرم دادن به مو، کاری است که قبل از هر نوع آرایش مو انجام می گیرد. اگر مایلید آرایش موی خود را عوض کنید، باید قبل از هر کار، نواقص آن را اصلاح کنید.
قطعاً، اصلاح سر نیز باید توسط یک شخص حرفه ای(آرایشگر) انجام شود (بالاخره هر کس باید وظیفه ی خود را انجام بدهد). شاید کوتاه کردن موی فرزندتان، یک کار طبیعی باشد زیرا کوتاه کردن موی بچه های کم سن و سال، مشکلی ایجاد نمی کند. اما این کودکان به سرعت به خاطر شکل گیری شخصیت و تمایلشان نسبت به موی زیبا، استقلال خود را اعلام کرده و می خواهند به آرایشگاه بروند (چه پسر و چه دختر).
ولی در رابطه با خودتان، واقعاً توصیه نمی کنم شخصاً مویتان را اصلاح کنید زیرا در این صورت فاجعه ای رخ خواهد داد! شما اول یک طرف را کمی کوتاه می کنید، بعد طرف دیگر را، آن وقت مشاهده می کنید که دو طرف با هم برابر نیست، بنابراین دوباره طرف اول را (و این بار، کمی بیشتر از حد معمول ) کوتاه می کنید و... تا زمانی که هنوز یکی دو تار مو روی سرتان باقیمانده است، فرصت دارید به آرایشگر خود مراجعه کرده و خرابی را تا حدودی جبران کنید. شاید تصور کنید در این مورد اغراق می کنم، ولی بسیاری اعتراف خواهند کرد که این کار را کرده اند.

ب - انواع مدل های اصلاح

موی بلند یا کوتاه؟ کوتاه کردن یا افشان کردن مو؟ مسلماً پاسخ این سئوالات، بستگی به سلیقه ی شما دارد و البته مُد نیز در این رابطه مطرح است. ولی مُد حالتی فرّار، متغیر و لحظه ای دارد که نباید شما را تحت تأثیر قرار بده. تنها شخصیت حقیقی شما باید مورد نظر قرار بگیرد (حداقل برای خانم ها، زیرا برای مردان وضعیت به گونه ی دیگری است). از نظرشغلی، مردان موفق در غالب موارد دارای موهای کوتاهی هستند. اگر به دنبال کاری هستید و می خواهید خود را به کار فرمای آینده تان معرفی کنید، بهتر است با موی ژولیده و بلند نزد او نروید.
یک اصلاح مناسب باید سه نکته ی اساسی را در خود داشته باشد: پرپشتی مو، کیفیت آن و شکلی که آرایش به آن خواهد داد.
فرم های بسیار متنوعی از اصلاح سر وجود دارد. این انواع مختلف می تواند کلاسیک، فانتزی، پوش، وارونه و ...باشد. معمولاً، به همان تعداد که آرایشگر وجود دارد، می توان مدل های مختلف را مشاهده کرد که هر روز هم بر اساس مُدهای جدید، بر این تعداد افزوده می شود.

وسایل اصلاح:

وسایل مختلفی نظیر قیچی، ماشین موزنی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. نظرها در این باره که با کدامیک از این وسایل بهتر می توان اصلاح کرد متفاوت است، اما اکثر آرایشگران از همه ی این وسایل برای کار استفاده می کنند.

ج- دفعات اصلاح سر

اولین سئوالی که به ذهن می رسد، این است که آیا کوتاه کردن مو، آن را مقاوم تر، محکم تر و نیرومندتر می سازد؟ نظریات گوناگونی در این مورد مطرح شده اما مو مثل چمن نیست و لزومی ندارد که تحت عنوان مراقبت و حفاظت هفته ای یک بار کوتاه شود. دفعات اصلاح، باید در حد متعادلی باشد، نه خیلی زیاد نه خیلی کم. حتی اگر به موی بلند علاقه دارید، باید گهگاه آن را کوتاه کنید. اگر موی کوتاه دارید، هر بار که می خواهید به مویتان فرم بدهید یا مثلاً آن را بی رنگ کنید، می توانید آن را اصلاح نیز بکنید. هر تار مو، معمولاً یک و نیم سانتی متر در ماه و به عبارت دیگر، حدود هیجده سانتی متر در سال رشد می کند و این دیگر به شما بستگی دارد که طبق نظر آرایشگرتان، تناوب دفعات اصلاح لازم را بر حسب رشد مویتان تعیین کنید. البته، برخی از اشکالات می تواند باعث شود که کوتاه کردن موی سر، به عنوان یک عامل کمکی در درمان شخص محسوب شود:
- اگر به موخوره مبتلا شده اید، بدون هیچ شکی باید موی خود را کوتاه کنید و نوک مویی را که دچار موخوره شده است، قبل از شروع معالجه قیچی کنید. قسمت های بیمار مو حتماً باید چیده شود.
- اگر ضمن آنکه شخصاً برای بی رنگ کردن یا فِر کردن مویتان اقدام کرده اید، اشتباهی مرتکب شدید و مویتان کاملاً آسیب دیده است، باید موی خود را تا حد امکان کوتاه کنید. زیرا چنین اشتباهاتی آن چنان به مو آسیب می زند که وقتی آن را شانه می کنید، یا در شستشوهای بعدی، خود به خود می شکند. بنابراین، در چنین شرایطی بهتر است این شاخه های بیمار را قطع کنید.
- اگر کاملاً در رنگ زدن اشتباه کرده اید (به دلیل عدم رعایت شرایط استفاده از مواد و خصوصاً زمان بندی آن) و مویتان سبز، آبی یا پرتقالی! شده و در زمانی که هنوز فرصت داشته اید، از مواد خنثی کننده استفاده نکرده اید، بهترین راه حل (البته اگر نخواهید از کلاه گیس استفاده کنید) کوتاه کردن مو است.
- اگر موی شما واقعاً خیلی چرب است و تصمیم گرفته اید روش معالجه ی بیرونی یا روش غذایی خاصی را در پیش بگیرید، اولین راه برای تسهیل در تأثیر مواد حفاظت کننده و بهداشتی (خصوصاً ضمادهای گیاهی) کوتاه کردن مو به اندازه ی کافی است. این کار، باعث می شود تا باقیمانده ی موی کوتاه شما به راحتی با مواد مؤثری که به کار می برید، تماس پیدا کرده و آغشته شود. استفاده از ضماد، برای موی کوتاه بسیار راحت تر از استعمال آن روی موی بلند یا نیمه بلند است.

د - خرافات

برای خاتمه دادن به این قسمت، تذکری می دهم: برخی عقیده دارند برای اینکه مو بهتر رشد کند، آن را زمانی کوتاه کنید که قرص ماه کامل می شود و یا بهتر از آن، در هنگامی که ماه کامل است. آمارها نیز این گفته را تأیید می کنند. شخصاً در این مورد اظهار نظر نمی کنم ولی در زایشگاه ها، شبی را که ماه کامل است، «شب بزرگ ماماها» می نامند. ولی این که این پدیده در مورد مو نیز صحت داشته باشد، نکته ی نامعلومی است. اضافه می کنم که این مسئله می تواند واقعیت داشته باشد، اما در صورتی که بخواهید مویتان بیش از حد رشد نکند. بنابراین، بایستی مو را هنگامی که قرص ماه در حال کاهش است اصلاح کنید.

