فنون مچ اندازی

برخی از حرکات و تمرینات وجود دارند که در صورت به انجام رسیدن به شما در کسب نهایت برتری بر حریف خود در ورزش مچ اندازی کمک می‌کنند. نگاهی به آنها بیاندازید . . .
پنجشنبه، 19 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فنون مچ اندازی
فنون مچ اندازی

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
برخی از حرکات و تمرینات وجود دارند که در صورت به انجام رسیدن به شما در کسب نهایت برتری بر حریف خود در ورزش مچ اندازی کمک می‌کنند. نگاهی به آنها بیاندازید . . .
رشتهی ورزشی مچ اندازی برای به نمایش گذاشتن قدرت بازوی فرد از طریق به زمین رسانیدن دست طرف مقابل به اجرا در میآید. شرکت کنندگان در این رشتهی ورزشی دستهای خود را با آرنجهایی در حالت خم شده بر روی یک سطح قرار می‌دهند. آنها مچ دست یک دیگر را در دست خود میگیرند و تلاش مینمایند تا دست حریف خود را به زمین برسانند.
فنون مچ اندازی

تکنیکها و حرکات مچ اندازی

تکنیکهای مچ اندازی صحیح و کار برد موفقیت آمیز آنها میتواند به پیروزی در مسابقات کمک نماید. جدای از نیرومند سازی عضلات جلو بازو و پشت بازو استراتژی نیز می‌تواند نقشی بسیار بزرگ در نتیجهی یک مبارزه ایفا نماید.

تاپ رول

تکنیک تاپ رول متکی بر اهرم ساختن بر روی حریف به وسیلهی محکم نمودن مچ دست بر روی انگشتان وی است. بر خلاف دیگر تکنیکها این تکنیک هیچ گونه تأکیدی بر روی استفاده از قدرت زیاد ندارد. در عوض باز کردن دست که در نتیجهی محکم نمودن مچ دست بر روی انگشتان دست حریف است برتری خوبی به کشتی گیر در مسابقه می دهد. در این جا گرفتن دست در موقعیتی بالاتر از وضعیت حریف نقشی کلیدی بازی می‌کند. بیرون آوردن انگشتان دست از دستان حریف اندک اندک اما مطمئناً در به دست آوردن برتری بر حریف کمک مینماید. به کار گرفتن حد اکثر مقدار فشار پشت، در طول مسابقه نیز عاملی مهم جهت در نظر گرفتن است.

هوک

تکنیک هوک برای قفل نمودن حریف در حالتی به کار میرود که وی شانس بسیار کمی برای مقابله داشته باشد. در این حرکت فرد باید مچ دست خود را بپیچاند و کنترل دست حریف خود را به دست آورد. زمانی که مچ دست با موفقیت پیچانده شود (تا حد اکثر حد ممکن)، فرد باید با استفاده از وزن بازوی خود شروع به اعمال فشار نماید. بازو باید در نزدیکی بدن جمع شود تا این که کنترل (و برتری به دست آمده) از دست نرود. افرادی که از کفهای دستی پهن و بزرگتر برخوردار هستند به نسبت دیگر افراد در به کار گیری این تکنیک از برتری برخوردار هستند. از این رو آنها قادر خواهند بود تا به آسانی دست حریف خود را بخوابانند.

فشار

به کار گیری تکنیک فشار بسیار ساده است. با این وجود در صورتی که از این تکنیک به طور صحیح استفاده نشود احتمال اثر عکس نشان دادن این حرکت وجود خواهد داشت. کسانی که از بالا تنه و عضلات پشت بازوی قوی‌ای برخوردار هستند باید استفاده از تکنیک فشار را مد نظر قرار دهند. این امر بستگی به این دارد که شما تا چه میزان قدرت حریف خود را ارز یابی میکنید. برای اجرای حرکت فشار، فرد باید در گرداندن کف دست حریف خود به سمت بالا سریع عمل نماید. دستها باید به طور هم زمان وارد عمل شوند تا بتوانید دست بالایی را بالاتر از دست حریف خود قرار دهید. زمانی که کشتی گیر به چنین وضعیت رسید تنها یک کار پیش روی خواهد ماند، یعنی به کار گیری فشار بالا تنه و دست ها بر روی دست حریف.

تمرینات سودمند

برای بالا بردن شانس برد در یک مسابقه‌ی مچ اندازی، فرد باید بر روی نیرومند سازی عضلات جلو بازو، عضلات پشت بازو، مچ‌ها و حتی انگشتان خود نیز کار کند. همان گونه که در بالا ذکر شد در صورتی که انگشتان دست ضعیف باشند به راحتی تسلیم تاکتیک تاپ رول می‌گردند.

حرکت انگشت

حرکت انگشت با عمل نگه داشتن دسته‌ی یک پتک، بدون استفاده از انگشتان شصت انجام می‌شود. انتهای سنگین پتک باید در سمت پایین قرار گیرد. از این رو دسته تنها با 8 انگشت نگه داشته می شود. این 8 انگشت باید در طول دسته به سمت پایین "حرکت" داده شوند. به هنگام انجام این حرکت فرد با مشکل در نگه داشتن حرکت هم زمان هر دو دست رو به رو می‌شود. این تمرین در قوی سازی انگشتان دست بسیار سودمند واقع خواهد شد.

بلند کردن دسته

تمرین بلند کردن دسته برای قوی سازی مچ دستها به کار گرفته میشود. در این جا باید یک پتک (ترجیحاً با دسته‌ای به ضخامت 2.5 اینچ) به کار گرفته شود. پتک باید از طرف دستهی آن نگه داشته شود و طرف سنگین آن باید به سمت بالا برده شود. برای بلند نمودن انتهای سنگین پتک باید از حرکتی محوری مچ دست بهره گرفته شود.

حرکت جلو بازو دمبل

این تمرین در حالتی ایستاده و با استفاده از دمبل در هر یک از دستان به اجرا در میآید. باید هر دو دست را در حالتی که کف آنها رو به بدن قرار دارند در جناحین بدن قرار داد. دست‌ها را باید یکی پس از دیگری بلند نمود. دستها باید به نحوی بلند شوند که بازوهای دو دست از نقطه‌ی آرنج خم گردند، ساعد دستها در حالتی عمودی قرار میگیرند و انگشتان شصت رو به سوی شانه‌ها قرار میگیرند. سپس باید وزنه را به سمت پایین آورد و همین حرکت را باید برای هر دو دست تکرار نمود.

پرس سینه

این بهترین تمرین در جهت نیرومند سازی عضلات پشت بازو است. در این حرکت فرد باید به صورت صاف بر روی میز بخوابد به نحوی که پاهای او زمین را لمس نمایند. میله‌ی هالتر باید به نحوی در دست قرار گیرد که فاصلهی دو دست به اندازهی عرض شانه باشد. برای بلند نمودن هالتر از جایش باید دستها از هم باز شوند تا آن را به سمت بالا بلند کنند. میله‌ی هالتر باید با خم کردن بازوها به سمت پایین آورده شود. فرد باید به هنگام پایین آوردن میله هالتر نفس خود را به درون برد؛ عمل باز دم باید به هنگام باز نمودن دستها به سمت بالا انجام پذیرد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما