آزمایش ژنتیک در دوران بارداری

روش‌های تشخیصی بیماری‌ها که در طول دوران بار داری انجام می‌شود برای کمک به حصول اطمینان از سلامت جنین، و هم چنین زن بار دار که مادر آینده است می‌باشد. در طول این زمان، آزمایش‌های ژنتیکی نیز ممکن است برای
پنجشنبه، 16 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
آزمایش ژنتیک در دوران بارداری
آزمایش ژنتیک در دوران بار داری
 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
روش‌های تشخیصی بیماری‌ها که در طول دوران بارداری انجام می‌شود برای کمک به حصول اطمینان از سلامت جنین، و هم چنین زن بار دار که مادر آینده است می‌باشد. در طول این زمان، آزمایش‌های ژنتیکی نیز ممکن است برای غربالگری جنین از بیماری‌های خاصی که ناشی از اختلال‌هایی در ژن‌ها هستند توصیه شود. در این مقاله اطلاعاتی در مورد این آزمایشات فراهم آمده است.
آزمایش خون، آزمایش ادرار، و سونو گرافی برخی از تست های تشخیصی و روش هایی است که به طور منظم در دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشکان اغلب به مادر آینده توصیه می‌کنند آزمایش ژنتیک را هم انجام بدهد. در حالی که آزمایش های معمول در اصل برای اطلاع از وضعیت سلامت مادر آینده و کودک انجام می‌شوند، آزمایش‌های ژنتیک اساساً شامل مطالعه دقیق ژنو تیپ مادر و بچه می‌شود.

آزمایش‌های ژنتیک

دانستن این مسئله حائز اهمیت است که این آزمایش‌های غربال‌گری است که به تعیین خطر ابتلای جنین به نقایص خاصی در هنگام تولد کمک می‌کند. با این حال، برخی از مسائل اخلاقی نیز با انجام این نوع تست‌ها در ارتباط است. به طور مثال، این آزمایشات ممکن است مورد قبول ادیان یا کشورهای پذیرنده‌ی آن نباشد. به علاوه، مراکز بهداشتی درمانی بسیار کمی هستند که ممکن است این امکان را فراهم کنند. بسیاری از زنان بار دار ممکن است مایل نباشند تحت این آزمایشات قرار بگیرند، چرا که ممکن است آزمایشات مستلزم استفاده از سرنگ باشد.
آزمایش ژنتیک در دوران بار داری

مزایا و معایب

مزایا

این آزمایشات همیشه بسیار دقیق است، مثل تست کروموزوم که صفات ژنتیکی دقیق بچه را نشان می‌دهد. هم چنین انجام این آزمایشات مستلزم استفاده از زیر ساخت‌ها، مواد شیمیایی، و دستگاه‌های گران قیمتی است که با توجه به این مطلب، نتایج به دست آمده هرگز نمی‌تواند به اشتباه برآورد شده باشد. بر طبق آمار، تست های ژنتیکی برای شناسایی و تشخیص برخی از نقایص یا بیماری‌های مادر زادی انجام شده است. به عنوان مثال، اگر آزمایش اختلالی را نشان بدهد و احتمال برود کودک با اختلال ژنتیکی کشنده‌‌ای متولد بشود، خاتمه‌ی بارداری و سقط جنین توسط پزشک در نظر گرفته می‌شود.

معایب

به غیر از مسائل اخلاقی مذکور، یک دلیل مهم برای اجتناب از چنین آزمایشی آشفته خاطر نکردن زن و شوهر است. برخی از آزمایشات ممکن است ذاتاً تهاجمی باشد، ممکن است خطر ابتلا به عفونت، خون ریزی، و یا حتی سقط جنین و از دست رفتن بارداری وجود داشته باشد.
اگر چه ممکن است برخی از زنان بخواهند از تحمل استرس و افسردگی همراه با چنین آزمایشی و نتایج آن دوری کنند، مسلماً انجام چنین آزمایشاتی عاقلانه‌تر است، مخصوصاً اگر سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی داشته باشید.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.