ضرورت های زیبایی شناسی در اصلاح مو

موی سر باید منظم و دارای فرم باشد و این، یکی از آداب اجتماعی پیش پا افتاده ی امروزی است که از هر فرد انتظار می رود. از زمان قدیم، همواره مردان و زنان اصول نامحسوسی را در رابطه با موی خود پیروی کرده اند. به عنوان تنها وقفه، باید اروپای قرون وسطی را نادیده گرفت زیرا به نظر می رسد در این دوران کسی به این مسائل توجه نداشته و مردم موی خود را به صورت پراکنده و بی نظم رها می کرده اند. امروزه مُدهای مختلفی می آیند و می روند، ولی اصل مشترک همه ی آن ها این است که انسان ها به شکل و فرم موی خود توجه می کنند و نمی گذارند درهم و برهم رشد کند بلکه آن را اصلاح می کنند. اصلاح و آرایش مو، به عنوان عامل اصلی زینت دهنده ی صورت محسوب می شود و فرمی که به آن می دهند، با تمایل شخص هماهنگ بوده و در نتیجه به عنوان انعکاسی از شخصیت و تمایلات ضمیر ناخودآگاه او، هم چنین احترام به آداب اجتماعی یا بی تفاوت بودن نسبت به آن شناخته می شود.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که اصلاح و فرم دادن به مو، قبل از هر چیز برای بهتر مشخص کردن نقاطی از صورت و زیباتر ساختن آن، و در عین حال، پوشاندن بعضی از نقاط ضعف یا خطوط ناخوشایندی که ممکن است توازن کلی چهره را بر هم بزند به کار می رود. هم زمان با انتخاب نوع خاصی از اصلاح و فرم مو (البته سوای مُد، عادت های اجتماعی یا خلق وخو و روحیات شخصی)، فراموش نکنید که این اصل مهم را در نظر داشته باشید که از موی خود برای کمرنگ کردن یا پوشاندن نواقصی که ممکن است از نظر زیبایی در صورتتان وجود داشته باشد استفاده کنید. در این قسمت نمونه هایی از این موارد را ذکر می کنم که برای درک بهتر این مسئله به شما کمک می کند:

- یک بینی بزرگ:

به هیچ وجه مو را چتری نزنید. مو را عقب بدهید به شکلی که مویی روی صورتتان نباشد.

- دهان کوچک یا چانه ی فرو رفته:

مطلقاً از موهای بلند و راست دوری کنید. روی پیشانی حلقه هایی درست کنید، یا یک چتری موجدار به وجود بیاورید. مویتان را در اطراف گوش ها پر حجم کنید.

- پیشانی کوتاه (به صورتی که مو از قسمت خیلی پائینی روئیده باشد):

مویتان را حلقه حلقه کنید و ضمن عقب بردن، بگذارید درست در محدوده رویش اولین موهای سر قرار بگیرد.

- صورت زاویه دار (مردانه):

برای حالت زنانه بخشیدن به آن، خصوصاً سعی کنید مویتان صاف نباشد. حلقه های مو و موهایی که به حالت محو صورت را احاطه کرده کمی روی گونه ها بیاید.

- صورت مثلثی:

بگذارید مویتان در قسمت فک پائین بیاید و در قسمت انتهایی آن حلقه هایی درست کنید.

- صورت کشیده:

مو در اطراف صورت تقسیم شده و به صورت چتری باشد.

- صورت گرد:

موی خود را بالا بزنید.

- صورت بیضی (این فرم صورت ایده آل است):

هر نوع فرمی برای آن مناسب است. البته مو نباید بیش از حد در صورت ریخته باشد.

3- وسایل آرایش

معمولاً، آرایشگر از وسایل استفاده می کند که فقط به چند مورد از آنها اشاره می کنم:

گیره:

انواع و ابعاد مختلفی دارد که البته ممکن است روی آنها حتی جواهرات بدلی نیز به کار رفته باشد و برای زیباتر ساختن مو یا نگهداشتن قسمتی از آن در بخشی از سر به کار می رود.

- شانه:

این وسیله نیز انواع مختلفی دارد.

- تِل:

که برای موهای بلند یا در هنگام ورزش کردن به کار می رود.

- نوارهای کشی:

درباره این وسیله به شما توصیه می کنم تا حد امکان کمتر از آن استفاده کنید زیرا کششی که ایجاد می کند باعث آسیب دیدگی مو می شود.

- بندها و نخهای غیر ارتجاعی:

(روبان، بندهای ابریشمی) که مناسب است.
برای خاتمه ی این بخش، توجه شما را به اهمیت این نکته جلب می کنم که باید بدانید چگونه موی خود را شکل بدهید. بیش از حد مو را نکشید. اگر مو آزاد باشد، کششی که به طور معمول وجود دارد، آسیبی به ریشه ی آن نمی زند.
منبع مقاله :
داریگل، ژان لوک، (1373)، بهداشت و زیبایی مو(مراقبتها و درمان طبیعی برای مو و پوست سر)،ترجمه ساعد زمان، تهران: نشر ققنوس، چاپ هشتم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.